|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ

סוגיות בליקויי בנייה

תהיות על קביעות שיפוטיות של בית המשפט - אשר אישר אי-התאמות לתקן החל אך נמנע ללא נימוק מלזכות את הדיירים בפיצוי, אף שבשורה התחתונה יצאו הדיירים נשכרים
07/04/2010  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות

לקראת הכנת מאמר זה, הונח על שולחני פסק-דין של שופט מחוזי המתייחס לתביעה בגין ליקויי בנייה שונים. יובהר: השורה התחתונה של פסק דין זה היא חיובית מבחינת הרווחים הכספיים של לקוחותיי, לאמור, הם - לקוחותיי שהזמינו שירותי ייעוץ הנדסי במשרדי - יצאו נשכרים ומרוצים.

עיקר טענותיו של מומחה התביעה (מהנדס העובד במשרדי) - התקבלו, ובהתאם לכך נפסק לזכות התביעה גם החזר מלוא שכר טירחת המומחה הנ"ל, בנוסף ליתר הזיכויים (סך הכל נפסקו פיצויים כדלקמן: 45,184 שקל בגין הליקויים, 10,000 שקל בגין נזק לא ממוני, 1,500 שקל הפסד הכנסה, 10,000 שקל דיור חלופי, 20% שכר טירחת עורך דין, 6,170 שקל החזר מומחה התובעים כאמור, החזר אגרה והחזר הוצאות מומחה בית המשפט, והכל משוערך ובתוספת של ריבית והצמדה). אלא שצריך לקרוא את כל פסק הדין בעיון ובביקורתיות ולא רק את "השורה התחתונה" (הסיכום הכספי), ובבדקנו זאת, מגיעים למסקנה כי בית המשפט נקט בשיטת "ראש קטן" בחלק מהטענות שבאו לפתחו, ונמנע מלהתייחס למספר נושאים. משמע, לו התביעה נסבה רק על הליקויים והפגמים כמפורט מטה, היו התובעים מפסידים את המשפט וכפועל יוצא מכך מוצאים את עצמם מממנים אף את הוצאות הצד הנגדי, אף על-פי שהדין עימהם.

והמסקנה שצריך להסיק מאפשרות כזו היא אופרטיבית ברורה - כדי להגדיל את סיכויי הזכייה בדין, בנוסף להיות צודק, צריך גם להיות חכם ולהשכיל לבנות את התביעה (וכמובן - לבסס את חוות הדעת המקצועית) על מגוון רחב-יריעה של פריטים היוצרים ביחד בסיס לכתב התביעה.

אמנם נוחה מאוד היא דרכו זו של בית המשפט, בה הוא פוטר טענות בקש, בהישענו על מומחה בית המשפט ועל חוות דעתו אותה הוא מקבל "כזה ראה וקדש", אך על-ידי שיטה זו וגישה זו, בית המשפט לא מבצע את המצופה ממנו, כי מלבד להספיק לגמור תיקים רבים, מצפים שייצאו גם פסקי דין הקובעים הלכות ופותרים בעיות סבוכות השנויות במחלוקת.

להלן פירוט הטענות הספציפיות אחת לאחת על-פי פסק הדין:

א. בידוד תרמי למכסה ארגז התריס

מומחה בית המשפט קבע בחוות דעתו כי אומנם על-פי מפרט מכון התקנים נדרש בידוד תרמי לארגזי התריס, אולם לא מצא פגם בהיעדר בידוד כזה ולכן לא פסק בחוות דעתו שום זיכוי כספי בגין ליקוי זה.

בית המשפט לא קיבל את חוות דעתו של המומחה שמינה בפריט זה, ופסק:

  • "במפרט (מפמ"כ 156) של מכון התקנים מצוין כדלקמן: "חלקו הפנימי של מכסה הארגז (הפונה לתוך החדר) יהיה מבודד תרמית".

    המומחה מציין כי אינו מוצא פגם בהעדרו של בידוד תרמי אך אינו מפרט את קביעותיו ואינו מתייחס להוראות המפרט של מכון התקנים. לפיכך ולאור המפרט האמור הנני סבור כי יש לפצות את התובעת בעלות התיקון בסך של 150 ש"חכמפורט בתשובת המומחה לשאלת ההבהרה בנושא זה."


זו קביעה נכונה.

לדיירים, ככלל, מגיעה דירה שכל מרכיביה מותאמים לדרישות התקנות, התקן הישראלי החל ויתר הוראות החוק וחקיקת המשנה, המפרטים ונורמות ביצוע מקובלות. בעניין מסוג זה אין כל מעמד לשיקול דעתו של מומחה בית המשפט, כשהוא בא להמעיט או אף לבטל ליקוי, שקיומו הוכח משהוכחה אי-התאמה לתקנה, לתקן או למפרט. חבל שבית המשפט לא התמיד בגישה ראויה זו ביתר חלקי פסק דינו, כפי שיפורט בהמשך.

