|   15:07:40
  ניסן יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

למה לאכול כשר?

לפי המצב כיום אם משה רבינו היה מזמין מאן דהוא לסעוד על שולחנו, קרוב לוודאי שהוא היה נתקל בסירוב מתנשא "מטעמי כשרות" או "מהדרין"
27/03/2004  |   ניסן יואלי   |   מאמרים   |   תגובות

מצאנו בתורה בספר ויקרא את הנימוק הבא לאכילת אוכל כשר: "אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים: וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין הַבְּהֵמָה הַטְּהרָה לַטְּמֵאָה וּבֵין הָעוֹף הַטָּמֵא לַטָּהר..." (ויקרא כ' כד-כה).

התורה עושה הקבלה בין ההבדלה בין ישראל לעמים לבין ההבדלה שעל איש מישראל לעשות בין מאכלים טמאים לטהורים. חז"ל לא הסתפקו בזה ואף הוסיפו איסורים משלהם: לַחְמם, שַמְנם ויֵיְנם של הגויים נאסר למרות שהוא נעשה בתכלית כשרות של תורה (ע"ז ל ע"ב), וכן אסרו חלב גוי וגבינת גוי, ואם לא די בכך אף אסרו שיהא היהודי סועד עם גוי גם אם המזון כשר למהדרין מן המהדרין.

כל כולן של מצוות הכשרות נועדו ליצור חיץ בין ישראל לעמים. שלא יהיה מאכלנו מאכלם ולא נשב לסעוד אתם. התורה אף מציינת מהן ההשלכות של סעודות משותפות: "וְקָרָא לְךָ וְאָכַלְתָּ מִזִּבְחוֹ: וְלָקַחְתָּ מִבְּנתָיו לְבָנֶיךָ וְזָנוּ בְנתָיו אַחֲרֵי אֱלהֵיהֶן וְהִזְנוּ אֶת בָּנֶיךָ אַחֲרֵי אֱלהֵיהֶן" (שמות ל"ד טו-טז) - המפתח להתבוללות זו האכילה המשותפת עם גויים, כפי שמסביר הרמב"ם "שעיקר הגזרה משום חתנות שלא יזמנו הגוי אצלו בסעודה" (רמב"ם, הלכות מאכלות אסורות פרק יז הלכה טו).

אולם מה שקורה בדורנו, זהו ההפך הגמור מכוונת התורה וחכמינו זכרונם לברכה. חוקי הכשרות הפכו למבדילים בין יהודי ליהודי במקום בין יהודי לגוי. אם חוקי כשרות של התורה ושל חז"ל היו למען אחווה בין יהודים והתבדלות מן הגויים, הפכו מנהגי הכשרות בימינו למסך ברזל בין יהודי לשכנו.

ואם כל השנה זה מסך דק, הרי שבפסח זה הופך ל"מסך ברזל". זה אוכל בד"ץ וזה רב"ץ וזה חצ"ץ. זה פוסל בדצ"ו של זה וזה פוסל חצ"צו של זה ואין לך פרוד גדול מזה. בא אורח, מגישים לו כיבוד. תגובתו הספונטנית ה"דתית" היא לדעת מאיזה בד"ץ האוכל? היש לך הלבנת פני חברו גדולה מזו? חג הפסח כבר מזמן הפסיק להיות "חג המצות" כפי שצוותה עליו תורת משה והפך להיות "חג הקטניות". המוצרים נהיו "כשרים לפסח ללא חשש קטניות" - לא מצאנו כשר לפסח "ללא חשש חמץ". נהפכו היוצרות, המנהג (הקטניות) נעשה חמור מהאיסור (החמץ).

אם בקרבן הפסח מצווה התורה: "וְאִם יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיוֹת מִשֶּׂה וְלָקַח הוּא וּשְׁכֵנוֹ הַקָּרב אֶל בֵּיתוֹ בְּמִכְסַת נְפָשׁת אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ תָּכסּוּ עַל הַשֶּׂה" (שמות פרק יב ד), הרי שבימינו אי אפשר שנאכל עם השכן את השה? הרי אנו אוכלים "חלק" והוא אוכל "קטניות", אנו אוכלי שחיטה של רב פלוני והוא של בד"ץ אלמוני? ועוד כהנה וכהנה מחיצות המבדילות בין יהודים ליהודים?!

