|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

להכות בעיתוי הנכון

פתיחת הדיאלוג בין המערב לאירן תביא לדחיית ההתקפה הישראלית על מתקני הגרעין באירן תקיפה ישראלית בעיצומו של הדיאלוג תסבך את יחסיה עם מדינות העולם ישראל צריכה לעודד הטלת סנקציות קשות על אירן ורק אח"כ לתקוף אם אירן תמשיך בהכנת הפצצה
09/10/2009  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
להכות בהפתעה באירן המאיימת להשמיד ולמחוק את ישראל [צילום: AP]

העולם הערבי ממתין לראות כיצד תפעל ישראל. הוא שואל את עצמו האם היא תחזור על מבצעי הפצצת הכורים הגרעיניים בעירק ובסוריה. כן, המשטרים הערבים המתונים מצפים שישראל תוציא עבורם את "הערמונים מן האש" ותנטרל את כוחה הגרעיני של אירן המאיימת להפילם

שנת ההכרעה
יוני בן-מנחם
השנה הבאה היא השנה המכרעת בכל הקשור לאיום האירני על ישראל * אירן מהווה איום קיומי ממשי על קיום המדינה ובניגוד לפלשתינים, היא קרובה מאוד להשיג את היכולת הגרעינית להשמיד את ישראל * למרות המחלוקות עם ממשל אובמה, ישראל חייבת לשמור על קשרים טובים עם ארצות הברית כדי לסכל את האיום על קיומה
לרשימה המלאה

"ידענו על המתקן בקום"
ספי קיני
ארה"ב ידעה על קיום המתקן בקום במשך שלוש שנים * סוכנות הביון של ישראל בריטניה וצרפת עזרו באיסוף המידע
לרשימה המלאה

הודעת משרד החוץ הרוסי כי אין להסיק מסקנות נחפזות בנוגע לאופיו של המתקן הגרעיני האירני שנחשף סמוך לעיר קום, שופכת מים צוננים על התחושה שהייתה לנו כי הנה רוסיה מבינה גם כן שהאירנים "עובדים" על כל העולם בדרכם לפצצה הגרעינית וכי נותר עתה רק לשכנע את סין בצורך להטיל סנקציות חמורות על אירן.

רוסיה נערכת למפגש המומחים שיתקיים ב-19 בחודש בווינה כדי לדון בהסכם העקרוני שהושג, על-פי דברים שאמרו שר החוץ הרוסי והממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי חבייאר סולאנה, ולפיו רוסיה תיקח חלק מהאורניום המעובד של אירן ותעשיר אותו מרמת העשרה של שלושה אחוזים לרמה של עשרים אחוז, אחר כך יועבר האורניום הזה לצרפת לעיבוד נוסף ומשם יוחזר לאירן, בדמות מוטות דלק גרעיני. אם אכן הדבר יקרה, האירנים לא יוכלו להשתמש כבר באורניום הזה לצורכי הכנת פצצת האטום.

בינתיים פרסם גם עיתון ה"גארדיאן" הבריטי ידיעה מפי אנשי המועצה לביטחון לאומי של אירן, שבה הם מכחישים כי הושג הסכם על העברת משלוחי אורניום להעשרה ברוסיה ובצרפת. ואילו פרשנים אירנים אחרים, דוגמת הפרשן אמיר מוסאווי, טוענים את ההפך, כאילו אירן היא שהציעה את הרעיון להעשיר אורניום במדינה זרה, מערכת התעמולה האירנית עובדת כדי לבלבל את מומחי המודיעין של המערב.

נראה כי האירנים הצליחו לצאת מההלם הראשוני שאפיין את התנהגותם בעקבות חשיפת המתקן הסודי להעשרת האורניום בקום, והם ממשיכים למשוך זמן ולתעתע במערב.

אירן מבינה היטב את משמעות הטלת סנקציות כלכליות קשות עליה, מלבד המחיר הכלכלי הכבד שהיא תשלם, היא מסתכנת גם בהתערערות משטר האייתולות, שכן לאור מערכת הזיופים בבחירות האחרונות לנשיאות וההפגנות הקשות נוצרו סדקים במרקם היציבות של המדינה. היווצרות מצב כלכלי קשה עשויה להביא להרחבתם של סדקים אלה עד ליצירת מצב של התפוררות המשטר.

