|   15:07:40
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הרוצח שענה לפרופ' עדה יונת

כלת פרס נובל לכימיה טענה בראיון עיתונאי, כי המניע לפיגועי הטרור הפלשתינים, טמון במצב הכלכלי הקשה בשטחים. בפועל, לא מחסור כיס הוא שמניע את לב המחבלים, כי אם אידיאולוגיה דתית סדורה; לא פיגועי ייאוש, כי אם "פיגועים של תקווה"
15/10/2009  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עוררה שמחה, וגם מחלוקת ציבורית. יונת [צילום: פלאש 90]

מחקר התאים של פרופ' יונת והשב"כ
יהונתן דחוח-הלוי
תפיסה פורצת דרך בתחום המוסר והמשפט הציגה כלת פרס נובל, פרופ' עדה יונת * מעלים מס דינו מאסר, רוצח סדרתי של יהודים לחופשי * פיצוח הגיונה יזכה בפרס נובל לסכלות נאורה
לרשימה המלאה

הרעיון הגאוני של פרופסור עדה יונת
עו"ד יוסי דר
גילוי "מסעיר" של זוכת פרס נובל לכימיה בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני
לרשימה המלאה

אורי אבנרי
ישראל האחרת

סיפור דרכה המחקרית של פרופ' עדה יונת, כלת פרס נובל לכימיה, הוא אכן סיפור גאווה לאומי. שלל הראיונות שהעניקה פרופ' יונת לתקשורת הישראלית, חשפו בפנינו קריירה מדעית מזהירה, וכך את נכונותה לצעוד, מבחינה מחקרית, במקומות שאחרים ראו בהם אך אפילה. ואולם, נראה כי גם לכלת פרס נובל, מספיקה התבטאות אחת, אחת בלבד, כדי לעורר מחלוקת ציבורית, ולהעלות שאלות נוקבות על אודות הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

בראיון שהעניקה פרופ' יונת לגלי צה"ל, היא הציגה תפיסת עולם, ולפיה שחרורם של כל המחבלים הפלשתינים הכלואים בכלא הישראלי, יביא לסוף הניסיונות לחטיפתם של אזרחים וחיילים ישראלים. לשיטתה, "כל מי שיושב בכלא שלנו, הוא לא סתם פושע, אלא מחבל - והם לא צריכים לשבת אצלנו".

מבלי להיכנס לנבכי השאלה המשפטית-מוסרית, הטמונה בתפיסת שחרור האסירים, ראוי דווקא לתת דעת, לתיזה החדשה שפרסה בפנינו פרופ' יונת, ולפיה - המניע לפעילות החבלנית הפלשתינית, ולביצועם של פיגועי ההתאבדות - טמון במצבם הכלכלי הקשה, ובכלל - בהיעדר התקווה. וכך אמרה: "האנשים האלה - רובם בלי אופק ותקווה, ולכן לא אכפת להם שגם אחרים לא יחיו... זה לא קורה לאנשים שיש להם חיים ואפשרות לקוות".

האומנם נכונה תפיסתה של פרופ' יונת? האם מצוקתם הכלכלית של הפלשתינים, המחסור באוכל ותנאי העוני המחפיר, הם-הם היסודות "לפיגועי הייאוש"? ובכן, עיון בהתבטאויותיהם של ארגוני הטרור, ומבט קצר לאידיאולוגיה הסדורה אשר מוצגת על-ידי מנהיגיה בכל הזדמנות, מעניקים לנו צוהר באשר לכוח המניע את פעולותיהם.