התורה רצתה כי תהיה אחווה בין השכנים שהרי אמר שלמה: "טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק" (משלי כז י), ואילו בקהלנו אפילו אצל האח הרחוק אנו נמנעים מלאכול, כַּלָה מתנזרת מלאכול אצל חמותה, ובן אצל אביו, והכל בשל "חוקי כשרות מוזרים" - אֱ-להִים לא יְדָעַם חֲדָשִׁים מִקָּרב בָּאוּ לא שְׂעָרוּם אֲבתֵיהֶם. חומרות שמטבחו של משה רבינו ע"ה לא שמע עליהם. לפי המצב כיום אם משה רבינו היה מזמין מאן דהוא לסעוד על שולחנו, קרוב לוודאי שהוא היה נתקל בסירוב מתנשא "מטעמי כשרות" או "מהדרין".

לעומת זאת כל אותם מגביהי המחיצות בין היהודים, יושבים עם גויים כאחים ממש וכל מה שמטריד אותם זה האם האוכל העתיד למלא את כרסם (היהדות שלנו לא מצליחה להמריא מעל גובה הכרס) כשר הוא לפי בדצ"ם, ואם כך הדבר, אין מן הנמנע להרים כוסית "לחיים", עם כל גוי מזדמן, וללקק את השפתיים מאוכל המוקפץ על-ידי טבח שליכסוני עיניו מעידים על גיוּתוֹ.

משהוא קרה לנו, חדלנו לעבוד את ה' דרך תורת משה, והתחלנו לעבוד את עצמנו דרך הבטן. במקום שהתורה והשו"ע ינחו את דרכנו עושה זאת הכרס. תהיה פרשת שמיני, שאותה אנו עומדים לקרוא בשבת שלאחר הפסח, וחוקי הכשרות המפורטים בה, תמרור אזהרה לאן אנו עלולים להתדרדר, וסימן דרך לאן עלינו לשוב בתשובה שלמה בכדי לשוב ולהיות עושי רצון ה' ותורתו.

תאריך:  27/03/2004   |   עודכן:  27/03/2004
ניסן יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
'קורבנות השלום', כך כינתה ממשלת ישראל את הנפגעים הרבים מגל פיגועי ההתאבדות שליווה, כבר בשנים 1993-1996, את מימוש הסכם אוסלו.
26/03/2004  |  דני רשף  |   מאמרים
ויקי כנפו נותרה מאופקת ומתונה גם במחאתה. היא הלכה הרבה ורחוק אבל היא לא הלכה עד הסוף. לא היה די בהליכתה לא רק משום שבשלבים המכריעים של מחאתה, כאשר התחיל להתחוור חוסר התוחלת והעדר התועלת שבה, היא נותרה כמעט בודדה במערכה, אלא משום שהיא נעצרה - מטעמים אישיים שניתן להבינם ולהזדהות עמם - קודם מיצוי הסיכוי לשינוי, שאותו תבעה בזעקתה ואת הצורך בו ביטאה בהליכתה.
26/03/2004  |  אברהם שרון  |   מאמרים

26/03/2004  |  נילי ירון  |   מאמרים
מבוא
26/03/2004  |  עו"ד אברהם סימון  |   מאמרים
רצף הסיכולים האחרונים, ובמיוחד חיסולו של השטן (הקטן) בכסא הגלגלים, שייח' יאסין, מעורר מחדש את הוויכוח סביב לגיטימיות המעשה. הסיכול הממוקד אינו המצאה ישראלית עכשווית, פרט אולי לשם היצירתי. סקירת תולדות ישראל וההיסטוריה שלה, גם בימי קדם, מלאים בסיפורי גבורה ומעש, שניתן לייחסם לסיכול ממוקד בימי מלחמה - כפי שהם מופיעים בסיפורי התנ"ך ואילך.
26/03/2004  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il