ב. גובה דלת

מומחה בית המשפט טען כי אומנם גובה הדלת צריך להיות לכל הפחות 1990 מ"מ (מידת מינימום זו קבועה בתקן הישראלי מס' 23), ודלת חדר שינה אינה עומדת בדרישת התקן, שכן גובהה הוא רק 1980 מ"מ, אולם ציין כי אי-עמידה בדרישת התקן לא מהווה ליקוי.

בית המשפט סמך ידו על קביעת מומחה ביהמ"ש ופסק: "לא מצא מקום להתערב במסקנה זו ולכן הדרישה בפריט זה נדחית" (זהו ניסוחו של בית המשפט). לאמור, לא ניתן לקביעה זו שום נימוק משפטי בדבר ההכשרה של אי-ההתאמה לתקן, כפי שפסק בית המשפט באותו פסק דין לגבי בידוד ארגזי תריסים, אלא כך סתם אימוץ קביעת מומחה בית המשפט על-אף אי-ההתאמה.

יש להבהיר: לו הייתה נשלחת דלת זו לבדיקת מכון התקנים, היא הייתה חוזרת עם תו "נפסל", ועל-פי חוק התקנים אסור להשתמש בה כפריט בדירה. השופט לא נימק, מדוע בכל זאת "הכשיר" בפסק דינו את הדלת, שהייתה נפסלת על-ידי מכון התקנים. שמא מדובר בהלכה פסוקה, לפיה התקן מהווה המלצה בלבד ואינו מחייב? האין בכך עידוד לזילות התקן? האין זה ממש מתבקש להסביר זאת, במיוחד לאחר הזיכוי המוצדק בגין אי-התאמה למפרט, שמעמדו נחות ממעמדו של תקן? הרי בשני המקרים גרס מומחה בית המשפט כי אין ליקוי, למרות אי-ההתאמה.

ג. טיח מעל פנלים

להלן ציטוט מפסק הדין בקשר לטיח מעל פנלים:

  • "המומחה לא מצא כי יש לבצע תיקוני טיח מעל הפנלים, וזאת בניגוד לאמור בחוות דעת מומחה התובעת. אף בתשובה לשאלת ההבהרה בנושא זה חזר והדגיש המהנדס ברלינר כי אין הוא מוצא צורך בתיקוני טיח. לא מצאתי לנכון להתערב בקביעה זו ולכן הדרישה נדחית."


ונשאלת השאלה: היישארו הפנלים המוחלפים בדירה מודבקים לקירות ללא גימור של טיח מעליהם, רק בגלל שהמומחה אמר? וכי אין זו מידיעתו של הדיוט, ושל כל בעל דירה או דייר בדירת מגורים באשר היא, שמעל הפנלים תמיד מבוצע טיח המגשר בין השפה העליונה של הפנלים לבין מישור הקיר? האמנם בית המשפט לא אמור לחשוב בעצמו מעט, ואם בכל זאת מגיע למסקנה כה מוזרה לפיה אין צורך בטיח מעל פנלים - עליו לנמק ולהסביר מדוע?...

ד. גובה אמבט

להלן ציטוט מלא של החלק בפסק הדין המתייחס לגובה האמבט:

  • "האמבט בדירת התובעת הותקן בגובה 41 ס"מ במקום 45 ס"מ כנדרש בתקן הישראלי 1205.3. לפיכך דורשת התובעת פיצוי נוסף בגובה 2,000 ש"ח. המומחה המוסכם קובע בחוות דעתו כי אין פגם בגובה האמבט. הואיל ומדובר בעניין של מומחיות אני מקבל עמדת המומחה המוסכם לעניין זה ודוחה את דרישת התובעת."


ושוב עולה השאלה - מה פירוש "אין פגם בגובה האמבט"? הרי שורה לפני כן, נקבע כי "האמבט... הותקן בגובה 41 ס"מ במקום 45 ס"מ כנדרש בתקן ישראלי 1205.3". ויש בפסק הדין, בהמשכו, דוגמאות נוספות בהן התקבלה דעתו של מומחה בית המשפט באופן שרירותי, בניגוד לדין, וללא הנמקה.

ראוי לסיים נושא זה תוך ציטוט מדבריו של כב' השופט י' מרגלית ז"ל, מבית המשפט המחוזי בחיפה בע"א 90/ 38-25 אברהם אלברט ואחרים נגד שיכון ופיתוח לישראל בע"מ, לא פורסם, מובא בספר "תכנון דירה כחוק" מאת כותב שורות אלו:

  • "בכל אחד מהתיקים הוגשה מטעם התובעים חוות-דעת של המהנדס בן-עזרא המתארת את הפגמים שנתגלו בכל דירה וקובעת את מחיר התיקון. שופט השלום הנכבד החליט למנות מומחה מטעם בית המשפט ומינה את המהנדס י' דימנט, שבדק את הדירות נשוא התביעות והגיש חוות-דעת על ממצאיו.

