|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
קבוצת ירדן
איך לשמור על תפקוד מיני וזוגיות בריאה אחרי גיל 50

איזה מין צדק זה: 90% מול 0%???

עכשיו זה בדוק: הבג"צ מזרז עתירות של גורמי שמאל קיצוני, מעדיף אותן על פני עתירות ראי זהות של הימין, ומקדם כמעט תמיד את אינטרסי השמאל דוח מזעזע שעל-אף היותו מדעי ומוסמך, הועלם בזדון על-ידי התקשורת מידיעת הציבור גם האקדמיה נאלמה
14/07/2010  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. איפה היא כשהימין בעליון? [צילום: פלאש 90]

תארו לכם שמדינת ישראל הייתה נוקטת במדיניות חדשה בתחום כלשהו המסור בלעדית לאחריותה – למשל חלוקת רשיונות נהיגה. על-פי המדיניות החדשה מחליטה רשות הרישוי על חלוקת רשיונות סלקטיבית: אזרחים ששמות משפחתם מתחילים באותיות א' עד ל' יקבלו רשיון נהיגה ללא מבחן כלשהו, ואילו האחרים יצטרכו לעבור מבחן נהיגה מדוקדק ומפרך. יש היגיון? אין.

או נניח שמדינת ישראל הייתה מחליטה שרירותית שכל האזרחים ששם משפחתם מכיל 2 עד 4 אותיות ישלמו מס הכנסה בשיעור של 60%, ואילו בעלי שמות משפחה המונים 5 אותיות ויותר יקבלו פטור גורף ממס הכנסה.

אין ספק שמקרים הזויים כאלה היו גוררים מיד עתירה מוצדקת לבג"צ. והבג"צ החביב, היכל הצדק, האמון על עקרונות השוויוניות, היושר וההגינות, היה בוודאי מזדרז לקבוע כי "לא יעלה על הדעת", ומוציא מתחת ידו פסקי-דין המבטלים מכל וכל החלטות שרירותיות, אבסורדיות, בררניות ובלתי שוויוניות אלה.

אבל מה לעשות שאותה מדיניות לא שוויונית, בלתי ישרה, לא הוגנת בעליל ולחלוטין בלתי צודקת – מונהגת על-ידי הבג"צ בכבודו ובעצמו?! ולא, חלילה, באורח חד-פעמי, אלא באורח שיטתי ומתמיד. זה שנים. שוב ושוב. מבלי להתבייש ומבלי לנסות ליצור אפילו מראית-עין של צדק ואינטגריטי.

שופטי הבג"צ אפילו לא מנסים להסתיר התנהגות שערורייתית זו, שאינה מתיישבת עם הנחיותיו של נשיאו לשעבר השופט שמעון אגרנט: "השיוויון הוא ערך יסודי לכל חברה דמוקרטית... הצורך להבטיח שיוויון הוא טבעי לאדם. הוא מבוסס על שיקולים של צדק והגינות... הצורך לקיים שיוויון הוא חיוני לחברה ולהסכמה החברתית עליה היא בנויה... אין לך גורם הרסני לחברה מאשר התחושה שנוהגים [באזרחים] איפה ואיפה".

90% מול 0%

האפליה נמשכת גם בסוגיית הרכב השופטים הדנים בעתירות: בעוד שב-60% מעתירות השמאל יושבת בראש ההרכב הנשיאה ביניש, הרי שיעור נוכחותה בעתירות הימין הינו - אפס

לא נוכל כמובן להיכנס לכל פרטי הדוח המפורט עד מאוד המשווה מקרה מול מקרה (המעוניינים ימצאו אותו במלואו באתר של רגבים), אבל די להתבונן בשורה התחתונה של הדוח כדי לעמוד על גודל החרפה.

בשורות המסכמות מתברר, שכאשר מוגשת עתירה על-ידי השמאל, מעניק הבג"צ למשיבים מן הימין רק 25 יום בממוצע להשיב לעתירה. אבל אם אותה עתירה ממש מוגשת על-ידי הימין, או-אז מגלה הבג"צ נדיבות רבה כלפי המשיבים משמאל, ומעניק להם 88 יום בממוצע. אותה עתירה בתמונת ראי – ובכל זאת פעם אחת מצווה הבג"צ להשיב תוך פחות מחודש ופעם אחרת מעניק למשיבים פרק זמן של פי שלושה ויותר. צדק בוודאי אי-אפשר לקרוא להתנהגות אפלייתית זו.

