|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

פסח תשע

יותר טוב שלא תשאל. האומנם?!

הוא עד כדי כך התרחק מהטבע היהודי - הטבע לשאול שאלות ולהקשות קושיות, עד שאינו יודע אפילו מה לשאול. וזה בא לו כי הוא מתקשה לקבל את רעיון הבחירה ומעדיף להיות ככל העמים
02/04/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

יש מי שאינם אוהבים שאלות, כל שכן שאינם אוהבים קושיות, וזה טבעי, כמו למשל מורים או הורים שאינם יודעים מה ו/או כיצד להשיב לשואל. גם מנהיגים אינם אוהבים שאלות, כי אלה נשמעות להם כמטילות ספק בעובדה שהם יודעים טוב מאחרים מה נכון לעשות וכולי. והכי פחות אוהבים שאלות, כך מקובל לחשוב, הם "כהני הדת". אלה אינם אוהבים ששואלים אותם, כי על אמת מוחלטת לא שואלים שאלות ובטח שלא מקשים קושיות. ההבדל בין שאלה לקושייה הוא פשוט, שאלה מתייחסת למידע מבוקש, קושייה מנסה להבין מידע לא ברור או סותר. אומנם בדרך כלל מעדיפים שלא להסתבך עם שאלות וקושיות, אבל יש לנו חג אחד שהקושיות והשאלות הן חלק ממנו, חג הפסח. בליל הסדר הילדים מקשים ארבע קושיות שכל אחת מהן מתחילה ב"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" ואנחנו מעודדים אותם לכך. מראש מלמדים אותם לשיר את הקושיות ויש אף מי שמחלקים פרסים לילדים המקשים בלשון רהוטה.

לכאורה, אצלנו היהודים, למסתייגים מהנטייה לשאול שאלות ולהקשות קושיות, יש מקורות טובים להסתמך עליהם. הרי הגמרא אומרת שצריכים זהירות גדולה בחקירות [חגיגה יג / א]: שכן כתוב בספר בן סירא "במופלא ממך - אל תדרוש, ובמכוסה ממך - אל תחקור, במה שהורשית - התבונן. אין לך עסק בנסתרות". זה ציטוט די נדיר מספר שלא מרבים לצטט ממנו. על כל פנים, ראינו כאן מקור מפורש לכך שמוטב להימנע מחקירות ברבדים הנעלמים מאתנו. השאלה היא, מה הם הגבולות? הרי התלמוד הבבלי מלא שאלות וקושיות, ומהן נוקבות ביותר, אז מתי והיכן מותר ומתי והיכן אסור לשאול ולהקשות?

שני דפים קודם קובעת הגמרא שיש גבולות שבתוכם, לא רק מותר אלא צריכים לשאול ולהקשות. ומעבר לגבולות אלו - חלה ההגבלה ומוטב להימנע מחקירות. וזה מה שאומרת הגמרא [חגיגה יא / ב]: יכול ישאל אדם (מה היה) קודם שנברא העולם? תלמוד לומר [דברים ד, ל"ב]: לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹקִים אָדָם עַל-הָאָרֶץ; אז למה להסתבך? מוטב שלא נשאל בכלל, חושב לו זה שמעדיף כמה שפחות להתאמץ או שפוחד מהתשובות. הגמרא מתייחסת לכך ולא בחיוב: יכול לא ישאל אדם מששת ימי בראשית - תלמוד לומר כִּי שְׁאַל-נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ. יכול ישאל אדם מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור - תלמוד לומר וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם, וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם. מלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם - אתה שואל, ואין אתה שואל מה למעלה מה למטה מה לפנים מה לאחור.

מה למעלה מה למטה, מה לפנים מה לאחור, אלה ארבעה רבדים שעליהם אסור לשאול. כאמור, בליל הסדר אנחנו שואלים ארבע קושיות ויש לנו גם ארבעה בנים שכל אחד מהם שואל את שאלתו או מקשה את קושייתו. האם יש הקבלה בין הדברים? בעצם, זו שאלה רטורית, ברור שיש הקבלה, רק צריכים למצוא אותה. אנחנו ננסה לעשות זאת בהסתמך על שיעור שלימד הרב יצחק גינזבורג שליט"א, כדלקמן. החירות לשאול זה משהו ייחודי לעם ישראל, חירות שאנחנו זוכים לה בחג הפסח. היציאה משיעבוד מצרים, היא לא רק במובן הגשמי, אלא גם ובעיקר במובן הרוחני. המשועבד אינו רשאי ואינו מסוגל לשאול ולהקשות, ולא משנה אם הוא משועבד לפרעה או לקבעונות החשיבתיים שלו. פסח הוא חג החירות בממד הרוחני, לא פחות - ובדורנו אף יותר - מאשר בממד הגשמי. אדם זקוק לחירות כדי לממש את עצמו ואת שאיפותיו, ובאותה מידה הוא זקוק לה כדי לבטא את ספקותיו.

