|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
קבוצת ירדן
חופשה באירופה VS חופשה באסיה - מה עדיף יותר?

גם כלכלי וגם נכון (באמת) פוליטית

יתרונות ההפעלה בחשמל של כלי רכב הם רבים וגדולים מכדי להפוך את האפשרות הזאת לקוריוז תגובה למאמר "הכי טוב להיות גם ירוק וגם עשיר"
25/06/2010  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
רכב חשמלי של "בטר פלייס" [צילום: רכבת ישראל]

הרכב החשמלי מעסיק כבר היום מאות מהנדסים, ובעתיד הקרוב גם אלפי מתקינים, משביחים, אנשי שירות, וכיוצא באלה. גיוס המשאבים לצורך המיזם נעשה כולו בשוק החופשי. המיזם יוצר קשרים של שיתוף פעולה עם השלטון המקומי, ואינו מבקש דבר מן השלטון המרכזי זולת הימנעות מהפרעה ליזמים

על-פי משנתו של בועז ארד, מטרתה היחידה של המגמה לייצר כלי רכב חשמליים היא העשרת מספר מצומצם של בעלי עניין על חשבון משלם המיסים הישראלי. עדות לכך הוא מביא בציטוט דבריו של ביל ריינרט, איש טויוטה ממפתחי הפריוס, מכונית הכלאיים המשלבת מנוע חשמלי עם מנוע בעירה פנימית. ריינרט סבור שהדלק ממקור של מיץ דינוזאורים היה ויהיה המניע העיקרי לתחבורה לשנים רבות, וחורץ בכך את גורלה של המכונית החשמלית לכדי קוריוז חסר חשיבות שזכות קיומו הוא סובסידיה ממשלתית.

מספר בעיות מתגלעות בטיעון של מר ארד. האחת היא ההסתמכות שלו על מאמר שפורסם בפברואר 2009, מפי אדם שקשר גורלו בטכנולוגיה מסוימת. טויוטה השקיעה בפיתוח הטכנולוגיה המסובכת-מאוד של הפריוס הון עתק, ואף הצליחה למכור אותה ליצרנים אחרים - ג'נרל מוטורס ופורד. גם הפריוס מדור שלישי הנטענת בחשמל אינה מסוגלת להרחיק יותר מעשרים קילומטרים על חשמל בלבד. את ההשקעה הזו, את הארכיטקטורה הזו, את הדחייה של ההנעה החשמלית לטובת מנוע הבוכנה חייבים להצדיק, ובמיוחד את העובדה שהפריוס ואחיותיה מכוניות הכלאיים כבדות יותר ויקרות יותר באופן משמעותי ממכוניות מאותה קבוצה. העובדות מדברות בעד עצמן: 11 שנה לאחר הופעת הפריוס הראשונה רק 2 אחוזים ממכוניות העולם הן מכוניות כלאיים.

בעיה שנייה בטיעון היא ההישענות על תומס אלווה אדיסון כאסמכתא לפיתוח המצבר. ארד מספר שאדיסון בכבודו ובעצמו הודה בעליונותו של מנוע הבעירה הפנימית. ואכן, מאז המודל T של פורד לא חלה שום התפתחות משמעותית במנוע הבעירה הפנימית, וכל המנועים הם גרסאות של מקור מוצלח. הצלחתו המופלאה של המנוע הבוכנות, וממסד הנפט אדיר העוצמה שהתבצר מסביבו, דיכאו את פיתוח המצברים, והמכונית החשמלית נקברה קבורת חמור. אלא שעתה קצב פיתוח המצבר דומה לקצב פיתוח המחשב. אם בשנת 2005 הוערך מחיר צבירת קילוואט-שעה במצבר ב-1500 דולר, הרי כיום אפשר לרכוש מצבר היישר מן המדף ב-500 דולר לקילוואט-שעה. חברת ניסן-רנו מצהירה כי תוריד את המחיר ל-376 דולר כבר בדור הזה של מכוניות חשמליות רק על סמך ייצור המוני, והיד נטויה בעשרות חברות, גם ישראליות, לפיתוח טכנולוגיות יעילות עוד יותר של צבירת אנרגיה חשמלית..

ומה על עלות הטיפול באסטמה?

