|   15:07:40
  אורי אליצור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
הפגנה נגד העלאת מחירי הבנזין. רק מעטים הגיעו [צילום: פלאש 90]

שוועת עשוקים מזויפת

בציבור יש תחושת אי-נחת אמיתית מול הגל של עליות המחירים, אבל הבכי והנהי וכותרות הענק הם בעיקר מניפולציה של עיתונים ותפיסת טרמפים של פוליטיקאים מהאופוזיציה
17/02/2011  |   אורי אליצור   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
יש מצוקה אמיתית, ובעיקר כעס אמיתי. אבל על הסקאלה שבין הכול טוב לבין הכול רע, מצבם של אזרחי ישראל נמצא באופן משמעותי קרוב יותר לקוטב הכול-טוב מאשר לקוטב הכול-רע

כותרות הענק שתארו את שוועת ההמונים העשוקים מול עליות המחירים בישראל, היו גוזמה מגוחכת וחסרת פרופורציות שנופחה ביודעין בידי תקשורת צינית ובלתי אחראית. לא, זה לא היה עשן בלי אש. יש רוגז אמיתי בציבור ולראשונה מאז הקמת הממשלה הזו השתררה תחושת אי נחת וחוסר ביטחון כלכלי מול גל עליות המחירים. אין מה לומר, זה מעצבן שאתה לא יוצא מתחנת דלק בלי להשאיר שם 250 שקל, ובמיוחד כשעושים לך את זה באופן סדרתי. המחיר עולה ושוב עולה ועוד פעם עולה. פעמיים ושלוש ספגת בשקט, בפעם הרביעית אתה מתעצבן ממש.

אלא שאותי יותר מעצבן כשפרשנים מלומדים עושים השוואה של מצבנו לתוניסיה ולמצרים, שזה כמו להשוות בין חולה שפעת לחולה סרטן, ושואלים מתי ייצאו אצלנו ההמונים לרחובות. שם מדובר במיליוני מובטלים, ובשכבת ביניים של אנשים משכילים בוגרי אוניברסיטאות שמוצאים את פרנסתם בעבודות סבלות וזבנות מזדמנות, וחיים תחת שלטון דיכוי מושחת וסותם פיות ללא עתיד וללא תקווה. כאן מדובר באזרחים של מדינה חופשית בעלת משק משגשג עם רמת אבטלה נמוכה ורמת חיים גבוהה, שמעניקה לאזרחיה רשת ביטחון כלכלית מן הטובות בעולם, וכוללת בין היתר ביטוח רפואי חובה וביטוח פנסיה חובה, שכר מינימום חובה ומערך שלם של קיצבאות מלידה ועד זקנה.

מכאן לא נובע כמובן שהכול טוב. יש מצוקה אמיתית, ובעיקר כעס אמיתי. אבל על הסקאלה שבין הכול טוב לבין הכול רע, מצבם של אזרחי ישראל נמצא באופן משמעותי קרוב יותר לקוטב הכול-טוב מאשר לקוטב הכול-רע. וזאת לא רק בהשוואה למצרים או למדינות אפריקה אחרות, אלא בקנה מידה עולמי. וזה כולל גם את מעמד הביניים המפורסם, שבאמת קשה לו. במיוחד אנשים בגיל 35 עד 45, שמזיעים בעלייה וסוחבים בקושי, עם שלושה או ארבעה ילדים שאחד במעון ושניים בתיכון, ועם משכנתה על הדירה ואוטו יד שנייה, ואלף הוצאות והכול מתייקר. אבל בניגוד לעולם שסביבנו מעמד הביניים שלנו מזיע כי הוא בעלייה. כי המשכנתה היא על דירה גדולה יותר שלא מזמן קנינו, והחובות בבנק הן על מכונית שלא מזמן החלפנו, והמעון יקר נורא אבל הוא השקעה לעתיד טוב יותר, ועוד 10 שנים יהיו לנו פחות הוצאות ויותר הכנסה, ומעמד יותר בכיר.

בלי אטימות ובלי היסטריה

בינתיים זה עדיין לא משבר כלכלי אלא משבר מנהיגותי, פסיכולוגי ותקשורתי, וכך הממשלה צריכה לטפל בו. בלי אטימות מול רחשי לב הציבור והשכבות הסובלות, ובלי היסטריה מול כותבי הכותרות ובוחשי הקלחות. אל תעלו מחירים ארבע פעמים בחודש, דברו עם הציבור על מה שקורה, אל תכנסו למלחמת אגו עם ההסתדרות, ואל תתעקשו על החלטות מוטעות. אבל יחד עם זה אל תשברו את התקציב, אל תשנו את הקו המרכזי שלכם, והעיקר והעיקר – אל תיראו מפוחדים ומסוכסכים. אם לא תתנו גיבוי זה לזה ולא תעבדו ביחד, תפלו כולכם כל אחד לחוד.