לא בכל מקרה ימצא השואל תשובות לשאלותיו, אבל העובדה שהוא חופשי לשאול את שאלותיו ולנסות ללבן את ספקותיו, גם אם לא יצליח לברר וללבן את כל הספקות המציקים לו, בכוחה להעניק לו שלוות נפש. ספק אם יש מישהו שאין לו כל שאלה או קושייה, אבל ברור שרבים מאוד, רבים מדי - מדחיקים את שאלותיהם וספקותיהם מסיבות שונות ומשונות. ובדור שלנו, כמו בדורות רבים שקדמו לנו יש לומר - יש כאלה שהספקות המנקרים בקרבם מסיטים אותם מן הדרך והם בועטים בכל מה שניסו ללמד אותם. כי אם אין היתר לשאול ולהקשות - נשארים משועבדים לספקות ולקושיות. הם מואסים בשיעבוד ומשחררים את עצמם בדרכם שלהם. הדרך הזאת - היא עצמה דרך של שיעבוד מסוג חדש, שיעבוד למצרים השכליים והרגשיים של המורד, אבל לפחות הוא קובע לעצמו את סדר היום ואין גורם חיצוני שמכתיב לו. כך לפחות הוא חש, ויחסית, טוב לו במצבו החדש. חג הפסח מלמד אותנו שלא רק שאין להיבהל מקושיות, אלא שיש תועלת רבה בהעלאתן אל פני השטח. והתועלת היא - יציאה משיעבוד לגאולה.

ארבע קושיות קיומיות

הרב גינזבורג שליט"א מזהה עבורנו ארבע קושיות קיומיות שמציקות ליהודי:

א) מדוע נברא העולם? או אם נמקד - מדוע נבראתי, לאיזו תכלית?

ב) מדוע נבחר עם ישראל? זו שאלה שנובעת מהשאיפה לשוויון הטבועה בנו, מהשאיפה לצדק ולהזדמנות שווה לכל הברואים.

ג) מדוע לא בא משיח? קושייה זו מתחדדת ומחריפה מדור לדור ככל שמתמשכת ההיסטוריה המוכרת לנו.

ד) הקושייה האחרונה היא מדוע יש רע בעולם? איך יכול להיות שהרע מתגבר כל-כך ומה שרואים זה שהטובים סובלים, רע להם, בעוד הרעים חוגגים.

כאמור, אלה ארבע שאלות קיומיות המציקות ליהודים. וגם אם לא בדיוק במילים האלו מנסחים אותן, הן קיימות ברקע וניתן לזהות אותן גם בשיח התקשורתי אצלנו ובכלל. התועלת שבהעלאת שאלות קיומיות ובהבאתן אל המודעות היא בכך שזה עשוי לדחוף אותנו למצוא פתרונות.

כי כל עוד השאלות מודחקות - אנחנו משועבדים למצוקות הקיומיות שנובעות מהשאלות הקיומיות שהדחקנו, ואפילו לא מנסים להשתחרר מהן. כאילו זהו טבע העולם ואין מה לעשות. ברור שתשובה שכלית אינה יכולה להספיק כמענה לשאלה קיומית, אלא עלינו לפתור את עצם הקושייה. כלומר, למצוא הצדקה אמיתית, חווייתית - לעצם קיום העולם ולבחירה בנו כיהודים, וכן לבטל את מציאות הרע בעולם ולפעול את התגלות המשיח. בליל הסדר, החכם שואל מדוע עדיין לא בא המשיח, "מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציווה ה' אלקינו אתכם", מדוע אנחנו עדיין בגלות? הרשע שואל "מה העבודה הזאת לכם", מדוע יש רע בעולם? איך תיתכן מציאות של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו". מכאן הוא מסיק שאין דין ואין דיין ח"ו. וזה כל כך מציק לו - עד שהוא כופר בעיקר ר"ל. הבן התם שואל "מה זאת", מה הבריאה החדשה הזאת, שפתאום יש עולם שלא היה קודם? ויש גם את זה שאינו יודע לשאול. הוא עד כדי כך התרחק מהטבע היהודי - הטבע לשאול שאלות ולהקשות קושיות, עד שאינו יודע אפילו מה לשאול. וזה בא לו כי הוא מתקשה לקבל את רעיון הבחירה ומעדיף להיות ככל העמים.

