|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

שי ליום האישה: מסע בארון הספרים היהודי (ב')

את הרשימה הזו אבקש להקדיש לאישה ולאם, שאת כל הרוע אנחנו מעמיסים עליה. אני מקדיש את הרשימה לאישה שאין לה שם. בניגוד לגיבורות העלומות שזכו לכינוי כמו - "אשת מנוח", בסיפור שלנו, זו ממש אישה ללא שם, רק "אשת של". אפילו לא מופיע השם "אשת לוט", אלא סתם "אשתו"
20/02/2011  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
להביט בחמלה לעבר מה שיצרנו

אני מקדיש מאמר זה לאלפי נשים שחיות בתוכנו. אלפי נשים ללא שם, אלפי נשים שמביטות אלינו בחמלה גדולה, ואנחנו לא נוהגים כלפיהן בחמלה, אפילו לא בקמצוץ של חמלה

איתן קלינסקי
שי ליום האישה: מסע בארון הספרים היהודי (א')

אני ממשיך כאן את מסעי אחר דמויות זנוחות ושוליות בסיפור המקראי. נשים שלא שמענו את קולן בסיפור, או שרק פירורי קולות הגיעו אלינו. אני מבקש להתמקד במיוחד בנשים מרדניות שאולי במריין הניעו את האנושות כדוגמת חווה אמנו, שהוצגה על-ידי הסופר כהתגלמות החטא. מצד אחד חטא בל יכופר, אך מצד שני חטא שמנווט את החברה מעולם עטוף בתמימות אל עולם הדעת, עולם החקר והספק, שלעתים גם גובה מחירים קשים.

את הרשימה הזו אבקש להקדיש לאישה ולאם, שאת כל הרוע אנחנו מעמיסים עליה. אני מקדיש את הרשימה לאישה שאין לה שם. בניגוד לגיבורות העלומות שזכו לכנוי כמו - "אשת מנוח", בסיפור שלנו, בבראשית י"ט 22, זו ממש אישה ללא שם, רק "אשת של". אפילו לא מופיע השם "אשת לוט", אלא סתם "אשתו", בהנחה שגיבור הסיפור, הגבר, מוכר לנו.

דמות עלומה זו יוצאת מעולמה הכנוע והפאסיבי, עושה מעשה של תנועת גוף, והמעשה הזה נחרט לדורות בספרות ההלכה, המדרש והאגדה. למרבה הצער הראיה המנווטת כלפיה היא אך ורק שלילית. תנועת גוף אחת שביצעה שפטה אותה בספרות ההלכה כהתגלמות האימה והמסוכנות, כפי שזה באה לידי ביטוי בברכות נד, א' - "אשת לוט - פורענות היא" .

אשת לוט נשפטה בספרות המדרש בעוצמות בוטות ופוגעניות בדיוק כמו שנשפטה חווה במעשה התפוח - "כיוון שנבראה - נברא השטן עימה " (בראשית רבה י"ז) . חווה היא התגלמות השטן ואשת לוט - "פורענות היא". היא נשפטה על-ידי גדול הפרשנים , רש"י, כאישה קמצנית שלא קידמה את האורחים בלחם ובמלח, על כן גם נענשה והפכה לנציב מלח - "במלח חטאה ובמלח לקתה", בפירוש לבראשית י"ט 5. המדרש להוט להציג את אשת לוט כקמצנית ורעת לב שאינה מקפידה במצוות הכנסת אורחים שהביא בעלה לביתם, לכן יש הצדקה לעונש שהגיע לה - מידה כנגד מידה.

מעשה חסד אחד בכל אופן נעשה בספרות המדרש עם אשת לוט על-ידי רבי אליעזר. החסד הראשוני הוא בכך שהוא נותן לה שם - עידית, ולא אשתו של ...יש גם גרסאות, ששמה היה - עירית, כנראה מלשון עיר. החסד השני הוא בכך, שהוא מציג את הפנית המבט לאחור של אשת לוט כביטוי טבעי המתבקש על-ידי אם הנפרדת מעברה. רבי אליעזר מציג את הצד האנושי במה שנראה חטא - ותבט אשתו מאחוריו - "נכמרו רחמיה על בנותיה הנשואות בסדום , והביטה אחוריה לראות ...." .