המערב מתחיל לגבות מחיר מאירן, אבל האירנים אינם טיפשים והם משחקים משחק מתוחכם מאוד, שמטרתו להרוויח זמן ולדחות לתקופה ממושכת ככל האפשר את האפשרות שיוטלו עליהם סנקציות או שהמתקנים הגרעינים שלהם יותקפו. בינתיים הם מצליחים לא רע.

במסגרת האסטרטגיה הזו הם הסכימו לביקור של הפקחים של הסוכנות לאנרגיה אטומית במתקן הגרעיני בקום ב-25 בחודש, והם מוכנים לדון בהצעות של מדינות זרות כמו צרפת לספק להם אורניום מועשר לצרכי שלום. ואילו בחשאי, הם ממשיכים בפרויקט הסודי שלהם לייצר נשק גרעיני. אירן היא מדינה גדולה שניתן להסתיר בשטחה הרבה מתקנים. מומחי המודיעין של המערב מחפשים עכשיו מתקנים נוספים חשאיים שאירן בונה כדי להשלים את ייצור פצצת האטום הראשונה שלה.

המציאות המזרח תיכונית טופחת על פניו של הנשיא אובמה, לא רק בערוץ הישראלי-פלשתיני אלא גם בכל מה שקשור לאירן. הנשיא האמריקני החדש מתחיל כבר להבין את גודל הסכנה האירנית, השאלה היא רק מה מידת הנחישות שלו לעצור בכל מחיר את אירן מלהשיג את נשק יום הדין?

הכינוס הכללי האחרון של עצרת האו"ם בניו-יורק היה מוצלח בכל מה שקשור לחשיפת פניה האמיתיים של אירן, והחלו הניצנים הראשונים של התגבשות קואליציה עולמית נגד אירן, אולם הסכנה עדיין מרחפת מעל ראשה של מדינת ישראל.

מה שמדאיג אותי יותר, הוא ההערכה שממשלת ישראל מוגבלת עכשיו והיא מנועה מלממש את זכותה להגנה עצמית. במילים פשוטות יותר, ישראל איננה יכולה לתקוף את המתקנים הגרעיניים באירן כל עוד נמשך הדיאלוג של המערב עם אירן, וכל עוד האירנים "עושים קולות" של שיתוף פעולה ומשא-ומתן על הדרישות של שש המעצמות.

האירנים מבינים היטב את המגבלה הישראלית ולכן הם מושכים זמן. כל בר-דעת מבין שישראל איננה יכולה לסכן את יחסיה עם ארצות הברית ולתקוף באירן בטרם הגיע הדיאלוג עימה למבוי סתום. תקיפה כזו תהיה הרת-אסון ותפגע באינטרסים החיוניים ביותר של מדינת ישראל. מאידך-גיסא, ישראל איננה יכולה להמתין בחיבוק ידיים ובתסכול עד שהמערב יתפכח אם בכלל.

לכן, מה שנדרש כעת הוא לעודד את שש המעצמות לא להאמין לאירן ולבחון ברצינות את האפשרות להטיל עליה סנקציות כלכליות חמורות. כמו-כן, יש להגביר עוד יותר את הדיאלוג הישראלי-אמריקני בנושא אירן ולהדק ככל האפשר את שיתוף הפעולה המודיעיני עם ארצות הברית.

יש להנחות את זרועות המודיעין של ישראל להגביר את המאמץ האיסופי של הנתונים בשטח, ככל שניתן, כדי לספק לארצות הברית את ההוכחות המודיעיניות הדרושות כי אירן ממשיכה במעשי ההונאה והרמייה שלה בדרך לפצצה הגרעינית. במקביל, ישראל חייבת להגדיר לעצמה מחדש את הקווים האדומים ותאריכי היעד למתקפה על מתקני הגרעין האירניים. הרי בסופו של דבר הכל הוא עניין של עיתוי.

העולם הערבי ממתין לראות כיצד תפעל ישראל. הוא שואל את עצמו האם היא תחזור על מבצעי הפצצת הכורים הגרעיניים בעירק ובסוריה. כן, המשטרים הערבים המתונים מצפים שישראל תוציא עבורם את "הערמונים מן האש" ותנטרל את כוחה הגרעיני של אירן המאיימת להפילם.

ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להיכשל בהשגת האתגר שהציבה לפניה, להסיר את האיום הקיומי החמור ביותר מעליה מאז הקמתה. גם אם לא תצליח להרוס את כל מתקני הגרעין האירניים, עליה לשנות את כללי המשחק ולהבהיר כי לא תאפשר לייצר כלי השמדה המוני שיכול למחות אותה מעל פני האדמה. אף אחד לא יעשה את העבודה עבור ישראל למרות שהיינו רוצים בכך מאוד. לכן, יש להתייחס בספק לידיעות שהעובדה שחיל האוויר האמריקני חתם על חוזה של כ-52 מיליון דולר לצורך הצבת פצצות חודרות בונקרים על מטוסי המפציץ החמקן מסוג "בי 2" נועדה למתקפה על אירן. התקשורת האמריקנית ממהרת לקשר את הנושא לאירן, אך בישראל לא מזהים כעת שום כוונה של הנשיא אובמה לתכנן מתקפה צבאית על מתקני הגרעין האירניים.

לכן, הבה נגלה סבלנות אך "לא להירדם בשמירה", הבה נרדים את האויב האירני ונכה בו בכל הכוח בעיתוי הנוח ביותר לישראל מבחינה בינלאומית, ורצוי מאוד שהמכה תבוא בהפתעה.

למאמר במקור
תאריך:  09/10/2009   |   עודכן:  09/10/2009
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להכות בעיתוי הנכון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רועי השמאלני
9/10/09 11:46
2
דליים של דיו ?
9/10/09 20:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שמחת תורה" חל בהמשך ישיר לחג הסוכות והוא שמו העממי של החג שחכמינו כינו "שמיני עצרת" על יסוד האמור בתורה (ויקרא כ"ג): [לד] דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים לַה': [לה] בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ: [לו] שִׁבְעַת יָמִים תַּקְרִיבוּ אִשֶּׁה לַה' בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה' עֲצֶרֶת הִוא כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ: שורש המלה עֲצֶרֶת הוא ע.צ.ר. והמובן הכי ראשוני של שורש זה הוא של הפסקת תנועה, וזהו גם הפירוש הפשוט לשמו של החג בתורה, שנעצור מעשיית מלאכה. אחרי ששת ימי חול המועד סוכות שהיו מותרים בעשיית מלאכות שונות, עלינו לעצור מעשיית מלאכה ליום אחד, היום השמיני מיום א' של סוכות. אבל זה לא כל כך חלק; כי לפי הפירוש הזה גם היומים הראשונים של סוכות ופסח צריכים להקרא עצרת, שהרי גם הם אסורים בעשיית מלאכה.
09/10/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מגייר הנבטים
09/10/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
הציפיות שלי היו מעל ומעבר. באמצעי התקשורת העולמיים - טלוויזיה, עיתונות ואינטרנט - גמרו את ההלל על מרחצאות המים "גלרט" שבבודפשט ולא חסכו מהם כל שבח. היו ביניהם אף כאלה שהגדילו עשות ומנו אותם בין עשרת אתרי הספא המובחרים בתבל.
09/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
על-פי דיווח דה-מארקר (8.10.09) הרשות השנייה עצרה את מסע הפרסום לממיר המאפשר קליטת הערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99 בחינם; מותנה בתשלום חד-פעמי לממיר בעלות של כארבע מאות שקלים, ללא כל תשלום חודשי נוסף.
09/10/2009  |  עפר דרורי  |   מאמרים
מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.
09/10/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
למנוע כניסת ערבים להר הבית או לאפשר גם ליהודים  /  רותי אברהם
כמאל חטיב: "שוטר אתיופי-כושי לא יעצור מוסלמי"  /  רותי אברהם
לשב"כ אין "זכות וטו" בכניסת פלשתינים  /  רותי אברהם
מתעשתים במשרד החוץ הישראלי  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
מי יהנה מהבערת ירושלים  /  ד"ר יחיאל שבי
זעקת הקוזק הנגזל  /  תמי מולד-חיו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il