|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

בין צדק לצדקה

פרשת משפטים: תורת אהבה, צדק, שוויון, שלום וחסד התורה על רגל אחת על כך בפרשתנו
12/02/2010  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
השבת מאפשרת שוויון חברתי [צילום: יח"צ]

בפרשת יתרו קיבלו ישראל במעמד הר סיני את עשרת הדיברות, המניחים את היסוד לתרי"ג מצוות. הם מהווים מֵעֵין ראשי פרקים לתורה כולה. בפרשת משפטים יש אפוא פירוט של עשרת הדיברות ופרישת מצעם. אולם את מרכז הפרשה תופסות המצוות שבין אדם לחברו.

בין שבת לשמיטה

התורה שמה דגש על צדק חברתי, שהוא המכנה המשותף לכל המשפטים ודיני הנזיקין, ועל שוויון סוציאלי, המונח גם ביסוד מצוות השמיטה ומצוות השבת. למרות שהן בעיקרן מצוות שבין אדם למקום, לא נפקד מהן גם המימד החברתי. מצוות השמיטה, המחייבת הפקרת הקרקעות החקלאיים בשנה השביעית, לשֵם הפקעת הרכושנות מהם והכרה בבורא העולם, מטַפחת גם את ערך השוויון בין העניים לבעלי האדמות, המפקירים את תוצרתם לנזקקים.

הוא הדין למצוות השבת. בעשרת הדיברות התורה מתמקדת בשמירת השבת ובקידושה מתוך אמונה - הכרה בבורא, ששבת מבריאת העולם, וזֵכֶר ליציאת מצרים. לעומת זאת, בפרשתנו מטרת השבת היא, בדומה לשמיטה, גם שוויון חברתי שהוא העיקרון המַנְחֶה בפרשה: "וביום השביעי תשבּות, למען ינוח שורך וחמורך ויִנָּפֵשׁ בן אמתך והגֵר".

שוויון לכל, אפילו לחיות, השור והחמור, שלא להעבידם בשבת, וכמובן לגֵר ולשפחה. העני שווה לעשיר במנוחת השבת. חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על פתיחת עסקים בשבת, הוא אפוא לא רק חוק דתי, אלא חוק סוציאלי מובהק, שמקורו בתורה ומטרתו למנוע אפלייה כלכלית בין העובדים. הקניונים הפתוחים בשבת, בניגוד לחוק, ומושכים אליהם קהל קונים, גוזלים את פרנסתם של בעלי החנויות הסגורות בשבת.

המצוות מכשיר לשלום

מצוות רבות, מֵעֵבֶר לערכן החינוכי והמעשי הספציפי, משמשות מכשיר לשלום. הסיפור הבא ממדרש תנחומא משקף זאת בבהירות רבה.

פעם אחת פרץ ריב בין שני חמרים (בעלי חמורים) ידידים, ראובן ושמעון, ומאז הפכו השניים לשונאים מובהקים. לימים ראה שמעון את חמורו של ראובן בדרך כורע תחת כובד השקים שמעליו. במבט מופגן של שמחה לאיד, חלף שמעון על פני חבר נעוריו מבלי להושיט לו יד. אולם לא הרחיק האיש לֶכֶת והנֵה נזכר בפסוק מן הפרשה: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו - וחדלת מעזור לו? עזוב תעזוב עימו". מיד חזר שמעון על עקבותיו, פרק את השקים מעל החמור, לתדהמתו הרבה השל ראובן, ועזר לו לקושרם מחדש. רגשי הטינה ההדדית נמוגו כלא היו, והשניים שבו לחדש את קשרי הידידות ביניהם.

לפנינו סיפור מדהים, אשר בגרסה זו או אחרת, אקטואלי גם בימינו. התורה, הבקיאה ברָזֵי נפש האדם, ציוותה לתת עדיפות בעזרה לחמור של שונא על פני חמור של אוהב ככלי לאהבת הזולת.

מִדְּבַר שקר תרחק

מכל העבירות, המנוסחות בצורה מוגדרת (לא תרצח, לא תגנוב), רק לגבי השקר התורה נקטה לשון זו של הרחקה. לפנינו תמרור אזהרה, מעין 'שטח אש', שחובה להרחיק ממנו כל אדם וכל נפש חיה. הדבר מצביע עד כמה מדובר בעבירה שלילית, העלולה לגרור לעבירות רבות נוספות. ולהיפך, זהירות מפני השקר, עשויה למנוע עבירות אחרות.