אבל זהו עדיין המקרה הקל. חמורה ברבה יותר התנהגותו המפלה בעליל של הבג"צ בסוגיית הוצאת צווי ביניים להפסקת הפעילות בשטח. מתברר כי ב-90% (תשעים אחוז, קראתם נכון!) מעתירות השמאל והערבים, הבג"צ הוציא צו ביניים על-פי בקשת העותרים; בעוד שבעתירות הימין להוצאת צווי ביניים הגיע מספר צווי הביניים – לאפס (כן, קראתם נכון!).

מעניין מה היה הבג"צ פוסק אילו הוגשה בפניו עתירה על התנהגות אפלייתית כזו של גוף שלטוני כלשהו. 90% מול 0%. כמה נחלי דיו וצדקנות והתחסדות והתחנחנות היה שופך הבג"צ על מקרה זה. אבל מי ישפוט את הבג"צ? מי ישמור על המוסד שאמור לשמור לפחות על מראית עין של צדק, יושרה והגינות? מי ישמור על השומרים?

וגם זה עוד לא הכל. האפליה נמשכת גם בסוגיית הרכב השופטים הדנים בעתירות: בעוד שב-60% מעתירות השמאל יושבת בראש ההרכב הנשיאה ביניש, הרי שיעור נוכחותה בעתירות הימין הינו - אפס.

הלאה. דוח רגבים בדק ומצא, שכאשר מוגשת עתירה משמאל, נדרשים לבג"צ רק 177 יום בממוצע, עד לתחילת הדיון הראשון בעתירה. אבל כאשר מוגשת עתירה מימין – או-אז מגיעה תקופת ההמתנה הממוצעת ל-389 ימים, כלומר יותר משנה. מישהו דיבר פה על צדק?

תחום נוסף שנבדק מעלה גם הוא ממצאים מזעזעים: ב-35% מעתירות השמאל מוציאים כבודם צווים על תנאי נגד המשיבים. וכמה צווים על תנאי מוציאים כבודם כשמדובר בעתירות הימין? – ניחשתם נכון: אפס אחוז. איפה נעלם הבג"צ, לכל השֵדים, כשצריכים אותו?

בקיצור, אמור לבג"צ מי אתה ותוכל לנבא מראש, בדייקנות סטטיסטית גבוהה, איזה יחס תקבל. אמור לי מהו כרטיס הביקור הפוליטי שלך, ואנבא לך ברמת דיוק גבוהה, אם תיענה בקשתך לצו מניעה, אם לאו. הכל צפוי והרשות לא נתונה.

בוזגלו וברקוביץ'

כשבוחנים את היחס הפרוצדורלי לעתירות ראי מימין ומשמאל, מתבררת עוצמת השערוריה. האפליה היא חד-משמעית, מובהקת, חד-כיוונית וזועקת חמס

בבתי הספר למשפטים מלמדים, שבלתי אפשרי להשוות בין פסקי-דין, אפילו כשהם מתייחסים לאותה עבירה. תמיד ניתן למצוא שוני בנסיבות המקרים הנדונים.

מתי בכל זאת יש מקום להשוואה? כאשר בודקים את היחס הפרוצדורלי, שהוא בהחלט פרמטר קבוע ומדיד, של בית המשפט, כלפי שני מקרים זהים בדיוק נמרץ. מקרי ראי.

וזה בדיוק מה שעשתה עמותת 'רגבים' לשמירת אדמות הלאום. היא השוותה בין היחס הפרוצדורלי של הבג"צ לעתירות שהוגשו בידי ערבים וארגוני שמאל קיצוני נגד בנייה בלתי חוקית של מתנחלים, בשנים 2009-2005, לבין היחס הפרוצדורלי של הבג"צ לעתירות שהגישו ארגוני ימין נגד בנייה בלתי חוקית של ערבים, באותה תקופה.

