|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?
זה נדרש, וזה נדרש [צילום: דובר צה"ל/AP]

היהודים עומדים על שניים: הלוחמים והחכמים

הישרדות העם היהודי תלויה הן בלוחמים ששומרים על עם ישראל והן באינטלקטואלים - חכמי ישראל - ששומרים על התורה. האחד לא יכול לשרוד ללא האחר
26/10/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  פוליסי ממו לתהליך השלום
  דובאי - מרכז העסקים העולמי למחבלים
  ההשלכות של אירן גרעינית

שוב, הדיון לגבי הקצבאות לאברכים שיושבים כל היום ללמוד תורה מסעיר את הדיון הציבורי. בתור חילוני שגדל ולמד בצפון תל אביב, חונכתי להאמין שאין כל ערך מוסף לפעילות חייהם של לומדי התורה. כמו כל העדר, במשך שנים הסתכלתי על החרדים כגזלנים, כאוכלי חינם, שסוחטים את משלם המיסים הישראלי וחיים על חשבוננו.

לפני שתפסלו אותי כחוזר בתשובה, הרשו לי להתחיל מהעובדה שהייתי ונשארתי תל אביבי חילוני. ולא, אין בי כל רצון לשנות את אורח החיים הנהנתי שלי. כן, אולי אני צם ביום כיפור ועושה ארוחת שבת בימי שישי עם המשפחה, אבל אחרי הארוחה סביר להניח שתמצאו אותי באחד מברי הלילה התל אביבים הטיפוסיים. אני ובית כנסת לא בדיוק מתחברים, בלשון המעטה. לימודי תורה בישיבה במשך שמונה-עשרה שעות רצופות ביום? נוט מיי קאפ אוף טי (לא כוס התה שלי). וסביר להניח שאף פעם לא יהיה.

את המאמר הזה אני יכול לכתוב רק בגלל שעמדה לי ההזדמנות לצאת מהבועה התל אביבית לבועה הקליפורנית במשך חמש שנות לימודי כלכלה והנדסת תעשיה וניהול במעוז הליברלים העולמי בצפון קליפורניה. במילים אחרות, הייתי צריך לעזוב את ארץ הקודש בשביל ללמוד מהגויים עצמם קצת מהיסטוריה הארוכה והקשה של העם היהודי. זאת, יחד עם לימודי כלכלה בפקולטה המובילה בעולם, גרמו לי לשנות את דעתי בכל הקשור לקצבאות למען לימודי יהדות בישיבות. המאמר הבא כולל נימוקים היסטוריים, ביטחוניים, כלכליים ומוסרים מדוע מדינת ישראל כן צריכה לממן את האברכים. וכן, באופן תמוהה כל זאת על-ידי מסקנות של תל אביבי חילוני שחקר לעומק את הנושא הרבה מעבר לסקירה השטחית המוצגת בתקשורת.

אבל כמה אפשר "ללמוד תורה"?
להקדיש חיים שלמים? [צילום: פלאש 90]

אחת השאלות שכחילוני אף פעם לא הבנתי, היא כמה אפשר ללמוד תורה? אז נכון, העם היהודי חייב להעביר את התורה מדור לדור על-מנת לשרוד, אבל למה צריך להקדיש חיים שלמים בשביל זה? מספיק יהודים קוראים פרשה כל שבוע בבית כנסת ותוך שנה מסיימים לקרוא את כל התורה. ואז מתחילים שוב! למה צריך ללמוד כל היום? למה אנחנו צריכים לשלם בשביל זה? למה אי-אפשר ללכת לעבוד?

את ההבנה של העומק בלימודי יהדות הבנתי במהלך שהותי בקליפורניה. ביליונר יהודי בשם ג'ורג רור מימן קורס על עשרת הדיברות. כל סטודנט יהודי הלוקח את הקורס מקבל בסופו סכום כספי נאה של 500 דולר. כסף קל, חשבתי לעצמי. בסך-הכל עשרה שבועות של קורס, פעמיים בשבוע.

