|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

שיר הסירים

מהענן הנסי ועד ללחם הנסי, ומה הקשר ביניהם לאמונה אז איך זה שיוצאי מצרים היו מתלוננים סדרתיים? שיעור בפסיכולוגיה פרשת בשלח
14/01/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

שבת פרשת בשלח נקראת שבת שירה, על שום שירת הים שבמרכזה שאמרו ישראל לזכר נס קריעת ים סוף. בשירה זו נטלו חלק פעיל בנפרד גם הנשים, שיצאו בריקודים ובמחולות בעקבות מרים הנביאה, אשר לראשונה במקרא מופיעה כאן בשמה ובהנהגתה הלאומית הגלויה כנביאה.

השכפ"ץ של ישראל

מתברר שנס יציאת מצריים ונס קריעת ים סוף הם לא לבד. מעתה כל המציאות הפיסית של ישראל במדבר היא ניסית. החל מהמזון הניסי המן, דרך הביגוד הניסי ועד למסע הניסי בהנחיית השכינה - ענני הכבוד. עננים אלה היו רב תכליתיים ורב שימושיים. בראש ובראשונה הם שימשו כמורי דרך ליהודים במסעם ובחנייתם במדבר. מלבד זאת הם שימשו למטרות תאורה בלילה, כאשר עמוד הענן הפך לעמוד אש שהאיר לעם את דרכם.

אולם בכך לא די. ענני השכינה, שהיו כאמור מולטי- פונקציונליים, שימשו גם למטרות ביטחוניות. הם היו השכפ"ץ של ישראל, שהגן עליהם מפני חיצי המצרים שרדפו אחריהם, ומגן אקולוגי ששמר עליהם מפני פגיעות של חיות רעות ומפני פגעי מזג האוויר. הם גם בנו סוכות ליהודים במדבר. לזכרן של סוכות הפלא, שהיו עשויות מענני כבוד, אנו חוגגים את חג הסוכות.

יתר על כן, באורח ניסי העננים תיפקדו גם על תקן המכבסה לניקוי יבש (או לח) ומגהצת הקיטור, שכיבסה את בגדי העם במדבר וגיהצה אותם, ושמרה על ניחוח רעננותם. ענני הכבוד, כפי שמצביעים חז"ל, שירתו את ישראל גם ככלי תחבורה. הם היו המטוס הקל שהסיע אותם אחר כך לקראת עלייה לרגל לירושלים.

מזון כל-בו

בדומה לכל-בו ענני הכבוד גם המָן, המזון הניסי של ישראל במדבר, נהנה מקשת רחבה של טעמים. האוכל המוכן, הגיע טרי, חינם אין כסף, באספקה יומיומית לישראל בשדה, היישר מן התנור החם של...השמים. מכאן כינויו של הבצק הדובשני העגול, אנין ורב-הטעם, מוצר איכותי וייחודי מבית המאפה של הקב"ה, שרשם עליו את הפטנט הבלעדי - לחם מִן השמים.

המָן לא רק היה לחם רב טעמים, אלא מזון הגוּרְמֶה הצטיין גם בתכונותיו הרוחניות ובחיישנים מסתוריים שבהם היה מצוייד. המינון היה מדויק, עומר לגולגולת, בהתאם למספר הנפשות במשפחה. כדי לא ללקוט את המן בשבת, קיבלו היהודים ביום שישי מנה כפולה, שלמרבה הנס נשארה טרייה גם למחרת ביום השבת, וזאת ללא כל אמצעי קירור דוגמת מקרר או מקפיא. זֵכֶר למן הכפול נוהגים לקַדש בשבת על שתי חלות, מנהג שזכה לכינוי 'לחם משנֶה', שמקורו אפוא בפרשתנו.

גם השירות היה פונקציונלי, בהתאם לרמה הרוחנית של האדם. ככל שהאדם הצטיין במצוות, כן המן הגיע קרוב יותר לביתו. הצדיקים לא נזקקו ל'טייק איווי' ונהנו משירות עד הבית. בקיצור, התגשמות החלום הקולינרי והכלכלי של כל אדם היה במדבר.

