בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הדברים המחברים בינינו כ"כ הרבה דורות ● 5 שנים להינתקות ● רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, שְׁלַח לָהֶם זִכְרוֹנוֹת לְשָׁמְרָם עוֹד כְּעַם סְגֻלָּה
|
נערה בוכייה בתוכנית ההינתקות הכואבת (עדיין) מנשוא [צילום ארכיון: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בימים אלה, בהם מתקרב יום-השנה החמישי לַגירוש מֵעזה וּמצפון השומרון, הוא יום-השנה החמישי של "כּן יְגָרֵשׁ יהודי יהודי!", עברתי שוב על השיר שכתבתי אז - בַּיּמים הטרופים של לפנֵי... בְּימים מלאֵי תקווה, אך נודפֵי יאוּש... לפני הגירוש היה זה שיר האמור לחזק, לדרבן, להראות מה היא החולשה בָעם שהביאה למצב הנורא ואשר - אם אך נשכיל לתקן - תוביל אותנו לפתרון... ושאר מחשבות תמימות. לאחר הגירוש, הוספתי את המילה "פנטזיה" והשיר הלוחם הפך לקינה. אכן, רובנו איבדנו הרבה מאוד תמימות באותם ימים. בימים אלה, של רמזים - ויותר מכך - לאסון דומה המתרקם לו בשקט-בשקט, דווקא צץ בראשי הרצון - והצורך - להסיר מהשם את המונח "פנטזיה", להחזיר את השיר הלוחם ולקוות שאולי הפעם יביא תועלת, כאשר הוא חובר לניסיון וללקחים. אך את המונח הזה, "פנטזיה", יסיר כל אדם בעצמו; כל אדם המוכן לחזור אל השיר הלוחם ולהאמין ששיר זה אינו מייצג כל "פנטזיה". אנוכי וביתי כבר הסרנו את ה"פנטזיה". ואתם? נראה שלתמימות - כמו לכולנו לפחות פעם בשבוע - ישנן בכל זאת נשמות יתרות.... וטוב שכך!
|
מְנַחֵם אָב - פַנְטַזְיָה
|
|
מאת נילי שריון / תמוז תשס"ה
|
▪ ▪ ▪ |
בְּלֵיל מְנַחֵם-אָב, לֵיל קַיִץ, שָׁרָב, יָשֵׁן מַחֲנֶה אֶת שְׁנָתוֹ. סִיְּמוּ אִמּוּנִים, הַחֹם הָיָה רַב, כָּל אֶחָד כְּבָר מַכִּיר תַּפְקִידוֹ. וְאַחִים מְחַכִּים בְּבָתֵי יִשּׁוּבָם, מְחַכִּים בִּתְפִלָּה חֲרִישִׁית. נֵס אֶחָד כְּבָר הָיָה, בְּיִשּׁוּב אַדְמָתָם, הֲיַגִּיעַ הַנֵּס בַּשֵּׁנִית? וְהַנֵּס הַמְּיֻחָל - לֹא מוֹתוֹ שֶׁל אוֹיֵב אוֹ גְאוּלָה מִמ"ט שְׁעָרִים. "רַק עֲצוֹר נָא, הַשֵּׁם, אֶת סִבַּת הַכְּאֵב: יְהוּדִים מְגָרְשִׁים יְהוּדִים." וְקוֹלָהּ שֶׁל רָחֵל בַּשָּׁמַיִם בָּקַע, קוֹל נְהִי וּבְכִי תַמְרוּרִים. רָחֵל אֶת בָּנֶיהָ כְמוֹ אָז מְבַכָּה, מְבַכָּה שְׁנֵי מַחֲנוֹת הַבָּנִים. "שָׁכְחוּ הַבָּנִים אֵיךְ מָכְרוּ אֲחִיהֶם, לֹא זוֹכְרִים עַבְדוּתָם לַמִּצְרִים. לוּ זָכְרוּ, זֶה הָרֶגַע פָּתְחוּ אֶת פִּיהֶם וְסֵרְבוּ שׁוּב לִבְגֹד בְּאַחִים." וְהוֹפִיעָה פָנִים אָז מִרְיָם הַנְּבִיאָה, שׁוֹמַרְתּוֹ שֶׁל משֶׁה מֵרָחוֹק: "גַּם הַיּוֹם אֶתְיַצֵּב מוּל