|   15:07:40
  אבישי לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

ישראל 2011 - דרוש לנו נס!

בחברה הישראלית של שנת 2011, סבלנות, סובלנות, כבוד הדדי ואהבת חינם - כל אלו הפכו להיות סיסמאות ריקות-מתוכן בישראל של 2011 אנשים אינם מתחשבים בזולת; מותר להוציא מן הפה מה שרוצים ומערכת החינוך קורסת במצב זה, נס הוא הישועה
03/01/2011  |   אבישי לוין   |   מאמרים   |   תגובות
לשמור על הערכים הטובים של העם היהודי [צילום: פלאש 90]

אחד הכללים הראשונים שלמדתי היה: "Let us agree to disagree”. דהיינו: הבה נסכים שיש בינינו אי-הסכמה. אנחנו עדיין חלוקים בדעותינו, אך אנו נפרדים כידידים, אחרי שהסכמנו לפחות על אי-ההסכמה

הגמרא במסכת ברכות [דף נח ע"ב] אומרת: "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות". גדולי ישראל בכל הדורות דנו במאמר זה והוציאו ממנו מסקנות לגבי יחס האדם אל אלו שסביבו. אולם בשום מקום, אין חז"ל מתירים לנו לחרף ולגדף את הזולת.

תורת-ישראל מבוססת על כבוד הדדי: "מה ששנוא עליך - אל תעשה לחברך", זהו יסוד-היסודות של החברה היהודית. אינך רוצה שיעליבו אותך, נכון? בסדר, זה לגיטימי. רק תזכור, שגם לך אסור להעליב אחרים.

החלק הארי של מפרסמי התגובות - "טוקבקים" - באינטרנט מתעלמים לחלוטין מן העקרונות שציטטנו. "מטומטם", "חרטטן", "אידיוט", "סתום ת'פה"... אלו הן רק דוגמאות בודדות מתוך לקסיקון-הדיבור של המגיב הישראלי הממוצע. מעבר לקללות ולעלבונות, מתפרסות התגובות השונות לכתבות שונות לכיוונים של שנאת ימין/שמאל, שנאת דתיים על-ידי חילוניים, מתקפת-נגד דתית כנגד הציבור שאינו שומר-מצות (כן, הציבור הדתי אף-הוא לא נקי מעוון!), וכך הלאה וכך הלאה.

בחברה הישראלית של שנת 2011 - כל מי שדעתו שונה או אינה מקובלת - הוא אויב העם שיש לסקול אותו ברשות הרבים. לא פחות. סבלנות, סובלנות, כבוד הדדי ואהבת חינם - כל אלו הפכו להיות סיסמאות ריקות-מתוכן. שלא יהיה ספק: כולנו יודעים שצריך לכבד כל אדם בלי קשר לדעותיו. הבעיה היא שאף אחד מאיתנו לא רוצה לעשות זאת בפועל. מסתבר, שלזרוע שנאה קל יותר מאשר לזרוע אהבה.

לפני שנים רבות, כאשר הגעתי אל דרום-אפריקה, אחד הכללים הראשונים שלמדתי היה: "Let us agree to disagree”. דהיינו: הבה נסכים שיש בינינו אי-הסכמה. אנחנו עדיין חלוקים בדעותינו, אך אנו נפרדים כידידים, אחרי שהסכמנו לפחות על אי-ההסכמה. ההשלכה הישירה של יישום הכלל הנ"ל הייתה שימור יחסי ידידות וכבוד הדדי בין כולם. בישראל של 2011 - לא מבינים את זה...

אז מה עושים?

לא בטוח שאכן יש מה לעשות. דיבור-חיובי וכבוד-הזולת הם עניין של חינוך, אבל בישראל של 2011 - מערכת החינוך קורסת. מכל מיני סיבות, ביניהן היעדר תקציבים (כי הממונים העבירו את הכסף למה שמביא להם יותר תועלת פוליטית), ובגלל שכולם דואגים רק לעצמם, כאן ועכשיו, ולא לעתיד המדינה. אם ההורים היו חושבים על העתיד, הם היו נותנים למורי בתי-הספר לחנך את ילדיהם בכל מחיר, מבלי להתקשר אליהם באמצע הלילה כדי ללמד אותם כיצד לעשות את עבודתם...

