|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

על חשיבות התווך הימי במאבק מול אירן

על ישראל לדבוק במדיניות המרחיבה דה-פקטו את "גבולה האסטרטגי", ולבצע פעולות ימיות שיאפשרו לה להמשיך "לגבות מחיר" כלכלי, צבאי ומדיני מאירן
10/12/2009  |   יואל גוז'נסקי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
ספינת הנשק האיראנית. על ישראל להוכיח כי ידה משגת את משלוחי הנשק האיראנים בכל מקום [פלאש 90]

לישראל יש עניין מיוחד בפעילות בים האדום גם כדרך להרתיע פעילות אירנית בזירה זו וגם לשמש, בעת הצורך, כנתיב שיט לאירן וממנה במקרה שיתפתח עימות צבאי בין המדינות. פעולותיה של ישראל נועדו להמחיש לאירן כי יהיה בכוחה של ישראל לגרום לה נזק כבד מתוך תווך שמושפע פחות מפגיעה

תפיסת האונייה שהובילה נשק מאירן לסוריה (וכנראה דרכה לחיזבאללה) בתחילת נובמבר חשפה משהו מהיקף המאבק המתנהל בין אירן לישראל בכלל ובתווך הימי בפרט, מאבק שעובר יותר ויותר לקדמת הבמה. אך החשיבות של התווך הימי בהקשר האירני לא מסתכמת בסיכול משלוחי נשק שעושים דרכם לחיזבאללה ולחמא"ס. אופציית הפעולה בתווך הימי תאפשר לישראל לשכלל את יכולת ההרתעה וההתקפה מול אירן, ולמערב, להטיל על אירן סנקציות "מרסקות", אם וכאשר יעלה הצורך.

המאמץ לסיכול משלוחי נשק אסורים קיבל לגיטימציה משפטית ומדינית במידה רבה לאחר מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה", והוא מבוסס גם על החלטות מועצת הביטחון של האו"ם בעניין תוכניתה הגרעינית של אירן. ואכן, התקשורת ידעה לדווח השנה על שלושה מקרים בהם נתפסו משלוחי נשק שיצאו בדרך הים מאירן לסוריה ודרכה לחיזבאללה. הניסיון לגוון את שיטות ההברחה, ה"חתימה" הגבוהה שיש למשלוח מטענים ביבשה ובאוויר, והיכולת להעביר כמות גדולה של אמצעי לחימה דרך הים, הביאו את האירנים לעשות שימוש גובר בתווך הימי.

תפיסת האונייה "Francop" - אולי הגדולה מסוגה עד כה - מצטרפת לתפיסה נוספת, חודש מוקדם יותר, בה החרימו שלטונות מלטה, לבקשת ארצות הברית, ספינת סוחר, הפעם בבעלות גרמנית, "Hansa India", שנשאה גם היא נשק מאירן לסוריה. בינואר 2009 החרימו השלטונות הקפריסאים נשק וציוד לייצור נשק שמקורו בתעשיה הצבאית האירנית שהובילה האונייה הרוסית "Monchegorsk", לאחר שספינות הצי החמישי האמריקני עצרו אותה בים האדום מוקדם יותר. ככל שסיכולים אלה נראים מרשימים, ניתן להעריך כי מדובר רק ב"קצה הקרחון" של המאמץ האירני. ישראל מודעת לכך ולכן חיל הים הישראלי עצר לבידוק, מתחילת 2009, מאות ספינות חשודות. גם אם אין בתפיסות הללו לשנות באופן משמעותי את פני המערכה הבאה בלבנון או בעזה, יש בהם כדי להביך את אירן ולחשוף את כוונותיה.

חיזבאללה וחמא"ס הם לא היחידים בהם תומכת אירן. בסוף אוקטובר טענה הממשלה בצנעא כי היא תפסה ספינת נשק אירנית, "מאהאן 1", ועליה תחמושת מגוונת שהייתה מיועדת, לדבריה, למורדים השיעים הפועלים בצפון מערב המדינה. מדובר במאבק שהתרחב לאחרונה וכולל פעילות צבאית ישירה של סעודיה, גם בים, במטרה למנוע ממשלוחי נשק נוספים של אירן מלהגיע לידי המורדים.

התקיפות המיוחסות לישראל, בתחילת 2009, של שיירת נשק ושל כלי שיט שהעבירו נשק לסודאן לא היו בחלל הריק. בשנים האחרונות התחממו היחסים בין אירן למדינות קרן אפריקה, במסגרתם אירן מנסה לבסס נוכחות צבאית לאורך נתיבי השיט באזור. כך למשל, פורסם על הקמת נמל ימי אירני בחוף אריתריאה, בעיר הנמל אצאב (Assab), לשימוש אנשי משמרות המהפכה. הגברת הנוכחות הימית האירנית במוצא הדרומי של הים האדום, הביאה מספר מדינות ערביות להכריז בחודש שעבר, לראשונה, על הקמת "כוח משימה ימי ערבי בים האדום", שיכלול, כך על-פי הדיווחים, בנוסף לסעודיה ומדינות המפרץ גם את ג'בוטי, סודאן, תימן, מצרים וירדן.

