|   15:07:40
  רחל ארנפלד  
מנהלת המרכז האמריקני לדמוקרטיה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק א')

"האחים המוסלמים" מגדירים את עצמם כתנועה מהפכנית פוליטית וחברתית הדוחה ערכים והשפעות מערביים לתנועה חסידים בלמעלה מ-70 מדינות, המקדישים את עצמם ליצירת סדר איסלאמי עולמי אשר יפלה נשים ויעניש את הלא-מאמינים חברי התנועה ותומכיה ייסדו ומימנו את אל-קאעידה, את חמאס וכן ארגוני טרור מוסלמיים רדיקלים אחרים
18/02/2011  |   רחל ארנפלד   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ארגון חילוני? [צילום: AP]

יוסוף קרדאווי, מנהיגה הרוחני המצרי הגולה בן ה-85 של "האחים" המתגורר בדוחה בירת קטאר, מדגים היטב כיצד דמגוג איסלאמיסטי בעל אמצעים רבים, הקורא בגלוי לאלימות נגד אמריקנים, ישראלים ויהודים, הצליח למרות זאת לרכוש לעצמו במערב שם של הוגה דעות מתון.

נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק ב')
רחל ארנפלד
מ-1975 עד 2005 אישר "הבנק האיסלאמי לפיתוח" למדינות מוסלמיות מימון של 46 מיליארד דולר, לכאורה לפיתוח כלכלתן ותשתית החינוך שלהן * אך בעוד שהשפעתו הכלכלית על האזור הייתה מועטה, מאמצי החינוך שלהם הניבו תוצאות כבירות, באמצעות הפצה מהירה ומשמעותית של האיסלאם הרדיקלי ברחבי העולם
לרשימה המלאה

ההפיכה העממית במצרים, שהביאה לקץ שלטון הדיכוי של חוסני מובארק, גם דחפה לקידמת הבמה את "האחים המוסלמים" (להלן: "האחים"). השפעת הארגון במצרים, שבה נוסד ב-1928 על-ידי חסן אל-בנא, עולה בהרבה על מספרם הרשמי של חבריו. דרך הפעולה של הארגון - ה"דעווה" וגניבת דעת - סייעה להפיכת האיסלאם לאחת התנועות הדתיות המשפיעות ביותר בעולם, שקצב התפשטותה הוא גם המהיר ביותר.

מבחינת ה"אחים" - התזמון הוא העיקר. אומנם הם לא מזוהים עם תחילת המרידה הנוכחית במצרים, אך לא עבר זמן רב עד שניצלו את המצב. הקמפיין המתוזמר וארוך השנים שלהם למען "איסלאם פוליטי" היה כה מוצלח, שב-12 בפברואר 2011, הכריז ג'יימס קלפר, מנהל המודיעין הלאומי האמריקני, בשימוע בפני בית הנבחרים של ארה"ב, כי "האחים" הוא במידה רבה ארגון חילוני.

נראה כי מר קלפר החמיץ את הצהרתו של עיסאם אלאריאן, חבר המועצה המייעצת של "האחים" במצרים, שפורסמה ב-11.2.2011 בניו-יורק טיימס, שבה אמר כי: "בעתיד, אנו חוזים את הקמתה של מדינה דמוקרטית אזרחית, שתתבסס על אמות מידה אוניברסליות של חופש וצדק, שהם ערכים איסלאמיים מרכזיים. אנו מאמצים את הדמוקרטיה לא כתפיסה זרה שיש לישבה עם המסורת, אלא כמקבץ של עקרונות ומטרות שטבועות באיסלאם ואף מחזקות אותם".

מר קלפר ודאי החמיץ גם את המברקים של מחלקת המדינה האמריקנית שחשף וויקיליקס בנובמבר ובדצמבר 2010 שבהם חזרו מנהיגים ערביים במזרח התיכון והתריעו מפני הפצתה של השקפת העולם הרדיקלית-מוסלמית של "האחים".

