|   15:07:40
  פליציה שטרן  
דיאטנית האגודה לבריאות הציבור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

תזונת נשים על ציר החיים

לתזונה חשיבות מכרעת בהשפעתה על מצב הבריאות ומניעת מחלות תזונה בריאה מעניקה אנרגיה לאורך היום ובין היתר היא גם משפיעה על מצב הרוח, מפיגה מתחים, שומרת על משקל קבוע ועל מראה מיטבי
08/03/2010  |   פליציה שטרן   |   מאמרים   |   תגובות
לאכול נכון [צילום: AP]

הנשים במאה ה-21 מוצאות עצמן עסוקות סביב השעון בטיפוח הקריירה, המשפחה והבית. מרבית הנשים עובדות לפרנסתן, חלקן מפתחות קריירה תובענית בד-בבד עם היותן אמהות, בעלות משפחה, מנהלות בית, נשות חברה ובנוסף שבויות אחר מודל היופי הנשי אשר מעודד רזון. כל אלו מביאים ללחץ לא מבוטל להספיק, להצליח, להיות אמהות מושלמות, עובדות מצטיינות ולעסוק בדיאטות רזון העלולות לפגוע בבריאותן. לכל עיסוקיהן עלול להיות מחיר גבוה אשר יפגע, בסופו של דבר, בבריאותן הפיזית והנפשית.

לתזונה חשיבות מכרעת בהשפעתה על מצב הבריאות ומניעת מחלות. תזונה בריאה מעניקה, קודם כל, אנרגיה לאורך כל היום ובין היתר היא גם משפיעה על מצב הרוח, מפיגה מתחים, שומרת על משקל קבוע ועל מראה מיטבי. בחירה נבונה של מזונות במשך היום ואימוץ הרגלי אכילה בריאים, מסייעים להתגבר על תשוקה למזונות בריאים פחות, לחטיפים ולדברי מתיקה.

גיל המעבר ומחלת האוסטאופורוזיס

נשים בסיכון גבוה יותר מגברים לפתח אוסטאופורוזיס (מחלה הגורמת לירידה מוגברת בצפיפות העצם). העצם בנויה מחומר אורגני (הכולל בעיקר קולגן) ואנאורגני (מינרלים) וקיים שחלוף תמידי של העצם, כלומר קיים תהליך דינמי של בנייה ופירוק, הדורש הספקה תמידית של אנרגיה ורכיבי תזונה אחרים.

למרות שהגורם הגנטי מהווה את התרומה הגדולה ביותר (עד 80%) לשיא מסת העצם המתקבלת עד לעשור השלישי לחיים, לתזונה חשיבות רבה בהשגת מסת עצם אופטימלית ושמירה על מצבה לכל אורך החיים.

החלק האנאורגני של העצם מורכב, בעיקר, מסידן, זרחן, מגנזיום ואבץ. סידן הוא המינרל השופע ביותר בגוף האדם וכ-99% ממאגרי הסידן בגוף מאוחסנים בעצמות. ספיגת סידן נעה בין 20% לבין 30%, עם עלייה זמנית בגיל ההתבגרות ובהריון. מחסור בויטמין D פוגע בספיגת הסידן. המקורות העשירים ביותר בסידן הם חלב ומוצריו. בין מקורות אחרים נמנים סרדינים הנאכלים על עצמותיהם, שקדים, כרוב, ברוקולי ומים. זמינות הסידן מחלב ומוצריו גבוהה מזו שממזונות שמקורם בצומח.

הַרְבּי, בכל הגילאים, בצריכת מזונות העשירים בסידן - עד גיל 30 לערך להשגת מסת עצם מירבית ולאחר-מכן לשמירה על בריאותה (הקטנת הסיכון להתפתחות אוסטאופורוזיס וצמצום הרס העצם, במיוחד בגיל המעבר). ההמלצה לכמות סידן יומית משתנה לפי גיל בשני המינים. בקבוצת גיל 18-9 ההמלצה היא 1,300 מג' סידן ליום, מגיל 19 עד גיל 50 ההמלצה היא 1,000 מג' ליום ומגיל 51 ההמלצה היומית היא 1,200 מג' סידן.