שאלות הבנים מקבילות גם לארבע הקושיות של "מה נשתנה". "הלילה הזה כולו מצה" מתייחס לבריאת העולם, שכן מצה היא לחם חדש שטרם הספיק להתנפח ולהגיע ל"מודעות עצמית", מה שקרה לבריאה לאחר זמן. המצה מסמלת את הבריאה ברגע התהוותה. הקושייה על המרור מתייחסת כמובן לרע השולט בעולם. הקושייה על כך ש"הלילה הזה כולנו מסובים" מתייחסת לשאלת גילוי המשיח, שכן עצם המציאות שלו אינה נתפסת כל-כך בשכל ובתודעתנו הוא מאופיין בכך שעצם הרעיון על אודותיו אינו נתפס בשכל אלא מסביב לו. הקושייה על אודות ההטבלה, שמטבילים מצה ומרור בחרוסת, מתייחסת לבחירה בעם ישראל, שכן החרוסת נעשית מפירות שנמשלו בהם ישראל.

ציטטנו לעיל ממסכת חגיגה שאין לחקור "מה למעלה מה למטה מה לפנים מה לאחור". "מה למעלה" זו סוגיית הבחירה בעם ישראל ש"עלו במחשבה" עוד טרם נברא העולם. "מה למטה" זו השאלה על אודות מציאות הרוע, על אודות מציאותם של הרבדים התחתונים שבעולם. "מה לפנים" זו השאלה מה קדם לבריאה העולם ובשביל מה הקב"ה ברא אותו. "מה לאחור" זו השאלה על אודות עיכוב הגאולה, מתי כבר תגיע 'אחרית הימים' מתי יתגלה המלך המשיח. לשאלות אלו אין תשובה בעולם הזה ועל כן מובן החשש מפני העלאתן. אלא שבחג הפסח אנחנו שואלים ומצווים לשאול כי זהו חג האמונה התמימה בבורא עולם ומנהיגו, שכשם שגאל אותנו ממצרים ומפרעה, כך יגאל אותנו בקרוב ממש מכל המצוקות, ואז גם נקבל את התשובות לכל השאלות.

בהקבלה היסטורית, המאמר הזה אמור להתפרסם ביום בו יצא פרעה למרדף אחרי בני ישראל במטרה להשיב אותנו לעבדות. קשה להבין את התנהלותו של פרעה, שאחרי כל המכות שחטף הוא עושה ניסיון נוסף להחזיר את בני ישראל לשליטתו. אבל אם ניעזר בכתובים ובמפרשי התורה, נבין שלאורך כל הדרך הקב"ה הניח לו מקום לחשוב שיש בכוחו לעשות כרצונו, שיש גבול לכוחו של אלוקי ישראל. שהרי אם הוא כל יכול - מדוע הלך את כל הדרך של עשר מכות ומשא-ומתן ביניהן, כשמשה מבקש מפרעה לשחרר את בני ישראל? אם הוא כל יכול - שיחסל את המצרים ויוציא את היהודים. העובדה שאינו עושה זאת אלא מבקש מפרעה שישחרר את ישראל - מהווה הוכחה שיש גבול לכוחו... וזה מה שרבים חושבים גם היום. פשוט לא למדו ביסודיות את סיפור יציאת מצרים ולא הפנימו את המסר של חג הפסח: כשמגיע הזמן - הקב"ה גואל אותנו.

תאריך:  02/04/2010   |   עודכן:  02/04/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יותר טוב שלא תשאל. האומנם?!
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
2/04/10 20:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרים ובניתוחי מצב מדיניים, יש להיזהר מהסקת מסקנות הנראות מלומדות, אשר הן מתגלות כמסקנות שגויות ומטעות, עד לבלי הכר, כאשר מנתחים את המצב לעומקו ולפרטיו.
02/04/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
במאמרך, "איגרת אל קוראי 'על צד שמאל'", אתה מתגולל על הטוקבקיסטים הימניים שהם טעונים ב"גסויות והשתלחויות" ומכתימים את הימין כולו.
02/04/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
נראה שמדי יום ביומו עולה מספרם של האירועים הבלתי-דמוקרטיים-בעליל המתרחשים בישראל, המתעקשת להמשיך ולהתעטף במונח שכבר נדרס ונשחק כמעט עד דק במקומותינו – 'דמוקרטיה'. מושגים כמו 'חופש הביטוי', 'חופש הדת', 'שוויון זכויות ללא הבדל דת, גזע ומין', הולכים ומאבדים את משמעותם ואת ערכם, ונרמסים אצלנו כמעט באין מפריע.
02/04/2010  |  בת-שבע שפירא  |   מאמרים
מכבי תל אביב כבר מזמן אינה קבוצה ישראלית אז למה שחקניה זוכים להנחות במס? החרדים מחמירים על כשרות לפסח באקונומיקה על-מנת להצדיק כלכלית את הבד"צים והגיע כבר הזמן לשלול מבני משפחות שכולות את האפשרות לשרת ביחידות קרביות
02/04/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אלפיים שנה הן שכבו מוסתרות ושמורות במערות שבמדבר יהודה, מבלי שתוטרד שלוותן. לפני כשישים שנה הן נחשפו לאור ושבו לחיק הציוויליזציה - ומאז, נדמה, אין להן רגע של שקט.
02/04/2010  |  הודיה כריש-חזוני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il