במברק מן ה-3 במרס 2008 חזה נשיא תוניסיה דאז, זיין עבדין בן עלי את השתלטותם של האחים המוסלמים על מצרים, שאת האווירה בה תיאר כ"נפיצה". האירוניה היא כי בן עלי לא העריך נכונה את כוחם של "האחים" דווקא בתוניסיה, שבה הפגנות אלימות שיזמו "האחים" שנתיים בלבד אחר כך, אילצו אותו עצמו להימלט לערב הסעודית.

דעתו של בן עלי אושרה במברק מן ה-23 בפברואר, 2010 המצטט את דבריו של נסיך קטר חמיד בן ח'ליפה אלת'אני לסנטור האמריקני ג'ון קרי: "הכל יודעים כי למצרים יש בעיה עם האחים המוסלמים". מברק נוסף חושף את הקשרים הבעייתיים שבין חמאס - שלוחה של "האחים" - לבין נשיא סוריה בשאר אסד. בכנותו את ארגון הטרור "אורח בלתי קרוא", עומד אסד על כך שלמרות זאת, "על-מנת להיות יעיל ופעיל" עליו "לקיים יחסים עם כל הצדדים. חמאס הוא האחים המוסלמים, אך עלינו להתמודד עם נוכחותם".

תנועת "האחים" מריעה בגאווה על הישגים אלה באתרה הרשמי.

המברקים שהדליף אתר וויקיליקס מעידים כי שאיפותיהם המוצהרות של "האחים" להשגת שליטה עולמית מתממשות, בעזרת הפטרו-דולרים והשפעתן של ערב הסעודית ושל מדינות המפרץ, ובשיתוף פעולה של המערב ובעזרת ההסכמה שבשתיקה מצידו.

רדיקליות במסווה של מתינות

"האחים" מגדירים את עצמם כתנועה מהפכנית פוליטית וחברתית הדוחה ערכים והשפעות מערביים. מייסדה חסן אל-בנא יחד עם סעיד קוטוב, האידיאולוג המשפיע ביותר של התנועה, קראו לשיבה לימיו הראשונים של האיסלאם כאל מודל חברתי. תנועת "האחים" היא חברה חשאית בעלת מגמות התפשטות עם סניפים בלמעלה מ-70 מדינות. הם מקדישים את עצמם ליצירת סדר איסלאמי עולמי לפי חוקי האיסלאם אשר בין היתר מפלה נשים ומעניש את הלא-מאמינים. חברי התנועה ותומכיה ייסדו ומימנו תנועות טרור כמו אל-קאעידה, חמאס וארגוני טרור מוסלמיים רדיקלים אחרים. בו בזמן הקימו ארגונים מקצועיים, עמותות שונות כמו גם ארגוני סטודנטים מוסלמיים בשש יבשות, ובכללם אחד "מארגוני הסטודנטים הגדולים ביותר בארה"ב".

מקרהו של יוסוף קרדאווי, מנהיגה הרוחני המצרי הגולה בן ה-85 של "האחים" המתגורר בדוחה בירת קטר, מדגים היטב כיצד דמגוג איסלאמיסטי בעל אמצעים רבים, הקורא בגלוי לאלימות נגד אמריקנים, ישראלים ויהודים, הצליח למרות זאת לרכוש לעצמו במערב שם של הוגה דעות מתון.

כסופר פורה, אשר שנים משמש מנהל מרכז סירה וסונה באוניברסיטת קטר, מוערך קרדאווי כאחד המלומדים המוסלמיים ה"מודרניים" המובילים. הוא מייסדם של האיגוד הבינלאומי של משכילים מוסלמים ושל המועצה האירופית לפתווה (פסקי הלכה מוסלמיים) ולמחקר. פעמיים הוצע לו לעמוד בראש תנועת "האחים המוסלמים", אך הוא דחה את ההצעות, בהסבירו ב-2004 כי אינו יכול להתחייב ל"שום תנועה שעלולה להצר את צעדי, גם אם זו תנועת 'האחים' שבחסותה גדלתי ושעליה כה הגנתי". ב-2006 הבהיר כי למרות ש"האחים" רואים בו "המופתי שלהם", הוא מעדיף להקדיש את כל כולו לאומה בכללה. ב-1999 נאסרה כניסתו של קרדאווי לארה"ב.

