|   15:07:40
  טל קדש  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

אנונימיות באינטרנט - במה לעוולות?

האם כתיבה אנונימית ברשת האינטרנט מהווה ביטוי לפחדנות או שמא אפשרות לביטוי חופשי יותר של תכנים
24/12/2009  |   טל קדש   |   מאמרים   |   תגובות
האנונימיות הנהוגה ברשת האינטרנט מאפשרת לאנשים מחד, להתבטא ככל העולה על רוחם, ולקדם את ערך חופש הביטוי, אך מאידך, לנצל זאת לרעה [פלאש 90]

בדרך כלל שימוש שאינו מסחרי, לא יענה על נסיבות מחמירות, זאת לאור תפקידה החברתי החשוב של רשת האינטרנט והחשש מהאפקט המצנן, כלומר אפקט שיצור הרתעת יתר באם ניצור כללים נוקשים

האם לאנונימיות יש תרומה סגולית משל עצמה, עבורה ראוי להקריב אינטרסים אחרים, כמו הגנה על קניינו המסחרי של בית עסק או הגנה שמו הטוב או פרטיותו של אדם?

מסעדה שזכתה בפורום מסעדות באינטרנט לקיתונות של ביקורת נוקבת, בלשון המעטה, על טיב האוכל במסעדה או על השירות הלקוי, לא תוכל באופן טבעי "להתחשבן" עם הלקוח בבית המשפט ולקבל צו לחשיפת שמו לצורך מיצוי ההליך המשפטי עמו, ותאלץ להשלים לכאורה עם "רוע הגזירה".

בשונה מהעולם הריאלי, בעולם הוירטואלי, הוא עולם האינטרנט - אין גבולות. עוולות מסוימות המבוצעות ברשת האינטרנט על-ידי רעולי פנים אנונימיים, יזכו להגנה ולחסות החוק מפאת העובדה כי המדובר בשימוש במדיה חדשנית ובתופעה חובקת עולם שיש לחברה אינטרס רב מעלה לקדמה ולהגן עליה.

הדוגמאות הן רבות ומגוונות וקצרה היריעה מלהכיל את כולן על כן נתייחס לחלק מצומצם בלבד. מסעדה שזכתה בפורום מסעדות באינטרנט לקיתונות של ביקורת נוקבת, בלשון המעטה, על טיב האוכל במסעדה או על השירות הלקוי, לא תוכל באופן טבעי "להתחשבן" עם הלקוח בבית המשפט ולקבל צו לחשיפת שמו לצורך מיצוי ההליך המשפטי עמו, ותאלץ להשלים לכאורה עם "רוע הגזירה".

חשיפת שחיתות או ליקויים במקום עבודה מצד עובד באופן אנונימי היא יוזמה מבורכת אשר בגינה יתחילו רשויות האכיפה לבצע בדיקות ראשוניות לבירור הפרטים נשוא התלונה מבלי להידרש לחשיפת פרטי העובד, לבל תרחף חרב הפיטורים מעל ראשו.

דוגמה נוספת להמחשה הינה אתר אינטרנט ששידר לציבור גולשים (בעיקר בארץ) שידורים ישירים של משחקי הליגה האנגלית בכדורגל חינם אין כסף, זכה להגנה מפני הפרת זכויות יוצרים באינטרנט וקיבל אור ירוק מבית משפט ישראלי להמשיך ולשדר את המשחקים, למורת רוחה של ההתאחדות לכדורגל של הליגה האנגלית, הפרמייר ליג, בעלת זכויות השידור במשחקים, אשר עתרה לקבלת צו כנגד ספקיות האינטרנט לחשיפת בעלי האתר המשדר את המשחקים (ת.א 1636/08 (מחוזי ת"א) The football Association Premier League Ltd נ' פלוני ואח', פורסם בנבו).

כמובן שהפעילות באינטרנט אינה צריכה לשמש מקום מפלט לביצוע עוולות וכמובן שלא ליתן במה לביצוע עבירות פליליות וזו הגישה שרצוי שתהא נר לרגלנו, ואולם באינטרנט האפשרות לחשוף זהותו של מבצע עוולות היא מוגבלת וכפופה למבחנים ליברלים הייחודיים לרשת, בהינתן כי פלטפורמה זו נתפסת כמכשיר שמטבעו משדר לגיטימציה לשיח אנונימי שבו נח הן לגולשים והן למפעילי אתרים מסחריים, משיקולים ברורים, שלא להזדהות בשמם הפרטי, ולבצע לכאורה עוולות תחת מעטה ללא חשש ומורא.

