|   15:07:40
  תרצה הכטר  
מרצה, חוקרת וכותבת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פופוליזם תקשורתי: משה קצב, הציבור ותחושת הבושה

מאז הוכרע דינו של משה קצב לחומרה, התקשורת הפופוליסטית אינה חדלה ממאמציה לנדב את כולנו ולהפוך אותנו לשותפיו של קצב בתחושות הבושה. קצב היה אומנם נשיאנו הרפרזנטטיבי, אך עבירות המין בהן הואשם הן סיבה טובה עבורו לחוש בושה – לא עבורנו
02/01/2011  |   תרצה הכטר   |   מאמרים   |   פרשת קצב   |   תגובות
משה קצב אשם. לא אנחנו! [צילום: פלאש 90]

מרגע שהוכח כי משה קצב פישל בגדול בחמורה שבעבירות המין, תחושות הבושה וההשפלה שלו זהות ביסודן למה שאמורים היו לחוש אהוד אולמרט, צחי הנגבי, שלמה בניזרי, אריה דרעי ושורה ארוכה של בעלי תפקידים ציבוריים

קצב הורשע בשני מעשי אונס, במעשים מגונים ובהטרדה מינית
איתמר לוין
ביהמ"ש מאמץ את גירסתה של המתלוננת ממשרד התיירות ודוחה את טענות האליבי של קצב * ביהמ"ש דחה את טענת ההגנה מן הצדק וקבע: קצב לא טמן את ידו בצלחת בתחום התקשורתי
לרשימה המלאה

הסירוב לקבל את דין התקשורת הפופוליסטית איננו גחמתי. הוא מבוסס על תובנות לגבי תחושות של בושה שהפיקה ד"ר אורית קמיר, לאחר שבדקה לעומק את מושג ה"כבוד" במובן של "הדרת כבוד" – HONOR – ומצאה שהוא שונה לחלוטין מסוג אחר של כבוד. דהיינו, כבוד המושתת על ערכי החברה החופשית המודרנית – "כבוד סגולי" (DIGNITY). קמיר, שהייתה מעורבת ביוזמת החוק למניעת הטרדה מינית, מסבירה בספרה ובמאמר שפרסמה את המושג "כבוד" כערך בעולם העתיק וההיררכי לעומת משמעותו הערכית בעיני החברה החופשית. בדבריה מצאתי ביסוס מושכל לטענה שאני מעלה כאן כנגד התקשורת הפופוליסטית, המטפחת בנו תחושות בושה בשל ה"סערה המבישה" שהתחוללה מאז השמיע בית המשפט את הכרעת הדין בעניינו של משה קצב.

אין מדובר בתיאוריות או במושגים מופשטים גרידא. ניתוחיה של קמיר עוסקים במציאות חברתית טרום-עידן הנאורות לעומת מציאות של חברה שחרתה על דגלה עקרונות ליברליים המקנים מקום להתפתחות זהות עצמית אותנטית, שאינה קשורה בהכרח לזהות של בעלי תפקיד חברתי ממסדי. קמיר מסבירה שבעולם הליברלי יותר, ובסביבה בה לכל פרט ניתנת הפריבילגיה לחוש כבוד (במובן של "כבוד סגולי" (DIGNITY)), בני האדם אינם חשים בושה במובן העמוק ה"כלל-חברתי" שלה. זהות אותנטית בעולם החופשי מנותקת ממיסטיפיקציות של ההיסטוריה. קביעותיה של קמיר אמורות היו לשמש נר לרגלם של עיתונאים שמיד לאחר שקצב הורשע בדין מיהרו לקרוא לכולנו כמקשה אחת לחוש בושה להכות על חטא (!) ולשאול עצמנו "לאן הידרדרנו" (The royal we).

גם בחברה חופשית קיימים "הקשרים ברורים של היררכיה, כמו עולם המשפט והצבא" (כך לפי קמיר), שם מתנהלים לפי כללים טרום-מודרניים של "הדרת הכבוד". כללים שהם תלויי סיטואציה והיררכיה מכתיבים זהויות תלויות הקשר ותפקיד חברתי. הכבוד והבושה הם פונקציה של בעלי התפקיד החברתי ולא של מה שנמצא מחוץ למסגרת ולהיררכיה. בסביבה חופשית מתקיימים באופן לגיטימי חיים גם מחוץ למסגרות היררכיות של מוסדות השלטון הציבורי. מחוץ למסגרות אלו לכל אדם מוענקת זכות שווה ליהנות מ"כבוד סגולי" (Dignity). הסביבה החופשית אינה מקדשת את הכלל ואת תפקידיו החברתיים של אדם. לכן, כבוד ובושה מתנהגים בה אחרת. למותר לציין שבסביבה כזו תחושות קולקטיביות של בושה במובן של פגיעה בכבודה של החברה כמעט שאינן קיימות. כל ישות היא עצמאית במובן של תחושות הכבוד והבושה שלה, כך שיישות כזו חופשית מכל צורה וסוג של "הלקאה עצמית קולקטיבית".