"המאה של האיסלאם"
היעד מוגדר. אחמד יאסין [צילום: AP]

בפועל, נראה כי העימות הקיים בין האיסלאם הרדיקלי לבין המערב, נתפס כ"משחק סכום אפס" שאחת אחריתו - ניצחון כולל ומוחלט של האיסלאם במהלך המאה ה-21. דוגמה לתפיסה זו, ניתן לראות באיגרת אשר פרסם מנהיג תנועת החמאס, השייח' אחמד יאסין, לרגל חודש עיד אלאדחא (19 בפברואר 2002), במסגרתה הציג צידוק הלכתי ברור לג'יהאד נגד ישראל, ארה"ב ומדינות המערב. הג'יהאד, לדבריו, הינו בבחינת מצוות עשה ומימוש "זכות ההגנה העצמית של העמים" נגד "המלחמה הצלבנית" ומתקפת הטרור שארה"ב מנהלת נגד האומה האיסלאמית באפגניסטן ונגד התנועות האיסלאמיות לוחמות הג'יהאד ברחבי העולם.

לג'יהאד יעד מוגדר, בעיניו של יאסין, והוא "השלטת דת האיסלאם בעולם והשתחררות מההגמוניה של אמריקה ובעלי בריתה הציונים". יאסין, מעודד את המוסלמים לצאת לג'יהאד ולהתכונן למערכה ארוכה נגד ארה"ב וישראל בהבטיחו, כי המאה הנוכחית, המאה ה-21, היא "המאה של האיסלאם, המאה של השחרור, המאה של הניצחון ומימוש היכולת".

ברוח דומה פרסם (אפריל 2003) השייח' יוסוף קרדאווי, מחשובי פוסקי ההלכה בעולם המוסלמי, פסק הלכה הקובע כי "חרף תחושת המרה השחורה והפסימיות השוררת אצל מוסלמים רבים כיום, האיסלאם ינצח, ישתלט על העולם כולו ואחד מסימני הניצחון יהיה כיבוש רומא בירת איטליה בידי המוסלמים".

המחבל שמציג את האמת של ארגוני הטרור

עדות לתפיסתם של המחבלים הפלשתינים, ניתן אף לראות במכתב מצמרר שפרסם השבוע ת'איר חמאד, טרוריסט, פעיל הפת"ח, שרצח בפיגוע ירי 11 חיילים ואזרחים בוואדי חרמיה בשנת 2002. חמאד, משיב בדבריו למכתב ששלחה לו הגברת רובי דמלין, אמו השכולה של החייל, בו היא סולחת לו ולמשפחתו ומבקשת להתפייס איתם.

להלן קטעים נבחרים מתשובתו של חמאד לאם השכולה:

"היא [האם השכולה] מתעקשת להשוות בין השאהידים שלנו לבין ההרוגים שלהם, בין בעלי הזכות המגינים על זכויותיהם - לבין הכובשים, והיא דורשת מאיתנו, אמו של החייל, לנטוש את חלומותינו, ואלה הם זכויות היסטוריות הטבולות בדם, ודם הדורות הבאים זה אחר זה, ולשים אותם באותו סל עם חלומותיהם המתבססים על הכיבוש, הניצול, הגזענות והדם".

חמאד מוסיף וטוען כי: "לא ייתכן שאני אפגש עם גוזל של אדמתנו על אותה אדמה גזולה. השלום משמעותו החזרת הזכויות לבעליהם... התנצלות ופיצוי על הסבל והכאב שגרם הכיבוש". לדבריו, "אני אומר להם ולעולם כולו, כי לא תהיה נסיגה מזכויותינו ולא סטייה מדרכנו וכי שולחן המו"מ הוא הכותרת של האלימות המהפכנית והמאבק המזוין ולא חלופה שלה".

ובכן, העוינות הגוברת של האיסלאם הפונדמנטליסטי כלפי המערב, ובפרט ארה"ב וישראל, עוררה ומעוררת פולמוס בחוגים אקדמיים באשר להיקפה, עוצמתה, סיבותיה והחשוב מכל באשר למגמת פניה בעתיד הנראה לעין. ברי הוא שלא כאן ינותחו הדברים לעומקם. אלא שעיון בדברי הפלשתינים עצמם, מעלה בבירור, כי לא מצוקה ומחסור כיס הם שמהווים את הבסיס האידיאולוגי לפיגועי ההתאבדות. למען האמת, הלוואי שהיה כך, שאז אכן פתרון הסכסוך היה תלוי בשאלה תקציבית וביוזמה כלכלית. במציאות, פרופ' יונת, כך נראה, שוגה שגיאה חמורה בניסיונה לתאר את מניעי הטרור, ומתעלמת מרעיון ה"גאולה" אשר מוצג על-ידי מנהיגי הציבור הפלשתיני, בכל זרקור השעה.

