|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

בלי פאניקה

העובדה שחברות נקלעו לקשיים בשנה החולפת אינה בהכרח תוצאה של המשבר, אלא של דרך התנהלותן בזמן זה. כך סבור יקותיאל (קותי) גביש לדעתו, תכנון תזרים מזומנים זהיר ומסגרות אשראי נכונות, יכול היה להציל אותן, בטח לא מסקנות ועדת חודק
02/06/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
זהירות מפאניקה [צילום: פלאש 90]

"עדיין אין הרבה חברות שמגיעות לגיוסים, אבל אני חושב שבשנת 2010, נראה האצה גדולה בגיוסי הון על כל סוגיו. כשהשוק יציב ועולה, הוא כמובן יוצר מצב לגיוסי הון"

"עדיין אי-אפשר לדבר על צמיחה ויציאה מהמשבר כל עוד לאנשים אין אפשרות להתפרנס בכבוד, די לנו להביט בנתוני שיעורי האבטלה שמדברים בעד עצמם, ולהבין עד כמה המצב עגום"

"אני רואה את שנת 2010 במגמה של עליה ויציבות כלכלית, אך לא כל הסקטורים ייהנו מכך באותה מידה. זו בהחלט תהיה שנה יציבה וטובה יותר אך עדיין יהיו הסדרים וקשיי פירעון"

"אינני שותף לדעה כי רמתם של הדירקטורים בארץ נמוכה בהשוואה לארה"ב או אירופה. נכון, תמיד יש מקום לשאוף לרמה גבוהה יותר, אך אני בהחלט חושב שלדירקטורים היום יש הרבה ניסיון"

"הנזקים שעשה המשבר בארץ, הם בהיקף יחסי מאוד מוגבל. אם להשוות למשבר בחו"ל, אין פגיעות אנושות בסקטור העסקי, במשק הבית והנדל"ן ולראיה, העלייה במחירי הדירות והנדל"ן", כך סבור יקותיאל (קותי) גביש, חבר הוועד הפועל של איגוד החברות הציבוריות ודירקטור בכמה חברות.

"היום, כשעננת המשבר מתבהרת, ניתן לומר שישראל לא נפגעה קשה מהמשבר. העובדה שחברות נתקלו בקשיים של תשלומים ותזרים מזומנים, לא תמיד הייתה קשורה למשבר, אלא דווקא להתנהלותן השוטפת והיומיומית של אותן חברות. אין ספק שהמשבר נתן את אותותיו בקרב חברות רבות, אך הוא לא היה הגורם העיקרי".

לדבריו, המשבר עדיין לא מאחורינו ועל החברות להתנהל במשנה זהירות. "שלהי המשבר עדיין רוויים בחוסר וודאות ועל כן, הנחות היסוד בבניית התחזית צריכות להיות שמרניות מתמיד. בנייה נכונה של תחזית תזרים מזומנים, מבטיחה שהמזומנים ומסגרות האשראי, שהם החמצן של העסק, לא יסתיימו פתאום, גם לא בעת משבר".

הלקח העיקרי הוא עבור המשקיעים. "אל תכנסו לפאניקה. הפאניקה היא האויב הגדול של המשקיעים והיא זו שגורמת לטעויות ולנזקים. אנשים שידעו לשמור על קור רוח ולהעריך נכון את צעדיהם תוך שיקול דעת רציונלי ולא אמוציונלי, יצאו מהמשבר עם פגיעות מינימליות, בעוד אחרים שיצאו בחטף מהחסכונות ארוכי הטווח שלהם ברגע של חולשה, ספגו פגיעה אנושה. דבר נוסף, אני רוצה גם לשבח את התנהלותה של ממשלת ישראל ובנק ישראל, אשר עמדו בכבוד נוכח קשיי המשבר, ונקטו מדיניות נכונה בתזמון נכון. הם שמרו על קור רוח מקצועי ולא נכנעו לפאניקה הבינלאומית של המשבר. היום ניתן לומר כי התנהגותם, בהחלט מנעה נזקים כבדים".