גיבוי ציבורי מול הטלת אימה משטרתית
[צילום: פלאש 90]
המשטרה לא רוצה לחקור את הרב ליאור, אלא להשפיל אותו ולקבל מחיאות כפיים
▪ ▪ ▪

אין לי הרבה מה להוסיף על מה שאמרו כבר גדולים וטובים ממני על צו המעצר נגד הרב דוב ליאור. מה יש למשטרה לחקור כאן? אם הרב ליאור אכן כתב הסכמה לספר 'תורת המלך'? התשובה היא כן. בזה הסתיימה החקירה. האם יש בזה משום "הסתה"? זו לא שאלה לחקירה במשטרה אלא להתלבטות בפרקליטות. המשטרה משתמשת לא פעם בכלי הזה כדי להשפיל את הנחקר או כדי להצטלם לתקשורת ולהאדיר את עצמה. המראה של הרב יצחק שפירא בשעתו, כשהוא כבול בידיו וברגליו כאחד העבריינים הכבדים ממשפחות הפשע, נועד רק לתקשורת ולא היה בו דבר וחצי דבר עם חקר האמת או עם שמירה על חשוד. נכון שהחוק מחייב כל אזרח להתייצב לחקירה אם הוא מוזמן, אבל עם השפלה לשמה לא צריך לשתף פעולה. גם מי שמתנגד בכל לב לרעיונות המובעים ב'תורת המלך' צריך לתת גיבוי ציבורי לרב ליאור בעניין העקרוני הזה, כדי לאזן את הלחץ הציבורי שמפעילים על המשטרה התקשורת והשמאל, שמתים לראות אותו מושפל.

כדור שלג גלנטי

וגם המעמד המזיע הזה, שבאמת קשה לו בעלייה, אם יסתכל קצת על העולם שסביבו, יראה אמריקה עם כמעט 10 אחוזי אבטלה ובנקים מתמוטטים, ואירופה עם 12 אחוזי אבטלה ומדינות פושטות רגל, ואצלנו ברוך השם, שרק לא יהיה יותר גרוע. יש לנו שר אוצר חכם, נגיד מעולה בקנה מידה עולמי, וממשלה אחראית שעד היום שמרה עלינו ועל מקום העבודה שלנו מול עולם במשבר.

תמיד יימצא הפילוסוף או המשורר שאומר שמחיר הלחם הוא לא עניין כלכלי אלא משהו סמלי, וש-20 האגורות הנוספות של מס על הדלק הן לא רק 20 אגורות אלא הקש ששובר את גב הגמל. אבל מחירים הם לא שירים ושקלים הם לא סמלים. עברו הימים שבהם הלחם היה המרכיב העיקרי בתזונה של המוני בני אדם, ו-20 האגורות של בלו על הדלק אינן באמת הסיבה לכך שמחיר הדלק הגיע לגובה שמעצבן אותנו. מחיר הדלק כמו מחיר הלחם נקבע בשוקי העולם ולא בהחלטות של ממשלת ישראל, ושום טובה לא תצמח למשק הבית שלנו אם הממשלה תיקח מאיתנו עוד שני שקלים במיסים כדי לשלם במקומנו שקל אחד במכולת על הלחם שאנחנו קונים, ולבזבז את השקל השני על מנגנון פיקוח. יש שכבה דקה מאוד של עניים באמת, שעבורם תוספת של חצי שקל על מחיר הלחם היא נטל כבד, ולאנשים האלה צריך לעזור בדרכים שונות, שצריכות שיפור ותיקון, אבל לא על זה הבכי והנהי של העיתונות וההסתדרות ושל חברי הכנסת שחוששים שלא ייבחרו שוב.

צירוף מקרים של ארועים כלכליים עולמיים יחד עם כמה שגיאות מקומיות, בעיקר פסיכולוגיות, הביא לכך שבבת אחת התייקרו באופן מרגיז כמה מוצרים חיוניים מאוד, וזאת דווקא בזמן שמזג האוויר קר, ובדיוק ברגע שעורכי העיתונים מחפשים כותרות דרמטיות אחרי שגלנט ומובארכ כבר מיצו את עצמם, ובמקרה בעיתוי שבו עופר עיני פירק את השותפות שלו עם אהוד ברק.

זה צירוף נפיץ שעלול לגלגל כדור שלג מהסוג הגלנטי. משק אמיתי של כנפי-פרפר מנופח לרוח קדים כוזבת בתקשורת, שמחממת את המנועים בהסתדרות, שמטילה פחד על חברי הכנסת, שמלחיצים את ראש הממשלה לעשות צעדים נמהרים, שמביאים לעליית מחירים נוספת, שמגדילה את האותיות של הכותרות בעיתונים, שמנפחות את האגו של ראשי ההסתדרות ואת היצר של אנשי האופוזיציה, שמגדילים את החרדה של חברי הכנסת, וחד גדיא. התוצאה יכולה להיות אינפלציה והתדרדרות למשבר כלכלי.