תוכנו של הקורס הצליח להפתיע אותי. סברתי, שבתור יהודי-ישראלי, אוכל לבוא וללמד את היהודים האמריקנים את המהות של עשרת הדיברות. להפתעתי, הקורסים בהנדסה וכלכלה - שכללו עבודות ודיונים על כלכלה קיינסיאנית מול עיקרון היד הנעלמה של אדם סמית ותרגילים מסובכים באקונומטריקה - נראו כמשחק ילדים מול הסוגיות הפילוסופיות שעלו בדיונים ובהרצאות על עשרת הדיברות. הרגשתי שהמוח שלי מתפוצץ (ולא רק מהסוגיות הפילוסופיות, אלא גם מהעובדה שגויים וסטודנטים לפילוסופיה החליטו לבוא להרצאות - למרות שלא היו זכאים ל-500 דולר). אחרי עשרה שבועות של תסבוכות פילוסופיות, המרצה, בשיעור האחרון, שמח להכריז שבהחלט הספקנו הרבה מהמבוא על עשרת הדיברות. ואחרי התוכן של הקורס, אני בהחלט מאמין שזה היה רק המבוא.

הקורס הזה גרם לי לחשוב. עשרת הדיברות הם מספר פסוקים בספר אחד מתוך חמישה ספרים בתורה. התורה היא הכרך הראשון מהתנ"ך - התורה שבכתב - שהועברה מדור לדור ללא שינוי במשך 2000 שנה. התורה שבכתב, היא רק חלק קטן מהתורה שבעל-פה, שהועברה מאב לבן. בנוסף לאלו, יש את התלמוד הבבלי, הקבלה, המיסטיקה היהודית, ספרים של חכמי התורה כגון ספר הזוהר, ועוד. אם בעשרה שבועות למדתי רק את המבוא לעשרת הדיברות, כמה זמן צריך להקדיש בשביל ללמוד ולהבין את כל המסורת העשירה הזאת? וכל זה היווה בהחלט ידע שהייתי מעוניין לשמר לילדיי, במקרה שאחד מהם יחליט להתעמק בלימודי יהדות. רק אז הבנתי שלימוד תורה אינו מוגבל אך ורק לתורה. המונח "לימוד תורה" הוא מונח כולל ללימודי יהדות - במובן הרחב.

חוקרים באוניברסיטאות ברחבי העולם מקדישים את חייהם על-מנת ללמוד ולערוך מחקר באנזים ביולוגי או לפענח מודל כלכלי. אם יש כלכלנים, מתמטיקאים, ביולוגים, פילוסופים, פיזיקאים ועוד שמשקיעים את חייהם ללימוד תחומם, כך צריכים להיות גם אינטלקטואלים יהודים שישקיעו את חייהם במחקר ובלמידה של המורשת היהודית. כפי שמדינת ישראל מעניקה תקציבי מחקר לאוניברסיטאות, כך גם תפקידה, בתור מדינת היהודים, להעניק תקציבי מחקר ללימודי יהדות. למותר לציין, שלא רק אבני החן בכלים של הכהן הגדול נגנבו במהלך 2000 שנות גלות. המון מהסודות ומהידע של העם היהודי הלכו לאיבוד בגולה. תפקידנו הוא לא רק לשמר את הידע הקיים, אלא לחקור את הספרים ולנסות לשחזר את הידע שהלך לאיבוד.

אבל למה לתת כל-כך הרבה כסף?

התקציב של מדינת ישראל בשנת 2009 היה 313 מיליארד שקל. מיליארד שקלים הם פחות משליש אחוז מסך כל התקציב של מדינת ישראל. במילים אחרות, על כל מאה שקל של משלם המיסים, 30 אגורות הולכות לאברכים