נשאלת השאלה, עם זאת, האם העובדה שפרסום מסוים הוא אנונימי משנה את כללי המשחק, האם בשם האנונימיות והקדמה הטכנולוגית יש ליתן הכשר לפעולות או למעשים אשר ברור שלא יתקבלו בעולם הממשי המסורתי?

התשובה לשאלות הללו נגזרת מהשאלה מהו המשקל שיש ליתן לאנונימיות שהוא נשמת אפו של רשת האינטרנט? האם לאנונימיות יש תרומה סגולית משל עצמה, עבורה ראוי להקריב אינטרסים אחרים, כמו הגנה על קניינו המסחרי של בית עסק או הגנה שמו הטוב או פרטיותו של אדם?

האינטרנט הוא עולם שבו השחקנים הראשיים יכולים לעטות עליהם מעטה של פאנטום ולהביע את דעתם בכל נושא שרחוק מהם כרחוק מזרח ומערב תוך ניצולו לרעה של חופש הביטוי, ברשת האינטרנט לעיתים חיסול חשבונות עם מתחרים באופן אנונימי, למשל באמצעות רכישת שם מתחם (דומיין) ושימוש בטכניקות שיווקיות ופרסום במודלים זהים לאלו של מתחריך עולים בקונסטלציות מסוימות כדי תחרות הוגנת אשר תזכה להגנה משפטית, ולו מפאת העובדה כי "העוולה" לכאורה בוצעה בעולם הוירטואלי, בשונה מהעולם הממשי.

כך למשל, ברור כי באינטרנט חופש הביטוי המודרני הוא שונה לחלוטין מחופש הביטוי השגור במדיות המוכרות והמקובלות ולעיתים קשה להבחין אם המדובר בחופש ביטוי או שמא חופש הביזוי או חופש השיסוי הנושק ללשון הרע בהתגלמותו. כך התבטאויות משולחות כל רסן בפורומים, באתרים, בטוקבקים, מהוות ללא כל ספק חלק אינטגראלי מהשיח היומי המקובל. בשיח זה ניתן, מבלי להזדהות כמובן, להשתלח ולפגוע באופן לא מבוקר בכל מי שהוא צד או אוזכר במסגרת הכתבה, כאשר אחריות בעל אתר אשר למעשה נתן במה לפרסום טוקבק פוגעני היא מוגבלת וזאת גם אם הפעיל האתר מערכת לסינון מדגמי של תגובות בטרם עלייתן לאתר (פסק דין אשר עיגן גישה זו ודחה במסגרתו את האחריות של האתר המקוון 'גלובס' בגין פרסום טוקבק פוגע, ניתן זה מכבר על-ידי בית המשפט השלום בראשון לציון בת.א. 5844-07/09 דוד וינטרוב ואח' נ' גלובס פבלישר עיתונות (1983) בע"מ, פורסם בנבו).

בהתייחס להפרה של זכויות יוצרים או הפרה של קניין רוחני באינטרנט, כאמור בדוגמאות דלעיל, הרי שאלו עלולות לא אחת להוות מכשיר לגיטימי לפעילות אינטרנטית ולקבל ביחד עם זאת הכשר משפטי מפאת העובדה כי המדובר בשימוש הוגן, קרי שימוש שמותר לעשות ביצירה מוגנת, אף ללא קבלת הסכמתו של היוצר או בעל הזכות.

השימושים המותרים, ובראשם השימוש ההוגן מדגישים את האינטרס הציבורי בשימוש חופשי ביצירות התרבות ובהנגשתם לציבור רחב ככל האפשר, כלומר האפשרות ליצור יצירה תוך שימוש בחומרים זמינים ברשת. חלק מן הפרמטרים לשימוש הוגן הינם, בין היתר, מטרת השימוש ואופיו (למטרת רווח ו/או לשימוש מסחרי אם לאו), אופי היצירה, טיבה והאם השימוש עולה כדי הפרה בליבה של זכות יוצרים מוגנת.

אין להתעלם מכך כי מיליוני אנשים, ככל הנראה מפרים, מבלי משים, בכל יום, זכויות יוצרים. אין מקום, בהקשר האינטרנטי, לחשוף את זהותם במקרים אלו, אלא רק כאשר מדובר בהפרות בוטות וחמורות. בדרך כלל שימוש שאינו מסחרי, לא יענה על נסיבות מחמירות, זאת לאור תפקידה החברתי החשוב של רשת האינטרנט והחשש מהאפקט המצנן, כלומר אפקט שיצור הרתעת יתר באם ניצור כללים נוקשים, שיפגעו בערכים שעליהם אנו רוצים להגן ברשת, כמו למשל השימוש ההוגן ביצירות וקידום תרבות השיח המקוון, ועל-ידי כך יצא הפסדנו בשכרנו. על כן הנטייה היא לצמצם את הפיקוח על רשת האינטרנט.

