|   15:07:40
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"סינדרום ירושלים" שלי

אותה הקדחת הרגשית, התוקפת את מאמיני שלוש הדתות הגדולות, בדורכם על אדמת י-ם, התנפלה עליי לפני שנים רבות; עוד בטרם הוגדרה וזכתה לשם הפיוטי "סינדרום ירושלים". אני נפגעתי מנחת זרועה עוד בטרם הפכה למסדר זיהוי ושורת הזדהות של כל משוגעי העולם בעלותם ירושלימה
17/01/2011  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות
אהבת ירושלים [צילום: ששון תירם]

נער רך הייתי כשעליתי לראשונה בחיי לירושלים. זה היה בטיול כיתתי, מסע של שני לילות ושלושה ימים, אל ביתה מכניס האורחים של סבתא מזל. הבית בצל האיקליפטוס, בשכונת בקעה הישנה, שליד תחנת הרכבת. סבתא מזל מוצרי-מני הייתה אימו של מפקד השיירות מהפלמ"ח, מכבי מוצרי-מני, שנפל בקרבות פריצת הדרך אל העיר הנצורה. בנו של מכבי, עודד מכבי, היה חברנו לכיתה. גם הוא כאביו לא זכה להאריך ימים. הוא נפטר בבית החולים שזה אך נפתח אז, "הדסה" עין כרם, במחלקה האונקולוגית שבקומה החמישית. כל החיים היו מונחים עדיין לפניו, הוא היה רק בן עשרים ושש במותו.

סבתא מזל הזכורה לטוב אירחה את ילדי הקיבוץ שלנו באהבה רבה. על הגג הרחב והשטוח של ביתה הונחו המזרונים והשמיכות בשורות ארוכות. ומי שעייף מיגיעות השיטוט בעיר הלא-מוכרת, יכול היה לישון בין רכבת אחת לאחרת. כל כך מעט רכבות נכנסו אז ויצאו מירושלים, שאפילו תחנת הרכבת הסמוכה לא הפריעה את מנוחת העייפים.

אני לא יכולתי להירדם. לא בלילה הראשון לטיול, וגם לא בלילה השני. איזו קדחת מוזרה, התרגשות לא-מוכרת, אחזה בי וטלטלה אותי ללא מנוחה. האם אפשר שהייתי אחד הקורבנות הכי צעירים של "סינדרום ירושלים"? בספרי החכמים של הפסיכולוגיה ורופאי-הנפש, לא מצאתי תיאורי חולים כל כך צעירים. הייתי מוסיף שורה או שתיים לאבן-שיריי, שנחקקה לימים בירושלים, לאמור: "ההלך, בעמדך לפני השיר החקוק באבן, דע שכותבו לקה מנעוריו ב"סינדרום ירושלים". עודנו נער רך הפעימו המגע עם העיר, עד שלא הצליח להירדם במשך שני לילות רצופים."

אני זוכר שהלכנו במצעד הזוי, חלומי, מחומת אבן אחת למשנה. אני זוכר את אלפי המדרגות שטיפסנו בהן, להגיע אל ראשם של מגדלי ירושלים: מגדל ימק"א, מגדל הר ציון, מדרגות חוות הלימוד שממול לארמון הנציב, והמדרגות האדומות, במעלה לגגו של מלון המלך דוד. כל מגדל ממגדלי ירושלים, אלה שבעיר היהודית המערבית, ואלה שבעיר הירדנית המזרחית, אלה שממערב ואלה שמעבר לחומה, המטפסים בהרים שממזרח, כולם דקרו את ליבי המתפרע דקירות עזות ומכאיבות. האם כתבו החוקרים, מחברי הספרים המחוכמים על "סינדרום ירושלים", על חודי המגדלים של העיר, שחדרו ממש אל ליבי, ופצעוהו בפצעי אוהב מדממים?

בסוף שנות החמישים שבתי אל העיר. ואני חייל צעיר שליבו הומה אל העיר ועוגב עליה ללא מנוח. כמו עשור חלף בין מפגש אהבים ראשון למשנהו. הקדחת ההיא, חסרת השם, התנפלה עלי שוב וביתר כוח. כחייל וסייר בחטיבת גולני הגעתי הפעם למקומות הצרים והחשוכים ביותר שבעיר. ירדתי אל מערותיה וזחלתי במנהרותיה.

