|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?

תועבת מצרים

הבנת שתי מילים בהן משתמשת התורה - "תועבת מצרים" - חיונית לא רק לסיפור ירידת בני ישראל מצרימה, אלא גם כנימוק למצוה שלא לשנוא את המצרים התורה משתמשת במילים "תועבת מצרים" בלשון סגי נהור במהופך
08/12/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
ירידת יעקב למצרים. ציורו של גוסטב דורה

עיסוקנו הפעם בפרשת השבוע יהיה בירור לשוני בעניינן של שתי מילים העלולות לגרום לבלבול: "תועבת מצרים". תחילה נבין לאור ביטוי זה את התיישבותם של בני ישראל במצרים, ומשם נצא להבנת מצוה לדורי דורות. לאחר מכן נסיק ממנו, כי התורה נוקטת לעיתים בלשון שאיננה רק תיאור אובייקטיבי, אלא גם מעבירה לנו מסר בדבר דעתה על מה שהיא מתארת.

הביטוי "תועבת מצרים" מופיע מספר פעמים בספרי בראשית ושמות, תמיד בצמוד לענייני צאן. לא תמיד משמעותו ברורה מתוך ההקשר המיידי; אזכורו בפרשת השבוע, פרשת "ויגש", הוא שמאפשר לנו להבין את משמעותו בכל אותם מקומות.

אנו נתקלים לראשונה במילים אלו בפרשה הקודמת, בתיאור ארוחת הצהריים בה אירח יוסף את אחיו. וכך נאמר שם: "וישימו לו לבדו ולהם לבדם, ולמצרים האוכלים איתו לבדם, כי לא יוּכלון המצרים לאכול את [=עם] העברים לחם, כי תועבה היא למצרים".

לכאורה נראה, כי לפנינו אחד הגילויים המוקדמים ביותר של גזענות: המצרים, העם החזק והמתקדם ביותר בעולם העתיק, מסתכלים מלמעלה על העברים - יוצאי ארם נהריים, היריבה הנצחית של מצרים על ההגמוניה במזרח התיכון - ומקבלים בחילה כאשר עליהם לאכול איתם.

נעיר במאמר מוסגר, כי לא ברור בדיוק עם מי אכל יוסף. מצד אחד, הוא היה המשנה למלך. מצד שני, הוא לא הסתיר לרגע את מוצאו העברי. מצד שלישי, נדמה לכאורה שהיו שם שלושה שולחנות: ליוסף, לאחים ולמצרים. מצד רביעי, הפסוק הבא אומר במפורש שהאחים ישבו לפניו. נראה, כי יוסף ואחיו - העברים - אכלו בחדר נפרד מהמצרים, כאשר ליוסף היה שולחן משלו בשל מעמדו. אך זה, כאמור, במאמר מוסגר.

מכל מקום, האם אכן מדובר כאן בשנאת זרים? התורה סותמת. אונקלוס נותן הסבר, שלכאורה לא ברור לנו מהיכן נלקח: "אֲרַי בְּעירָא דְמִצְרָאֵי דַחְלין לֵה, עִבְרָאֵי אַכְלין": משום שהעברים אוכלים את הצאן שהמצרים סוגדים לו. אלא שכפי שנראה מיד, זהו ההסבר הנכון.

נדלג על האיזכור של "תועבת מצרים" בפרשתנו ונעבור לאיזכורו בפרשת "וארא". המו"מ הממושך ומלווה המכות שמנהל משה עם פרעה, נועד לאפשר לבני ישראל לקבל חופשה בת שלושה ימים, במהלכה ייצאו ממצרים לזבוח לה' ויחזרו. באחד משלבי המו"מ, מציע פרעה פשרה: "לכו זִבחו לאלקיכם בארץ". משה משיב: "לא נכון לעשות כן; הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו?!" גם כאן חובה לומר, כי המצרים היו עובדים לצאן - וברור שבני ישראל מסתכנים בתגובה אלימה וקיצונית אם יקחו את אותם אלילים וישחטו אותם לעיני מאמיניהם.