ראוי לזכור כי פרופסור יונת הגיעה להישגים מדעיים עצומים במחקר התאים בגוף, ובהבנת המנגנונים המפעילים אותם. אם פרופסור יונת אכן תצליח בדרכה המחקרית לשנות גם את המבנה הגנטי של ארגוני הטרור, ותאי התפיסה האידיאולוגית של מנגנוני החבלה, אולי נראה אותה בשבדיה גם בשנים הבאות, הפעם - כזוכת פרס נובל לשלום.

פיגועים של תקווה

די להיכנס לאתר האינטרנט של גדודי עז-אדין אל קסאם ולקרוא את קורות החיים של שורת המתאבדים ולהיווכח כי רבים אינם "מחוסרי כל ואבודי תקווה", כי אם משכילים וצעירים. לא מצוקה, כדברי פרופ' יונת, לא מחסור בתקווה, לא היעדרו של לחם וחלב, כי אם שאיפה לרדוף את התגשמות התקווה הדתית

לצד אלה, ראוי אף לתת מבט לטיעוניהם של 28 מחכמי ההלכה של מוסד אל-אזהר במצרים, בהידרשם מבחינה הלכתית, לשאלת הריגתם של אזרחים ישראלים רבים, בפיגועי ההתאבדות שבוצעו על-ידי הארגונים הפלשתינים. הללו, פסקו באופן ברור וחד-משמעי (במסגרת פסק הלכה שפורסם ביום 28 ביוני 2002), כי פיגועים אלה, על תוצאותיהם, הם "הדרגה הגבוהה ביותר של הג'יהאד".

את הריגת האזרחים הם מצדיקים בטענה, כי ישראל, על כל תושביה היהודים, היא בבחינת מדינה גזענית צבאית הגוזלת את אדמות המוסלמים, הזכאים מדין האיסלאם להתקומם בג'יהאד לשחרור אדמתם. חכמי הדת של אל-אזהר, סבורים, כי בג'יהאד אין זה נכון לעשות הבחנה בין אנשי הצבא לבין אזרחים. ההבחנה הראויה צריכה להתבצע בין שוחרי השלום (המוסלמים) לבין מחרחרי המלחמה (היהודים) ובין התוקף (היהודים) לבין המותקף (המוסלמים). היהודים, על-פי קו הלכתי זה, בהיותם גוזלים אדמה איסלאמית ו"מטמאים" את המקומות הקדושים לאיסלאם, הם במעשיהם בגדר לוחמים "ללא קשר לבגדים אותם הם לובשים".

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, אף העלו כי הפרופיל של המחבל הפלשתיני אינו ניתן עוד לגידור טריוויאלי. אין לנו עניין במניעי מצוקה ומחסור באוכל, כי אם בתפיסה ואידיאולוגיה. והנה, בין המתאבדים תמצאו משכילים, הורים לילדים, סבים, סטודנטים, צעירות מבוססות, והרשימה עוד ארוכה. די להיכנס לאתר האינטרנט של גדודי עז-אדין אל קסאם ולקרוא את קורות החיים של שורת המתאבדים ולהיווכח כי רבים אינם "מחוסרי כל ואבודי תקווה", כי אם משכילים וצעירים.

לא מצוקה, כדברי פרופ' יונת, לא מחסור בתקווה, לא היעדרו של לחם וחלב, כי אם שאיפה לרדוף את התגשמות התקווה הדתית. חיזוק לכך, ניתן אף לראות בסקירה של מכתבי המתאבדים, המקליטים עצמם בטרם יצאו לדרכם, ואשר תעלה כי איש מהם אינו עוסק בשאלת מצוקתם האישית או המשפחתית, אלא מתמקד בכוחו של האיסלאם, בתקווה ל"ניצחון האויב" וברעיון ההגעה לגן העדן.