דוגמה למסגרת היררכית נוקשה בחברה ליברלית היא צה"ל. החיים בצה"ל מתנהלים לפי אמות-מידה וקריטריונים שנובעים מהיותו גוף היררכי נוקשה. לפיכך, כישלון של ראש ההיררכיה עשוי להוות גורם לגיטימי לתחושות בושה בארגון בכללותו, מתוקף המושג "הדרת כבוד" – כבוד שקשור באופן הדוק למסורת של קולקטיב המקדש את ערך ה"קולקטיביות". גם השלטון הציבורי מקיים כללי התנהגות המקבלים תוקף במסגרת ההיררכיה. מה שנקרא "הדרת כבוד" (HONOR) עשוי לגבור כאן על "כבוד סגולי" (DIGNITY). אין שוויוניות ותחושות השפלה עקב פאשלה משמעותית הן של הקולקטיב כולו. החופש לבסס זהות עצמית אותנטית הוא מוגבל ביותר. הכללים מקדשים את התפקיד החברתי יותר מאשר את הזהות האמיתית של הפרט. פאשלה בצמרת הפיקוד כופה על כולם הרגשת בושה והשפלה.

משה קצב כיהן בתפקיד ציבורי כנשיא המדינה. עבירות האינוס וההטרדה המינית שביצע הוכחו מעל לכל ספק, ואם הוא אינו חש בושה עמוקה ואובדן של "הדרת הכבוד" שמגיעה לו בתור ראש ההיררכיה, אז זו הבעיה שלו ולא שלנו. מרגע שהוכח כי משה קצב פישל בגדול בחמורה שבעבירות המין, תחושות הבושה וההשפלה שלו זהות ביסודן למה שאמורים היו לחוש אהוד אולמרט, צחי הנגבי, שלמה בניזרי, אריה דרעי ושורה ארוכה של בעלי תפקידים ציבוריים. מערכת המשפט והחוק היא בת-אכיפה, תחושות אינן בנות-אכיפה.

כחברה שפניה מועדות לכיוון ליברליזציה, התפתחות וצמיחה אישית, מן הראוי שנקרא לתקשורת להפסיק לייחס לכולנו תחושות מדומות של בושה רבתי. מיסטיפיקציות וקריאות פופוליסטיות, כגון: "על-רקע האירועים המביכים שנחשפו לגבי הנשיא לשעבר ישראל כדאי שנשאל עצמנו: מה קרה לנו? לאן הידרדרה החברה? כיצד קרה שהחברה המוסרית שלנו נתגלתה במלא חדלונה?" - הן מסוכנות ביותר. גם הדואר האלקטרוני שלנו מתמלא באוסף של שטויות מסוג זה וחלקנו אף מתפתה לחשוב שאכן עלינו לחוש בושה וחרפה.

מבמה זאת אני קוראת לתקשורת הפופוליסטית:

הפסיקו את מחול השדים וחידלו "לקרוא לכולנו לדגל"! איננו מקבלים את הפנייה אלינו כאל "חברה שדרוש לה חשבון נפש... תיקון מוסרי". אל תעוררו בנו תחושות שאין לנו כל קשר או זיקה אליהן ואל תאמרו לנו "אוי לבושה. מה היה לנו. נבחרי העם הם פני הדור, הנשיא יותר מכולם. עתה חפו פנינו מבושה". מה קרה? הנשיא לשעבר אשם בעבירות מין ועיתונאים צמאי כותרות וריגושים מצווים עלינו לחוש בושה ולעשות חשבון-נפש? אל תזרקו עלינו שק כבד של אשמה.

שימו לב, נפשנו איננה מבקשת "להתחבא עד עבור זעם, אל מול הקולות והמראות הנוראיים". אנחנו מסרבים בכל תוקף "להסתגר ולהתכנס עד שנעכל מה אירע לנו". הנפש שלנו משוחררת וחופשייה ממעלליו של קצב. נשיא מדינת ישראל הוא זה שהורשע במעשים חמורים שאין הדעת סובלת אותם, ואילו בקרבנו אין תחושות חמלה עליו ובוודאי לא עלינו! לא היינו שותפים למעשי הנבלה שלו בתוקף תפקידו הציבורי, ומחובתו להודות קבל עם ועדה שהוא כנשיאנו חש בושה כלפינו. לא התרגשה עלינו כל "סערה מבישה", וטוב תעשו אם תפסיקו לשתף אותנו בתחושות הבושה של מנהיגנו.

כן, תקשורת אחראית אמורה ומיד לקרוא למשה קצב לצאת בהודאה בפני הציבור, בה יביע הוא תחושות בושה ויבקש מאיתנו מחילה.