החלטות מועצת הביטחון בעניינה של אירן מעניקות תשתית משפטית להגברת הפיקוח עליה. בנוסף, יוזמות כמו ה-PSI (Proliferation Security Initiative), גם אם הן מוגבלות ביכולתן לבסס שתוף פעולה מבצעי ומודיעיני, עשויות להיות פלטפורמה למהלכים שנועדו להצר את צעדיה של אירן במיוחד בכל האמור למניעת תפוצה של נשק בלתי קונבנציונאלי. כשלון השיחות עם אירן באשר לעתידה הגרעיני, עשוי לתרום לנכונות המערב לנקוט בצעדים אלו, במיוחד לאור האפקטיביות הנמוכה של העיצומים הכלכליים שהוטלו עליה עד כה. בית הנבחרים האמריקני אף דן בעבר בקידום הצעת חוק שתמנע כניסת תזקיקי נפט לאירן דרך היבשה, האוויר והים, הצעה שהוקפאה בינתיים.

סביר, כי כחלק מהכנת האופציות ל"יום שאחרי" כשלון ההידברות מול אירן, הצי החמישי האמריקני עורך "משחקי מלחמה" ודן בדרכים כיצד ניתן להגביר את הלחץ על אירן, למשל על-ידי מניעת כניסת תזקיקי נפט לתחומה. למרות שקל יותר לגייס תמיכה (בינלאומית ופנים אמריקנית) להטלת סגר ימי, מאשר לתקיפת מתקני הגרעין, מדובר בהכרזת מלחמה בפועל. חסימה של כניסת תזקיקים לאירן תהיה חמורה מבחינתה, לאור תלותה בהם, עד כדי איום על יציבות המשטר. לכן גם מהלך "מוגבל" זה עשוי לגרום לתגובה אירנית חריפה - אם על-ידי פגיעה בחופש השיט במפרץ כמו גם במתקני שינוע, אחסנה והפקה של נפט ואם על-ידי פגיעה באינטרסים אמריקנים באזור ובמדינות המפרץ עצמן.

מזה זמן שהמאבק הישראלי בהברחות הנשק מאירן מתקיים רחוק מחופי המדינה, ולראיה, תפיסת הספינה האירנית "Karin A" סמוך לשארם אל-שייח' בינואר 2002. אך לאחר מלחמת לבנון השנייה, וביתר שאת לאחר מבצע "עופרת יצוקה" הניסיון לסכל את ההברחות "עלה מדרגה" והוא מתקיים הרחק מגבולות המדינה ובאופן רציף תוך שיתוף פעולה עם מדינות "ידידותיות" במרחב.

לישראל יש עניין מיוחד בפעילות בים האדום גם כדרך להרתיע פעילות אירנית בזירה זו וגם לשמש, בעת הצורך, כנתיב שיט לאירן וממנה במקרה שיתפתח עימות צבאי בין המדינות. פעולותיה של ישראל נועדו להמחיש לאירן כי יהיה בכוחה של ישראל לגרום לה נזק כבד מתוך תווך שמושפע פחות מפגיעה. ביוני השנה ניתנה בולטות למעבר של ספינות טילים וצוללות של חיל הים בתעלת סואץ בדרכם דרומה לים האדום. זאת, כדי לאותת לאירן שזירת הים האדום היא בעלת חשיבות לישראל, כמו גם לגוש המדינות הפרגמאטיות (במקרה זה מצרים) המשתפות עמה פעולה.

לתווך הימי ישנה חשיבות גם בכל האמור לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין של אירן. ככלל, הפרסומים בשנים האחרונות התרכזו ביכולת של פעולה אווירית לפגוע במתקני הגרעין, ללא שנדונו היתרונות שיש לאפשרויות הפעולה בתווך הימי, לצד הפעילות האווירית. נראה כי השימוש הגובר בזירת הים האדום נועדה לאותת לאירן כי ישראל מסוגלת לפעול גם בתווך הימי.

התווך הימי מאפשר לפעול מתוכו בשל היותו מאוים פחות בהשוואה לזרוע האווירית ומאפשר לשגר ממנו - זאת ללא צורך לעבור בתחום האווירי של מדינות אחרות - חימוש מדויק לטווח ארוך במטרה לפגוע במטרות באירן. ככלל, פלטפורמות ימיות מאפשרות נשיאת חימוש רב יותר, קשה יותר לאתרן והן מאפשרות גם הפעלת מבצעים מיוחדים כדי לפגוע במטרות, דוגמת אתרי שליטה, בקרה וטילי קרקע-קרקע.