למדתי להכיר את כל חמוקיה הנסתרים, את המעקשים המסוכנים של "הקו העירוני", שעבר כמו צלקת גדולה בליבה של העיר המחולקת. שוב לא יכולתי לעצום עין לילות שלימים. ההתרגשות ההיא, הישנה, חזרה אליי עם חדוות הגילוי וההתמצאות, הקרבה הפתאומית אל עמדות הלגיון הערבי המאיימות, המארבים, הפטרולים הליליים, הצליפות המפתיעות, והחדירות השקטות אל מעבר לסוללות העפר, מעבר לגדרות ולשדות המוקשים.

לא היה לי פנאי לתסמינים המסגירים של "סינדרום ירושלים" שלי. רציתי לבלוע את העיר בכל מלאותה. במהירות, בבקיאות, בידיעה מבוגרת. ובסקרנות שאין לה מעצור ואין לה גבול. הייתי מפקדה הצעיר של "עמדת פאג"י" שבצפון העיר. אל מול ביצורי בית הספר לשוטרים, ומצבורי המכשולים של סככות הענק של אונרר"א, סוכנות הסעד של הפליטים. סבך השמות שלימים יהפכו למתחם "גבעת התחמושת". הייתי סייר צעיר שהוליך את אנשיו אל מעבר לתלתלי התיל, הייתי נער רעבתן שחמד את התאנים הנפלאות שבשטח ההפקר, ושהביא לבלגן גדול ולישיבה דחופה של ועדת שביתת הנשק הישראלית-ירדנית.

החיילים הירדנים שבעמדה על החומה, ממול לכנסיית "נוטרדאם", קראו אלינו: "תל אביב קאפוט!" - והעבירו כף-יד שטוחה כסכין על צווארם. ואנחנו, בגרונות צוהלים של מתבגרים, קראנו אליהם בחזרה: "האמיר טלאל - טַרַאלַלל!" - ומיהרנו לתפוס מחסה, כשהם התרגזו ודרכו את נשקם. [האמיר טלאל היה בנו של המלך עבדאללה ואביו של המלך חוסיין, והיה לא-נורמאלי]. הייתי מוכן אז להשליך את נפשי הצעירה בשביל העיר המשכרת הזאת. הווייתה האבנית חלחלה אל תוך דמי הקודח, והתמקמה בתוכי לשנים רבות.

זכרתי איך חיבקתי נערה חיבוק ראשון, בכיכר ציון המנומנמת, עם תום הריקודים של מפגש תנועת הנוער. זכרתי נשיקות ראשונות, שהרטיטו את עורי, והעבירו בי צמרמורת בלתי נשכחת. רק לימים הבנתי, שגם חלחלות עורי גם הצמרמורות שחרשו את גבי, היו חלק מתסמיני "סינדרום ירושלים" הפרטי שלי.

זכרתי לילה ארוך וקודח, ללא שינה, באפס כוח מההתרגשות שלאחר משחק הכדורסל המקדים, ומשיחת הנפש התנועתית הארוכה. על ערכים, על הקרבת הנוער, על ההתמסרות ללא חשבון לעיר הטורפנית הזאת. ואם גם נטשתי הפעם את המגדלים, ואם עזבתי את אלפי המדרגות, ידעתי בנפשי כל העת, באיזו ידיעה חושית, קדמונית: אני אל העיר הזו עוד אשוב, אני את העיר הזו לא אשכח. אני בלעדיה לא אוכל להעביר את חיי.

ואכן, שבתי אליה. מובס וחפוי ראש שבתי אליה. מוכה בהלם קרב מתמשך, שלאחר המלחמה הארורה ההיא, מלחמת יום הכיפורים. הצירוף של "סינדרום ירושלים" שלי, עם הלם הקרב הפרטי שלי, היה קשה, מכאיב וכמעט שהפך לצירוף קטלני. עליתי אל העיר הזו, בניסיון אחרון ונואש, למלא את הנפש מחולייתה, לנסות ולהתמלא מחדש. להשתחרר מדיכאון אחר המלחמה, שנאכף עליי בידו של שר הגורלות היהודי. מחדרי הצר שבמעון הסטודנטים, במעלה שכונת נווה גרנות, השקפתי סביבי ולא הכרתי את העיר. עגורני ענק פשטו על הרכסים שמסביבה. צווארי הברזל שלהם שברו ללא רחם את קו הרקיע המוכר. מהר גילֹה שבדרום ועד שכונת רמות שבצפון.

