|   15:07:40
  אמין זאהר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

כשהמדינה עוברת על החוק, למי להתלונן?

האם רשאית המדינה אשר אינה מתווה תוכניות מתאר לישובים הדרוזים, להעמיד לדין פלילי את עברייני הבניה? לא, לפי השופט דניאל פיש הנאשם, במקרה כזה, זכאי ל'הגנה מן הצדק'
13/11/2009  |   אמין זאהר   |   מאמרים   |   תגובות
כשאין תוכנית בניה, כיצד ניתן "לעבור" עבירה פלילית של בניה בניגוד למה שלא קיים? [פלאש 90]

לדרוזים אין מערכי הסברה משומנים, בכדי להגן על עצמם ועל קהילתם, הם עסוקים בליקוק הפצעים ובאיסוף נדבות בכדי לשלם את הקנסות הלא מוצדקים והלא אנושיים שמטילים עליהם בתי המשפט. הדרוזים במגננה ממושכת.

הנושא החם ביותר במגזר הדרוזי הוא הבניה הבלתי חוקית, הענישה וכובד הקנסות. הבניה הבלתי חוקית היא נושא שמדיר שינה מעיני מפרנסי הדרוזים מפני שהיא מאיימת על המשך קיומם. עברייני הבניה מובלים לבתי המשפט אשר דנים אותם לשלם סכומי עתק, צווי הריסה ואיומים במעצר בפועל.

התקשורת - ובצדק - מציגה את הדרוזים כעברייני בניה, אינם מכבדים את החוק, אלימים כפי שהתבטא לאחרונה מנכ"ל משרד ראש הממשלה. כולם עוסקים בפרשנות, בהסברים, בהטחת האשמות בעלבונות מבלי לבדוק את האמת, מבלי לבדוק את העובדות. אף אחד אינו אמר, תעצרו לרגע, אולי אנשים אלו צודקים? אולי המדינה עושה להם עוול? מי אמר שהמדינה תמיד צודקת?

לדרוזים אין מערכי הסברה משומנים, בכדי להגן על עצמם ועל קהילתם, הם עסוקים בליקוק הפצעים ובאיסוף נדבות בכדי לשלם את הקנסות הלא מוצדקים והלא אנושיים שמטילים עליהם בתי המשפט. הדרוזים במגננה ממושכת.

בטרם אכנס לנושא אבקש להתייחס ליום העיון שנערך בחוף התמרים בעכו ביום ג שעבר 10/11 בנושא הבעיות הבוערות בעדה הדרוזית והצעת פתרונות בהשתתפות שר הרווחה ח"כ בוג'י הרצוג, שר הפנים ח"כ אלי ישי, שר המיעוטים ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אזולי, יו"ר השלטון המקומי יו"ר עירית מעלות, יו"ר ועדת תכנון ובניה מעלה נפתלי מר בוחבוט, יו"ר העדה הדרוזית שיח' מוופק טריף, השר לשעבר חכ"ל סאלח טריף , ראשי הרשויות הדרוזית, ונציגי ציבור וקהל רב.

יש לציין לשבח את התנהגותו האדיבה, הסובלנית והמתחשבת של השר בוג'י הרצוג שדיבר לעניין, ישב בסבלנות והקשיב לשאר הדוברים ובמיוחד הקשיב לתוצאות הסקר שנערך ואף התייחס אליו ברצינות באיכפתיות ואף הציע להביא אותו בפני הממשלה בכדי למצוא דרכים לפתרונות ..

שר הפנים, שמשרדו אחראי באופן ישיר על פתרון 80% מבעיות הישובים הדרוזים, הגיע לכנס, דבר ולצערי לא אמר דבר, לא הציע פתרונות לבעיות הקיומיות הבוערות, אך מצא לנכון להזכיר לנו כמה חשוב הקשר של "משה רבנו עם יתרו ובתו ציפורה". דברים אלה כב' השר הם דברי הבל ואינם מעניינים אף אחד. לו שדבריך השביעו את רצונם בעבר הסתלקו מהעולם הזה. בדברים אלה לא פתרת את בעיות הדרוזים. בסיום דבריו השר ירד מהבמה והסתלק מבלי לתת הזדמנות לשאול אותו שאלה אחת. לא שמענו ממנו "זיק של ברק", ולא פתח לתקווה.