היש דבר יותר אנושי, יותר אמהי מאשר לבקש להפנות מבט אחרון, אל המקום בו נשאר כל עברך, משפחה, הורים . הבית בו חיית . אינני מקבל את הגישה הרואה בהפניית המבט לאחור התרסה, היא בוודאי לא ביקשה להתריס נגד אלוהים. לפנינו ביטוי אנושי והומאני רווי ערגה של אמא המבקשת לחוש בעיניה את הקשר לעברה, למשפחתה, למקום בו חיה, בו נותרו בני משפחתה, וממנו היא נאלצת להיפרד.

האם אין מקום לעלות על הדעת, שאולי השאירה שם שכנה יקרה, שהייתה לה ידידת נפש. זו הפנית מבט הכי אנושית, שאין לראות בה הפנית מבט מתריסה המאיימת על השררה הפאטריאכלית ועל הסדר האלוקי, לכן אני דוחה מכל וכל את הגישה שיש להיענש על כך בעונש חמור, שיהווה לקח לדורות, ככה ייעשה לכל מי שירים ידו נגד השררה ונגד הצו האלוקי.

לעבר האישה שהפנתה מבט לאחור לא בזעם, אלא בחמלה גדולה, מסורת ישראל לא נהגה בה בחמלה גדולה, ועונשה היה "ותהי נציב מלח " (בראשית י"ט 26(. החרפה בסיפור, שהאישה שהביעה חמלה, והבעת החמלה הייתה בהפניית מבט לעבר העבר העולה בלהבות - היא נענשה במלוא חומרת הדין. בעלה שמעד - תרצו חטא - בחטא חמור של גילוי עריות לא נענש.

המקרא מגלה כלפיו הבנה בתוקף הנסיבות בהן בוצע מעשה גילוי העריות. אבל אין חמלה מצד הסופר לתוקף הנסיבות, בהן ביצעה לוט אקט של חמלה אמהית שפורש כחטא, שדינו הוא אחד - קטילת חייה.

אשת לוט חוותה בחייה מעמדים קשים מנשוא. היא הייתה עדה למעמד המזעזע בשעה, שבעלה הציע לאנשי סדום החוטאים את שתי בנותיה. נערות צעירות. הסופר המקראי אינו מספר לנו כיצד הגיבה למעמד. אשת לוט - כפי שאני רואה אותה לנגד עיני - נחמץ ליבה, עולמה נחרב. היא עולה על מסלול חיים שאין לה שליטה עליו. היא נופלת לתהום הנשיה של חיים ללא תכלית במסע אל הפרידה מעברה. ובעבותות המוות היא מבקשת להאחז בעברה - היא מפנה מבט אנושי לאחור, וכל מי שמפרשו כחטא שחטאה פוגע בכל מה שברור לי כאנושי והומאני. וזאת , אשת לוט שלי.

סיפור אשת לוט מצטרף לשורה ארוכה של סיפורי עם לפיהם ההסתכלות באסור מביאה עימה מוות או כל אסון אחר. זה בא לידי ביטוי בדברי אלוהים למשה במעמד הר סיני, שיזהיר את העם פן יראה את אלוהים "ונפל ממנו רב". זה מסביר יותר מאוחר את חששו של מנוח, האומר לאשתו העקרה: "מות נמות כי אלוהים ראינו" (שופטים י"ג 22).

גם בספרות המיתולוגית הקלאסית אנו עדים להסתכלות לעברו של האסור והעונש שבא בעקבותיו. פנדורה פתחה את התיבה שאסור היה לפותחה ומסתכלת בתוכה למרות האיסור. והאם יש סיפור נוגע ללב בהתמודדות עם הפרת צו האיסור כמו סיפורו של אורסאוס שירד לשאול כדי לגאול את רעייתו האהובה אווירידיקה, בדרך אל החופש הנכסף הוא מאבד אותה לנצח, כי הוא מפר את האיסור. הוא מפנה מבט של בעל דואג לאחור כדי לחוש בבטחה שהיא מאחוריו.