נבחרי הציבור שלנו, האמורים להיות המובילים ונותני-הדוגמה... נו, טוב, כבר ראינו איזו דוגמה הם נותנים, ומהיכן הם מקבלים את הכוח. מהם לא תצמח לנו הישועה.

אז מה עושים? דרושים צעדים קיצוניים. דרושים לנו מנהיגים שיהיו מוסריים וערכיים, אנשים שטובתה של מדינת-ישראל היא השיקול היחיד שלהם. אנשים אמיצים, שיחוקקו חוקים האוסרים דיבור של לשון-הרע, טוקבים פוגעניים, ולשון-חופשייה. אנשים אמיצים שמבינים שיש לבלום את התקשרות הדורסנית. דרושה לנו מערכת-אכיפה שמבינה שהכל מתחיל בהתייחסות הבסיסית שלנו האחד כלפי השני, ושיש לרדוף עד חורמה כל מי שאינו נוהג על-פי אמות-מידה של כבוד הדדי. דרושים לנו אנשי-תקשורת ועיתונאים אשר מבינים כי תפקידם להאיר את הטוב, ולא את הרע. דרושים לנו שופטים אמיצים אשר יענישו בחומרה כל מי שיפגע בזולתו, אף אם מדובר בפגיעה מילולית בלבד. דרושה לנו מערכת-חינוך שתרביץ מוסר בילדי ישראל, ללא מורא וללא משוא-פנים, ועם גיבוי מלא של מערכת החוק והמשפט.

ומעל הכל, דורשים לנו אזרחים המבינים שכדי שמדינת-ישראל תמשיך להתקיים, אנחנו חייבים לאמץ אמות-מידה שונות בתכלית מאלו השולטות היום ברחוב הישראלי. דרושים לנו אזרחים שיכבדו את חבריהם גם כאשר הם אינם מסכימים איתם. דרושים לנו אזרחים שלא חושבים על עצמם, אלא על אלו שסביבם.

כשאני מסתכל על רשימת ה"דרושים" שלנו, אני אומר לעצמי שאפשר לסכם את הכל במילה אחת. דרוש לנו נס. אבל אני לא בטוח שבישראל של שנת 2011 - יכול נס שכזה להתרחש.

התקשורת כמנוף לטוב או לרע

לצערנו, בעיקר לרע. מתי לאחרונה ראיתם כותרת-ראשית באותיות של קידוש-לבנה, על איזה מעשה טוב? על גבורתו של חייל? על פעולתה המבורכת של אגודת-צדקה? הלא יש כל-כך הרבה טוב-לב וארגונים נפלאים במדינת-ישראל... למה כמעט לא שומעים עליהם?

כלל ידוע בעיתונאות: "כלב נשך אדם" זו לא ידיעה. "אדם נשך כלב" - זו כבר כותרת שמוכרת עיתונים. המוציאים לאור מתעניינים רק בעצמם, בכיס שלהם, ברווחים שהם יכולים לצבור. הם יודעים שרק כותרות סנסציוניות מוכרות עיתונים, וזו השיטה על-פיה הם פועלים. מדוע אנחנו קונים את הזבל הזה? הייתכן, שאנו עושים זאת משום שאנחנו רוצים לקרוא על אנשים אחרים שדואגים רק לעצמם, ובכך לתת לגיטימציה להתנהגות שלנו? האם ייתכן שבישראל של שנת 2011 אנחנו פשוט מחפשים איך להתרגז יותר, איך ואיפה לתקוף את הזולת יותר ויותר?