האמת שקשה להבין מהתקשורת כמה באמת מדינת ישראל משלמת לאברכים. מהו סכום הקצבאות? אני יושב כבר חצי שעה על האינטרנט, ומהכתבות המפורסמות בתקשורת, הסכום הכולל נע בין כמה מאות מיליונים לכמיליארד שקלים. לכן, הבה ניקח את הסכום הגבוה. מיליארד שקל נשמע כסכום אסטרונומי. ההיגיון הפשוט אומר שבמיליארד השקלים הללו אפשר לעשות כל-כך הרבה דברים חשובים. להשקיע בתשתיות, לחלק לנזקקים, לבנות שבילי אופניים, להקצות פקחים שיאכפו את החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים וכולי. האמת היא, שאת כל הסיבות הללו שמעתי מחבריי - והם צודקים. צריך להשקיע גם בדברים הללו. אבל מילת המפתח היא: גם. אף אחד לא טוען שצריך להזניח את כל הצרכים האחרים של מדינת ישראל בשביל לימוד תורה. התקציב צריך להיות שקול, ולהתחלק באופן שקול בין הצרכים החיוניים של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי. לכן, חלק מהתקציב צריך ללכת גם למימון לימודי יהדות. אבל האם מיליארד שקל הוא סכום הגיוני?

התקציב של מדינת ישראל בשנת 2009 היה 313 מיליארד שקל. מיליארד שקלים הם פחות משליש אחוז מסך כל התקציב של מדינת ישראל. במילים אחרות, על כל מאה שקל של משלם המיסים, 30 אגורות הולכות לאברכים. וזאת לפי ההערכה הגבוהה, כפי שפורסמה בתקשורת.

האמת היא, שכל אחד צריך לעשות פה חשבון-נפש עם עצמו, ולחשוב האם 30 אגורות מתוך כל 100 שקלים הן סכום הגיוני להשקיע בלימודי יהדות. אני אישית יודע שלפעמים אני יוצא עם פחות מ-100 שקל ותורם כמה שקלים לקבצני תל אביב. או שאני משאיר טיפ שמן של 30-20 אחוזים למלצרית חמודה. 30 אגורות מתוך כל מאה שקל - אני אישית יכול לחיות עם זה. דרך אגב, מתוך ה-100 שקלים, אתה משלם 18 שקלים על ביטחון, 9 שקלים לביטוח לאומי (ממנו המובטלים מקבלים קצבה גבוהה מהרבה מבחורי הישיבה) ו-10 שקלים על חינוך. מעניין כמה משקיעים בתרבות? יש לי הרגשה שזה יהיה יותר מ-30 אגורות.

אבל מה עם מעמידי הפנים ש"לומדים תורה"?

הסוגייה הזאת תעלה כמעט בכל ויכוח על האברכים: בחורי ישיבה שבכלל לא נמצאים בישיבה. הם רשומים פיקטיבית, ובסוף החודש מגיעים וקוצרים הבטחת הכנסה נוספת של 2,000-1,000 שקלים. האמת, כשחושבים לעומק, האנשים הללו בכלל לא חרדים או יהודים מאמינים. סביר להניח שבטח לא אכפת להם מיהדות או מלימוד תורה. יותר מתקבל על הדעת שהם חילונים המונעים על-ידי תאוות-בצע ואכפת להם רק מדבר אחד: הכיס, ולכן הם מתחזים לדתיים. אבל כאלו יש בכל מקום בו הממשלה מחלקת כסף. כבר שמענו על המחדלים בתקציבים הביטחוניים. כולנו היינו בצבא ואנחנו מכירים מקרוב את הנגדים שעושים קומבינות בצבא להשלמת הכנסה. את הכתבות על המובטלים עם המרצדס שמגיעים ללשכת התעסוקה לחתום אבטלה כולנו מכירים.

לכן, עצתי למנהיגים החרדים היא לעשות כל מאמץ על-מנת למנוע מהמתחזים הללו להיכנס לישיבות - הם עושים שם-רע ללומדי התורה בפרט ולציבור החרדי בכלל. עצתי לחילונים - אל תשפטו ותסיקו מסקנות מוטעות לגבי הכלל.

