בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
התנגשות הרכבות האחרונה ליד נתניה (7.4.11) [צילום: פלאש 90]
|
|
|
לסגור את רכבת ישראל
|
התקלות החוזרות ונשנות שלה הן עדות חותכת לאוזלת ידה המוחלטת. למרות הדוח החמור של מבקר המדינה משנת 2006, היא עדיין לא הצליחה עד היום ליישם את ממצאיו, המצביעים על שורה ארוכה של מחדלי בטיחות
|
חמש שנים תמימות חלפו מאז הדוח החמור של מבקר המדינה על מחדלי הרכבת, וזו עדיין לא למדה את הלקח המתבקש. התקלות החוזרות ונשנות בה הן רק עדות חותכת לאוזלת ידה המוחלטת. שרשרת המחדלים של הרכבת שזורה בסוגיות-בטיחות שלא טופלו במשך למעלה מ-25 שנה. כך, למשל, לא נבדקת כראוי כשירות הנהגים, ורק בהתנגשות הרכבות של סוף השבוע האחרון התברר, פעם נוספת, כי נהג הקטר גרם לתאונה דרומית לתחנת נתניה כשלא ציית לרמזור האדום. הפעם נגמר העניין בעשרות פצועים, לעומת פעמים קודמות, שבהן היו הרוגים. ואם לא די בכך, הרי שממש באותו יום של תאונה, התגלה עשן עולה מתחתית הרכבת, בתחנת מודיעין, לאחר שהתברר כי בלמיה נתפסו.
|
הכתובת לתקלות האלה הייתה, אומנם, כבר מזמן על הקיר. בחברת הרכבת עצמה לא מתכחשים לעניין. אנשיה מודעים היטב לבעיית עבירות התנועה של נהגיה ולתחזוקה הכושלת של קרונותיה המיושנים. למרות זאת הם נאחזים בטענה, מגוחכת כשלעצמה, של חדלון-אונים, באשר ועדות המשמעת מתקשות, לדבריהם, להטיל עונשים חמורים על מפירי הוראות הבטיחות, מחמת התנגדותם של נציגי העובדים. בדרך כלל נענשים הנהגים העבריינים בעונשים "על תנאי", כמו ניכוי שכר של ימי-עבודה בלבד, אלא שגם במקרים חמורים, כמו נהיגה ברמזור אדום או במהירות מופרזת, מוטלים עליהם עונשים סמליים, דוגמת אזהרה או קנס. ובתוך כך יודעים המומחים לתחבורה להעיד שכוח האדם העומד לרשות חברת הרכבת פשוט אינו מסוגל להתמודד עם הצרכים החדשים של רכבות שנות ה-2000.
|
|
|
שריפת הרכבת ליד שפיים (28.12.10) [פלאש 90]
|
|
מאזן התקלות של השנה האחרונה בלבד מצביע על התנגשות רכבת במיניבוס, ליד קריית-גת, שבה נהרגו שבעה בני משפחה אחת; על 120 פצועים משריפה שפרצה בקרונות מדליפת סולר ליד קיבוץ שפיים; ועל עשן שעלה מקרונות הרכבת, ליד שבי-ציון, בעקבות תקלה בבלמים. במרוצת 25 השנים האחרונות מצאו כ-150 איש את מותם בתאונות הרכבת, שלשירותיה נזקקים כ-25 מיליון נוסעים בשנה. הנה כי כן, לא אירוע חריג, אלא הזנחה ומחדלים של שנים, הם שגורמים לליקויים החמורים ולסכנה הבטיחותית הממשית, שבה הופכת רכבת ישראל למלכודת של מוות. לא פחות מקוממת העובדה שחרף הפיכתה לחברה ממשלתית, מתנהלת הרכבת כגוף אנכרוניסטי, עם כשל קולוסאלי. אין זאת כי אם המשבר ברכבת הוא תוצר של התעלמות סדרתית מצד המנכ"לים שלה לדורותיהם, שיותר דיברו מאשר עשו, ושל שרי-תחבורה שהצהירו דברים, אבל שכחו לוודא את ביצועם. המסקנה המתבקשת, אפוא, היא חד-משמעית וכואבת. הגיע הזמן לסגור לאלתר את רכבת ישראל, חשוכת המרפא, שבמקום לדהור קדימה רק דוהרת אחורה. הנה כי כן, שיר הילדים המיתולוגי של פעם, "בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת", הוא היום רק מוצג ארכיאולוגי.
|
|
תאריך:
|
11/04/2011
|
|
|
עודכן:
|
11/04/2011
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בר דרור דוד
|
11/04/11 19:22
|
|
2
|
|
פישלזון
|
11/04/11 22:49
|
|
3
|
|
המומחה
|
11/04/11 23:04
|
|
4
|
|
כרמיאלי
|
11/04/11 23:06
|
|
5
|
|
אין עתיד
|
12/04/11 08:28
|
|
6
|
|
אביתר בן-צדף
|
12/04/11 09:23
|
|
59 נוסעי רכבת מצאו עצמם (יום ה', 7.4.11) שוכבים על החצץ שסמוך למסילת הרכבת מדרום לנתניה ומטופלים בידי חובשי מד"א - במקום להגיע למקום העבודה, לאוניברסיטה או לחזור בשלום הביתה מהבסיס. זאת, לאחר ששתי רכבות מצאו עצמן במפתיע נוסעות זו מול זו, בדרך להתנגשות בלתי נמנעת. מתחקור ראשוני עולה אומנם כי טעות אנוש מצד אחד הנהגים היא שגרמה לתאונה. ואולם בחודשים האחרונים היו אלה גם ליקויים טכניים בקטרים או בקרונות שהביאו לאירועים שרק בדרך נס לא הסתיימו באסון.
|
|
|
לפני כחודש וחצי, שלח משרד התחבורה לרשימת תפוצה מצומצמת את דוח צוות הבדיקה, שמינה מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר יעקב גנות, לתאונת שימוט הרכבת שהייתה ביום 09.09.09 במסילת באר שבע-נען, בסמוך לכפר מנחם. באירוע, שעלול היה להסתיים באסון כבד, נפצעו למרבה המזל רק 14 נוסעים ופקח באורח קל. נזק כבד נגרם לשני קרונות ולתשתית המסילה.
|
|
|
התקלה החמורה שאירעה ברכבת שהייתה בדרכה מכפר-סבא לתחנת ראשונים (יום ו', 11.3.11) היא למעשה תולדה של השריפה הגדולה שפרצה ב-28 בדצמבר 2010 ברכבת ליד שפיים. ל-News1 נודע כי בעקבות אותה שריפה הורתה הנהלת רכבת ישראל, עוד בטרם ידעה מהי הסיבה לתקלה, לבדוק ולהחליף כמעט את כל הקרדנים (צירי ההינע) שאף חלק מהם הוטסו לישראל במשלוח בהול [כהערת אגב, ייאמר, כי לא ברור מדוע היה צורך להחליף כל כך הרבה קרדנים ועוד להטיס אותם במשלוח בהול].
|
|
|
"משהו רע קורה ב רכבת ישראל בשנים האחרונות. כמות התקלות, השיבושים והתאונות מעידים על התנהלות בעייתית וכשלים ניהוליים וארגוניים, המסכנים חיי אדם", כך אמר (יום ג', 1.3.11) יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון.
|
|
|
|