ביתה של סבתא מזל, בצל האיקליפטוס, שלאורך מסילת הברזל הישנה, בלב שכונת בקעה, שינה את צורתו ואיבד את קסמו הישן. ואפילו אבן ציון לזכרו של עודד מכבי ז'ל, שנתקלתי בה במפתיע, בלילה גשום וקר, בגינה שליד אחת הכיתות בקמפוס של גבעת-רם, גם היא לא הצליחה לקלף מעל ליבי הפגוע את מוראות המלחמה הארורה ההיא. ומגדלי ירושלים הישנה, שריגשו אותי פעם כל כך, ניצבו באוויר הצלול, התנודדו לקול הפעמונים, כאילו הם ניצבים באיזה אלבום ישן שדהה.

קולות הפעמונים התחלפו בצריחות המואזינים, ומה שמשך בי פעם לצאת אליו, לרחף באוויר השקוף מעל עמדות "הקו העירוני", מזכרת ימי הנוער הלהוטים שלי, דעך לאיטו. קולות העיר שהקסימוני פעם, לא יכלו להתחרות בנביחות התותחים שהדהדו בתוכי, אלה שעלו מעיירות הבזלת הנטושות ותלי האפר שב"מובלעת הסורית".

תקוותי כמעט שנכזבה. העיר האהובה בגדה בי. תסמונת "סינדרום ירושלים" שלי כבר החלה לנטוש אותי. האם החלה הקדחת המוטרפת שלי לחלוף? האם השכחה המיטיבה שלקיתי בה בעיר, הייתה מסימני התרפאותי? הלכתי אל המקומות שקדחתי בהם בעבר. הקסם שלהם התפוגג. לאחר כמה שבועות של אכזבה, נטשתי את הטיולים בעיר. השתקעתי בספרים. שיקעתי עצמי עד שכחה בטקסטים העבריים העתיקים. אם אבני ירושלים בגדו בי, ואין בהן הכוח להשיב לי את נעוריי, את שפיותי, את און אהבתי, הרי הררי הספרים המצפים לי יבואו במקומן.

הליך הפרידה שלי מירושלים היה ארוך ומכאיב. בכל ביקור נשמט אל השכחה עוד זיכרון יקר. נמחקה עוד תמונה, נעלם עוד גל פעמונים, והפך לגעגוע. הלכלוך שלה התבלט לי פתאום, היובש שלה העוין, הרוחות שמנשבות בה בלי רחמים. הווייתה האבנית, חסרת הירק, התייצבה נגדי. "סינדרום ירושלים" שלי החל להיפרט לפרטים: תאריכים, שמות, רחובות, משהו מאוד מפורר ולא מלוכד. חיי בירושלים, אלה שהיו במציאות, ואלה שרק נחוו בדמיוני הקודח, התכנסו לאיטם אל הזיכרון. הם פינו את מקומם לחיים אחרים, זיכרונות אחרים, קדחת שיכרון זרה.

עד שיום אחד, באיזה תעלול חסר-פשר של טווה-הגורלות הנעלם, קיבלתי פניה "מהממת", "מדליקה", לתת משיריי למיזם שיחזור השכונה "תמונה באבן". חקיקת תמונות מייסדי שכונת אוהל משה שבנחלאות. מעגל ענק נסגר לפתע בחיי. סבתא מזל מוצרי-מני, היכן את היום? הנער המסורבל שלא הצליח להירדם על גג ביתך, יעמוד ויקרא משיריו בלב-העיר. עודד מכבי, זכר חבר רחוק ונשכח, היכן אתה? אני, שנתקלתי בציון לזכרך, מציב בעצמי זיכרון שירי לחיי.

דודי אבנר ודודתי שוש לבית ילין, שני יקיריי שהלכו לעולמם, שביתם היה פתוח בפניי תמיד, ומלא אהבה למשפחתי, היכן אתם היום? הרי הייתם רועדים מאושר, אילו זכיתם להיות בין המוזמנים לטקס ההשקה של קביעת שירי באבן.

נערתי האהובה, "יחידת חיי" מכיכר ציון הלילית, האם את היא העומדת כעת לצידי, כשכמעט אינני יכול לדבר מחמת פרץ ההתרגשות החונק את גרוני? ירושלים שלי, ה"שרוטה" בי ומצולקת בי, התנפלה עליי שוב לרגע, רגע מרגש אחד קצר, אל מול מצלמת הוידאו שהנציחה את הטקס.