הדיון התקשורתי

האמת שהדיון סביב קצבאות האברכים כפי שהוא מוצג בתקשורת, הוא אווילי לחלוטין ונובע מחוסר הבנה מוחלט של הצדדים. החרדים, מצד אחד, מנסים להסביר אידיאולוגית לחילוניים, ש"לימוד תורה" שווה-ערך לשמירת ישראל. לפי ההיגיון החרדי, החילונים כופרים, והתבוללות וכפירה תביא לסופו של העם היהודי. החילונים מצידם, לא מבינים כיצד "לימודי תורה" מצאת החמה עד צאת הנשמה תורם לחברה הישראלית. אנחנו החילונים הולכים לצבא, עובדים ומשלמים מיסים, ובזכותנו המדינה גם מוגנת וגם מתפתחת, אז איך בדיוק החרדים, שלא תורמים כלום, לכאורה, מעזים אפילו לחשוב שהם "שומרי ישראל"? (ההכללות פה מוצגות כפי שהן מוצגות בתקשורת. הכותב עצמו מסתייג מהכללות וסטריאוטיפים).

הנימוק הביטחוני
בזכותו נשמרת המורשת [צילום: פלאש 90]

העובדה ש"קיצוניים" שהקדישו את חייהם למען לימוד תורה הצליחו כאשר צבאות עם ישראל נכשלו, מוכחת היסטורית. מצד שני, לולא תקופות ארוכות של ביטחון מהן נהנו לומדי התורה בזכות חיילי ישראל, התרבות והמורשת היהודית לא הייתה מתפתחת למה שהיא היום

האמת היא שמתקופת דוד המלך העם היהודי התחלק לשני צדדים: הלוחמים, שמגינים על עם ישראל, והאינטלקטואלים - לומדי התורה ששומרים על המסורת. לצערנו, עד היום שני הצדדים כושלים לראות את התלות של האחד בשני. העם היהודי שרד אלפיים שנות גלות והפך לאחת מאומות העולם הוותיקות והדומיננטיות בגלל תלות זאת. כשהחיילים נכשלו בלהגן על העם היהודי, היו אלו לומדי התורה, שתוך כדי חירוף נפש ואמונה חסרת-תקדים, הצליחו לשמור ולהעביר מדור לדור את המסורת והתורה של העם היהודי, למרות הסכנות, הרדיפות וניסיונות ההכחדה.

דוגמה מובהקת אחת ללומד תורה שבזכותו העם היהודי עדיין נמצא כאן היום, הוא רבי עקיבא. כשהרומאים השתלטו על ארץ ישראל, אדריאנוס, הנציב הרומי בירושלים, הטיל את גזרות השמד על היהודים ושם לעצמו כמטרה למחוק את העם היהודי. המסורת ודת העם היהודי הוצאו אל מחוץ לחוק. העונש על הפרת גזרות שאסרו על קיום מצוות יהודיות בסיסיות כגון ברית מילה, לימוד תורה, קיום בית מדרש, קיום בתי דין הלכתיים, שמירת שבת, קביעת מזוזה, קריאת שמע, בניית סוכה, הדלקת נרות חנוכה, הנחת תפילין, תקיעות שופר וכדומה, היה גזר-דין מוות, ולעיתים אף היה נגזר עונש קולקטיבי על משפחתו ואף עירו של מבצע העבירה. רבי עקיבא, שהשכיל להבין את חשיבות חינוך הדור הצעיר, המשיך ללמד תורה ברבים תוך כדי חירוף נפש. אחת המטאפורות הידועות של רבי עקיבא היא ההשוואה של העם היהודי ללא תורה, לדג ללא מים. במילים אחרות, העם היהודי לא היה שורד, ואנחנו לא היינו כאן היום, אילולא הפנאטים החרדים שהאמינו שלימוד תורה הוא מטרת חייהם.