מסופר על אדם אחד, שבימי חלדו כבר התנסה בכל העבירות החמורות האפשריות, ולא הייתה עבירה שמשך את ידו ממנה. בַּצַּר לו פנה לרבו לשֵם תיקון. להפתעתו הרבה, למרות מצבו הרוחני העגום, הרב ציווה עליו דבר אחד בלבד - לא לשקר. ואומנם, למרבה הפלא, האיש משך את ידו מכל שאר העבירות. כשביקש לגנוב, או לחלל שבת, נזכר שלא יוכל, כפי שהבטיח, לשקר לפני הרב כשיישאל על כך. ואכן, תוך זמן קצר חזר בתשובה שלימה מכל עוונותיו, והכול בזכות אמירת האמת.

הסבר אפשרי אחר, הוא כי מדובר בעבירה יחסית בלתי מוגדרת, לאור אותם מקרים שבהם מותר לשנות מפני האמת. שכן, האמת האנושית, בניגוד לאמת האלוקית המוחלטת, המַנחה את התורה, היא מוגבלת מעצם טיבה, בהתאם למגבלות התפיסה האנושית. משום כך חלים עליה סייגים שונים. מקרים אלה הם: א. למען פיקוח נפש, כך למשל מותר שלא לומר לחולה סופני את האמת על מצבו, אם הדבר יפגע בבריאותו. ב. למען השלום, או כדי לא לפגוע באדם, מותר לומר על בגד שהוא יפה, אף אם אין הדבר נכון. ג. מידה כנגד מידה, כדברי הפסוק בתהילים: "עם חסיד תתחסד ועם עיקש תתעקש". כך נהג יעקב כלפי לבן הרמאי, כשברח ממנו עם משפחתו, לאחר שזה הונה אותו בשכרו ובנישואי לאה במקום רחל. ד. דיוק בזמן, כפי שמשה רבנו הצביע על העיתוי של מכת בכורות 'כחצי הלילה', בעוד שה' ציין את הזמן המדויק 'בחצי הלילה'. ואחרון אחרון: מלחמה בפגאניזם, בפולחן אלילי או באידיאולוגיה שקרית, כדי לבערם מן העולם. הוא הדין לנטילת הברכות על-ידי יעקב, כדי להנחילן לישראל, במקום עשיו שהתחזה לשומר מצוות והוליך את אביו שולל. אולם ככלל, השקר הוא כאמור עבירה חמורה ביותר, ושומר נפשו ירחק ממנה.

שבת שלום!

נורמה אלוקית

השאלה היא מדוע בין הכרזת ישראל "נעשֶׂה", לאחר קבלת עשרת הדיברות, להצהרתם הקולקטיבית "נעשה ונשמע" בפרשתנו, לאחר שמשה קרא בפניהם את פרטי המצוות, מופיעים מכלול של דיני נזיקין ומצוות חברתיות. אין ספק שהסיבה לכך היא החשיבות הרבה שהתורה מייחסת למצוות אלה, שרבים נוהגים לזלזל בהן. מֵעֵבֶר לכך, דומני שהתורה מקנה תוקף אלוקי מוחלט למצוות שבין אדם לחברו, שנתפסות כמצוות שכליות החיוניות לקיום חברה תקינה.

אולם המחלוקות החברתיות הרבות, כמו-גם הסכסוכים הבינאישיים, מוכיחים עד כמה ההיגיון האנושי יחסי ומוגבל, וכי הנורמות משתנות מאדם לאדם ומחברה לחברה. משום כך היה צורך להחיל עליהן את האמת האלוקית האבסולוטית, המתאפיינת בראייה גלובלית רחבת היקף לדורות, שהיא האמת הנצחית, אשר עמדה במבחן כל הזמנים והנסיבות. אכן, המצוות השכליות מכונות בתורה 'משפטים' כשֵם הפרשה. אילו היינו נוהגים לפי משפט התורה, החֶברה שלנו הייתה חברה מתוקנת, אשר נעים לחיות בה, והיא משמשת מודל חיובי לכל העמים.

שוויון לכל

בין המצוות הסוציאליות שבמרכז הפרשה בולטות מצוות השבת אבידה, איסור קבלת שוחד ועזרה פיסית וכספית לזולת. מצוות רבות נוגעות לשכבות החלשות, המקופחות בדרך-כלל, כדי להימנע מאפלייתן. אסור להפלות עניים במשפט, אסור להציק לגר, ליתום ולאלמנה, איסור ריבית בהלוואות, ופיקדון זמני מהעני כדי לא להותירו בחוסר כל. אלה חוקים שלהוצאה לפועל בימינו מתברר יש הרבה מה ללמוד מהם.