אחריו עלה לבמה הרב דוד אזולי ובין היתר הזכיר לנו כמה חשוב שיהיו אזורי תעשיה בכפרים הדרוזים. הזכיר לנו כמה כואבת לו סוגיית הבניה הבלתי חוקית ובסוף המשיך את דברי רבו אלי ישי כשהוא מזכיר לנו פגישה היסטורית מרגשת שהיא מבחינתו הכי חשובה בהיסטוריה, פגישה שהתקיימה בין המנוח שיח' אמין טריף לבין הרב עובדיה יוסף- פגישת הדור- את מי זה מעניין הרב אזולאי? בטח לא אותנו.

כהרגלו מר בוחבוט עלה ונאם נאום לוחמני, ובין היתר אמר: "תוכניות המתאר של הכפרים הדרוזים תקועות מזה 30 שנים. בכדי לקדם תוכנית מתאר דרושים כ - 2.5 מיליון ש"ח". כשסיים לקח את רגליו "וברח" וגם הוא לא נתן אפשרות לשאול אותו.

וכך נותרתי בכנס המכובד הזה, מבלי שיהא דובר אחד אשר כלפיו יכולתי להפנות שאלה פשוטה בתכלית;

האזרחים הדרוזים בגלל, אלו עברייני הבניה והם רבים, מובלים לבתי המשפט, בתי המשפט דנים אותם ב מיליוני שקלים במצטבר, אפילו בעשרות מיליוני שקלים. לאן הולכים כספי הקנסות האלה? למה לא מנוצלים לקידום תוכניות המתאר לישוביהם של תושבים אלה? שאלה זאת מופנית באמצעות האתר הזה גם למבקר המדינה. האם לא הגיע הזמן שכספים אלה יושקעו בקידום תוכניות המתאר התקועות - לטענת בוחבוט?

אמרתי קודם שנושא הבניה הבלתי חוקית הוא קיומי. אך לא הדרוזים אשמים בו. הדרוזים הם קורבנות מחדלי מדינת ישראל ועל זה הם משלמים מחיר יקר. מדוע? המדינה בהתנהגותה הלא אחראית, הזלזלנית ואף הפושעת בנושא חוסר האכפתיות בקידום תוכניות המתאר ומציאת פתרונות בניה לדרוזים היא זו אשר הופכת את הדרוזים לעבריינים ואף הופכת קצינים, לוחמים, אזרחים שהם מלח הארץ לעבריינים ולפליליסטים.

הגנה מן הצדק ל"פושעי" הבניה הדרוזים
הגנה מן הצדק [AP]

בנסיבות, ההעמדה לדין בגין עבירות בניה באיזור עיר הכרמל הפכה להיות שרירותית, סתמית ואקראית. בהעדר סימן או זכר למדיניות תכנונית מובנת, או לאכיפת הוראות חוק התכנון והבניה, אין בסיס המאפשר הפעלת שיקול דעת סביר בהעמדה לדין פלילי. במצב זה המשך הגשת הליכים פליליים בגין הפרת הוראות החוק מהווה התעמרות בנאשמים.

את "פשעי" המדינה ורשויות התכנון גילו לנו בתי המשפט בסיועו המקצועי והעקשני של עו"ד אריאל פלביאן מחיפה אשר התעקש לטפל בנושא כאוב זה כשהוביל "עברייני בניה" שדן אותם בית המשפט בקנסות וצווי הריסה להגיש בקשות בטענת "הגנה מן הצדק", והתוצאות לא איחרו לבוא. הנה הן מוצגות בפניכם:

ב-יום 24 ביוני 2002 (פרוטוקול מס' 430) המדינה הודתה באמצעות וועדת הפנים בראשות הרב משה גפני יו"ר ועדת הפנים אז : " .. באשמת המדינה אין תוכניות מתאר לישובים הללו, המדינה אשמה בזה....... מכיוון שהמדינה אשמה , המדינה צריכה לשאת באחריות".