תקוותם של המתאבדים באה אפוא לידי ביטוי בשני מישורים עיקריים: במישור הלאומי - הכנעת האויב; ובמישור האישי - במימוש רעיון גן העדן. גם אם בעיניים מערביות ייתפס הדבר כסיפור מעשיות של 72 בתולות, הרי שעבורם עניין מוחשי הוא. בפועל, אין המדובר ב"פיגועי ייאוש", כי אם ב"פיגועי תקווה".

תאריך:  15/10/2009   |   עודכן:  15/10/2009
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרוצח שענה לפרופ' עדה יונת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיקי בוגניםסקי
15/10/09 16:37
 
תשובה לאנלפבת
15/10/09 17:56
 
מיקי בוגניםסקי
16/10/09 00:41
 
אוקיי
16/10/09 00:46
2
נחום שחף
15/10/09 17:01
3
המתבונן
15/10/09 19:26
4
ישראלי תל אביבי
15/10/09 20:21
5
רונן גולדשטיין
15/10/09 20:57
6
שאול א.
16/10/09 00:21
7
מוציקו
16/10/09 09:21
8
מני הזועם
16/10/09 10:35
9
דר מרטון
16/10/09 10:48
10
הרשלה
16/10/09 11:24
11
הניה
16/10/09 13:56
12
משה, עורך-דין
16/10/09 14:08
 
מטאטא
16/10/09 18:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו מלאי ציפיות בנוגע ליחסים בינאישיים, שהיא תהיה מספקת/מקובלת/ומוערכת. שהזוגיות תמלא את הצורך במיניות טובה, בביטוי עצמי, וגם כמסגרת שתספק ביטחון כלכלי. בקיצור - ציפיות, ציפיות ציפיות.
15/10/2009  |  עו"ד עדי המאירי  |   מאמרים
תנועת "רגבים" קמה זה לא מכבר במטרה להגן על מפעל ההתיישבות היהודית בכל שטחי הגדה המערבית, ובמטרה להגן בדרך זו על ארץ-ישראל השלמה. התנועה עושה כן באמצעות מעקב אחר הבנייה הפלשתינית הבלתי חוקית בתחומי הגדה המערבית וירושלים. המטרה של פעילות זו משולשת -
15/10/2009  |  שלמה גזית  |   מאמרים
ידע שהצטבר ממחקרים רבים מראה, שלתפקוד מטבולי תקין של הגוף יש צורך בחומרים כגון: מינרלים, ויטמינים, חלבונים וחומרים חיוניים אחרים. מחסור באחד ממרכיבי התזונה החיוניים, עלול לגרום לפגיעה מיידית בבריאותנו. במידה והמחסור נמשך לאורך זמן, הנזק למערכות בגוף חמור יותר.
15/10/2009  |  ד"ר גיורא דביר  |   מאמרים
אינני מכיר את השופט ג'ורג' קרא, אבל אני מבקש לשלוח לו מכאן ברכת יישר כוח, ללחוץ את ידו בחום ולהודות לו על החלטה נבונה נוספת שקיבל בתיק הרגיש והמורכב שהונח על שולחנו ועל שולחן עמיתותיו להרכב, מרים סוקולוב ויהודית שבח. זו אינה הפעם הראשונה שהשופט קרא מחדש את האמון בבתי-המשפט בפרשת קצב: הוא עשה זאת כבר לפני חודשים אחדים, כאשר עמד על החלטתו שהמשפט יתקיים ארבעה ימים בשבוע, ודחה עוד ניסיון של פרקליטי הנשיא לשעבר לסחוב ("למרוח", בלשון השופט) את ההליך השיפוטי לאין קץ.
15/10/2009  |  רפי מן  |   מאמרים
נשאר לנו מקום רק בכפולה השלישית, בלי נוף לשער
15/10/2009  |  אורן פרסיקו   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il