גביש מבסס את הערכותיו לגבי שוק ההון, על 30 שנות ניסיון מצטבר, במגוון יוצא דופן של תפקידי מפתח בתחום. לזכותו נצבר ניסיון רב במערכת הציבורית, במגוון תפקידים בתחומים של בנקאות להשקעות וחיתום, ייעוץ להנפקות, למיזוגים, רכישות הסדרי אג"ח וייעוץ פיננסי כללי.

כלכלנים בכירים בשוק ההון, מדברים על כך ששנת 2010 תהיה שנה של התחדשות, צמיחה ויציאה מהמשבר, האם גם אתה סבור כך?

"כעיקרון כן, אך עדיין אי-אפשר לדבר על צמיחה ויציאה מהמשבר כל עוד לאנשים אין אפשרות להתפרנס בכבוד. די לנו להביט בנתוני שיעורי האבטלה שמדברים בעד עצמם, ולהבין עד כמה המצב עגום. אומנם עננת המשבר חלפה אך אותותיה עדיין מורגשים. בעיה נוספת היא, שאנו תלויים בשווקים הזרים שנפגעו מהמשבר, וזה בהחלט משפיע".

מה צריך לשפר בשוק ההון הישראלי כעת? "באופן כללי ניתן לומר ששוק ההון בישראל מתנהל באופן ראוי, אבל יש מספר נושאים, שאני חושב שיש בהם מקום לשיפור. למשל, בנושא שאלת הגילוי, הקשר עם שוק ההון בכלל והמוסדיים בפרט. יותר ויותר חברות מבינות היום את הצורך בקשר רצוף עם המוסדיים לעניין מתן אינפורמציה.

"נושא שני הוא תשקיפי מדף. חברות למדו לנצל את תשקיפי המדף כך שבהתראת זמן קצרה, הן מצאו מענה בשוק ההון לצרכי המימון שלהן. הן למדו לנצל מצבי שוק כדי לגייס הון על כל סוגיו".

"לגבי התמודדות השוק עם לקחי המשבר, אני חושב שרק הזמן יכול לענות על השאלה האם שוק ההון הישראלי הפנים ולמד את לקחיו מהמשבר. ובהקשר זה, אני לא חושב שוועדת חודק המדוברת, היא הפתרון לשאלת לימוד לקחי המשבר. אם המוסדיים אכן למדו משהו, זה שהם חייבים לנהוג בזהירות יתר מסיכוני אשראי".

"נושא נוסף הוא הסדרי חוב. חברות למדו שעם כל היתרונות שיש בגיוס חוב מן הציבור, יש לכך חיסרון בעת משבר. מסיבות שונות, קשה להגיע להסדרי חוב מול מחזיקי אג"ח בהשוואה לתהליך מול הבנקים. אג"ח זה תהליך ארוך ומייגע, שבמהלכו אתה כל הזמן מאויים. הם יכולים להתחלף ולא בטוח מתי ואיך אפשר לגמור אותו. ההסדר עצמו מתפרש על פני חודשים רבים, ולאורך כל התקופה הוא מרתק אליו את ההנהלה הבכירה, דורש אמצעים כספיים גדולים, יחסית לחברה הנמצאת בקשיים, ולעולם אינך בטוח מתי ואיך יגיע לסיומו, ולו רק בגלל שאחרי כל שלב בתהליך, החברה יכולה למצוא עצמה מול מחזיקי אג"ח אחרים מאלו שהיא כבר דנה איתם.

"לעניין גיוסי הון, יחד עם ההתאוששות של השוק חזרו גם ההנפקות, אך עדיין אין הרבה חברות שמגיעות לגיוסים. אבל אני חושב שבשנת 2010, נראה האצה גדולה בגיוסי הון על כל סוגיו. כשהשוק יציב ועולה, הוא כמובן יוצר מצבים נוחים לגיוסי הון".

"אני רואה את שנת 2010 במגמה של עליה ויציבות כלכלית, אך לא כל הסקטורים ייהנו מכך באותה מידה. זו בהחלט תהיה שנה יציבה וטובה יותר, חברות טובות יחזרו לגייס כסף אך עדיין יהיו הסדרים וקשיי פירעון".

כמי שמכהן היום כדירקטור ב-7 חברות ומכיר היטב את התפקיד, מה דעתך על איכותם של הדירקטורים בישראל?