מקור ראשון לחקירה

כל זה כבר נאמר ונכתב, והדברים פשוטים וישרים. אבל סיפור אחד קטן ולא ידוע אני יכול בכל זאת להוסיף: בימי ההינתקות הגיעה יום אחד שיחת טלפון למערכת 'מקור ראשון' ממשטרת פתח תקוה ובה דרישה שהעורך, אמנון לורד, יתייצב לחקירה בחשד להפרת חוק. איזה חוק? באיזה עניין? שום תשובה לא ניתנה. העיתון פנה לעו"ד נדב העצני, וזה כתב מכתב חריף למשטרה, שהסתיים במילים: "בטרם אפנה למפכ"ל המשטרה ו/או ליועץ המשפטי לממשלה, ניתנת לכם בזה הזדמנות לעדכן אותי בדחיפות באמצעות הטלפון בנוגע למהות האשמה..." משטרת פתח תקוה נבהלה מן הטון התקיף והודיעה בטלפון שהיא חוזרת בה. אין צורך להתייצב ולא מתקיימת חקירה.

מישהו ביקש כנראה להטיל אימה על העיתון שמבקר בחריפות את הממשלה וראש הממשלה על צעדיהם בגוש קטיף, וחזר בו כאשר התברר שיידרש לתת הסברים לדרגים שמעליו ולעמוד בביקורת ציבורית.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/02/2011   |   עודכן:  17/02/2011
אורי אליצור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוועת עשוקים מזויפת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה ,סנ"צ בדימוס
17/02/11 09:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארבעים יום וארבעים לילה חלפו מאז ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר לנשיא ארצות הברית ברק אובמה את הבקשה לחון את יהונתן פולארד. האיגרת של נתניהו הייתה אחת מיני רבות שהונחו על שולחנו של הנשיא האמריקני. קודם לה ולאחריה פנו אל אובמה אישים רבים אחרים בעלי זיקה ישירה לפרשת פולארד:
17/02/2011  |  אריאל כהנא  |   מאמרים
בשנים האחרונות דווחו בתקשורת הישראלית מקרים רבים של הטרדה מינית, ביניהם מקרים בהם היו מעורבים פוליטיקאים בכירים וסלבריטאים שונים בחברה. הקושי של קורבנות ההטרדה להתלונן קשור לעובדה שמדובר לרוב באירועים שקורים בד"כ במפגש "אחד על אחד", לפעמים עם אדם בעל סמכות ושררה ולעיתים באופן שניתן להדחיקו או לבטל את משמעותו.
16/02/2011  |  עו"ד קרן קופרמן  |   מאמרים
הרושם שהתקבל, כאלו הרטוריקה של המפגינים במצרים הייתה נקייה יחסית משנאת ישראל, אינו מדויק. משאלות הלב צבעו בוורוד עובדות שחורות משחור כמו הכרזה "ישראל, אחרי שנגמור עם מובארק נגיע אליכם!", או קריקטורה של תומך מובארק בעל-אף ואוזניים של חזיר עם עניבה ועליה צלב קרס על-רקע דגל ישראל, או מפגין האומר "כשהעם המצרי יהיה חופשי, הוא ישחרר את הפלשתינים ויחריב את ישראל", או הקריקטורה הנפוצה של מובארק עם מגן דוד על המצח. מוחמד בדיע, מנהיג האחים המוסלמים במצרים, מצדד בביטול הסכם השלום עם ישראל וקורא לחמאס בעזה: "המתינו בסבלנות, הננו על גבולותיכם..."
16/02/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מרגש היה לקרוא את רשימתו של הכוכב הנולד הראל סקעת (ידיעות אחרונות, 16.2.11), בה הוא קורא לצעירי ישראל ללמוד מצעירי מצרים ולצאת לרחובות ולכיכרות למאבק על "כבוד חברתי, כלכלי, מוסרי ופוליטי".
16/02/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
עם ישראל לא יוצא לרחובות למחאה ציבורית בעקבות הקריאה של ההסתדרות ושל ראשי הרשויות לצאת למאבק, כי האזרחים מבינים שמי שמנסה להשתלט על המחאה הם אנשים בלי אידיאולוגיה, שפועלים רק למען עצמם וביתם. בניגוד למהפכות וליציאה של האזרחים לרחובות במצרים, בתוניסיה ועכשיו גם באירן, בישראל המחאה עדיין לא מגיעה ממעמד הביניים, אלא מניסיון ציני מזויף של עסקנים פוליטיים לקדם את עצמם על חשבון הסבל של הציבור.
16/02/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il