"זכות הציבור לדעת" היא השקר הגדול ביותר בעולמה של התקשורת. נכון שזכות הציבור לדעת אם איש-ציבור סרח ופשע, אבל רק אחרי שהורשע! לא לפני! לפני ההרשעה, כל אדם חף מפשע, ואם התקשורת והציבור אינם מסוגלים לכבד כלל יסודי זה - הם מאבדים את הזכות לדווח/לדעת. ולמי שמתעניין, היהדות רואה בכל מידע שלילי - אפילו אם הוא אמת! - בבחינת לשון-הרע, שהוא איסור חמור מאין כמוהו. "החיים והמוות ביד הלשון" - רק בגלל הכוח הרב הטמון במה שאנחנו מוציאים מן הפה שלנו. בישראל של שנת 2011 - מותר להוציא מן הפה מה שרוצים.

לאן זה מביא אותנו?

בגלל שאנחנו עצמנו לא מתחשבים בזולת - אנחנו אחראים לאופי השלטון במדינת ישראל. אנחנו יודעים שהפוליטיקאים שלנו (אם כי לא כולם) מושחתים, ובכל-זאת אנחנו מצביעים עבורם

לא קשה לחיות לצידו של מישהו השונה מאיתנו או שדעתו אחרת. כמובן, אם מבינים שזה לגיטימי ומכבדים את זה. אולם כאשר לא מסוגלים ולא מוכנים לקבל את השוני - החיים הופכים למרדף של שנאה והתלהמות הדדיות. אנחנו משקיעים אנרגיה בוויכוחים אינסופיים מבלי להקשיב לצד השני; אנחנו מבזבזים שעות על כתיבת תגובות תוקפניות, קריאתן והתרגזות מחודשת בעקבותיהן. זהו מעגל קסמים שאינו נפסק.

חוסר הכבוד ההדדי אינו נגמר באופי הוויכוח, אלא מתפרש ומתפשט אל כל תחומי החיים. בגלל זה אנחנו מדברים בסלולרי בקולי-קולות, מלכלכים את הרחוב, נוהגים כמו מטורפים, עוקפים אנשים בתור, הפרקליטים שובתים (ועבריינים מסוכנים משתחררים!), ולא קמים באוטובוס עבור קשיש או קשישה. בישראל של 2011 אנשים אינם מתחשבים בזולת.

האם עלינו להתפלא על כך שאישי-ציבור וקברניטי המדינה נמצאים אשמים בשלל עבירות חמורות? בהחלט לא. הלא אף הם עושים עבור עצמם בלבד. הם שוכחים שמי שהושיב אותם על כיסאותיהם הם אזרחי המדינה, אנחנו, וזאת על-מנת שידאגו לאינטרסים שלנו, לא של עצמם. אבל הפוליטיקאי הישראלי בתוך עמו הוא יושב, ואין סיבה לחשוב שהוא יתנהג טוב יותר מאיתנו, אנו העושים רק מה שטוב לנו. מכאן קצרה הדרך לנפילה כללית: אם השר היושב על כיסאו משדר שרק טובת עצמו חשובה, אנשי המשרד והשירות הציבורי מתחתיו קולטים את המסר ומתנהגים כמוהו. ומי שמשלם את המחיר אלו אנחנו, אזרחי המדינה, שלא עשינו דבר כדי שנבחרי הציבור שלנו יבינו שלא נסבול את התנהגותם הפושעת. ובגלל שאנחנו עצמנו לא מתחשבים בזולת - אנחנו אחראים לאופי השלטון במדינת ישראל. אנחנו יודעים שהפוליטיקאים שלנו (אם כי לא כולם) מושחתים, ובכל-זאת אנחנו מצביעים עבורם. איפה ההיגיון???

בישראל של שנת 2011 אין היגיון. רק אגואיזם.

למה זה כך?

כל אדם קרוב אל עצמו. אצבעו הכואבת מעניינת אותו יותר ממיליון אפריקנים מזי-רעב. ביסודו, האדם הוא יצור אגואיסטי החושב קודם-כל על מה שטוב לו, ורק אחר-כך על מה שטוב לאחרים. ככה תיכנת אותנו בורא עולם, אך הוא מצפה מאיתנו להשתנות ולהשתפר. הוא מצפה מאיתנו לתעל את האגואיסטיות שלנו לתועלת הציבור. "אני לא אלכלך את הרחוב, כי אינני רוצה שהרחוב שלי יהיה מלוכלך. זה לא טוב לי". "אני אשמור על חוקי התנועה, כי לשלומי ולטובתי כדאי לי לעשות כן". הפועל היוצא מתנהגות כזאת הוא שכולם יהנו מרחוב נקי ומדרכים בטוחות.