ההיסטוריה של העם היהודי מלאה בסיפורים של לומדי תורה, שכנגד כל הסיכויים, עמדו מול אימפריות שניסו להכחיד את העם היהודי. כמה שנים לפני תקופתו של רבי עקיבא, יהודה המכבי התייצב מול גזירות השמד של אנטיוכוס הרביעי, מלך האימפריה הסלאוקית. כמה שנים אחרי רבי עקיבא, שמעון בר כוכבא, שרבי עקיבא היה מנהיגו הרוחני, עמד בראש המרד מול האימפריה הרומית. העם היהודי שרד את האשורים, הבבלים, הרומאים והנאצים, תודות לסירוב העיקש לנטוש את תורת ישראל. אז האם עכשיו הזמן לנטוש את התורה?

לכן, עקב ההיסטוריה מלאת התלאות של העם היהודי, הנימוק הראשון בעד קצבה ממשלתית לאברכים הוא ביטחוני נטו. העובדה ש"קיצוניים" שהקדישו את חייהם למען לימוד תורה הצליחו כאשר צבאות עם ישראל נכשלו, מוכחת היסטורית. מצד שני, לולא תקופות ארוכות של ביטחון מהן נהנו לומדי התורה בזכות חיילי ישראל, התרבות והמורשת היהודית לא הייתה מתפתחת למה שהיא היום. לפיכך, יש פה קשר סימביוטי, בו הישרדות העם היהודי תלויה הן בלוחמים ששומרים על עם ישראל והן באינטלקטואלים - חכמי ישראל - ששומרים על התורה. האחד לא יכול לשרוד ללא האחר.

סיכום: 30 אגורות - מחיר זול!

אני מרגיש בושה וכלימה שבימינו, כשיש לנו סוף כל סוף מדינה יהודית חזקה, אנחנו עושים את המוות לאלו שמוכנים להקדיש את חייהם ללימודי יהדות. בעבר, היו אלו גויים אנטישמים שגזרו עונש מוות על לימוד תורה. היום, אנחנו, יהודים חילונים במדינה יהודית, עושים את המוות לחרדים שמוכנים להקדיש את חייהם ליהדות

מדינת ישראל בימינו חזקה כלכלית וצבאית. אבל מדינת ישראל היא מדינה צעירה. שישים שנים הן שבריר שנייה כשמסתכלים על 3,000 שנות ההיסטוריה מלאות התלאות של העם היהודי. אם דבר אחד ניתן ללמוד מההיסטוריה הארוכה של העם היהודי, היא שתמיד נרדפנו, ועדיין נרדפים. ישראל בשנת 2010 עדיין ניצבת מול אתגרים ביטחוניים קיומיים. לכן, אני מסתכל על אלו המוכנים לשבת כל היום ללמוד תורה כאל פוליסת הביטוח של העם היהודי. במידה שניכשל בלהגן על עצמנו - מורשת העם היהודי, תורתו, דתו ולפיכך עתידו, יהיו בידי כמה עשרות אלפי ה"קיצוניים" שהקדישו חייהם ללימודי יהדות. וכל זה בשביל 30 אגורות על כל 100 שקלים. אם תשאלו אותי, זה מחיר זול.

יותר מכך, אני מרגיש בושה וכלימה שבימינו, כשיש לנו סוף כל סוף מדינה יהודית חזקה, אנחנו עושים את המוות לאלו שמוכנים להקדיש את חייהם ללימודי יהדות. בעבר, היו אלו גויים אנטישמים שגזרו עונש מוות על לימוד תורה. היום, אנחנו, יהודים חילונים במדינה יהודית, עושים את המוות לחרדים שמוכנים להקדיש את חייהם ליהדות. לכן, אני רוצה לסיים את המאמר בהתנצלות ובקבלת מחילה מרבי עקיבא ומשאר חכמי התורה שבזכותם אני נמצא כאן היום, ושבטח מתהפכים בקברם לו היו מודעים לעובדה שיהודים במדינה יהודית מסרבים לתת ליהודים ללמוד תורה. אני לא בנוי אישית ללימוד תורה, אבל יש לכם את מלוא תמיכתי לקבל את פחות משליש האחוז מתקציב המדינה למען לימוד תורה. אם לא מתוך כבוד לדורות הקודמים שחירפו את חייהם, אז מתוך כבוד לדורות הבאים שזכאים, כמוני, לקבל את זכות הבחירה ולהחליט אם הם רוצים להקדיש את חייהם לברים של צפון תל אביב או ללמוד תורה על-מנת להחיות את ידע העם היהודי ולהעבירו לדור הבא. בשביל 2,000 שקל בחודש, אתם גם מוזמנים להקריב את חייכם למען לימודי יהדות. בכבוד.