שיעור בפסיכולוגיה

אין ספק, כי מֵעֵבֶר למטרות תזונה, המָן שסוּפק על בסיס יומי (ובשבת נשאר טרי), היה מתכּוֹן מצויין להנחלת מידת הביטחון בה'. הוא משמש מודל לאמונה אולטימטיבית. כל המתפרנס היום, ושואל מה אוכל למחר, הרי הוא כפי שמצביעים חז"ל, מקטני אמונה. ואומנם הקב"ה משבח את אמונתם של ישראל במדבר: " כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

עם זאת, על-רקע אמונה מופתית זו, ולאור ניסי מצריים וקריעת ים סוף, נשאלת השאלה כיצד זה הפכו ישראל למתלוננים סדרתיים בפרשה, המקטרים ללא הפסקה. הם מבקשים לחם ומים, ושוב מים, ורוצים לחזור לצינוק של מצריים שאותו הם מעדיפים על פני החיים הטובים במדבר. איך מצריים הפכה פתאום לחלום הרטוב של היהודים, ל"סיר הבשר" הנכסף, והשבי המצרי לגן העדן האולטימטיבי עלי אדמות ולמחוז געגועים מיתולוגי? יש מפרשים שה'ערב רב', הלא הם גֵּרֵי מצריים, שהסתפחו לישראל (ועליהם נאמר שהיו קשים להם כספחת), הם היו המסיתים והמדיחים של העם, והם שגרמו לו לחטוא ולקַטר.

אולם מעבר לכך, הפרשה מלמדת שיעור יסודי בפסיכולוגיה. בפרשת וארא ראינו שה' מבטיח לגאול את ישראל ולהוציאם מתחת סִבְלוֹת מצריים. הצבענו על הלשון המיוחדת, המשַקפת דומני לא רק את הסבל, אלא לא פחות את הסבלנות והסובלנות שפיתחו כלפי הסבל במצריים כמנגנון הגנה. אִם הם לא יכלו להילחם בעבדוּת, הם הסתגלו אליה ואף התאהבו בה. כך העבדוּת הפכה ל'ידידותית' ופחות מציקה. הלם השבי, שישראל היו נתונים בו, היה תוצאה בלתי נמנעת של העבדוּת הממושכת במצריים. תסמונת זו היא שהולידה את המנטליות הגלותית, שעליה מצביעים חכמינו: "יותר משקשה להוציא את ישראל מן הגלות, קשה להוציא את הגלות מתוך ישראל" האפקט הפסיכולוגי הזה ליווה את עמֵנו שנים רבות אחרי יציאת מצריים, לאורך כל הגלויות, ובעצם עד היום הזה.

סדרת התלונות של העם מלמדת מֶסֶר פסיכולוגי חשוב אחר. פרשת המים המרים, שהיקנו למקום את שמו 'מרה', מצביעה על הפסוק שהפך לסמל של דפוס התנהגות אנושית "כי מרים הם - על כן קרא שמה מרה". כאשר יש באדם ליקוי מר , הוא נוהג להשליך אותו על אחרים, ולראות בזולתו שהוא מר. ובקיצור: הפוסל - במומו פוסל, כפי שאומרים חז"ל. התנהגות זו הולידה את האימרה החסידית, כי חסרונות שאדם רואה בזולתו אינם אלא מראָה למגרעותיו הוא. הם מהווים השלכה מובהקת של פגמים המשתקפים בהתנהגותו, וקְנֵה מידה לחסרונותיו שלו שעליו לתקן.

אופטימיסט ללא תקנה

מעֵבר לכך, נראה לי כי הפסוק משַקף תפיסת עולם. כאשר אדם הוא טיפוס מדוכא, במצב נפשי ירוד ובעל השקפה פסימיסטית, הוא רואה מתוך השלכה את כל העולם באור דומה. ולהיפך, אדם המחייך אל העולם, העולם מחייך אליו בחזרה. אדם המקרין אור פניו לסביבתו, הסביבה כמשוב מחזירה לו אור. ידוע המשל העממי על אותו כַּפְרִי שנתקל לראשונה במראָה בבית מלון עירוני וקָבַל על כך שהאיש מהעֵבֶר השני תמיד מחמיץ לו פנים. יעץ לו בעל המלון לחייך אל אותו איש 'מיסתורי', וכך עשה. וּרְאֵה זה פלא, החיוך חזר גם ל'איש' שממולו בראי. על כך כבר אמר החכם מכל אדם "כמים הפנים לפנים - כן לב האדם לאדם".

עם זאת, הכתוב מציין "ושם ניסהו" הניסיונות של האדם, כפי שמבואר בתורת החסידות, רק מחשלים אותו ומרוממים את התנהגותו על נס. הכשלונות הרוחניים הם מנוף להצלחה ולקידום אישי. מהשלילה, בחינת יש מאין, הוא לומד איך להסתייג ממנה ולהעריך את הטוב.