"בכל חברה יש דירקטורים מהציבור שאינם מבעלי העניין. זה נכון שבעלי השליטה ממנים אנשים שמוכרים להם, חברים, מכרים וכאלה שהם יכולים "לסמוך" עליהם, אך אני מאמין שגם להם עצמם יש אינטרס לגייס אנשים מקצועיים ואיכותיים, כדי שיתרמו לאיכות הדיון בדירקטוריון ולתהליך קבלת ההחלטות. על-פי חוק חייבים לשלם לדירקטורים אלו, ולכן לשלם לדירקטור שאין לו תרומה, זה נראה לי הזוי ומיותר".

גביש אינו מסכים עם דבריה של השופטת אלשיך באשר לאיכותם של הדירקטורים בישראל. "אינני שותף לדעה כי רמתם של הדירקטורים בארץ נמוכה בהשוואה לדירקטורים בארה"ב או באירופה. נכון, תמיד יש מקום לשאוף לרמה גבוהה יותר ותמיד יש מקום לשיפורים, אך אני בהחלט חושב שלדירקטורים היום יש הרבה ניסיון. המודעות עלתה וכך גם האחריות שלהם. אני בהחלט חושב שהדירקטורים איכותיים, כך לפחות בדירקטוריונים שאני יושב בהם".

לסיכום, אתה מכהן כחבר בוועד הפועל של איגוד החברות הציבוריות כמעט מאז הקמתו, כיצד אתה רואה היום את מעמדו של האיגוד בקרב מקבלי ההחלטות?


"ההתחלה הייתה לא קלה. הבורסה, שהייתה אז אחראית על מרבית התקינה בשוק ההון, וכן רשות ני"ע התקשו לעכל את הגוף החדש שנקרא איגוד החברות הציבוריות. אולם בשנים האחרונות, הפך האיגוד לגורם משמעותי בעיצוב פני שוק ההון, המייצג חלק לא מבוטל מהעשייה העסקית בישראל. זה בא לידי ביטוי בכך שכל הגורמים שנמצאים סביב החברות הציבוריות קרי, רשות ני"ע, הבורסה, גורמים מחוקקים וועדות הכנסת, החלו לראות בו כתובת והחלו להעריך את תרומתו לשוק ההון ולרפורמות מרחיקות הלכת שהתחוללו בו בשנים האחרונות".

לדבריו, בוועד הפועל יש נציגות רחבה מאוד, מעניינת ומגוונת, שיכולה לתת מענה לכל נושא כלכלי. "חברי הוועד הפועל מתמנים בהליך של הצבעה דמוקרטית אחת לתקופה, אך יש להם סמכות לצרף אנשים נוספים וזה מאפשר ספקטרום רחב של אנשים, דעות וניסיון במגוון רחב של נושאים שתרומתם משמעותית לקבלת ההחלטות.

העובדה שרוב החברים באיגוד הם דווקא מהחברות הגדולות, מחייבת נקיטת פעולות מיידיות. אולם, חשוב לציין כי לאורך כל השנים, הקפיד האיגוד לשמור גם על האינטרסים של החברות הקטנות והבינוניות, ואולי על שלהם יותר מאשר על של החברות הגדולות, ואני בטוח שהחברות הללו רואות ומרגישות את כל השינויים והמאבקים שנעשו למענן מול הרגולטורים".

תעודת זהות

יקותיאל (קותי) גביש, בן 65 נשוי +3, בעל B.A בכלכלה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית י-ם, כלכלן, מעל 30 שנה עוסק בתחום בנקאות להשקעות וחיתום, חבר בדירקטוריון במספר חברות בהן: בנק יהב, רציו חיפושי נפט, ריט 1 קרן השקעות בנדל"ן, רוטקס בע"מ, הדס מרכנתיל קופות גמל ועוד, לשעבר מנהל מחלקה בבנק הפועלים ולאחר-מכן משנה למנכ"ל פועלים שוקי הון, יועץ להנפקות, מיזוגים, רכישות והסדרי חוב ויועץ פיננסי כלכלי, חבר הוועד הפועל של איגוד החברות הציבוריות