רועי קאשי הוא בוגר אוניברסיטת סטנפורד, בעל תואר כפול בכלכלה ובהנדסת תעשיה וניהול.
תאריך:  26/10/2010   |   עודכן:  27/10/2010
רועי קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היהודים עומדים על שניים: הלוחמים והחכמים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נער מגיל20 ומעלה
28/10/10 10:22
2
max
28/10/10 12:33
3
איטוש
28/10/10 12:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חכם זקן (שעדיין חי בינינו אבל שמו רשום במערכת) אמר לי לא מזמן, שאם אתה רוצה ליהנות מאספקה שוטפת של ענבים, צימוקים או יין, עדיף לך להיות שועל גנב ערמומי ופיקח ולא טמבּאָל שעובד באבטחה. בכניסה לחניון.
26/10/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
מה שנראה בתחילה כמעשי משובה בודדים, ולאחר שנעשה שיטתי כתופעה של "חוליגאניזם", הולך ולובש אופי מאיים. חילול בית קברות ערבי, הצתות בתוך מסגדים, הצתה בתוך בית ספר, שריפת שדות, הצתת כלי רכב - "תג מחיר" מכנים המבצעים את מעשי הפשע האלה והשם הזה מקומם, גם מצד המוסר וגם מצד ההיגיון.
26/10/2010  |  אליקים העצני  |   מאמרים
עשרים שנה מאז שנרצח בידי מתנקש ערבי, עדיין משמשת דמותו הנערצת של הרב מאיר כהנא נר לרגליהם של ממשיכי דרכו בימין הקיצוני. חסידיו השוטים של מייסד "הליגה נגד השמצה יהודית" ותנועת "כך", החיים עימנו היום, אינם בוחלים לאמץ אל חיקם את תורתו הגזענית והאנטי-דמוקרטית, כפי שהוכרזה בשעתה על-ידי בית המשפט העליון.
26/10/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האיומים הפלשתינים והערבים אינם נפסקים...
26/10/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בני ציפר, העורך הספרותי של 'הארץ', מעלה בבלוג שלו (21.10.10) באתר האינטרנט של העיתון תזה חדשה, המסבירה את הרקע למעשי האלימות והרצח בחברה הערבית-ישראלית, ובכלל זה בעיר לוד, בה נרצחו באחרונה מספר נשים על-רקע מה שהוגדר כ"חילול כבוד המשפחה".
26/10/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
במאי 1940 בצרפת וב-7 באוקטובר 2023 בישראל, מקצועיות בתחום המלחמה והטרור הכריעה אספסוף חמוש, צרפתי וישראלי; מפקדים שאינם מבינים מה קורה בשדה הקרב משגרים דיווחי שקר; אופנוענים גרמנים...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
המדיניות הישראלית הנוכחית כלפי חיזבאללה, מאז ה-7 באוקטובר 2023, מצטיירת מהבחינה האסטרטגית כמושכלת, בהינתן הנסיבות המתקיימות מאז לאורך גבול הצפון
עוד כוח ועוד נשק [צילום: לאו קוראה/AP]
שי גולדשטיין  |  
הפלשתינים הם חייליו של היטלר שממשיכים את מלאכתו    והשמאל הוא היהודים של אז שלא האמינו שהיטלר מתכוון לחסל אותם באמת
שמואל פישר
שמואל פישר
השר גנץ משמיע במשך זמן רב ביקורת ו'זורק בוץ' לעבר ראש-הממשלה - אבל מה בנוגע ללקיחת אחריות ומתן דוגמה אישית לציבור מאת השר גנץ עצמו - מתי יודיע השר גנץ לציבור על התפטרותו עקב מחדליו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il