אך למרות הקביעה הזאת ששכבה בארכיוני הכנסת, בנינו המשיכו לכרוע תחת עול הקנסות, הוצאת צווי ההריסה, הרדיפות ע"י פקחי וועדת התכנון והבניה המחוזית בחיפה עד שאמרנו די, אז נפגשנו עם עו"ד אריאל פלביאן, עו"ד יסודי מקצועי מהדרג העליון ובאמצעותו חמישה אזרחים מעוספיה ודלית אלכרמל שבתי המשפט דנו אותם בקנסות כבדים, לצווי הריסה ולמאסר עתרו לבית המשפט בטענת "הגנה מן הצדק". פרוטוקול ועדת הפנים היה יסוד העתירה ובסיסה . בסופו של תהליך כב' השופט דניאל פיש קבע (תפ(חי') 4420/04) :

"הנאשמים הואשמו בפעולות בניה לא חוקיות ובאי קיום צווי הריסה או צווים למניעת פעולות בניה באזור עיר הכרמל. הנאשמים טענו, בין היתר, כי קמה להם הגנה מן הצדק.

ביהמ"ש ביטל את כתבי האישום, זיכה את הנאשמים וקבע:

המאשימה, גופי התכנון ומשרד הפנים הפכו את דיני התכנון התקפים באזור - כל אותן תוכניות תקפות החלות על עיר הכרמל וסביבותיה - לאות מתה. מדיניות התכנון והפיתוח, אם היא כלל קיימת, אינה ידועה, אינה ניתנת להבנה, והינה חסרת ודאות מינימלית. שילוב העדר התכנון עם הימנעות מוחלטת מביצוע פעולות אכיפה של הריסת מבנים בלתי חוקיים משך כעשור שנים הביא למצב של אנרכיה בפיתוח. המאשימה ומוסדות התכנון האחרים הצליחו במחדליהם לסתור את ההלכה המקובלת כי לא קיים מצב של ריק תכנוני. בעיר הכרמל הריק התכנוני הוליד סביבה כאוטית.

בנסיבות, ההעמדה לדין בגין עבירות בניה באזור עיר הכרמל הפכה להיות שרירותית, סתמית ואקראית. בהעדר סימן או זכר למדיניות תכנונית מובנת, או לאכיפת הוראות חוק התכנון והבניה, אין בסיס המאפשר הפעלת שיקול דעת סביר בהעמדה לדין פלילי. במצב זה המשך הגשת הליכים פליליים בגין הפרת הוראות החוק מהווה התעמרות בנאשמים. בריק התכנוני של עיר הכרמל אין מקום לייחס לנאשמים - אשר עשו משך השנים מאמצים לרצות מערכת תכנון שכלל לא מקיימת הסדרי תכנון - אשם פלילי.

כאשר הרשות המבצעת נמנעת באופן שיטתי משך שנים מביצוע צווי הריסה שיפוטיים - שהיא עצמה מבקשת - היא מבזה את ביהמ"ש והופכת את הרשות השופטת לשותפה בכוח למחדליה. אי כיבוד פסקי דין הינו סימן היכר של חברה שאינה מתפקדת וחובתה של הרשות המבצעת לא לתרום להיווצרות תופעה זו.

המצב הקיים - האנרכיה בפיתוח, אוזלת היד של המדינה במתן פתרונות תכנון, העדר אכיפה מוחלט לצורך שמירה על התכנון התקף הקיים, והשרירותיות בהעמדה לדין - מעמיד לנאשמים הגנה מן הצדק.


קביעת השופט חד-משמעית בעברית ברורה ובהירה. המדינה ורשויות התכנון אשמות בכאוס הקיים.

ברור וטבעי שהמדינה ערערה על פסק הדין החמור והבוטה לבית משפט המחוזי אשר ביטל את פסק הדין בטענה – שלא עומדת למבקשים הגנה מן הצדק- ומיד אחרי הביטול היועץ המשפטי לממשלה וגם היועץ המשפטי של וועדת תכנון ובניה מחוזית ביקשו לעקב את ההליכים נגד הנאשמים כל אחד מטעמו ולפי הבנתו.