שַׁלִּיט כִּלְבִיאָה וְאוֹמַר: לֹא אַתָּה הוּא הַחֹק! "כִּי בְבוֹא יוֹם פְּקוּדָה עוֹד יֹאמַר לְךָ אֵל: 'לֹא לָזֹאת לַמְּלוּכָה פֹה הִגַּעְתָּ, לְגָרֵשׁ יְהוּדִים מֵאַדְמַת יִשׂרָאֵל וּלְדַרְדֵּר אֶת הָעָם מַטָּה, מַטָּה.' "אָז אֶשְׁמֹר גַּם עַתָּה, וְלֹא רַק מִמֶּרְחָק, פֶּן יָרִים מִי מֵהֶם יַד עַל רֵעַ, כִּי לִבְנֵי דוֹר עָתִיד שֶׁל הָעָם הַנִּשְׁחָק לֹא אֶתֵּן עָוֶל זֶה לְבַצֵּעַ!" וְהַמֶּלֶךְ שָׁאוּל, כְּשֶׁשָּׁמַע הַמְּזִמָּה בִּפְלִיאָה סָח: "רִבּוֹן עוֹלָמִים! קִבְּלוּ מְלוּכָה, עַצְמָאִית, מַקְסִימָה וְאִבְּדוּהָ בִגְלַל חֲמוֹרִים. "לוּ הֵבִינוּ דָבָר, לוּ זָכְרוּ נִשְׁכָּחוֹת לֹא יָכְלוּ לְשַׁתֵּף פְּעוּלָה. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, שְׁלַח לָהֶם זִכְרוֹנוֹת לְשָׁמְרָם עוֹד כְּעַם סְגֻלָּה." וְאִשֵּׁר אַלְתֶּרְמַן דִּבְרֵי מֶלֶךְ נִפְעָם: "אָכֵן, בַּזְּכִירָה יֶשְׁנוֹ סֶדֶק. כְּבָר הִכְהָה הַשָׂטָן אֶת מוֹחוֹ שֶׁל הָעָם וְשָׁכַח מַה מּוּסָר וּמַה צֶּדֶק! "וְשָׁכַח כִּי גֵרְשׁוּנוּ מִכָּל הָעוֹלָם, אַךְ לָנוּ פֹה אֶרֶץ וָאֵם! מֵחֲפִירוֹת חַיָּיו הֵן לֹא יִסּוֹג עַם! לַמְּגָרֵשׁ - יוֹם נָקָם וְשִׁלֵּם!" כָּךְ אָמְרוּ הָאָבוֹת וְאָמְרוּ אִמָּהוֹת מִכָּל דּוֹר, מִכָּל עֵת, עַד הֲלוֹם. וְנָשְׁקוּ לַנָּמִים, חַיָּלִים, חַיָּלוֹת, וְלָחֲשׁוּ נִשְׁכָּחוֹת בַּחֲלוֹם... בְּבֹקֶר יוֹם קַיִץ, יוֹם חֹם וְשָׁרָב, הִתְעוֹרֵר מַחֲנֶה לַמִּבְצָע. אַף חַיָּל לֹא דִבֵּר, לֹא שָׁרַק וְלֹא רַב, אַף אֶחָד שָׁם אֶת פִּיו לֹא פָצָה. בְּבָתֵּי הַיִּשּׁוּב שָׂרַר שֶׁקֶט נָחוּשׁ, רָק פָּעוֹט, פֹּה וְשָׁם, קָרָא: "אִמָּא." הַחֻלְיוֹת נִתְפָּרְשׂוּ; הַקְּרָב כְּבָר נָטוּשׁ וְהִנֵּה הַפְּקוּדָה: "קָדִימָה!" כְּאֶחָד הִתְקַדְּמוּ חַיָּלוֹת, חַיָּלִים וְשׁוֹטְרִים וְשׁוֹטְרוֹת נָעוּ פְנִימָה... וּפָרְצוּ - וְעָמְדוּ מוּל שְׁתִיקַת הָאַחִים (רָק פָּעוֹט פּה וְשָׁם יִבֵּב: "אִמָּא...") וְעָמְדוּ הַפּוֹרְצִים, לְלֹא זִיַע אוֹ קוֹל, מַבִּיטִים נִיכְחָם כְּמוֹ לִזְכֹּר... כְּנוֹשְׂאִים עַל שִׁכְמָם אֶת כָּל כֹּבֶד הָעוֹל שֶׁל בְּרֵירַת: "הִתְקַדֵּם" אוֹ "עֲצוֹר"? וְאוֹתָן הַדְּמוּיוֹת, שֶׁל אָבוֹת וְאִמּוֹת, לָחֲשׁוּ לָעוֹמְדִים אֵין-אוֹנִים: "לֹא יְהֵא כָאן הַיּוֹם, לֹא יְהֵא כָל עִמּוּת, רַק נָשִׁיב לֵב בָּנִים עַל בָּנִים." אָז יָשְׁבוּ שָׁם יַחְדָּיו, צְעִירִים וְסָבִים, נִשְׁכְּחוּ כָל דִּבְרֵי הָאִוֶּלֶת... וְרוּחוֹת קַלִּילוֹת אָז יָצְאוּ מֵעָבִים וְסָגְרוּ בְחִיּוּךְ אֶת הַדֶּלֶת.