נציין כי מבחינה טכנולוגית, פרטיותו של הגולש היא אשליה. קיימות מספר טכנולוגיות ותוכנות שבאמצעותן ניתן לעקוב אחר הגולש בכל רגע נתון ולאסוף מידע אודותיו - באיזה אתר הוא נמצא, ובאיזה דפים הוא גלש ומה תחומי העניין שלו, ואולם למידע זה לא ניתן להגיע אם לא נצליח לשכנע את בית המשפט כי באיזון הנקודתי מעלותיו החברתיות של האינטרנט אינן מצדיקות את הקרבת האנונימיות באינטרנט (מתוך פסק דינו של כבוד השופט יצחק עמית בבר"ע 850/06 (מחוזי חיפה) רמי מור נ' ידיעות אינטרנט מערכות אתר Ynet, פורסם בנבו, להלן: "עניין רמי מור").

גורמים שברשותם עלול להימצא מידע אודות פרטי הגולש, הינם בדרך כלל אחד מן הבאים ואף לעיתים גורמים נוספים: ספקיות האינטרנט, הפורטל או האתר בו בוצעה העוולה ומנוע החיפוש או החברה שפעלה לקידום האתר ונתנה במה לכאורה לביצוע העוולה.
בישראל טרם נחקק חוק המסדיר את הסוגיה של חשיפת שמות מפרסמים אנונימיים ברשת, שאלות של אחריות השחקנים ברשת, כאשר הצעת חוק מסחר אלקטרוני, התשס"ח-2008, שמטרתה הייתה להסדיר נושאים אלו, הוסרה מסדר יומה של הכנסת בידי משרד המשפטים.

בהעדר חקיקה ראשית כאמור המסדירה עניין חשיפת שמות המעוולים באופן סדור ובהעדר שיתוף פעולה מצד ספקית האינטרנט או מפעילי האתר מלחשוף את שמות הגולש, לא יהיה מנוס מלפנות בבקשה למתן צו מבית המשפט לחשיפת שמו של הגולש.

חשיפת זהותו של כותב אנונימי ברשת האינטרנט, כרוכה במספר שלבים, ויש להבחין בין מפעיל האתר לבין ספק הגישה:
ראשית, יש לפנות למפעיל אתר האינטרנט שבאפשרותו לקשר בין הפרסום לבין כתובת ה-IP (Internet Protocol) של הכותב ממפעיל האתר (כתובת ה- IP הינו מספר משתמש ייחודי לזיהוי מחשבים ברשת האינטרנט ומשמשת לניתוב מסרים מנקודת השיגור ליעדיהם).

שנית, יש לפנות לספק הגישה לאינטרנט שבאפשרותו לקשר בין מספר ה-IP לבין מי שהשתמש באותו מספר. שלישית, יש לבחון אם המשתמש הוא אכן הכותב ולא משתמש אחר במחשבי הארגון.

כאשר יתבקש בית המשפט ליתן צו לחשיפת זהות גולש באינטרנט, הנטייה תהא למעט בהתערבות ולהשאירה למקרים חריגים בהם העוולה האזרחית מקימה עבירה פלילית לכאורה (בש"א (י-ם) 4995/05 פלונית נ' בזק בינלאומי בע"מ, פורסם בנבו). עם זאת, בעניין מור נקבעה העמדה לפיה חשיפת זהותו של גולש רק במקרים של עבירה פלילית, להבדיל מעוולה אזרחית, הוא מבחן צר יתר על המידה העלול לעורר קשיים בישומו. על כן הוחלט כי יש צורך בביצוע עוולה לכאורה בצירוף "דבר מה נוסף", שבבסיסו מספר מבחנים שעל מבקש הצו לעמוד כתנאי לחשיפת פרטי הגולש:
על התובע להראות שתביעתו מוגשת בתום לב שלא מתוך שימוש לרעה בהליכי משפט; על התובע להראות שסיכויי תביעתו טובים; האם התובע הוא אישיות ציבורית והאם יש בפרסום עניין לציבור; טיבו של האתר או הפורום או הבלוג בו בוצעה העוולה - אין דינו של פורום שאלות ותשובות בנושאים מקצועיים כמו כלכלה ורפואה כדינו של פורום של חילופי זוגות, ואין דינו של פורום דל משתתפים לפורום בהשתתפות הציבור הרחב; איזו תועלת תצמח מחשיפתו של גולש לעומת הנזק שעלול להיגרם עקב החשיפה.

