|   15:07:40
  יעקב מדן  
רב מקור ראשון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

גיורו של סייר המדבר

הצעד הראשון לגיור - מימי חובב ויתרו ועד עולי חבר העמים - הוא הזדהות עם צרתם של ישראל והיחלצות לעזרתם. אך אין די בכך
22/01/2011  |   יעקב מדן   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות

נתאר בדמיוננו את המצב הבא: מועמד לגיור, החי בסביבה יהודית חילונית, מוכן לקבל על עצמו מספר (משמעותי של) מצוות שיביעו את הזדהותו עם הברית, והוא מתכוון לכך ברצינות ולא מן השפה ולחוץ. נניח שהדיינים מסתפקים אם די בכך. כאן תבוא ברית ה-M-16 ותכריע לחיוב

לאחרונה התפרסם מאמרו של ידידי, פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר-אילן, על בעיית הגיור הצה"לי. המאמר התפרסם תחת הכותרת הקולעת 'בן לאב יהודי ולאם 16'. כוונתה: יש לבחון באהדה את גיורו של בן לאם נוכרייה המסתער עם רובהו (M-16) אל מול פני האויב, גם אם אין לו כוונה לקיים מצוות. מול טענה נוגעת ללב ולרגש זו יבואו אנשי הלכה ויאמרו שאין בכוחנו להזיז ממקומה את ההלכה המחייבת קבלת מצוות, גם ביחס לחייל הקרבי. טענה זו עשויה להיעזר בטענתם של אנשי דת החוק והשמאל, התובעים את הריסת בתיהם של אלירז פרץ ורועי קליין הי"ד בעֵלי בטענת ייקוב הדין את ההר (אגב: בתים של חיילים קרביים רבים נהרסים מדי יום במאחזים, לעתים כשהחייל עצמו במילואים, ונשותיהם וילדיהם מושלכים החוצה באישון לילה, ואין מוחה!).

נשוב לטענת ה-M-16 כבסיס לגיור, וננסה לבחון אותה דרך פרשתנו.

יתרו מגיע למחנה לאחר ששמע את הגדולות שעשה ה' לישראל ביציאת מצרים, אך משה אינו מסתפק בכך והוא ממשיך לספר לו (כנראה גם על מלחמת עמלק):

...עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה'. וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם.

האווירה בפסוקים אלו אינה השתוממות על גדלות ה' וגבורתו, אלא הזדהות עם צרתם של ישראל ושמחה והודאה על כך שה' הצילם. והרי כך עולה לכאורה מן המקור ההלכתי הבסיסי לגרות, הצורך בהזדהות עם ישראל בצרתם:

תנו רבנן: גר שבא להתגייר בזמן הזה, אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים, דחופים, סחופים ומטורפין, וייסורין באין עליהם? אם אומר: יודע אני ואיני כדאי, מקבלין אותו מיד (יבמות מ"ז).

גם עצתו של יתרו 'ממחרת' חותמת בתקנתם של ישראל:

וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם.

עזרה בניווט

אך דומה שהכרעת העניין נמצאת דווקא בפרשה אחרת. בסוף פרקנו הולך יתרו הזקן אל ארצו, ועל-פי פשטי המקראות הוא משתקע בה ואינו שב עוד למחנה ישראל. גם אם נגדיר את ביקורו במחנה ישראל כגיור, העובדה שיתרו לא הצטרף למחנה ישראל לצמיתות ושב למדיָן מערערת את משמעות גיורו. שבט הקיני שיצא מזרעו חי דווקא בקרב אויבי ישראל, שבטי עמלק, עד למלחמה עם שאול המלך.

אך יתרו הותיר במחנה ישראל את חובב בנו (הלכנו בדרכו של ראב"ע. לחולקים עליו הפירוש שונה מעט), והוא משתכנע ללכת עם ישראל לארצם, והופך להיות חלק מעם ישראל. מבחנו בהליכה עם ישראל, לאחר שרצה לשוב לארצו, הוא מבחן ברור מאוד:

וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ. וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם. וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה' עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ.