למאמר במקור
תאריך:  02/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
תרצה הכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פופוליזם תקשורתי: משה קצב, הציבור ותחושת הבושה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר הורגלנו בערבוב של פרסום בפרסומת במדיה: עיתונות, רדיו וטלוויזיה. העובדה שהתרגלנו, היא כשלעצמה סימן רע. זאת משום שציבור הקוראים, המאזינים והצופים כאילו נותנים גושפנקה בדיעבד לערעור מערכת הערכים בתקשורת. ערבוב בין דיווח לפרשנות הוא עוד צעד בכיוון הרע. באחרונה, עיתון הארץ הרחיק לכת ובכותרת הראשית שלו (22.12.10) - מעובה בגודל חצי אינטש - כתוב: השנאה מתפשטת - הפגנות ותקיפת מיעוטים. זהו למעשה מאמר מערכת מחופש לכתבה.
02/01/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
היגיון של יהודי ששכנו תבע אותו לדין בפני הרב על שלא השיב את הכד ששאל ממנו: "ראשית, מעולם לא שאלתי ממנו כד. שנית, הכד היה שבור. שלישית, כבר החזרתי לו אותו מזמן". אביגדור ליברמן אימץ לעצמו את ההיגיון הזה. תוכנית-השלום שלו מבוססת עליו. תוכנית שלום? ליברמן? אכן כן. בניגוד לכל מה שחשבתם, ליברמן רוצה בשלום, ממש נכסף לשלום. עד כדי כך שעשה ימים כלילות כדי לחבר תוכנית שלמה. בשבוע שחלף כינס את 170 הדיפלומטים הבכירים של מדינת ישראל, השמן והסולת של שירות החוץ, והרצה בפניהם על דעותיו. מובן שדעות שר-החוץ מחייבות את הדיפלומטים, ומעתה והלאה זהו הקו המנחה של כל שגרירויות ישראל מסביב לעולם.
02/01/2011  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
חילונים רבים וטובים, במיוחד מהמרכז ומהשמאל, נופלים בימים אלה בפח שפרס לרגליהם אביגדור ליברמן. ה"גיור הצבאי" של איש הימין הקיצוני איננו מכוון למטרות של הרפורמים והקונסרבטיבים. ליברמן ממוקד באופן ברור ומצומצם. לפני זמן מה פלט ליברמן מדוע לדעתו יוצאי "חבר העמים" אינם פונים לרפורמים או לקונסרבטיבים. לפי הסברו, הם פשוט "פרקטיים". דהיינו, לדידם של העולים הללו, "גיורים" שלאחר ביצועם הם אינם יעילים - אינם טובים עבורם. מכאן שליברמן החליט לאחוז בגיור האורתודוכסי מתוך "סיבות פרקטיות", ולכופפו כרצונו.
02/01/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
מותה של המפגינה הפלשתינית מבילעין במהלך ההתפרעות נגד גדר ההפרדה, שהתקיימה ביום 31.12.10, הוא המחיר שנגבה על פגיעה בביטחונם של אזרחי מדינת ישראל. אין זה משנה אם הייתה למנוחה היסטוריה רפואית או לא, אם נפטרה בביתה או בבית החולים, מותה נגרם מעצם מעורבותה בפעילות שמסכנת את ביטחונם של תושבי ישראל. גדר ההפרדה הינה מרכיב מרכזי במניעת טרור. כתבתי על כך בהרחבה במאמר "המחבלים של גדר ההפרדה" שפורסם בNews1 בתאריך 10.10.2009 [קישור].
02/01/2011  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
פרשת התעללות לכאורה של שוטרים בצעיר תושב מזרח ירושלים נמצאת בימים אלה בדיון משפטי, והיא מעוררת עניין רב בשל שאלת מהימנותה של הראיה המרכזית שהוגשה על-ידי התביעה. הפרשה החלה ביום חמישי, ה-19 ביוני 2008. טארק אבו לבן, העובד בארגון זכויות האדם "המוקד להגנת הפרט" יצא את ירושלים בשעה 23:00 עם חברו ח'ליל אחמד ח'ליל בדרכו לתל אביב כדי לפגוש חבר נוסף, אחמד ברר'ותי שמו, שעובד בבית מלון דייויד אינטרקונטיננטל בעיר, וביחד תכננו ללכת לים.
02/01/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
קצב: אין לי כוח וכסף לערער  /  איציק וולף
ליאור קצב: אחי נשאר לבד  /  איציק וולף
עוזרו של וינשטיין: נביא בחשבון את הזמן שעבר ואת המחיר ששילם קצב  /  איתמר לוין
זכות הציבור לדעת  /  גרשון אקשטיין
האונס כחגיגה דמוקרטית  /  ראסם נטור
חפו פנינו מבושה  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il