גוגל והתפתחותם של מנועי החיפוש אין עוררין על כך שרשת האינטרנט היא מקור המידע הזמין, המקיף והיעיל ביותר בעולם. התואר הזה ניתן בצורה סופית עם הופעתם של מנועי החיפוש לפני כעשור. המנועים סיפקו פלטפורמה פשוטה יותר מלשאול את הספרנית - "איפה אפשר לקבל מידע על...?" - פשוט כנס, הקלק ומצא אינספור עמודי מידע רלוונטיים לשאילתא שהקשת. בשנים האחרונות נכנסו הרבה מאוד שיפורים למנועי החיפוש, והמובילה מביניהם, גוגל, אף השיקה כלי-עזר רבים כמו חיפוש פטנטים, כתובות, מאמרים אקדמיים ולאחרונה אף שירים ומידע על מוזיקה. עולם האינטרנט הפך גן עדן של למידה ולכל שאלה יש רבבות תשובות (כן, כן, נסו בעצמכם. אפשר לכתוב שאלות ולקבל מיד תשובה. השירות עובד טוב יותר כמובן בשפה האנגלית, שכן מנוע החיפוש העולמי הוא מקיף יותר) וזה קורה במהירות הבזק - 0.27 שניות בממוצע, ובגרסה החדשה שעתידה להיכנס לפעילות, גוגל קפאין, יורדת כמות הזמן אפילו ל-0.21 שניות!
התחרות הוכרעה בצורה מוחצת על-ידי גוגל, והיום התרבות עוברת אט-אט למצב בו גולשים כמעט שלא מקישים את כתובת האתר בו הם מעוניינים, אפילו אם זה האתר שלהם. הרבה יותר קל להיכנס לגוגל ולכתוב בעברית את שם האתר ומיד לראות אותו ולהיכנס פנימה. כשגוגל הוסיפה את המודעות הממומנות, היא הפכה לחברה הרווחית ביותר באינטרנט.
עידן של רשתות חברתיות בחלוף השנים, החלו לצוץ הרשתות החברתיות, כדוגמת מייספייס (MySpace) ופייסבוק (Facebook) אשר סיפקו לגולשים את האפשרויות לחפש חברים, לדבר איתם (הייתה זו התפתחות משמעותית לאחר הצלחתן של הפלטפורמות של המסרים המיידיים כדוגמת ICQ, ו-Live Messenger), ליצור קבוצות, להיזכר בחברים מהעבר, ואפילו ליצור משחקים משותפים. כיום רשת פייסבוק מדווחת על למעלה מ-300 מיליון משתמשים (מספר הגדול ממספרם של תושבי ארה"ב), מספר שעולה מדי יום בהתמדה. לאחרונה, צצו פלטפורמות הקרויות מיקרו-בלוגינג, המאפשרות למשתמשים שלהן לשלוח עידכוני טקסט קצרים, תמונות, קטעי קול וקליפים, ולפרסם אותם לכל החברים שלהם בלחיצת כפתור (אפשרות ש"הומצאה" בתחילה בפייסבוק, והייתה כה פופולרית עד שנפתחו מיזמים שכל מטרתם היא האפשרות הזו בלבד - מסרים מיידיים לרשת אנשים), המובילה שבהן היום היא טוויטר (Twitter).
נראה שבמקביל לדרישתם של הגולשים למענה מיידי במציאת תשובות לשאלותיהם, מעוניינים הם גם באפשרות לתקשר בצורות שונות עם המכרים שלהם, ואף ליצור מכרים ושיתופי פעולה חדשים גם בצורה וירטואלית ואם אפשר, אז כמה שיותר. לאחרונה, הדבר הפך כה משמעותי עד שהודעות הטוויטר ששלחו האזרחים האירנים בהפגנות שלאחר הבחירות המפוקפקות, היו יותר מהירות ומיידיות, ומעל לכל אמינות (ללא פרשנות תקשורתית) בהרבה אפילו מאלה המגיעות לעיתונים מסוכנויות הידיעות השונות.