בכוונת מכוון לא נבדקו העניינים המהותיים שבכל אחת מהעתירות, שעשויים, כאמור, להיות שונים זה מזה. נבדקו רק היחס וההתנהלות הפרוצדורליים. זהו התחום שבו בוודאי לא אמורה להיות אפליה. הרי כולם שווים בפני הבג"צ, פסקו כל נשיאי הבג"צ. דין אחד לבוזגלו ולברקוביץ'.

אבל כשבוחנים את היחס הפרוצדורלי לעתירות ראי מימין ומשמאל, מתבררת עוצמת השערוריה. האפליה היא חד-משמעית, מובהקת, חד-כיוונית וזועקת חמס.

הכל פוליטי

עמותת רגבים השוותה, כאמור, רק פרמטרים זהים, אובייקטיביים ומדידים: כמה זמן הוענק למשיבים בכל אחת מהעתירות, כדי להשיב לעתירה; מה מספר הדיונים שקיים הבג"צ בכל אחת מהעתירות; פרקי הזמן שחלפו בין דיון לדיון בכל אחת מהעתירות; ההרכב האנושי של השופטים שהתמנה לעסוק בהן וכדומה.

והתוצאות? – שומו שמים. ממש כך. ממצאים מזעזעים שכל השומע תצילנה שתי אוזניו. לא צדק ולא מראית-עין של צדק, אלא גישה של אפליה בוטה לטובת עתירות השמאל תוך התייחסות מזלזלת לעתירות הראי של הימין. "בעוד שעתירות השמאל זוכות להתייחסות רצינית ומחמירה", מסכם עורך המחקר בצלאל סמורטיץ', "הרי שעתירות זהות המוגשות בידי מזוהים עם הימין, זוכות להתייחסות מזלזלת ולא רצינית... לא ניתן לתלות זאת ביד המקרה... העובדות המתוארות בדוח מצביעות בבירור על מדיניות עקבית ומודעת המובלת בידי הנשיאה דורית ביניש".

מדיניות זו, מוסיף הדוח, מקורה בהשקפת עולם פוליטית המכתיבה במובהק יחס שונה ומפלה בין ימין לשמאל, בין תומכי ההתיישבות ומתנגדיה.

תמונה סקנדליוזית

העיתונים, קול ישראל וגלי צה"ל, הטלוויזיה על שלושת ערוציה ומרבית אתרי החדשות המובילים, שמעלים על ראש שמחתם כל דוח כוזב של בצלם, העדיפו להתעלם מן העוולה הזועקת לשמים

הממצאים זועקים לשמים. הסקנדל הבג"צי אמור לכאורה להדאיג עד מאוד את אבירי הדמוקרטיה בישראל. "כל מי שהדמוקרטיה הישראלית יקרה לליבו", אומר סמורטיץ', "חייב לעצור מול הנתונים הקשים, לבחון אותם ביושרה אישית ומקצועית, ולהסיק את המסקנות הנדרשות. הדוח הוא כתב אישום חמור כנגד בית המשפט העליון וכנגד הקו שמובילה בו הנשיאה, דורית ביניש, בעניינים אידיאולוגיים ופוליטיים השנויים במחלוקת ציבורית".

אבל אבירי הדמוקרטיה הישראלית, כלי התקשורת וגם האקדמיה, נאלמו. מסתירים מעיני הציבור את כתב-האישום הנורא, המערער את אושיות הדמוקרטיה הישראלית. כל אמצעי התקשורת, וזה בדוק, קיבלו את הדוח במלואו לצד תמצית מסכמת שלו. אבל רק שני עיתונים פרסמו את הממצאים הדרמטיים, וגם הם לא בעמודים הראשונים. הסיפור הסקנדליוזי נדחק אי-שם באמצע. כל השאר – העיתונים, קול ישראל וגלי צה"ל, הטלוויזיה על שלושת ערוציה ומרבית אתרי החדשות המובילים, שמעלים על ראש שמחתם כל דוח כוזב של בצלם, העדיפו להתעלם מן העוולה הזועקת לשמים.

מי ישמור על השומרים, כאשר הם מועלים בתפקידם?