לשון הפסוק "אם כסף תלווה את עמי את העני עימך" מלמדת אף היא מסר חשוב. על-פי כללי הדקדוק, צריך לומר "אם כסף תלווה לעני". אולם מילות היחס 'את' ו'עימך' מלמדות, שכדי לתת צדקה צריך לחוש את העני ולהיות עימו נפשית. התמיכה הרגשית בעני, וההזדהות עימו, חשובות לא פחות מהתמיכה הכספית. מסופר על רב, שבא להתרים עשיר עבור עניים בעיירה במזרח אירופה, ועמד בעקשנות בחוץ בקור החורפי העז, כדי לחוש את סיבלם ולהמחיש את מצבם העגום לפני העשיר.

תאריך:  12/02/2010   |   עודכן:  12/02/2010
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין צדק לצדקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למדו את השופטים
12/02/10 16:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טעות גדולה עשיתי משנפתיתי לקרוא את רשימתה של היפה בנשים, טליה ששון, בעיתון 'הארץ'. הכותרת: "נפקדים-נוכחים, עד מתי?" הייתה מניסה אותי בדרך-כלל למדורי התזונה, אלא ששמה של טליה ששון שופך אור נגוהות מרתק על כל כותרת, ומצאתי עצמי מחפש נואשות קש להיאחז בו בדרכי אל הטביעה. איזו מערבולת קוצפת ושוצפת... איזו תסבוכת מהפנטת... מי חכם ויידע? שוטטתי לי בתוך המאמר מהכא להתם כסומא בארובה, נאחז במילה אקראית ובסתירה מזדמנת... עולה ויורד... נסחף בעל כורחי ימינה ושמאלה... מִטַּלטֵל אנֶה ואנה... אֵי ידי ואֵי רגלי...!!!
12/02/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
"פרשת השבוע, פרשת משפטים באה מיד לאחר 'מעמד הר סיני' והיא תופסת את המקום החמישי בין פרשות התורה מבחינת מספר המצוות שבה... בפרשה זו ישנם דיני ממונות ודיני נפשות, וניתן לראות בה את המשך יישום המלצות יתרו על הקמת מערכת המשפט בישראל". כך פותח ידידי המלומד מקיבוץ גבעת השלושה, מר שילה אושרי הי"ו את מאמרו השבועי על פרשתנו.
12/02/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
השבוע נכנסה לכהונתה באופן רשמי הנציבות האירופית החדשה, היא המוסד הביצועי של האיחוד האירופי, בתקופה סוערת ביותר בתולדותיו של האיחוד. הנציבה החדשה הממונה על יחסי החוץ של האיחוד, קתרין אשטון, כבר הספיקה להצהיר בפרלמנט האירופי ב-15 לדצמבר כי מדיניות ישראל ב"שטחים הפלשתינים" ובמזרח ירושלים, כמו גם הסגר על רצועת עזה חייבת להשתנות, וכי על האיחוד האירופי ליטול חלק פעיל ומשמעותי יותר בהנעת תהליך השלום בין ישראל לערבים, ולא להסתמך רק על יוזמות אמריקניות.
12/02/2010  |  שלמה פרלה  |   מאמרים
השבוע החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בחוק היורדים שהוצע על-ידי מפלגת "ישראל ביתנו". ההצעה קובעת כי כל אדם החי בחו"ל ונושא עימו אזרחות ישראלית (לא חשוב מהי הסיבה לכך) יוכל להצביע בבחירות, כפי שמתאפשר למשל ברוסיה ובארצות הברית.
12/02/2010  |  רועי אורן  |   מאמרים
מאז החלה פריחתן של הדמוקרטיות בעידן המודרני, המונח "עם" קיבל משמעות חדשה. זאת, משום שעיקרון שלטון העם - אבן היסוד של הדמוקרטיה - הצריך התעסקות מרובה בשאלה מי נכלל בתוך "העם" שהשלטון שייך לו. "רק במאה ה-19, משעלה 'ה-עם', חמוש בה"א הידיעה שלו, על הבמה המרכזית של ההיסטוריה והתייצב כגוף המעניק לגיטימיות למשטר, התעוררה בעיית המיעוטים במלוא עוזה" (מתוך "הדור הזקוף" מאת רבינוביץ ואבו-בקר).
12/02/2010  |  תומר שלוש  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
"גם כשהצבא הישראלי עומד על סף הפעלת הפיילוטים, יש ספקנות נרחבת לגבי כדאיותם לאור ההתנגדות האלימה של חמאס... אדם אחד שמכיר את התוכנית כינה אותה פרויקט 'פנטזיה'"
אלי אלון
אלי אלון
באירוע יום ההולדת המרגש שוחח-ראיין נועם סמל, את עמוס חורב שנולד לפני 100 שנה, איש צלול וחד שסיפר על פרקי חייו השזורים בתולדות תקומת המדינה
דן מרגלית
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול    הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il