בעיה שלישית במאמר הוא ההתעלמות מן המחיר החברתי-כלכלי-צבאי-תעשייתי-בריאותי שבהיצמדות לנפט. אפשר לומר ללא הגזמה, כי מרבית תקציב הביטחון של מדינות המערב ובראשן של ארה"ב נתון לאבטחת זרימת הנפט. אפשר לומר בביטחון רב שמדיניות המערב כלפי הסכסוך המוסלמי-יהודי על ארץ ישראל מותנית בגורם הנפט יותר מבכל גורם אחר. אפשר לומר כי חלק הארי של התקציב לשימור הסביבה קשור לסכנות הנפט. אפשר להעריך בוודאות, שאסונות מסוג זה של מפרץ מקסיקו יקרו שוב ושוב, ככל שיעמיקו אסדות הנפט לקדוח בעומקים גדלים והולכים. ההוצאה הישירה הנובעת מאסון יחיד זה כבר הגיעה למיליארד דולר והסוף אינו נראה באופק. ניתן לקבוע במאת האחוזים שמרבית הערפיח הנח על ערי הענק כגון לוס-אנג'לס, בייג'ין, טוקיו, בנגקוק ומקסיקו-סיטי - על השלכותיו הבריאותיות והכלכליות - מקורו בפליטות של מנועי הבוכנות. לו היה מחיר הנפט כולל גם את הגורמים הללו, ולא מסובסד על-ידי התעלמות מהם, היה מחירו מאמיר עשרת מונים.

בעיה רביעית היא הרמז כאילו המכונית החשמלית מסתמכת על סבסוד ממשלתי על חשבון משלם המסים הישראלי. ולא היא. בישראל הרכב החשמלי אינו מסובסד, אלא מצוי ברמת מיסוי נמוכה יותר. כתומך נלהב של השוק החופשי יכול מר ארד לקבול על המיסוי הכבד המוטל על המינוע מאז ומעולם, אבל מדוע לקבול על חוסר המיסוי לרכב החשמלי? יתר על כן, הרכב החשמלי ומערכת התמיכה בו מעסיקים כבר היום מאות מהנדסים, ובעתיד הקרוב גם אלפי מתקינים, משביחים, אנשי שירות, וכיוצא באלה. גיוס המשאבים לצורך המיזם נעשה כולו בשוק החופשי, הון סיכון לעילא ולעילא כמיטב מסורת הקפיטליזם. המיזם יוצר קשרים של שיתוף פעולה עם השלטון המקומי, ואינו מבקש דבר מן השלטון המרכזי זולת הימנעות מהפרעה ליזמים. אומנם בארה"ב התחייבו הרשויות למתן הטבות משמעותיות לרוכש רכב חשמלי. מאידך חסימת הנחשול הגועש של דולרים הזורם מארה"ב אל מדינות הנפט רק ימנע את האינפלציה הדוהרת, שהפכה את החיסכון הדולרי להשקעה הגרועה ביותר חוץ מאשר במטבע של זימבבואה.

בעיה חמישית היא התעלמות מן המשמעות הכלכלית האדירה של הוזלת עלות התחבורה דרך השימוש בחשמל. לא בכדי מונעות מרבית הרכבות באירופה ביפן ובארה"ב בחשמל. לדוגמה, מחיר הנסיעה במכונית נוסעים רגילה שנוסעת 100 ק"מ בעלות של 10 ק"מ לליטר, נאמד ב-70-60 שקלים. לעומת זאת מכונית חשמלית תעשה את אותה נסיעה ב-15 קילוואט שעה, (יעילותו של המנוע החשמלי היא 90 אחוז ויותר) שמחירם בחשמל לילה הוא שלושה וחצי ש"ח, בחשמל ממוצע 7 שקלים ובמחיר מירבי של תעו"ז 15 שקלים. והכל ללא סיבסוד. בהפרש שבין 60 שקלים ו-6 שקלים אפשר להכניס את כל התשתית, את כל המצברים, ואף להרוויח כדבעי ללא עזרת משלם המיסים. להיפך, קשה יהיה למנוע את נטיית המדינה להטיל מיסים על החשמל למילוי קופתה המידלדלת, עקב הצורך לטפל בעשרות אלפי החולים האסתמטיים, שמחלתם קשורה ישירות לערפיח המוטורי בו הם נאלצים כיום לחיות.

ומעל לכל מרחפת השאלה הגיאופוליטית. עד כמה מוכן העולם המשועבד לנפט להקריב את מדינת ישראל למען הבטחת האנרגיה שלו. העולם בכלל וארה"ב בפרט דורשים מישראל להתפרק מן המטרייה הגרעינית שלה, בעוד שהם מתעלמים מן השאיפות הגרעיניות של מדינת הנפט אירן. בלחץ רודנויות הנפט, העולם אינו מכיר בירושלים כבירת ישראל, ובשל אותו לחץ אף שולל את זכותה להתגונן מפני הטרור. לכן, למרות כל הספקות הלגיטימיים אודות מוכנותה של המכונית החשמלית ליטול את רסן התחבורה, ההישרדות מחייבת את סיום השעבוד לנפט, ויפה שעה אחת קודם.