על-רקע זה מסבירים חז"ל את קורבן הפסח, שהוא דווקא מהצאן. בני ישראל, אשר התקשו מאוד להיפרד מן העבודה הזרה המצרית לה הורגלו (כפי שמתאר הנביא יחזקאל), הצטוו לקחת דווקא את אותו אליל, להחזיק אותו בבתיהם ארבעה ימים, ואז לשחוט אותו ולמרוח את דמו על משקופי בתיהם. היה זה סמל מובהק, פומבי ומתריס: התנתקנו מהעבודה לצאן.

כעת נחזור לפרשתנו. כאשר יורדים יעקב ומשפחתו למצרים, מבקש יוסף להבטיח שהם יקבלו את התנאים הטובים ביותר. לאחר הפגישה הנרגשת עם אביו, אומר יוסף שבכוונתו ללכת לפרעה ולהודיע לו שמשפחתו הגיעה. ומה יאמר לו? "אַחַי ובית אבי אשר בארץ כנען באו אלי. והאנשים רועי צאן כי אנשי מקנה היו, וצאנם ובקרם וכל אשר להם הביאו".

מה זה חשוב לפרעה, ומה זה דחוף כל-כך, לומר לו שהאורחים הם רועי צאן? סַפֵּר על הייחוס, ספר על הכבוד שקיבל הסבא-רבא אברהם מפרעה שלפני שלושה דורות, ספר על העושר של המשפחה. נבין זאת לאור התדרוך שנותן יוסף לאחיו לקראת מפגש אפשרי עם פרעה:

"והיה כי יקרא לכם פרעה ואמר: מה מעשיכם? ואמרתם: אנשי מקנה היו עבדיך מנעורינו ועד עתה, גם אנחנו גם אבותינו. בעבור תשבו בארץ גושן, כי תועבת מצרים כל רועה צאן". ארץ גושן הייתה שכונת רחביה של מצרים, מקום המגורים של האליטות בסמוך למרכזי השלטון. יוסף עצמו אומר ליעקב: "וישבת בארץ גושן והיית קרוב אלי". כלומר: העובדה שבני יעקב הם רועי צאן, אמורה לסייע להם לקבל שיכון במיקום היוקרתי ביותר במעצמה מספר אחת של אותם ימים.

ואכן, כך קורה. יוסף מביא כמה מאחיו לפרעה, המתעניין מהו מקצועם. הם עונים: "רועה צאן עבדיך, גם אנחנו גם אבותינו... לגור בארץ באנו, כי אין מרעה לצאן אשר לעבדיך בארץ כנען, ועתה יישבו נא עבדיך בארץ גושן". פרעה נענה לבקשה ואומר ליוסף: "ארץ מצרים לפניך היא, במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחֶיך, יישבו בארץ גושן".

הרי לנו הוכחה ברורה, שבמילים "תועבת מצרים" הכוונה היא לאלילי מצרים. יוסף מסדר למשפחתו מגורים בקרבתו בזכות עבודתה. בעיני המצרים, מי שרועה את הצאן, מטפל באלילים ולכן מגיע לו מעמד הקרוב לזה של הכהנים. פרעה פותח את ארצו בפני בני ישראל ומקבל אותם בחום ובכבוד. דורות רבים לאחר מכן, נצטווה שלא לשנוא את המצרים, למרות כל שעוללו לנו, משום שקיבלו את אבותינו בזרועות פתוחות בעת מצוקתם. הושבתם בארץ גושן משום שהם רועי צאן, היא שיאה של קבלת פנים זו.

התורה משתמשת במילים "תועבת מצרים" בלשון סגי נהור במהופך. כידוע, לשון סגי נהור היא שימוש במילים נקיות לציון תופעה שלילית. "סגי נהור" פירושו "בעל האור" - אך הכוונה לעיוור. ואילו כאן מכנה התורה את אלילי מצרים במילה "תועבה" - שהרי היא יוצאת חוצץ נגד כל צורות האלילות, ולא תוכל להעניק את המילה "אל" למי שאינו הקדוש ברוך הוא.