מסע מפותל בין הערכאות
מסע בשלוש ערכאות [פלאש 90]

לא מצאתי כי קיימת הצדקה להטיל עונשי מאסר על הנאשמים שהינם כולם אנשים נורמטיביים, אזרחים מן השורה המבקשים לשווא, מזה תקופה ארוכה, לקבל שירות אשר זכאי לו כל אזרח במדינה ואשר רק המדינה יכולה לספק, והוא שירותי תכנון.

אך לא התייאשנו וערערנו לעליון אשר דחה את הערעור בטענה שהתהליכים עוד לא הסתיימו בפני בית משפט השלום ויש למצות את הטענות בערכאות שלמטה.

חזרנו לבית משפט השלום והוספו עוד שני מבקשים לחמשת הראשונים אשר בית משפט דן אותם .

ובכדי להיות מדויק אצרף את תמצית פסק הדין שמדברת בעד עצמה.


במסגרת הכרעת הדין ציין בית המשפט השלום (השופט פיש) כי:

נותרתי בעמדה שפורטה בהכרעת דיני מיום 24.2.08 באשר להעדר הצדק בהגשת כתבי אישום בעבירות תכנון ובניה מן הסוג הנדון בכתבי האישום שבפניי.

לא אחזור על מה שנכתב ואומר רק כי טענת ההגנה מן הצדק התקבלה לאחר שמיעת עדים רבים, לרבות נציגי הרשויות אשר לא הותירו ספק כי לא קיים מערך תכנוני מתפקד ולו ברמה מינימלית באזור דלית אל כרמל ועוספיה מזה שנים רבות וכי מדובר באזור שקיים בו כאוס תכנוני מוחלט.

טעם נוסף לזיכוי הנאשמים אשר פורט בפסק הדין היה כי המדינה מנועה מלהמשיך לבקש להרשיע עברייני בניה במקום שהיא נמנעת במכוון באופן מוחלט מאכיפת הדין מזה שנים רבות, כאשר התברר כי במשך עשר השנים האחרונות לא בוצע אף צו הריסה מתוך מאות רבות שניתנו.

להבנתי, המשך הגשת כתבי אישום במצב זה עלול להכתים את הרשות השופטת במחדלים הקשים של הרשות המבצעת.


בגזר הדין שניתן ביום 26.10.09 הוסיף בית המשפט כי:

שקלתי אם אין מקום לפסוק את העונשים המקובלים לגבי עבירות תכנון ובניה אולם אין זה אזור רגיל או אף קרוב לרגיל ואין צורך לחזור על מה שנקבע בקשר להעדר תכנון, והעדר אכיפה באזור מזה שנים ארוכות כאשר נראה כי הביטוי היחיד לנוכחות החוק הינו בדמות כתבי אישום המוגשים נגד תושבי האזור בנושאי תכנון ובניה. באזור דלית אל כרמל ועוספיה לא קיימות תוכניות בניה בעלות קשר למציאות והלכה למעשה לא קיים תכנון בר תוקף באיזור...

ואציין רק כי שכונות שלמות באזור שנבנו זה מכבר זולגות החוצה מקווי המתאר הישנים המאושרים ולא קיימות לגביהן תוכניות תקפות ומכורח המציאות חלק ממשרדי הממשלה שתפו פעולה בהקמתן למרות שהבניה אינה מאושרת וסיפקו להן תשתיות שונות, לרבות מבני ציבור. תחום השיפוט ותחום התכנון של האזור אינם מותאמים למצב בשטח או לתוכניות פיתוח העומדות על הפרק (ראו סעיף 50 לפסק הדין מיום 20.2.08).

בנסיבות, הגעתי למסקנה כי אין מקום להטלת עונשי מאסר, קנס או כפל אגרה (ראו הקביעות של בית המשפט המחוזי בעמ' 13 לפסק דינו פסקה 3) קנסות ואגרות יהוו לא יותר ממס נוסף הנגבה אגב בניה, ללא שיש בו את המאפיינים הדרושים לגביית מס כגון קריטריונים אחידים וצפיות. כמו-כן, לא מצאתי כי קיימת הצדקה להטיל עונשי מאסר על הנאשמים שהינם כולם אנשים נורמטיביים, אזרחים מן השורה המבקשים לשווא, מזה תקופה ארוכה, לקבל שירות אשר זכאי לו כל אזרח במדינה ואשר רק המדינה יכולה לספק, והוא שירותי תכנון. בעבירות בניה שמירת המסגרת התכנונית היא העיקר ועל כן העונשים שינתנו ישקפו היטב זה בלבד (רע"פ 5584/07 פינטו נ. עיריית חיפה ואח', סעיפים 11 – 20 נבו).