ניתן להעריך כי במערכה הבאה הצפויה לישראל יהיו מרבית בסיסי חיל האוויר ושדות תעופה שלה חשופים לירי רקטות ארוכות טווח וטילי קרקע-קרקע לאורך זמן ובטווחים גדולים מבעבר, וחשיבות הפעולה שמאפשר התווך הימי תגבר. בכל האמור למאבק מול אירן, על ישראל לדבוק במדיניות המרחיבה דה-פקטו את "גבולה האסטרטגי", ולבצע פעולות ימיות שיאפשרו לה להמשיך "לגבות מחיר" כלכלי, צבאי ומדיני מאירן, להמחיש ביתר שאת את הסכנות המגיעות מכיוונה ולאותת כי בכל האמור לתוכנית הגרעין של אירן הזמן הולך ואוזל, וכל האופציות, גם הימיות, נמצאות על השולחן.

תאריך:  10/12/2009   |   עודכן:  10/12/2009
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חשיבות התווך הימי במאבק מול אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
10/12/09 14:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההיסטוריה של העם היהודי במדינתו רצופה הומורסקות בידוריות, דברי טעם ולפעמים אף ביטויים לא שגרתיים על העולם שבחוץ אשר יצאו מפיו של אפרים קישון. קישון ביטא במשך השנים את כל מה שאנחנו לא היינו מסוגלים לעלות על דל שפתותינו, ובעצם נתן תמיד "מכה מתחת לחגורה" לשלטון ולכל דבר שהיה נראה לו לא שגרתי ונכון.
10/12/2009  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
הצהרה של ראשי המדינות החברות באחוד האירופי (8.12.2009) על התהליך המדיני במזרח התיכון אינה סיבה לחרדה אך גם לא לתגובות מזלזלות ורצוי לבחון את המשמעות ארוכת הטווח.
09/12/2009  |  עודד ערן  |   מאמרים
בשנת 2008 בוצעו מספר תיקוני חקיקה מתוך מטרה לעודד חיזוקם של מבנים מפני רעידות אדמה, בהתאם לתכנית מתאר ארצית (תמ"א) מס' 38, שהתקבלה עוד בסוף שנת 2004. ההנחה היתה שהתמריץ לביצוע החיזוק יהיה בדרך של הענקת זכויות בניה נוספות ביחס לבניינים (בד"כ על גג הבניין ולעיתים גם בחצר), כאשר הדיירים יעבירו זכויות אלה ליזמים בתמורה לשיפוץ המבנה, חיזוקו ולעיתים גם הוספת מעלית ואלמנטים נוספים.
עניינו של פסק הדין הינו בתביעה שהגישה אם לפינוי וסילוק יד של בנה מהמשק מבית המגורים ומכל מבנה אחר במשק, ובתביעה נגדית שהגיש הבן למתן פס"ד המצהיר כי הוא וכלתו בעלי הזכויות במשק. לטענת האם היא נעתרה לבקשת בנה וכלתה והותירה להם להתגורר במשק ולבנות בו את בית מגוריהם. לדבריה הרשות להתגורר ניתנה להם, ולבקשתם, כברי רשות בלבד, ללא כל זכות נוספת. ומעולם לא הייתה לה כל כוונה ליתן להם זכויות במשק מעבר לזכות מגורים. ברבות הימים, משהורע מצבה הבריאותי והכלכלי ביקשה למכור את המשק שבבעלותה, רכושה היחיד, כך שיתאפשר לה לעבור למקום מגורים מתאים יותר למצבה ולקיים את עצמה.
09/12/2009  |  עו"ד עמית יפרח  |   מאמרים
לאחר מלחמת ששת הימים, כשהמפה הגיאופוליטית באזורנו השתנתה באופן קיצוני, הופיע צורך דחוף לעדכן את האסטרטגיה הלאומית של ישראל לאור התנאים החדשים. כשניסיתי להסביר את זה לקברניטי המדינה, תוך הצעה לבחון אסטרטגיה להשגת שלום עם גורמים ערביים המתאימים לכך, הסדיר לי עוזר שר הביטחון - צבי צור (לשעבר, הרמטכ"ל "צ'רה") - דיון עם הממונה על המחקרים האסטרטגיים של מערכת הביטחון.
09/12/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אני הבא משם, אני היהודי, בן לעם הנבחר, הבוחר בכל יום להיות חלק מהעם שלי, חלק מאחיי החיים והמומתים, חלק מהתחייה הלאומית המתחדשת, מהגבורה היהודית הנצחית, חלק מדור התקומה והניצחון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il