SearchWiki, החיפוש החברתי ו"הגל" של גוגל האם יגיע היום שבו ישלבו השניים כוחות? נראה שהעתיד כבר ממשמש ומגיע. לאחרונה נחשף כי נחתמו הסכמי שיתופי פעולה בין מנועי החיפוש השונים (בינג של מייקרוסופט ויאהו, ומייד אחריהן הצטרפה גוגל לפרסומים הרשמיים) ובין פייסבוק וטוויטר. שיתוף הפעולה נוצר למען הצגתם של מסרים ומודעות בתוצאות החיפוש, זאת לאחר שהמידע הזה היה זמין אך ורק לאותן קבוצות סגורות כביכול, או משתמשים רשומים ברשתות הללו. בקרוב, כשנכתוב משהו במנוע החיפוש בתחתית התוצאות יוצגו תוצאות מהמעגל החברתי שלי (שילוב של ג'ימייל, משפחה, ועמיתים לעבודה הנמצאים ברשת החברתית שלי). במקביל לזה הושקה תוכנת "הגל" של גוגל (Google Wave) המאפשרת לקיים שיחות בצורה מתוחכמת למדי עם אפשרויות להוספה של תמונות וסרטונים בצורה ידידותית ביותר (נשמע מוכר...?).
כיום, מנועי החיפוש השונים מבססים את מדרג התוצאות שלהם בין היתר ובמשקל רב, על כמות הקישורים שמובילים אל אתר כלשהו, מתוך המסקנה שאם בחרו אותם אתרים להוציא קישור אל מקור מסוים ניתן להקיש שהוא שווה את זה, וכמובן גם רלוונטי לגולשים. ברגע שלאתר מסוים יש יותר קישורים ממקורות מגוונים (כשהסמכותיים ביותר מן הסתם הם אתרי אקדמיה, ממשלה ופורטלים גדולים), סביר להניח שהוא יקבל דירוג גבוה לביטויים הקשורים אליו, שכן אט-אט הוא הפך לאוטוריטה בתחומו. סברה שעולה לאחרונה, היא שנראה שבעתיד הרחוק ייקבע הדירוג דווקא על-ידי הגולשים, ואהדתם את אותם אתרים, ופחות על-ידי נתונים קרים כמו כמות קישורים נכנסת.
דבר נוסף מעניין שקרה לפני תקופה קצרה, הוא שגוגל השיקה אפשרות שנקראת SearchWiki, במהדורה מוגבלת רק עבור משתמשים רשומים במנוע החיפוש הבינלאומי (Google.com). כל משתמש יכול להחליט איזה תוצאה הוא רוצה לראות במקומות הראשונים (כבר הוזכר שמשתמשים נוהגים לכתוב שוב ושוב את אותם ביטויי חיפוש, במקום להקיש את כתובת האתר אליו הם רוצים להגיע), ואפילו למחוק מהרשימה אתרים שהוא לא רוצה לראות יותר. ניתן בנקל להבין, שברבות הימים תיתן גוגל משקל לאתרים שהרבה מאוד גולשים העדיפו דווקא אותם אותם, ו"הרימו" אותם ממקומות נמוכים אל ראש התוצאות שלהם.
העתיד מבטיח עוד ועוד שכלולים בשירות הגולשים חברות רבות מציעות שירותי קידום אתרים ושיווק באינטרנט, בשביל לאפשר לקהל לקוחותיהן להשיג תנועה ערה של גולשים. אין עוררין על כך שהשיטה הפופולרית והמוצלחת ביותר היא זו המוכוונת להעלאת הדירוג של האתר במנועי החיפוש כשגוגל כמובן בראשן (מעל ל-70% מהגולשים בעולם מעדיפים אותו, ובישראל גם מעבר ל-90%). עד היום הגישה השלטת היא שימת דגש על כמויות אזכורים וקישורים נכנסים גדלות בכל חודש, וכמובן עידכון שוטף של תכני האתר, אך נראה שהעתיד צופה לנו זמנים בהם אך ורק שימושיות גבוהה, וטובתם של הגולשים היא שתקבע מי יגרוף את התנועה, האהדה ובסופו של יום גם את הכסף.
אחרי הכל, גם מנועי החיפוש, וגם הרשתות החברתיות, ובכלל - כל האתרים בעולם, נועדו אך ורק בשביל לשרת, אותנו הגולשים.
הכותב הוא הבעלים, וסמנכ"ל השיווק של חברת
דוראן קידום אתרים ומרצה
קורס לקידום אתרים - בשיתוף עם חברת סאו-סימפל ומכללת היי-טק.