מדיניות מכאיבה

זהו , המדינה אשמה וכשהמדינה אשמה בפני מי להתלונן? לנו, לדרוזים נעשה עוול נוראי, שילמנו קנסות על לא עוול בכפנו. תוכניות המתאר תקועות עשרות שנים. וועדת תכנון ובניה מחוז חיפה מבצעת מדיניות ואינה מתפקדת בצורה מקצועית ובכפוף לחוק. אני מאשים, כי ביום 6 נובמבר 2006 מתכנן הוועדה אדם קולמן הצהיר לפרוטוקול הוועדה שהוא "מסתמך על מדיניות" זאת אומרת הוא מבצע מדיניות. זאת האמת הכואבת שלנו.

לאור האמת הזאת עו"ד אריאל פלביאן הכין הצעת חוק ותיקון לחוק הקיים בכדי לפתור את בעיית הבניה הבלתי חוקית בכפרים, פתרון מן השורש, את הצעת החוק הזאת לקח על עצמו לקדם ח"כ מג'לי והבה בן העדה הדרוזית. אני בטוח שחכ"ים נוספים יצטרפו אליו.

תאריך:  13/11/2009   |   עודכן:  13/11/2009
אמין זאהר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשהמדינה עוברת על החוק, למי להתלונן?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למי להתלונן?
16/11/09 12:48
2
צדק חברתי
16/12/09 16:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חורף 1966. אוהל כיתת טירונים. אני עומד בדום זקוף ליד מיטת שדה מסודרת בקפידה. שמיכה מתוחה, תד"ל ופק"ל הדוקים קפל"ד וחגור מונחים בניצב. המ"כ מתקרב אלי בפנים קפואות. המ"כ מביט בי בעיני קרח ובשבריר שניה הופך את המיטה על תכולתה."סדר את הברדק" הוא מסנן ואני במהירות אוסף את הציוד, מקפל מיישר ומניח במקום. "אמרתי סדר את הברדק" נובח המ"כ תוך שהוא הפוך את המיטה בשנית ולאחר מכן בשלישית.
13/11/2009  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
"ביבי הושפל", "אובמה עשה לו זובור ולימד אותו לקח", "אובמה לא ליווה את נתניהו בצאתו","לא הייתה תמונה משותפת", "אובמה לא התחבק,לא הסתחבק ולא התנשק עם נתניהו"!
13/11/2009  |  אריה פרי  |   מאמרים
הדי "פגישתם הלילית" של ראש הממשלה ונשיא ארה"ב הברית ממשיכים לפרנס את הפרשנים המדיניים בתקשורת, אף שאין להם מושג ברור מה בדיוק היה שם. כמה מילים כבר נשפכו על ההשפלה שספג ביבי מאובמה. סליחה, מפקידיו הבכירים. איך לא קבעו לראש הממשלה הישראלי מועד לפגישה, עד לרגע האחרון. איך תוזמן המפגש לשעת "אישון לילה" [בארץ], איך לא התירו לפרסם אפילו תמונה בודדת מהפגישה, איך נאלץ ראש הממשלה להגיע לבית הלבן במכונית פשוטה ולא במכונית השרד, ואיך לא ליווה המארח את אורחו ליציאה והניח לו לעשות את הדרך לבד [טוב, בטח היה מישהו שהראה לו את הדרך החוצה לראש ממשלתנו..].
13/11/2009  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
עיר מעורבת
13/11/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
היטל הבצורת שקבעה ממשלת ישראל בשל היעדר גשמים, סופג ביקורת עזה מכל הכיוונים האם הטלת מס על מצרך בסיסי כמו מים זו הדרך הנכונה לטיפול בבעיה או שהעשירים ימשיכו לבזבז והעניים ייפגעו? כיצד יש להורות לציבור על צריכת מים נבונה?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il