בניגוד לניסי מצרים וים סוף, שהטילו מורא על כל העמים, שלא 'להתחיל' עם ישראל, והצביעו על נוכחות הבורא בעולם ועל נפלאות ההשגחה העליונה,עמלק היה הראשון שפרץ את מחסום ההרתעה ונלחם ביהודים. עמלק, שהוא גם התגלמות היצר הרע, האמין במקריות בניגוד לאמונה היהודית בהשגחה פרטית. משום כך התשובה הנצחית נגדו ,מעֵבר לכוח הצבאי, היא התפילה וקבלת המצוות. "וכי ידיו של משה", אומר המדרש, "עושות מלחמה? אלא בזמן שישראל מסתכלים כלפי מעלה, היו מנצחים".

תאריך:  14/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיר הסירים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
16/01/11 06:37
 
ציפי לידר
16/01/11 13:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בילדותנו התחרינו בתשובות מבדחות לשאלה מהו שיא החוצפה. עודד, חברי עבות השיער, אהב את התשובה - לבקש מסרק מקרח... עכשיו, כשבגרנו, אנחנו נוכחים לדעת שיש שיאי חוצפה גדולים בהרבה - מיתוס "ישראל רוצה שלום והערבים רוצים מלחמה"; העדפת "קברי אבות" על חיי בנים; כסף להתנחלויות - ולא לשכונות; התחייבויות לפינוי "המאחזים הבלתי חוקיים"...; "נאום בר-אילן"; "אין מצור על עזה" - ודילולו; "מכתב הרבנים", צאצאי "כי גרים הייתם" מפגינים נגד פליטים - אוי, כמה שיאי חוצפה אנחנו שוברים לאחרונה.
14/01/2011  |  נפתלי רז  |   מאמרים
בתקופת אוסלו הוקם ע"י ממשלת רבין צוות אכיפה מיוחד שהופעל לפי "נוהל מעקב ותאום", שהוסתר מהציבור, ושהנהיג נורמות אכיפה נפרדות ליהודים תושבי יש"ע לעומת יתר אזרחי המדינה. בראש הצוות עמדה עו"ד טליה ששון (מס' 7 ברשימת מר"צ לכנסת הנוכחית) והוא כלל מפקדה משותפת לגורמי פרקליטות, צבא, מנהל אזרחי, משטרה ושב"כ לאכיפה דורסנית נגד מתנחלים. לאחר חשיפת הצוות ומעלליו ע"י ארגון זכויות האדם ביש"ע, ביטלה ממשלת נתניהו הראשונה את הצוות והקימה תחתיו צוות כלל ארצי ומגזרי לטיפול בהסתה והמרדה. השינוי היסודי הזה בהגדרת התפקיד לא הוביל לשינוי בשטח והצוות המשיך באכיפה סלקטיבית, הפעם תוך חריגה מסמכותו. משנת 2004 עומד בראשו עו"ד שי ניצן, שבגיבוי שערורייתי של היועצים המשפטיים לממשלה החמיר את החריגה הזו.
14/01/2011  |  בעז העצני  |   מאמרים
"שלום, כאן עינת שרוף. כשאני מתרגשת אני עולה על שולחן, וכשאני מאד מתרגשת - אני עולה למוזיאון ישראל בירושלים. בואו לבקר במוזיאון...". זהו, פחות או יותר, נוסח הפרסומת המושמעת לאחרונה ברדיו ומזמינה אותנו לבקר במקדש האמנות והארכיאולוגיה שלנו.
14/01/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
נתניהו: הבעיה שלנו היא אירן, אירן, אירן". (ישראל היום 12.01.11)
14/01/2011  |  מיקי גולדווסר  |   מאמרים
שנת 2011 תהיה שנה דרמטית בכל הקשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני בארץ-ישראל. אני אומר שתהיה דרמה, אבל עדיין לא ברור מה יהיה כיוון ההתפתחות של העלילה הדרמטית. יש שני כיוונים אפשריים להתפתחות, ושניהם דרמטיים עבור החברה הישראלית והמזרח התיכון. בכיוון האחד - הרשות הפלסטינית תהפוך למדינה. בשני - הרשות הפלסטינית תתפרק. אחד משני אלה יקרה השנה, להערכתי בעוד חודשים ספורים.
14/01/2011  |  אלי משולם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il