כדי להבין טוב יותר את המשמעות של כמויות הסידן במזון, נציין כי בכוס חלב 3% לא מועשר בסידן יש כ-200 מג' סידן, ב-2 כפות גבינה לבנה (כ-50 גרם) יש כ-100 מג' סידן, בגביע יוגורט יש 200 מ"ג סידן וב-2 כפות טחינה משומשום מלא, כ-260 מ"ג סידן.
במקרים בהם צריכת סידן בתזונה אינה ממלאת את ההמלצות או שיש בעיות ספיגה, יש לשקול מתן תוסף סידן בשילוב עם ויטמין D.

לסיכום, ישמי את העקרונות של תזונה נבונה מגוונת ומאוזנת (ראה כתבה 'תזונה נבונה במעגל החיים') לחיים בריאים ופוריים ולזקנה מוצלחת.

הנקה

בתקופת ההנקה, צריכת תפריט מאוזן ובריא חשובה להספקת דרישות התינוק והאם ולייצור החלב. לכן, הקפידי לאכול במשך היום מכל קבוצות המזון וצרכי מספיק נוזלים (העדיפי מים). כמות האנרגיה הדרושה לך ליום גבוהה ב-300 קק"ל מזו שצרכת כרגיל.

המשיכי להקפיד על הברזל. את זקוקה כעת ל-10 מג' ברזל ליום. מאגרי הברזל של התינוק נקבעים, אמנם, בטרימסטר האחרון להריון ויספיקו לו עד גיל 6-4 חודשים, אבל במצב של אנמיה, תכולת הברזל בחלב שאת מייצרת, עלולה להיות נמוכה, דבר שיגרום להתרוקנות הדרגתית של מאגרי התינוק אם הוא ניזון מהנקה בלעדית.

כמו-כן, אֵם עם רמות המוגלובין וברזל נמוכות, תתקשה לתפקד, לטפל בתינוק ואולי אף לייצר חלב. אנמיה יכולה גם להשפיע על תפקודי מערכות שונות בגוף האם, כגון מערכת העיכול והמערכת החיסונית. תזונת האם תשפיע מאוד על תכולת הויטמינים בחלב שהיא מייצרת. יושפעו במיוחד הויטמינים המסיסים במים - ויטמינים מקבוצת B וויטמין C.

הרגלי תזונה נבונים כוללים:

אכילה מסודרת של 6-5 ארוחות ביום (3 ארוחות עיקריות ו-3-2 ארוחות ביניים), אכילה מגוונת של מזון מכל קבוצות המזון ושמירה על גיוון בתוך כל קבוצת מזון, אכילה מרובה של ירקות ופירות (9-5 ביום), אכילת מוצרי מזון עשירים בסיבים תזונתיים, כמו קמח מלא, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות עם הקליפה, אכילה של 3 מוצרי חלב ביום לפחות, שתייה מרובה של מים, המעטה באכילת מזון עשיר בשומן ובמיוחד בשומן רווי ושומן טרנס והמעטה בצריכת מזון עתיר מלח.

המלצות אלו נכונות לגבי נשים וגברים כאחד, אך קיימים, בכל זאת, הבדלים בין תזונת נשים וגברים. הדרישות התזונתיות של הנשים משתנות מגיל הילדות עד גיל הזקנה - דרישותיה התזונתיות של אישה, במיוחד בתקופת הפוריות, שונות מאוד מאלו של גבר.

באלו מצבים נבדלת תזונת האישה מזו של הגבר?

הריון

תזונה נבונה, מגוונת ומאוזנת מספיקה, בדרך-כלל, עבור התפתחות העובר ובריאות האישה ההרה. וודאי שאינך צריכה לאכול 'עבור שניים'. הגבילי עליית משקלך במהלך ההריון בהתאם להמלצות המכון האמריקני לרפואה.

שימי לב שאת צורכת מספיק מזונות העשירים בסידן. הקפידי לצרוך לפחות 3 מנות חלב ו/או מוצריו ליום; אם הינך רגישה לסוכר החלב, את יכולה לבחור מוצרי חלב מוחמצים (כגון: יוגורט, גבינה צהובה), בהם חלק נכבד מסוכר החלב התפרק על-ידי חיידקים.