הרי לנו, שהבנת שתי מילים פשוטות חיונית לא רק להבנת העניין הנקודתי בו עסקינן - ירידת בני ישראל למצרים - אלא גם כנימוק למצוה לדורי דורות: שלא לשנוא את המצרי ולאפשר לנכדיו של מצרי שהתגייר להתחתן עם יהודים. ושוב ראינו, שיש לרדת לעומק הבנת דברי התורה ולדייק בכל מילה בה.

תאריך:  08/12/2010   |   עודכן:  09/12/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נמצא במצוקה קשה. חבל. ראש הממשלה הטורקית תובע שמדינת-ישראל תתנצל על התנהגותה כלפי פעילי השלום התמימים שביקשו להושיט סיוע לנצורים המסכנים ברצועת עזה. מה הם עשו בסך-הכל? שכרו ספינה ושטו להם למשימה אנושית חשובה מאין כמוה, ובאו הקלגסים הישראלים והתנפלו עליהם כשודדים לאור היום, היכו בהם והרגו בהם ופצעו את הנותרים. עכשיו רוצה מר רג'פ טאיפ ארדואן שמדינת-ישראל תבקש סליחה ותשלם פיצויים נדיבים לנפגעים על לא עוול בכפם.
08/12/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
תודה לטוקבקיסט שמכנה את עצמו "כתום לייט" שבחר להגדיר אותי כ"צייד הצבועים". קראתי, חייכתי והחלטתי להעיד על עיסתי. פעם אחת...
08/12/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
נשרפה יפהפיית הנוף - הכרמל. הכל עוסקים בחוסר האחריות. אחרי מלחמת לבנון השנייה, שהעורף נפגע בה כל-כך, לא עשו הממשלות להבטיח שהכשל יישאר חד-פעמי. רק לדמיין שטיל היה נוחת ביער הכרמל ומחולל שריפה כזאת בעת מלחמה. מי היה מושיע? פיקוד העורף הוציא יותר משני מיליארד שקלים על מסיכות גז שהמומחים טוענים שאין בהן שום צורך, ולא עשו דבר להכין מערכות לכיבוי שריפות. כל אזרח שואל איך ייתכן הדבר? - ייתכן וייתכן!
08/12/2010  |  צבי כסה  |   מאמרים
תשע הערות בעקבות דוח המבקר: על הנושאים באחריות, על הדרך הנכונה לקיים ביקורת ועל מי שבאמת משלם את המחיר
08/12/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
גם אני הופתעתי, כמו רבים אחרים, כשקראתי לראשונה על ביקורו של גריגורי רספוטין בארץ ישראל. כן, זה אותו רספוטין, איש הדת והמסתורין, ששום אישה ברוסיה לא עמדה בפניו. אותו רספוטין מדהים, ששרביטו הענק, כלי החמדה והפלאים שלו, גבר גם על שרביט המלוכה של הצאר הרוסי. ואגב, עורלתו האדירה שמורה עד היום בצנצנת פורמלין מיוחדת במינה, במוזיאון החדש לארוטיקה, סנט פטרבורג, רוסיה. זוהי, ללא ספק עורלת הגוי הגדולה ביותר המוכרת ונצפית ברשת האינטרנט! אותו רספוטין שיש עליו המון אגדות. שלהקות מוזיקה נקראות על שמו. ששירים פופולריים ברחבי העולם חוברו לכבודו ולזכרו. שסרטי קולנוע רבים טיפחו את המיתוס שלו.
08/12/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ד"ר רפאל בוכניק
ד"ר רפאל בוכניק
"מכתבי ההתרעה" של אמ"ן לא היו אלא בבחינת כסת"ח, שהרי אם כך סברו בצמרת צה"ל, מדוע לא פעלו זרועות צה"ל לתגבור הכוחות ולהיערכות לבלימת מתקפה    מה שגרם לפגיעה בביטחון המדינה היו גילויי...
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
עידן יוסף
עידן יוסף
ראש המטה המקצועי לשעבר של שרת התחבורה חושף במשדר "המקור" תמונה של ניהול לא ראוי בלשכת השרה, עם העדפה פסולה לכאורה של יישובים ופעילים על בסיס פוליטי תוך זניחת שיקולים מקצועיים    רגב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il