אני מקדיש מאמר זה לאלפי נשים שחיות בתוכנו. אלפי נשים ללא שם, אלפי נשים שמביטות אלינו בחמלה גדולה, ואנחנו לא נוהגים כלפיהן בחמלה, אפילו לא בקמצוץ של חמלה . אני מקדיש את המאמר לאותן נשים ללא שם, מהגרות עבודה, שהחליטו לתת ביטוי למאוויים נשיים אנושיים והביאו את פרי אהבתם לאוויר העולם. הן נשפטות על ידינו כנשים שביצעו דבר עבירה, ולכן יש מייד לגרשן . אנחנו רצינו מכונות עבודה שישרתו אותנו ושכחנו שהן בנות אנוש. ועל שכחה זו יש להעניש אותנו.

כחברה שנושאת את ערכי המוסר היהודי העולה מספר הספרים, אנחנו חייבים להביט ביתר חמלה לעבר מה שיצרנו - במו ידינו, במו חטאנו - בחצר האחורית של חיינו. חצר שגדלה והתעצמה בשנים האחרונות והיא אות קין על החצר הקדמית.

תאריך:  20/02/2011   |   עודכן:  20/02/2011
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שי ליום האישה: מסע בארון הספרים היהודי (ב')
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
20/02/11 18:56
 
אני מחכה
21/02/11 12:51
2
נהניתי מהגישה
21/02/11 11:36
3
פלא יועץ
21/02/11 16:00
 
איתן קלינסקי
21/02/11 23:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שגריר ישראל בבריטניה, מר רון פרושאור, אמר לאחרונה כי מה שמרתיח אותו הם אותם פרופסורים ישראלים המצטרפים למסע ההסתה וההחרמה ולשלילת זכות קיומה של ישראל. "אני לא מבין איפה היושר האינטלקטואלי שלהם. הם מגיעים מאוניברסיטאות בארץ וקוראים להחרים את האוניברסיטה שמעסיקה אותם! זו המצאה ישראלית שאין לה אח ורע".
20/02/2011  |  שמואל פישר  |   מאמרים
הסתדרות המורים הכריזה על תאריך לבחירות, ועכשיו הגיע הזמן להעניש את הנהגת ההסתדרות, על שנים של פגיעה במורים והתעלמות ממצוקתם. וסרמן ואנשיו, ששולטים בהסתדרות משנת 2002, פוגעים בצורה חמורה במורים, תוך שהם מנסים להסתיר את העובדות האמיתיות לגבי רפורמת 'אופק חדש' ונאבקים בכל ביקורת שחושפת את ההידרדרות במעמד המורה בישראל. וסרמן ואנשיו פגעו במורים לא רק בכיסם, אלא רמסו את שארית כבודם, ונטלו מהם את היכולת לשמור על מעמדם המקצועי.
20/02/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בשלושת הימים האחרונים בראש החדשות, בתקשורת האלקטרונית והכתובה, מאיימים עלינו בשתי ספינות קרב אירניות המתכוננות לעבור בתעלת סואץ בדרכן לים התיכון. גם ממשלת ישראל מצטרפת למסע ההפחדה בפרסומים כי ישראל רואה בחדירת הספינות לים התיכון פרובוקציה ואיום.
20/02/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
פרשת גלנט עברה כמה תהפוכות. היא נפתחה בכתבתו של קלמן ליבסקינד במעריב, שלא השאירה אחריה הדים או תוצאות. מינוי גלנט לרמטכ"ל גרם לה ל"תחיית המתים" ועורר מהומה עצומה. תחילה, נטתה דעת הקהל נגד האלוף. ראו בהתנהגותו חמדנות, אי אמירת אמת וניצול המעמד והשררה. את הווילה שלו, על ארבעת צריחיה, צילמו מכל הצדדים ומן האוויר, וכמעט פה אחד פסקו: איש כזה אינו ראוי להיות רמטכ"ל!
20/02/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אם אתה בעל עסק קטן-בינוני, בוודאי התלבטת פעמים רבות כיצד לחלק את העוגה התקציבית של השיווק. ובמציאות השיווקית, חלק מתקציב זה צריך להיות מוקצה לבניית אתר, מכיוון שאם אתה לא שם, אתה לא קיים. כמה פעמים שמעת את הבקשה "שלח לי לינק...", אז מה תגיד, "אין לי"?
20/02/2011  |  רחלי נטע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il