בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מלבד התאריך הגרגוריאני, הנהוג בעולם הרחב, מרבית האוכלוסיה החילונית בארץ כלל אינה מודעת לתאריך העברי
בקרב מרבית האוכלוסיה החילונית בארץ לוח השנה העברי הוא בבחינת נעלם אחד גדול. משאל מקרי בקרב עשרה נשאלים ברחוב יעלה, מן הסתם, שרובם המכריע, אם לא כולם, אינם מסוגלים לנקוב בתאריך העברי של אותו יום, כשחייהם מתנהלים אך ורק על-פי הלוח הגרגוריאני המקובל בעולם הרחב. בהבדל מהלוח הגרגוריאני, המבוסס על מחזור השמש בלבד, והמקובל בעולם האזרחי וגם בארץ – מבוסס הלוח העברי על שילוב של מחזור הירח ומחזור השמש. גירסתו הנוכחית, שמשמשת כיום את כל הקהילות היהודיות, נכנסה לתוקף בשנת ד'קי"ט (359 לספירה) על-ידי הנשיא הלל. גירסה זו מבוססת על אלגוריתם החוזה את מולדי הירח ואת חילופי העונות על-פי חישובים אסטרונומיים-מתמטיים, ללא צורך בתצפיות ישירות. יממה בלוח השנה העברי מתחילה עם שקיעת השמש ומסתיימת עם השקיעה הבאה, או עם צאת הכוכבים שאחריה. בלוח הגרגוריאני, לעומת זאת, נמשכת יממה אחת מחצות הלילה עד חצות הלילה הבא.
|
הנוהג לציין את ראשית היום לעת ערב מקבל ביטוי ראשוני במקרא, בספר "בראשית". בסיפור בריאת העולם נאמר בסיומו של כל יום: "ויהי ערב ויהי בוקר", ומכאן שהיום החדש מתחיל בערב. מניין השנים בלוח העברי הוא חישוב מספר השנים שעברו, על-פי המסורת היהודית, מבריאת העולם, שהיא שנה קודם בריאתו של האדם הראשון. על-פי המסורת היהודית, יום זה הוא א' בתשרי של השנה שבה נברא העולם. את השנה העברית נהוג לסמן באותיות עבריות. למשל: התשע"א (השנה הבאה עלינו לטובה): ה' - 5,000; ת - 400; ש - 300; ע - 70; א - 1 = 5771. פעמים רבות נהוג להשמיט את מניין האלפים, שהרי ברור, לפי ההקשר, באיזה אלף מדובר.
|
|
תאריך:
|
08/09/2010
|
|
|
עודכן:
|
08/09/2010
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ירון זכאי
|
8/09/10 13:39
|
|
|
|
יריב א.
|
10/09/10 16:33
|
|
2
|
|
חניבעל
|
9/09/10 13:10
|
|
|
|
נבו
|
9/09/10 23:51
|
|
בסוף אוגוסט, בדמדומים כתומים של סוף יום, ראיתי אותה מוטלת: פצועה, שותתת, מדדה, משוטטת. ילדה עברה והתכופפה, להחיות אותה, לעופפה. יונה פצועה, שסועה, מרוטת נוצות.
|
|
|
לפי סיפור "בן אלמוות" שמופיע אצל הרודוטוס, סולון החכם, שנחשב לגדול המחוקקים של אתונה, נשאל על-ידי מלך לודי מפואר ורב-עוצמה בשם קרויסוס: מיהו האדם המאושר עלי אדמות? קל למפרשים להניח שקרויסוס ניסח את השאלה רק כדי שהוא בעצמו, האדם הדגול והמאושר שמגלם בנוכחותו המלכותית את כל הדברים שאדם לא מאושר היה רוצה להשיג אותם במקומו; אבל במקום התשובה המצופה, סולון סיפר לקרויסוס על איש אלמוני מאתונה שנלחם במלחמות וראה את בניו גדלים ונלחמים בתורם למען המדינה, ולבסוף הוא מת באושר ובשיבה טובה. למה הוא המאושר ולא המלך קרויסוס? ראשית, כי הוא חי חיים מלאים, נעימים ומספקים. ושנית – כי ידוע שהוא מת ושחייו לא גזלו ממנו את האושר שהיה מנת חלקו בימים האחרונים. מסופר בהמשך על-ידי הרודוטוס, שכורש מלך פרס, התחזק באותה תקופה ובסופו של דבר הביס את קרויסוס ולקח אותו בשבי. ואז קרויסוס הבין שאדם אינו יכול להיות מאושר כל עוד הוא חי כשהוא עיוור לגבי ההמשך של כל מה שהוא נשען עליו כל חייו.
|
|
|
אני מקבל באופן שוטף את העידכונים השוטפים ששולחים השר וחברי הכנסת של "הבית היהודי", בהם הם סוקרים את פעילותם הציבורית בכנסת ובממשלה, תוך ציון הישגיהם המרובים. לצערי, לאחר קריאה של מלל ארוך ומייגע מצד שלושתם, אני מגיע למסקנה שהם עוסקים בזוטות אם לא למטה מזה.
|
|
|
ככול שאני מתוודע מבשרי יותר ויותר למערכת החינוך, כך אני למד עד כמה חסרת תקנה היא. מה שמדכא הוא שהפעם באמת יש שר חינוך שיודע מה צריך לעשות, והוא אחד משרי החינוך היעילים והמוכשרים שהיו במערכת. הוא נכנס לתפקידו במרץ ובכוונות טובות, אך השינויים איטיים, והתוצאות לפי שעה מעטות מידי. יש אפילו יוזמות מקומיות שמעוררות תקווה, אך הן בודדות מידי. לצערי, כפי שכבר כתב כאן לפני אברהם (פריצי) פריד, משרד החינוך מהמנכ"ל ועד ראשי האגפים הוא אוסף פקידים אפור, חסר חזון וחסר מנהיגות, אשר קובר כול יוזמה תחת ביורוקרטיה וועדות אינסופיות, שרק מסלימות את המצב הקיים תוך שהן מוסיפות עליו עוד ועוד אבני רחיים.
|
|
|
ערב ראש השנה קרב ובא ועימו הימים הנוראים. אני נזכר בתפילה לימים הנוראים, תענו ותיעתרו מן השמיים... יפתח אלוקינו לנו... שערי פרייה ורבייה.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
|
|
|
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו" דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
|
|
|
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
|
|
|
מוחמד עלי קסום
כיום, לאחר עלייה ניכרת בשיעורי האינפלציה ברחבי העולם, לבנקים המרכזיים אין ברירה אלא להעלות את הריבית, בקצב מואץ
|
|
|
עמנואל בן-סבו
ההשתוקקות להשתטח על ציונו של הצדיק, הכמיהה לשאת תפילה בציונו של הצדיק, הערגה לקרבת הצדיק, אין מי שיוכל להבינה כמו המחוברים לקדושה, המאמינים בחיבור עם נשמת הקודש
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|