    המומחה ה' דימנט לא הסתפק בתאור הפגמים ועלות תיקונם אלא אף התערב בצד המשפטי, שקל את טענות התובעים אף בנושאים משפטיים והציע פתרונות לכל אלה. למרבה הצער לא בדק שופט השלום את חוות-הדעת האלה בדיקה ביקורתית וקיבלן על קרבן וכרעיהן ללא דיון כלשהו בפסקי דינו ואימצן למעשה כבסיס לפסקי הדין."


(ההדגשה אינה במקור).

תאריך:  07/04/2010   |   עודכן:  07/04/2010
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצבא אינו חברת תעשיה פרמקולוגית. החיילים והמפקדים אינם רוקחים במעבדות סטריליות, אין להם מבחנות בהן מודדים בדיוק של מיקרומילימטר, או מיקרוסקופים מגדילים פי מיליון. כשחייל רואה חלוק לבן, זהו סימן מובהק שהוא נפצע ולא מאיזמל מנתחים. הצבא, מעצם טבעו, הינו התגלמותה של האלימות על כל זוועותיה. אין לצבא קיום אלא בכוח אלים נורא ואיום עד מוות. במובן מסוים, הצבא הוא מדגם של כל החיים על פני האדמה.
07/04/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
מעבר למשמעות המדינית שלה כבירתה של מדינת ישראל, ירושלים היא מושא דתי ומיסטי לבני שלוש הדתות המונותיאיסטיות, וזה מקור הבעיה. ההיבט המדיני של ירושלים מחד-גיסא, וההיבט הדתי והמיסטי שלה מאידך-גיסא, מהווים דיכוטומיה בלתי אפשרית, וקשֵה, אם בכלל ניתן, לגשר בין שני הקצוות. מהבחינה היהודית, ירושלים הייתה בירתה של ממלכת דוד ושלמה, ולאחר מכן, עד לחורבן בית ראשון, בירתה של ממלכת יהודה, עם פסק זמן בן כשבעים שנה בין חורבן בית ראשון על-ידי הבבלים, עד לשיבת ציון של עזרא ונחמיה בתקופה הפרסית. בתקופה ההלניסטית, לאחר-מכן החשמונאית וההרודיאנית, ומאוחר יותר הרומית, התחלפו מדי פעם פרקי זמן שבהם שימשה ירושלים כבירתה של ישות ממלכתית יהודית, בתקופות שבהן היא הייתה נתונה לשליטתם של אחרים. בהערכה גסה ניתן לומר שאחרי שלטון רציף של כחמש מאות שנה בתקופת דוד ושלמה ומלכי יהודה, ושלטון מקוטע במשך כחמש מאות שנים נוספות, שלטו היהודים בירושלים בסך-הכל פחות מאלף שנים.
07/04/2010  |  ד"ר מיכאל כהן  |   מאמרים
כמו מרבית עם ישראל, גם אנחנו יצאנו לטיול לצפון בחופשת החג ובדרך מקרה הגענו לקיבוץ משגב עם (הקיבוץ הצפוני ביותר בעולם...). הגענו לתצפית לכיוון לבנון וקיבלנו הסבר מאיש הקיבוץ, לב-טוב, אדם צבעוני, אבל מושרש במקום. נקודת התצפית חולשת על כפרי דרום-לבנון וניתן לראות ממנה אתרים נרחבים שהיו זירת לחימה במלחמת לבנון השנייה. כן ניתן לראות גם את פיתולי ואדי סאלוקי, שעליו נלחמה חטיבת השריון 401 ואת הכפרים עליהם הקיזו דם לוחמי החי"ר של צה"ל.
07/04/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
קרוב ל-3 מיליון ישראלים בילו בחג הפסח ביערות הקק"ל ובאתרי הקמפינג ברחבי ישראל. הם יצאו לחיק הטבע במטרה ליהנות מאיכות הסביבה החסרה לכולנו במרכזי הכרכים העמוסים והמזוהמים שלנו. הם יצאו לאוויר הצח למען איכות החיים שלהם והשיגו בדיוק היפוכו של דבר: לא רק שנתקעו בכבישים הפקוקים - אלא שגם גררו את זוהמתם עימם. הותירו אחריהם גלי אשפה וטינופת המביישים את כולנו, ובעיקר את אלה בתוכנו המקפידים לשמור על הניקיון ולא יעזו להותיר את אשפתם אחריהם.
07/04/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
חוק מס ערך מוסף נמנע בדרך-כלל מלהטיל מע"מ על עסקות במניות (לרבות של חברות פרטיות) וזאת בדרך של מיעוט "ניירות ערך" מהגדרת "נכס". חריג לכך הינן מניות באיגוד מקרקעין, אלה הוכנסו במפורש להגדרת המונח "מקרקעין" בחוק מע"מ, ועל כן בהתקיים הנסיבות המתאימות (קיומה של "עסקה" או "עסקת אקראי") פעולה באיגוד מקרקעין עשויה להתחייב במע"מ. השאלה המתעוררת הינה מהו המחיר לצורך הטלת המע"מ.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il