ישראל נזקקים לעזרתו של חובב בעת הליכתם במדבר הלא מוכר להם (כנראה עמוד הענן לא פתר את כל הבעיות), וחובב נחלץ לעזרה ומקים את יחידת הסיור המדברית לצליחת המדבר הגדול והנורא.

קבלת ברית

הגר לא רק מצטרף לעם ישראל, לצרותיו ולתלאותיו. הוא גם מקבל על עצמו את ברית היסוד שכרת ה' עם עמו ישראל בהר סיני על כל משמעותה, ברית התורה והמצוות

זהו אפוא הבסיס לגיור על-פי נוסחת ה-M-16 שהציע פרופ' אשר כהן. יהיו מי שירימו גבה בספקנות: כלום כל העולים הגויים המתגייסים לצה"ל עושים זאת על בסיס הזדהות מוחלטת עם תלאותיו של העם היהודי ועל בסיס מסירות נפשה של רות המואבייה לנעמי חמותה?! כלום אין להם גם שיקולים אחרים, 'ארציים' יותר, בהתגייסותם? אך דומה שהשירות בצה"ל, העושה לילות כימים על ביטחונה של המדינה, ראוי היום למבט באמצעות עין טובה, המלמדת זכות על חייליו גם בעת ספק זה או אחר.

ועדיין דומה שככל שנהפך בזכות ההתגיירות המקִלה, לא נוכל להתעלם מהכרתו של יתרו בגדולת ה' המוציא את ישראל ממצרים, מן הברכות והשבחים שהוא נותן לו ומבואו לאכול לחם 'לפני האלוהים'. כך לא נוכל להתעלם מאמירתה של רות '...ואלוהיך אלוהי' ומדבריו של בועז בשבח התגיירותה: וּתְהִי מַשְׂכֻּרְתֵּךְ שְׁלֵמָה מֵעִם ה' אֱלֹוהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בָּאת לַחֲסוֹת תַּחַת כְּנָפָיו. הגר לא רק מצטרף לעם ישראל, לצרותיו ולתלאותיו. הוא גם מקבל על עצמו את ברית היסוד שכרת ה' עם עמו ישראל בהר סיני על כל משמעותה, ברית התורה והמצוות.

אין בדברינו האחרונים כדי לבטל את ערכה של ברית ה-M-16 שפרופ' כהן דן בה. טענתנו היא שיש לה משמעות חשובה בתהליך הגיור, אך לא די בה! יש לתת לה אפוא משקל מצטרף בעת שאנו מסופקים לגבי גר אם די במצוות שהוא מקבל עליו (בהנחה שאף שאינו כופר בחשיבותן של כל המצוות הוא מוכן כרגע לקבל על עצמו ברצינות רק חלק מהן, ואיני דן כאן בגודלו היחסי של חלק זה). כדי להמחיש את הדברים נוכל לתאר לעצמנו בדמיוננו את המצב הבא: המועמד לגיור, החי בסביבה יהודית חילונית שאינה משדרת לו הזדהות עם התורה והמצוות, מוכן, כדי להזדהות עם כניסתו לברית שנכרתה בין ה' לבין עמו בסיני, לקבל על עצמו מספר (משמעותי של) מצוות שיביעו את הזדהותו עם הברית. הדיינים מציעים לו חבילה גדולה של מצוות המזוהות לברית, והוא בוחר מרצונו ומקבל על עצמו לקיים חלק מהן, אף שלא את כולן, ובלבד שהוא מוכן ומתכוון לכך ברצינות ולא מן השפה ולחוץ. נניח שהדיינים מסתפקים אם די בכך. כאן תבוא ברית ה-M-16 ותכריע לחיוב.

ועדיין הדברים ראויים להכרעתו של הדיין, ולא של רשימתנו בעיתון.


מילה אחרונה על צה"ל: שתי מחלוקות חריפות משסעות את החברה הישראלית עד כדי איום על לכידותנו כעם ועל יכולת הישרדותנו: בעיית עולי מדינות חבר העמים ומעמדם של החרדים. בשתיהן התגייס צה"ל יותר מכל גוף אחר בחברה בדרך לפתרון: בגיור ובגיוס החלקי הגובר של החרדים. לא לחינם הרמטכ"ל אשכנזי הוא דמות כל כך אהודה.