בדבקותו באידיאולוגיה של "האחים", הקוראת למוסלמים לנער עצמם משלטון לא מוסלמי, תמך קרדאווי בפיגועי התאבדות כ"פעולות לקידוש שם אללה", ובהריגת אמריקנים וחיילי הקואליציה בעירק ובאפגניסטן. ב-2004 פסק פתווה האוסרת על מוסלמים לקנות, ואפילו לפרסם, מוצרים אמריקניים או ישראלים. קרדאווי חיבר פסקי הלכה רבים שאותם פרסם באתר האינטרנט הפופולרי שלו, כמו גם באתר האינטרנט IslamOnline שסייע להקים ובתוכנית הטלוויזיה "אשריעה ואל-חיאת" (השריעה והחיים), המשודרת בערוץ אלג'זירה שנטען כי צופים בה 40 מיליון איש. המברקים שהודלפו בוויקיליקס אישרו כי קטר, המתחזה כאוהדת המערב, רואה בערוץ אלג'זירה "כלי יעיל" לקידום מדיניותה.

דוגמה נוספת לשותפות שבין קרדאווי ובין קטר להגברת ההשפעה המוסלמית ולהפצתה היא הקמתו של מרכז קרדאווי למתינות ולחדשנות איסלאמית ב"עיר החינוך" - מיזם בנייה ענקי בעלות של מיליארדי דולר המשותף למוסדות קטריים ואמריקניים יוקרתיים - על-ידי קרן קטר, בעלות של מילארדי דולר.

מימון קטרי

קרן קטר נוסדה ב-1995 על-ידי נסיך קטר חמד בן ח'ליפה אלת'אני, וכעת עומדת בראשה אשתו, שייח'ה מודזה בנת נאצר אלמיסנד. הקרן מפתה, בעזרת תמריצים כספיים, אוניברסיטאות אמריקניות כמו קרנגי מלון, נורת'ווסטרן, אוניברסיטת Texas A&M, ג'ורג'טאון, וירג'יניה קומונוולת' ואוניברסיטת קורנל, לבוא לקטר. כך למשל, קרן קטר מכסה את הוצאותיה של A&M בעיר החינוך, והתחייבה לתרום 750 מיליון דולר לסניף של בית הספר לרפואה של קורנל. קטר ממשיכה במאמציה למשוך מוסדות אקדמיים אמריקנים ואירופים נוספים.

מרכז קרדאווי למתינות ולחדשנות איסלאמית - הוא טראסט מוחות של לימודי איסלאם, שהקמתו נועדה "להאיר את דרך הביניים שלה מטיף קרדאווי". בשנה האקדמית 2010/2009 העניקה קרן קטר חמש מלגות לתארים מתקדמים על-שם קרדאווי למועמדים ללימודי איסלאם המתמחים בחוק האיסלאמי בן זמננו. ב-2009 נכלל קרדאווי ברשימת הדמויות הבכירות במזה"ת שהירצו לסטודנטים אמריקנים שהשתתפו ב"מחנה הכשרה לעיתונאים" - תוכנית משותפת לאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, לאוניברסיטת קטר ולאוניברסיטה האמריקנית בקהיר.

נוכחותו הנרחבת בקטר ובעיר החינוך המתפתחת במהירות אינה מרתיעה מוסדות להשכלה גבוהה אמריקנית מחשיפתם של סטודנטים להשפעתו הרעילה של קרדאווי.

תמיכתה הכספית והאידיאולוגית המשמעותית של קטר בקרדאווי, מסייעת לקידום תוכניתם של תנועת "האחים". בפברואר 2009 הודה קרדאווי לקטר "על כך שקיבלה אותי והתירה לי לעשות את עבודתי בקנה מידה בינלאומי. מעולם לא נתקלתי בשום מכשול מלהביע בחופשיות כל מה שחפצתי".

כסף קטרי וקשרים אקדמיים מספקים רק חלק מן האמצעים הרבים להפצת השפעתם של "האחים", שהולכת ומחלחלת בעולם המערבי ומאפשרים לרשת מתפתחת של ארגונים וקרנות צדקה איסלאמיים לשגשג.