הדרישות לחומצה פולית ולברזל גדלות בהריון ומקובל לצרוך תוספים. את יתר רכיבי הקורט החשובים להתפתחות הריון תקין ולידת תינוק חי ובריא, את יכולה לקבל ממזון.

כיצד תדאגי לצרכים התזונתיים שלך בכל גיל?

  • אכלי מגוון מזונות מכל קבוצות המזון: דגניים, ירקות ופירות, עשירים בחלבונים ועשירים בשומנים וגווני מזונות בכל קבוצת מזון;

  • אכלי 9-5 מנות ירקות ופירות ביום (עם העדפה לכמות גדולה יותר של ירקות);

  • אכלי מזונות דלים בשומן רווי, שומן טרנס וכולסטרול;

  • אכלי 3 ארוחות עיקריות ו-2 עד 3 ארוחות ביניים קטנות;

  • שתי מים לרוויה;

  • אכלי מזון עשיר בסיבים תזונתיים;

  • חשבי חכם באכילת חטיפים;

  • אכלי מזון עשיר בסידן (מוצרי חלב עד 5% שומן, סרדינים, שומשום, טחינה, קטניות);

  • קחי אוכל לעבודה, רצוי אוכל שהוכן על ידך;

  • שתי משקאות המכילים כמות מתונה של קפאין;

  • העדיפי מזון שאינו מכיל הרבה מלח (נתרן);

  • עסקי בפעילות גופנית סדירה המתאימה לך וליכולתך;

  • בעת הצורך הקפידי על 'דיאטת רזון חכמה': כזו המותאמת לך אישית לפי העדפותיך וטעמיך, אשר מכילה את כל קבוצות המזון ולא מחסירה קבוצת מזון שלמה, מכילה מזון 'אמיתי' ולא תכשירים, כמו כדורים או אבקות; התייעצי עם אנשי מקצוע כמו דיאטן קליני, והקפידי על שינוי בהרגלי האכילה כזה שתוכלי להתמיד בו לאורך זמן; שילוב של פעילות גופנית יסייע לך בירידה בריאה במשקל.

מחסור בברזל ואנמיה

ברזל הינו יסוד חיוני לחיים, המצוי, בעיקר, בהמוגלובין בדם ובמיוגלובין בשרירים. הוא משמש, בין יתר תפקידיו, כמרכיב חיוני בנשיאת החמצן בגוף על-ידי ההמוגלובין בדם. בו בזמן שגברים זקוקים ל-8 גרם ברזל ליום, זקוקות נשים עד גיל 50, בגלל אובדן דם בווסת, לכמות של עד 18 גרם ליום ובהריון אף ל-27 גרם ליום.

מחסור בברזל גורם לאנמיה, שבין תסמיניה העיקריים עייפות תמידית וקוצר נשימה. מקורות ברזל במזון כוללים בשר, עוף הודו, דגים, חלמון ביצה, קטניות, אגוזים, ירקות עליים ירוקים ודגני בוקר מועשרים בברזל.

תסמונת קדם ויסתית

בזמן המחזור החודשי, יש להורמונים השפעה על המצב הגופני והנפשי של האישה. תקופה זו מאופיינת במצב רוח רע, עייפות ועצירות. צריכת האנרגיה (קלוריות) גבוהה יותר, בדרך-כלל, לפני המחזור ועם התקרבותו מתעוררת תשוקה למזונות מסויימים, בעיקר כאלה העשירים בפחמימות.

ההעדפות משתנות מאחת לשנייה - יש שיעדיפו שוקולד ויש שיעדיפו לחמים ועוגות. כיוון שהורמון הסרוטונין, המשפיע על תיאבון ומצב הרוח, עולה בעקבות צריכת פחמימות, עלולות נשים בימים שלפני הווסת, לצרוך מזונות עתירי פחמימות במאמץ לשפר את מצב רוחן הרע.

מה יכול לעזור לך להתגבר על התשוקה לפחמימות?

אכילת מזונות עשירים בחלבון כל כמה שעות בולמת לעיתים את התשוקות למזונות אלה, תכנון ארוחות יומי של מספר ארוחות מפוזרות במשך היום, הקפדה על שתייה מרובה והכנה מראש של ירקות חתוכים לנשנוש.