הבעיה היא שבישראל אנשים לא חושבים על עצמם או על הזולת לטווח-רחוק, אלא הכל מופעל על-ידי גורם המיידיות: "אין לי היכן לשים עכשיו את בדל-הסיגריה, לכן אני משליך אותו ברחוב". "הבוקר, עכשיו, אני ממהר לעבודה, ולא אכפת לי אם אסור לנהוג כאן מהר מדי. העיקר שאני אגיע היום בזמן". לא לחינם אמרו חז"ל "איזהו חכם - הרואה את הנולד", כלומר מכלכל את מעשיו בהווה בתבונה, כדי להבטיח את העתיד. אבל בישראל של 2011 - הרבה אנשים עיוורים ממלאים את הרחובות.

תאריך:  03/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
אבישי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל 2011 - דרוש לנו נס!
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המכור לנס-קפה
3/01/11 14:16
2
תודה לך
3/01/11 15:05
3
הערבים לתקן אותו
3/01/11 15:25
4
ישע
3/01/11 15:44
5
גרוסמן
3/01/11 16:30
6
אליהו חיים
3/01/11 19:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טרור הוא טרור הוא טרור; הרי כבר החלטנו שלא תצא מכאן ללא קלון. כעת אם תודה תקבל עונש קל, אך אם תכביד עלינו אז קלון ועונש כבד!.
03/01/2011  |  עזרא הראל  |   מאמרים
כותרת זועקת: "אמריקה מאשימה: ברק הוליך אותנו שולל". במעין כותרת משנה ארוכה כלשהו כתוב: "במשך כשנתיים ישבנו כתלמידים לפני רבם והקשבנו מוקסמים לניתוחיו האנאליטיים שהוכיחו כי הוא, ברק, מביא לנו את ביבי. הקיצונו. הוא לא הביא לנו ולא כלום". בערך כך.
03/01/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בחילה. פשוט בחילה פיסית. בחילה שמקרקרת בקיבה ומטפסת לאט ובבטחה לעבר הגרון. זאת תגובתי האותנטית למבול הידיעות והדעות בעקבות פסק דינו של משה קצב. תרועת החצוצרות, חינגת הכותרות, מבול הצילומים ושצף ההגיגים המלומדים מעוררים בי גועל, קבס, רצון עז להקיא. אני מתנצל בזאת על תגובתי הפרימיטיבית, הפוריטנית, חסרת הברק והחן. האם בדמוקרטיה שלנו מותר גם לפוריטן פרימיטיבי וחסר חן להביע דעה?
03/01/2011  |  אהוד טוקטלי  |   מאמרים
במרפאותיה של ד"ר נאוה בויום, נטורופתית והומאופטית ישראלית, משמשת המניפיקה, שפותחה על-ידיה, כתרופת-פלא טבעית ונוזלית לחיזוקה של מערכת החיסון הגופנית. הממריץ הטבעי מורכב מתשלובת של תמציות-פטריות וצמח-מרפא יפני, במיצוי גבוה במיוחד, ונועד, לדבריה, לטיפול בשורה ארוכה של מחלות ומיחושים - בין היתר גם להמרצת רכיבי מערכת העצבים ולהגברת הכושר בעמידה בלחץ נפשי.
03/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"למה? למה מפגיזים אותנו?... הנה הדגל הלבן מתנוסס בראש התורן, אבל האש נמשכת. פגזים ועוד פגזים. למה??? [...] כדור פגע ברגלו של סטבסקי, שמואל מרלין שוכב על מזרן, דמו קולח מפצע ברגלו1 [...] על הסיפון גונחים הפצועים, ואחד מהם, מתנדב יהודי מקובה, מתעוות ונושם את נשימתו האחרונה".
03/01/2011  |  אורן קאשי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il