על-מנת להבין את השפעתם ההולכת ומתרחבת של "האחים" במערב, יש להבין תחילה את התכנון ארוך הטווח של הארגון ואת שיטותיו להבטחת צמיחתו. מייסד "האחים" חסן אלבנא הבין כי עוצמה כלכלית היא קריטית להצלחתו של הארגון, ותסייע לחתירה תחת כוחם של הלא-מאמינים ול"עבודה למען ייסוד שלטון איסלאמי עלי אדמות".

לאתר מגזין מראה
ד"ר רחל ארנפלד היא מנהלת המרכז האמריקני לדמוקרטיה ומחברת הספר Funding Evil: How Terrorism is Financed - and How to Stop It.
תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  26/02/2011
רחל ארנפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתיב הניצחון של האחים המוסלמים (חלק א')
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד סתם אזרח
20/02/11 05:17
2
עוד סתם אזרח
20/02/11 05:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעת לעת מתנהל ויכוח, לא אינטנסיבי מדי, על שינוי שיטת הבחירות בישראל. בכנס "ישראל 2021" שנערך בירושלים בינואר 2011, נערכו דיונים בנושאים העומדים ברומה של המדינה. רבים ציינו כגורם מעכב להתפתחות המדינה את בעיית ה"משילות" (Governance), כלומר את יכולתה של הצמרת הפוליטית הנבחרת להוציא אל הפועל תוכניות התואמות את תפיסת עולמה.
18/02/2011  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
"דעת הקהל" בישראל היא במידה רבה פיקציה. או שזאת נוצרת על-ידי התקשורת או על-ידי פוליטיקאים אינטרסנטיים בנסיבות מסויימות. הקהל בישראל אינו קהל אדיש אלא שעד כה הוא לא מצא את הדרך לתת ביטוי לעמדות שלו ולעוולות שנגרמות לו על-ידי השלטון בתחומי הכלכלה, החברה וגם המדיניות. הוא יילך לכיכרות לבילוי, חלקו יצטרף לעצרת המונים בעיקר אם יעמידו לרשותו אמצעי תחבורה הלוך ושוב. אם הוא נותן ביטוי לדעותיו, אזי בבחירות, וגם אז בדרך השלילה. הוא בוחר לאו-דווקא בראויים שעל דגלם חרות המאבק, החברתי או המדיני ויש להם קצת קבלות, אלא מדיח מי שלדעתו היו הבלתי ראויים. ואילו בין בחירות לבחירות אין בארץ דעת קהל נחושה. מי שמנצל עובדה זאת הם פוליטיקאים ציניים, דמגוגיים, צבועים, שהם עצמם שקועים בתככים מולידי שחיתות או שנושקים לסביבה המזוהמת הזאת. העם עומד מנגד.
18/02/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים

18/02/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לאט-לאט הולכת ומסתמנת מגמה לפיה כל המשטרים בארצות האיסלאם מאוימים על-ידי המון שקץ בעוול המתמשך. העם רואה את איכות חייו העלובה מול איכות חייהם של השליטים ומתוך חוסר אונים מוחלט הוא מתקומם. התחושה של הפרט מתחזקת בקרב ההמון ושום צבא מאורגן ככל שיהיה לא יוכל לעצור את השיטפון האדיר של המונים שאין להם כבר מה להפסיד. בכל מקום שעדיין לא פרצה מהפכה רואים את הנעשה במדינות אחרות והניצוצות הקיימים במקומות אלה סופם להתלכד, לצאת לרחובות ולתבוע במפגיע שינוי. זה יקרה גם בירדן וגם בסוריה וגם בערב הסעודית, שום משטר ערבי לא יימלֵט.
18/02/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
כשמדובר בכלכלה, יש נכון ויש לא נכון. קופה מלאה מוכיחה שהעושים במלאכה יודעים את העבודה. כשהקופה ריקה, יש בעיה. אידיאולוגיה חברתית אינה רלוונטית כשהקופה ריקה ומאוד רלוונטית כשהיא מלאה. במילים פשוטות, לא ניתן להפריד בין כלכלה לרווחה. מי שמפריד, הוא גנב דעת או מאחז עיניים. וכאלה לא חסרים במקומותינו. די להביט שמאלה כדי לראות רבים מהם.
18/02/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il