גם אם ישנה עלייה בצריכת הקלוריות, ניתן לפצות על כך בפעילות גופנית. קיימת סברה שויטמינים מקבוצה B, במיוחד ויטמין B6, מקלים על התסמינים של התסמונת הטרום ויסתית, אך אין עדות מבוססת דיה במחקרים. ויטמין B6 מצוי בקמח מחיטה מלאה ומוצריו, אורז מלא, שיבולת שועל, קטניות, בוטנים, תרד, ברוקולי, בננות, איברים פנימיים, עוף, דגים וביצים.

מחברות המאמר הינן דיאטניות האגודה לבריאות הציבור
תאריך:  08/03/2010   |   עודכן:  08/03/2010
ד"ר פליציה שטרן, דורית וורמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום יום האישה הבינלאומי, מן הראוי שנעיף מבט, ויהיה זה גם מבט חטוף, במעמדה ובמצבה של האישה במקורות ישראל. למרבה הצער, נשים מעטות מוזכרות בשמן בסיפור המקראי. מעטות הנשים הממלאות תפקיד ציבורי. רבות מהנשים אף לא זכו לשם, אלא הן מופיעות על-שם הגבר כמו אשת לוט, בת יפתח ועוד.
08/03/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מובן שאסור לנו בינתיים להשתמש במונח "שואה", גם משום שעוד לא הוכח שהייתה כוונה להשמדת העם הארמני כפי שהוכח במקרה של הנאצים, וגם בגלל כמות הנרצחים היהודיים לעומת הארמנים. אבל ההערכות הבדוקות והמיהמנות מדברות על טבח בסדר גודל של מיליון וחצי נפשות. הטורקים גירשו את הארמנים מבתיהם ומכפריהם לצעדות מוות, לעבר המדבריות הסוריות כשבדרך הומתו בצורות שונות ומשונות.
08/03/2010  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
לפני 55 שנה בדיוק, כתב דוד בן-גוריון נאום רענן, צעיר ומרגש, המדבר על משמעות הנגב, בו ציווה לנו את מורשתו. "...התרומה הגדולה ביותר שיש בכוח המדע לתרום לפתרון הבעיות האנושיות הגדולות הוא הפרחת השממה, ההולכת ונעשית לבעיה החיונית והגדולה ביותר של המין האנושי".
08/03/2010  |  יצחק קריספל  |   מאמרים
חג הפסח הוא חג האביב וההתחדשות, ועם הכניסה לאווירת החג, אנו יוצאים לחגיגת קניות - אוכל ומטעמים מיוחדים להכנת סעודת ליל הסדר הגדולה, בגדים חדשים, כלי בית, מתנות למשפחה ולמארחים ואף קניות של ריהוט חדש ודקורציה כדי לחדש את מראה הבית לכבוד החג.
08/03/2010  |  צביקה ברגמן  |   מאמרים
כאשר ספינת "מעריב" איימה לשקוע, ניסו בעליו להגביר את התפוצה על-ידי תפנית חדה ימינה לכיוון המתנחלים. משה פייגלין צורף לרשימת כותבי מדור הדעות, ובראש המדור הוצב בן-דרור ימיני, שדעותיו לא רחוקות מהדעות של פייגלין. לאחרונה ניסה היומון לבצע תפנית חזרה למרכז, אולם פייגלין וימיני ממשיכים להטיף לגזענות באצטלה של ליברליות.
08/03/2010  |  יגאל לביב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רוני מזרחי
רוני מזרחי
בפועל ימשיכו לקבל פטור משרות צבאי על מדים ויעבדו בתעשיות הביטחוניות    בשונה מחיילי חובה שמקבלים שכר זעום ביותר עד כדי כ-1,900 שקלים בלבד לחיילים קרביים, יקבלו אותם מתגייסים חרדים ה...
אפרי הלפרין
אפרי הלפרין
בחוסר שיקול דעת קיצוני דחף שר המשפטים לביטול עילת הסבירות מבלי שהמציא לנו תחליף שימלא את החסר    אני מניח שנשוב לעניין הזה בעתיד אך מנקודת מבט אחרת    מחובתנו לצמצם בהסכמה את אי-הווד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il