תאריך:  14/07/2010   |   עודכן:  14/07/2010
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איזה מין צדק זה: 90% מול 0%???
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסלביץ
14/07/10 12:18
2
א. ברק
14/07/10 12:20
3
צייקן
14/07/10 13:42
 
רפאל1
14/07/10 14:51
4
על מערכת המשפט:
14/07/10 14:01
5
רפאל1
14/07/10 14:15
 
צייקן
14/07/10 15:52
6
פלא יועץ
14/07/10 19:13
7
מב"י
14/07/10 23:40
8
קורא זועם
15/07/10 00:08
 
פולה
31/07/10 21:31
9
גיבשטיין
15/07/10 00:25
10
אמתי
15/07/10 09:12
 
אריאל לאמתי
15/07/10 11:43
11
אמתי
15/07/10 09:45
12
ישמעאל
15/07/10 11:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדמוקרטיה המערבית אוספת תחת כנפיה גם שרלטנים ההופכים אותה כ"קרדום לחפירה" על-מנת להשיג באורח צבוע, תככני ומניפולטיבי את מטרותיהם האישיות תוך שמשפיעים על ציבור שומעיהם נילוש-המחשבה.
14/07/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
פרשנים בעולם הערבי אומרים כי אסטרטגיית המשטים לרצועה מיצתה את עצמה והצליחה להביא להקלת המצור הישראלי. עם זאת המשטים לעבר הרצועה יימשכו לצרכי תעמולה וכדי לנגח את ישראל. אם תגיע הספינה הלובית לנמל אל-עריש יווצר תקדים שיפחית את הלחץ מעל ישראל.
14/07/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אכן כן, צחי הנגבי זוכה מכל אשמה, להוציא "מתן עדות שקר", שזהו, כידוע, פסיק קטן ובלתי משמעותי בסולם הערכים של ישראל לעת הזו.
14/07/2010  |  רות פורסטר  |   מאמרים
הנה הסתיימה עבודתה של ועדת הבדיקה לאירועי המשט הטורקי בראשות האלוף (בדימ.) גיורא איילנד ודוח הבדיקה הוגש לרמטכ"ל. בדיוק כפי שהובהר ופורסם בתקשורת, הדוח אינו כולל "מסקנות אישיות". צריך ולקרוא את הדוח וגם להקיש מהנאמר בין השורות. הוועדה לא מצאה "התרשלויות" ולא מחדלים. עיקר הממצאים נופלים בתחום שהוגדר על-ידי ועדת איילנד "שגיאות". אלו הן השגיאות העיקריות:
13/07/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
עוד משחר פעילותו הציונית הבין זאב ז'בוטינסקי שלא תיתכן הטמעתה של לאומיות עברית בקרב הנוער והמבוגרים, אלא רק לאחר שילמדו לדבר, לקרוא ולכתוב בלשון העברית. לשון יפה - בסיס לדרך ארץ, דרך תרבות, הדר של בני מלכים. לדעתו, דיבור בשפה העברית הוא קשר אל העבר וגשר אל העתיד, היסוד המלכד בדברי ימי עם ישראל: "השפה היא הגרעין והבסיס של נגינה לאומית. כמו שעובד הכנר או הפסנתרן על סונאטה שמחר ינגנה בפומבי, כך צריך כל אחד לעבוד על שיפור מִבטאו"... והוא מוסיף ואומר: "ברור שמִבטאם של אבותינו הקדמונים הצטיין בדייקנות מובהקת. הם לא דיברו בחיפזון, לא בלעו הברות, לא עִרבבו תנועה בתנועה - בקיצור, לא ידעו את אופן הביטוי הרשלני הנשמע כעת ברחובותינו". במהלך הפעילות להחייאת המִבטא העברי הנכון, הזדמן לראש בית"ר להיות שותף פעיל בהקמתו של "התיאטרון הארץ-ישראלי" הראשון (תא"י).
13/07/2010  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
איתמר לוין
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שאת המחיר המכאיב לא שלמנו ביום הראשון, כולל הדרישה להפסקת המלחמה ושחרור מספר לא מבוטל של רוצחים נפשעים מבתי הכלא בישראל רק כדי להציל את ילדינו-חיילנו מעינויי התופת בגיהנום של...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
בית המשפט העליון דחה עתירה להעלאת קצבאות הזקנה לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל   בכך, בית המשפט הפגין חוסר רגישות מחפיר לסבלם של אלפי קשישים הנאבקים לקיום בכבוד בשנות חייהם האחרונות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il