לסיכום ובהקשר המיידי, האנונימיות נתפסת כמפלטו של השקרן וכאקט של פחדנות, של חשש להזדהות ולעמוד מאחורי הדברים, אך במחשבה נוספת, ניתן להצביע על יתרונותיה של האנונימיות ברשת. יש לזכור כי כל קביעה של בית המשפט לעניין הנטל הנדרש תשפיע על הרשת והשחקנים הפועלים בה, ועל כן יש לבחון בקשות לחשיפת זהות גולש שביצע עוולה תחת הנסיבות הספציפיות של אותו המקרה ובחינתו באספקלריה המשפטית הוירטואלית - טכנולוגית בעידן הנוכחי, לאור הערכים שעלינו כחברה וכמשפטנים לשמר.

מאמר הינו בגדר מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת חוות דעת משפטית. הכותב אינו נושא באחריות כשלהי כלפי הקוראים ויש לראות בכתוב כמתן הסבר כללי ולא מחייב ובכל מקרה אין לראות במאמר משום מצג ו/או חוות דעת. כל הזכויות שמורות לכותב.
עו"ד טל קדש, שותף ומייסד במשרד עורכי הדין אלסברג קדש ושות' (מגדל משה אביב, רמת גן).
תאריך:  24/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
עו"ד טל קדש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנונימיות באינטרנט - במה לעוולות?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק_טוין
25/12/09 08:42
2
ילי
25/12/09 14:43
3
שמיל, שהם
25/12/09 16:10
 
שאולי,נתניה
1/12/12 13:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסופר א.ב. יהושע נמנה כנראה עם אלה שמתגעגעים לימים בהם אפשר היה לטבוח במתנגדים פוליטיים ועוד להופיע כצדיקים. אבל, איך אפשר סתם ככה להרוג אנשים שלא עשו לך כל רע, ואולי בכלל באו לעזור לך ברגע קשה? לפי השיטה הבולשביקית - מלבישים עליהם אשמה של מורדים ומחבלים המסכנים את קיום המדינה. וכך מתאר א.ב. יהושע את הטרגדיה של אלטלנה, בידיעות אחרונות מיום 15.12.2009:
24/12/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
מתוך ארבעים שנות עבודתי במערכת החינוך התחנה החינוכית המשמעותית ביותר בחיי הייתה, כאשר רעייתי ואני נענינו לבקשתו של לובה אליאב, ועבדנו במחיצתו שלוש שנים בקהילה החינוכית בניצנה.
24/12/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אין חשיבות כלל מיהו המקור בלשכת ראש הממשלה אשר הדליף לתקשורת את ביקורתו כלפי הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. מה שחשוב הוא שאותו אדם יהיה אחראי, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, לשתי תוצאות אפשריות: האם גלעד שליט ידון לחיים או למוות, ומאידך, על התערערות אפשרית של מעמד הרמטכ"ל בתוך הצבא ומחוצה לו. כך יקיים אותו "צדיק" את הפסוק "חיים ומוות ביד הלשון".
24/12/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
"הרפורמה תייקר המים ב-45 שקל בחודש למשפחה", כך אמר ראש רשות המים אורי שני בדיון בוועדה לביקורת המדינה. "ללא עלייה זו לא יהיה ניתן לממן את מתקני ההתפלה" (22.12.09, News1).
24/12/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
לפני כשלושים-ארבעים שנה הייתה האמרה "גברים אמיתיים אינם בוכים" נפוצה מאוד בארה"ב. לעומת התרבות האמריקנית דאז ששללה בכי על-ידי גברים, תורתנו הקדושה רוויה במקרי בכי של גיבוריה, במיוחד בספר בראשית, ובמיוחד בפרשת 'ויגש'. בנוסף לבכי של אברהם, יצחק, יעקב, עשיו, יוסף ובנימין, גם אנו, בקראנו פרשות מסוימות בתורה, איננו מסוגלים להתאפק מלבכות שנה אחר שנה בהגיענו לאותם קטעים רגישים. הדוגמה הטובה לכך הינה הסצנה שבה יוסף מגלה לבני יעקב שהעומד מולם כמשנה לפרעה הוא אחיהם שהם מכרוהו.
24/12/2009  |  רו"ח חננאל ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il