המאמר נכתב לראשונה בעיתון איגוד החברות הציבוריות - כרוז, גיליון מספר 55, מרס 2010
תאריך:  02/06/2010   |   עודכן:  02/06/2010
אבריאל בן-דור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המתח בישיבת חודש פברואר של הוועד הפועל (של איגוד החברות הציבוריות) היה רב, עוד טרם הגעת האורחים, מנהלי פועלים סהר. רבים מחברי הוועד הפועל עשו הכל כדי להגיע לישיבה, כדי לשמוע, ובעיקר להשמיע את אשר על ליבם.
02/06/2010  |  קובי ישעיהו  |   מאמרים
ברשימתי הקודמת "לפתח משט רובץ" ניסיתי להבהיר כי איני בטוח שהמשך הסגר על רצועת עזה שמטרתו הפלת שלטון החמאס, או החלשתו, אכן משרתים את האינטרס הישראלי. שלטון החמאס ברצועה הוא עובדה קיימת, שאינה עתידה להשתנות בטווח הנראה לעין, בהיעדר נכונות לפעולה צבאית הנדרשת לכך. אין מחלוקת שישראל חייבת לקיים פיקוח על מה שנכנס לרצועה ואסור לה לאפשר מעבר ימי פתוח שיאפשר החדרת אמצעי לחימה בכמויות ובאיכות העומדים לרשות החיזבאללה. מדובר כאן בשאלה ביטחונית קיומית מהמעלה הראשונה. מאידך אין בהכרח צורך להמשיך בסגר על-מנת להשיג תוצאות כמו הפלת שלטון החמאס על-ידי יצירת מצוקה כלכלית שאינה משרתת אותנו.
02/06/2010  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
יש משפט שדבק בשרת הבריאות לשעבר ארבלי אלמוזנינו - "הבעיה של מערכת הבריאות הם החולים". כשבודקים את דרך התנהלות הממשלה בנושאים מהותיים לקיומה של כל מדינה, רואים שרים, יועצים ופקידים בכירים, שכל עיסוקם הוא בשולי, בקידום אינטרסים ובהישרדות בתפקיד. כך נכשלה המדינה מלנהל כראוי את החינוך, נכשלה בניהול משק המים, אין ניהול נכון של משק החשמל, מערכת הבריאות נוסעת ללא קטר והתחבורה הציבורית ובראשה הרכבת מתפתלת בסבך אינטרסים שאף אחד מהם הוא לא האינטרס הציבורי.
02/06/2010  |  צביקה ובר  |   מאמרים
עבור סטודנט במרכז הארץ, הדאגה הכלכלית אינה מסתכמת בתשלומי שכר הלימוד. כל מי שמעוניין לרכוש השכלה גבוהה וללמוד באחד מהמוסדות המוכרים במרכז הארץ, נתקל בשלל קשיים בדרכו אל התואר הראשון. כאמור, אם נניח שמדובר בסטודנט שאינו נעזר בהוריו לטובת מימונים שונים, עליו לכלכל את עצמו ולהרוויח מספיק כסף כדי לכסות את הוצאותיו השונות הכוללות: שכר לימוד (10,000 שקלים), דיור (2,000 שקלים לחודש), הוצאות נלוות (ארנונה, מים, חשמל, קניות, פלאפון 500 שקלים), נסיעות ועוד (כל זאת ללא בילויים ורווחה אישית).
02/06/2010  |  מאיה ארבל  |   מאמרים
מי מאיתנו לא מכיר את ההרגשה שמלווה אותנו משחר ילדותנו. רגש שקשה להסבירו במילים. אתם זוכרים את הוויכוחים הילדותיים של אבא שלי יותר גיבור או אבא שלי יותר חזק. אב אמור להקנות לילדיו תחושת ביטחון ובשל כך נוצרת אצלם ההרגשה שהוא כל יכול, בלי חולשות בכלל, הכי גיבור והכי חזק. כשמתבגרים מבינים שהרגשה זו יסודה בתמימות הילדותית והאמת היא שאין בעולם אנשים מושלמים. כולנו בני תמותה, לכולם יש חולשות ובסדר העולם התקין כולנו גם נסעד את אבותינו בערוב ימיהם.
02/06/2010  |  נעם פלקסברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il