"סינדרום ירושלים" שלי, קדחת שיגיוני ושיכרוני, אהבת ירושלים שלי, חסרת הפשר וההיגיון, כמיהתי העצומה לכיכרותיה, אבניה, מגדליה, כל אלה שבו והכו בי פתאום. מי הוא טווה-הגורלות הנעלם הזה, שמשיב לי אהבה כל כך מאוחרת, בשמה של ירושלים? זנוחתי היקרה, שכוחתי המלבבת, מרירתי המתוקה, ליבתי הנצחית?

ידעתי שלא אעמוד בהתרגשות, אם אקרא בטקס משיריי, ובחרתי דווקא לקרוא את שירו של יהודה קרני "שימוני בפרצה". משורר נפלא שנשכח, מאהב ירושלים שנזנח. כמה היטיב לנסח את תשוקת המשוררים, תשוקת הנצח של המשוררים העבריים, להיות אבן מאבני ירושלים.

קראתי את שירו בהתרגשות, והוספתי לו כמה מילים. אני מקווה שהקהל הבין אותן. כי אני לא זוכר מאין הן באו. שוב קדחתי לרגע בקדחת ההיא. ורק אמרתי שמיהודה הלוי, דרך יהודה קרני, ועד יהודה עמיחי, אחת הדרך החורכת את ליבות משוררי העברית, והופכת אותם לאבן מאבני העיר הזאת. וסוף כל סוף התפייסתי עם העיר, סוף כל סוף יכולתי לאהוב אותה בגלוי, מעל הקיר של פרויקט התמונה באבן, בלי חשש שיאשפזו אותי בינות לקהל מטורפיה, ש"סינדרום ירושלים" טרף את חייהם.

תאריך:  17/01/2011   |   עודכן:  17/01/2011
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"סינדרום ירושלים" שלי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמי, ת"א
17/01/11 15:19
 
איתן קלינסקי
18/01/11 10:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחודש שעבר, לאחר כשלושים שנה ומכירה של עשרות מיליוני מכשירים, הודיעה חברת "סוני" על הפסקת ייצורו של ה"ווקמן". נגן הקלטות המהפכני בשעתו של החברה, מפנה את מקומו בזירת הניידים לטובת כל אותם גאדג'טים ונגני mp3 מתוחכמים (שככל הנראה, ישרדו פחות ממנו). אך מקומו בהיסטוריה חקוק כמי שחולל את אחד השינויים הבולטים בתרבות ההאזנה של ההמון: הוצאתה של המוזיקה מן הבית אל החוץ, אל הדרכים, אל הנסיעות. הווקמן איפשר למשתמשים בו לשאת את המוזיקה שלהם אל מחוץ לבית, ולהאזין לה באופן אישי באמצעות זוג אוזניות קטן ופשוט.
17/01/2011  |  יוסי ברק  |   מאמרים
רבות נכתב ונאמר בעד ונגד העלאת התמלוגים על הגז, כאשר המאבק הפך להיות אחד המאבקים הגדולים והמתוקשרים בחברה הישראלית, כנגד מדיניות ממשלתית רשלנית וחברות ענק שמנסות לנצל את הציבור. עיתונאים, פרשנים, מומחים ואפילו פוליטיקאים הביעו את עמדתם בנושא, כאשר נשמעו טיעונים בעד ונגד העלאת התמלוגים.
17/01/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
משווק המגרשים הותיק והמיומן, שרגא פריד, פרץ בצחוק כאשר סיפרתי לו הבוקר (יום ב', 17.1.11) על הצעת החוק הממשלתית החדשה, הבאה לכאורה לעודד בעלי מגרשים לבניית מגורים למוכרם במהירות, עד סוף השנה. "זה חוק מטומטם שלא יעזור בכלום, הוא לא ישחרר לשוק הדירות אפילו מגרש אחד!" - קבע בביטחון.
17/01/2011  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בשבוע האחרון היינו עדים למהומות חסרות תקדים בעולם הערבי, עת רבבות אנשים רובם צעירים מן המעמד הבינוני והנתמכים על-ידי אנשי השוק יצאו לרחובות תוניס במטרה להשיג דבר אחד ועיקרי- הדחת הנשיא זין אל-עבדין בן-עלי לאחר 23 שנות אבטלה, שחיתות אין קץ והיעדר חופש ביטוי.
17/01/2011  |  רועי כהנוביץ  |   מאמרים
הם מתיזים אקונומיקה על נשים לא-צנועות, מנפצים חלונות-ראווה שבהם נמכרות נעלי-עקב, ואינם בוחלים, אפילו, להשחית קופות-צדקה שעליהן מתנוססות תמונותיהם של רבנים החשודים, רחמנא לצלן, בציונות.
17/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il