אני, מכל מקום, מקווה לקבל מכונית חשמלית כבר בראש השנה, וליהנות מכל רגע שבו איני מעשיר את ברוני הנפט.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  25/06/2010   |   עודכן:  25/06/2010
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם כלכלי וגם נכון (באמת) פוליטית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ייצור החשמל
25/06/10 20:03
 
בני בנקר
26/06/10 10:46
 
דר יובל ברנדשטטר
27/06/10 07:26
 
מאנרגית רוח וגלים
29/06/10 09:38
2
הניה
26/06/10 07:40
3
תומך ברכב חשמל!
26/06/10 09:49
4
ערן 101
28/06/10 16:59
5
יקיר ג.
29/06/10 19:23
6
צח5000
2/07/10 13:21
7
מיקי ג.
2/07/10 13:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיריל בורט, פסיכולוג וסטטיסטיקאי בריטי בעל שם עולמי, פרסם סדרת מאמרים שבהם תיאר ניסויים שערך, אשר בחנו את תורשת האינטליגנציה אצל תאומים זהים שהתחנכו בסביבות שונות. במחקרים אלה, שהוכיחו כי האינטליגנציה היא תכונה תורשתית, וכי השפעת הסביבה עליה היא מזערית, השתתפו לצד בורט, לפי דיווחיו שלו, שתי מדעניות נוספות. התוצאות החד-משמעיות של הניסויים האלה, התקבלו על-ידי מדענים רבים, בהסתמך על המוניטין של בורט, כסוף פסוק בשאלת התורשה והסביבה שהעסיקה את המדע שנים רבות.
25/06/2010  |  יבשם עזגד  |   מאמרים
המלחמה עם חיזבאללה שחררה ישראלים רבים מהרמייה העצמית שהביאה אותם להאמין כי אין איום ממשי עליה מצד מדינות שכנות. הציבור הישראלי הגיב לאתגרי המלחמה באופן ראוי לשבח. אולם גם לאחר המלחמה המשיכו רבים, ובתוכם חלק גדול מהצמרת הפוליטית, להיצמד לתפיסות ישנות בדבר "שלום", המשקפות חשיבה הזויה ומקיימות קשר קלוש בלבד עם המציאות.
25/06/2010  |  קנת לוין  |   מאמרים
הראיון הארוך שהעניק נצ"מ (בדימ) מאיר גלבוע לעיתון הארץ פותח בפני הציבור צוהר קטן ונותן לו הזדמנות די נדירה להציץ אל הנעשה בחצר האחורית של משרד מבקר המדינה.
25/06/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
על כביש מספר 1, בין ירושלים לים המלח, מזרחית לצומת כפר אדומים, ממוקם אתר "השומרוני הטוב", שמספר סיפור מרתק על עזרה לזולת ועל סובלנות שבין אדם לחברו.
25/06/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
36 שנה לאחר עריקתו הדרמטית למערב, הוכח השבוע שאגדת מיכאיל ברישניקוב, הרקדן הלטבי המיתולוגי, מענקי עולם המחול במאה ה-20, עודנה פועמת ומרגשת. "לרגע לא חשבנו לבטל את בואנו הנה", אמר כשלצידו בת-זוגו לריקוד, הבלרינה ילידת ספרד, אנה לאגונה והתקבל במחיאות-כפיים על-ידי נציגי התקשורת, במסיבת עיתונאים במרכז סוזן דלל, בנוה-צדק.
25/06/2010  |  יעקב בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף  |  
המגפה שהשמידה את קיפודי הים באילת התפשטה לאוקיינוס ההודי ומאיימת להשמיד אוכלוסיות קיפודי הים בכל העולם    קיפודי הים נחשבים ל"שומרים" של שוניות האלמוגי. החוקרים מתריעים: מדובר במגפה...
יצחק בריק
יצחק בריק
בתחילת תפקידו כשר הביטחון, הוצג בפניו ובפני בכירי משרדו וצה"ל דוח של 80 עמודים המפרט את בעיות הצבא ואי-מוכנותו למלחמה    אלא שגלנט והרמטכ"ל הלוי לא פעלו ליישום ההמלצות ובחרו לעסוק ב...
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il