|
|
|
הכותבת היא פסיכולוגית בעלת תארים גם בתקשורת ובחינוך, ומרצה בתחומי יהדות, ישראל והמזה"ת.
|
|
תאריך:
|
16/07/2010
|
|
|
עודכן:
|
16/07/2010
|
|
ד"ר נילי שריון
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הניה
|
17/07/10 00:24
|
|
2
|
|
בכל זאת ניעלם מפה
|
17/07/10 16:56
|
|
זה עתה חשכו שתי שְמָשות שהאירו את שמי היהדות הדתית-לאומית בדור האחרון; הרבנים מרדכי אליהו ויהודה עמיטל, זכותם תגן עלינו. לא הרי זה כהרי זה. איני יודע אם קרב זה אל זה ואמר, והאם טורא בטורא פגע, או שמא מסילותיהם נעו במקביל או בחציית קווים הדדית. לי אישית חשכו שני המאורות הגדולים, ושכמותי רבים במחננו.
|
|
|
כמו כל גבר מצוי, אני מאוד אוהב לצפות בשידורי המונדיאל. גם אשתי. ליתר דיוק, היא מתעניינת יותר בבגדים שלובשים המגישים, ופחות במשחקים. אות הפתיחה לשידורים מעורר אצל אשתי את הרצון לחזור לטבע, כלומר להשקות את העציצים המוצבים בצידי מכשיר הטלוויזיה "כי שם הם מקבלים את השמש בזוית הכי טובה". וכך במקום לצפות בדשא הירוק של המגרשים בדרום אפריקה, אני מקבל שיעור בגינון ביתי מפיה של אשתי. אך זו אינה הבעיה היחידה.
|
|
|
את פרשת השבוע שלנו, אֵלֶּה הַדְּבָרִים, או בקיצור, דְּבָרִים, קוראים תמיד בשבת הסמוכה לתשעה באב מלפניו. מכיוון שכך, ברור שתוכנה של פרשה זו קשור מהותית למסר שאנחנו אמורים להפיק מתשעה באב. צריכים, אם כן, להתבונן בתוכנה של הפרשה ולמצוא את הקשר לתשעה באב. לגמרי בכללות ואולי גם רק לכאורה, תשעה באב הוא היום הכי עצוב בשנה העברית, כי הוא יום הזיכרון לחורבן בית המקדש בפרט ולעובדה שאנחנו עדיין בגלות בכלל. תוכנה של פרשת דְּבָרִים, כמו של ספר דְּבָרִים כולו, הוא נאום הפרידה של משה רבנו. בטרם ייעלם מעינינו על סף הכניסה שלנו לארץ, הוא משמיע באוזנינו נאום ארוך ומרשים שמהווה את הספר החמישי בתורה. כלומר, בארבעת הספרים הראשונים נכתבו הדברים שה' אמר ומשה כתב, בספר הזה משה אומר מפי עצמו והכל נכנס לתורה.
|
|
|
המחותנת שלנו מתמחה בביבליותרפיה. כשהסבירה לי שזו שיטה העוסקת במציאת מזור למשברים ולקונפליקטים באמצעות ספרים, נוכחתי לדעת כי כל המשברים שלי בחיים נפתרו באמצעות תרפיה של ספרים. וזה לא שהיו לי משברים רבים או קשים יותר מאשר לכל אחד אחר. אבל במקום לפתור את המשברים עם אלכוהול, סמים או אלימות, ניתבתי באופן לא מודע את הפתרון לכיוון הספרים. אני קורא הרבה, בעיתות רוגע ובעיתות משבר, אך דליתי מכל הרומן הארוך שלי עם עולם הספרות מספר מקרים שבהם התמודדתי עם משברים קשים באמצעות קריאת ספרים.
|
|
|
אם היה מדובר בטקסט עלילתי פיוטי ולא תיעודי פרופר, אפשר היה לשלב בו את המכתמים וקטעי הפתגמים הבאים: "מה מסתתר מאחורי (איזה) ברוש?!", "הדג (איזה דג?!) מסריח מאיזה ראש", "חפש את האישה (של מי?!)" - כל זה ועוד... אתם מוזמנים להוסיף בעצמכם.
|
|
|
|