רות והאדם הסביר

דרכם השונה של יתרו ושל חובב מזכירה, למרות ההבדלים הרבים, את דרכן לימים של ערפה ושל רות בעת שהן מלוות את נעמי השבה למולדתה מארץ מואב. ערפה מגלמת בצורה מוצלחת את מה שבית המשפט היה מכנה היום 'האדם הסביר'. היא מגלה מסירות לחמותה ואהדה לעמה של נעמי, אך בגבולות השמירה על עצמה ועל עתידה. היא שבה אל ארצה. רות, לעומתה, מגלה מסירות חריגה וממשכנת בעיוורון את עתידה, ובלבד שלא תפקיר את נעמי חסרת הישע. על-פי פשטי המקראות, דומה שהיא התגיירה בקבלת מצווה אחת, ובהידור רב: מצוות 'ואהבת לרעך כמוך', שהפכה לימים בידי רבי עקיבא ל'כלל גדול בתורה'. בדרכה הלך הלל הזקן (שבת ל"א), כשגייר גוי שרצה ללמוד את כל התורה על רגל אחת. הלל גיירו על בסיס מצוות 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך', ואמר לו שכל התורה היא פירוש למצווה זו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/01/2011   |   עודכן:  22/01/2011
הרב יעקב מדן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיורו של סייר המדבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
23/01/11 12:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה כבר לא נאמר ונכתב על עליבות הפוליטיקה הישראלית? - כמעט הכל. כמעט, רק כי בישראל הזוהמה הפוליטית יודעת להפתיע תמיד ולרדת נמוך יותר ויותר. מבט קצר לעבר ממשלת בנימין נתניהו מראה לנו בדיוק את מה שלא רצינו לראות.
22/01/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
דור ניצולי השואה הולך ומתמעט. בעוד שנים לא רבות לא יהיה עוד אדם שיעיד: "אני זוכר את מה שאירע בשואה". ייוותרו רק ספרי זיכרונות, תמונות ועדויות ניצולים. או אז יהפוך זיכרון השואה מגורל כפוי לייעוד היסטורי
22/01/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
לאחרונה התבשרנו על סירובה המוחלט של ענקית הצעצועים העולמית "טויס אר אס", לאשר את רכישתה של רשת "הפיראט האדום" על-ידי קבוצת פישמן, זכיינית "טויס אר אס" בישראל.
פרשת הירי בניעלין מתקרבת לסיומה באפיק המשפטי. ב-27 בינואר יינתן גזר הדין בעניינם של סא"ל עומרי בורברג וסמ"ר ליאונרדו קוראה על-ידי שלושת השופטים של בית הדין הצבאי המיוחד, והם: אל"ם יואל צור, המשמש אב בית הדין, אל"ם אורלי מרקמן ואל"ם רמי בן עמי.
22/01/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
תזמורת "הקמארטה הישראלית ירושלים" לא יכלה לפתוח טוב יותר את שנת 2011 מאשר בקונצרט שהתקיים באולם "הנרי קראון" בירושלים ב-3 בינואר. התוכנית הייתה מורכבת משתי יצירות ישראליות ומשתי יצירות קלאסיות. זה התחיל במפגש מסקרן בין מזרח ומערב בביצוע "מזמור לסאנטור" שנכתב על-ידי אחד המלחינים הוותיקים והמכובדים בישראל, צבי אבני בשנת 1982 להזמנת "קול ישראל". התברר כי כלי מזרחי זה, הסאנטור, שצלילו מזכיר במקצת גם את צליליו של הצ'מבלו וגם את אלה של הצימבלון, משתלב היטב עם צליליה של תזמורת מערבית. הסולן מנשה ששון ניגן מצויין, ולהרהורי הפרק הראשון ולריקודיותו הווירטואוזית של הפרק השני ניתנו ביטוי הולם. הקהל קיבל בהתלהבות מוצדקת את היצירה המבריקה, שללא ספק ראוייה להשמעות חוזרות.
21/01/2011  |  דניאל פרדקין   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il