|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מים זורמים, נחת מתמשכת: מזרקות ומפלי מים כמקור לרווחה בגינה
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
ישראל לא למדה דבר. אותה שאננות אותה רשלנות [צילום: פלאש 90]

יום הנכבה: קלישאה התנהגותית ישראלית במיטבה

אם אירועי יום הנכבה אמורים לייצג את יכולתה האמיתית של ישראל להגיב ביעילות לאתגרי החודשים הקרובים - כדאי לכולנו להיות מודאגים מאוד ישראל שוקדת בקפידה על תדמיתה הנבנית בהתמדה כ"עם הטמבלים". אילו חשבתי שמדובר בתרגיל הונאה ישראלי מתוחכם - ניחא. אבל ככל שאנו מצליחים יותר לייצר כשלונות מהצלחות, אני הולך ומשתכנע שזו המציאות אם יש כאן הונאה, הרי זו הונאה של עצמנו
19/05/2011  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

באירועי ה- 15.5.11, שבה ישראל והוכיחה שלא למדה דבר ולא שכחה דבר מכל האירועים הכושלים שבהם הייתה מעורבת בעשור האחרון. אותה שאננות, אותה דילטנטיות ואותה רשלנות - כולן מוליכות לעבר תוצאה אחת: תיכנון לקוי, ביצוע אקראי, חריגות וחריקות שסופן רצף שאינו נגמר של דיבורי סרק, תרוצים, סיסמאות, "פסטיבל תקשורתי" חסר ערך וחסר תכלית... ורגיעה זמנית עד לכשל הבא.

המודיעין שוב כשל בצפון, הרמטכ"ל אמר ש"זה לא טוב", אלוף פקוד הצפון "לקח אחריות", הכוחות היו בשטח ליד מג'דל שאמס (אליבא ד'אחדים מן הפרשנים הצבאיים) אבל לא הופעלו..., שר הביטחון בדיון המדיני בכנסת באותו יום נראה זחוח וכסבור שלא במגרשו הייתה הפשלה העיקרית.

מופז מנהל את מאבק האגו התקופתי שלו נגד לבני על גבו של עם ישראל, ולבני ("האלטרנטיבה" לביבי כראש ממשלה) בנאום ראש האופוזיציה בכנסת - כולה סיסמאות דמגוגיות, רעש וצילצולים. את בתוליה במשרד ראש הממשלה, הקריבה כבר מזמן על מזבח "הפופולריות הבינלאומית" באירופה וארה"ב, לה זכתה בהתיצבותה כ"התקוה הגדולה" של המערב לכניעה ישראלית אלגנטית בשאלה הפלשתינית. "כנסי אנשי עסקים מודאגים" שראינו לאחרונה, הם מסע פוליטי מאורגן היטב ע"י האופוזיציה.

אין בכך חדש ועל-פי שמות המארגנים, אני משוכנע שלפחות לחלק ממשתתפי כנסים אלה ציפיות לרווח כלכלי ואישי מהשתתפותו בכנס, אם וכאשר תגיע לבני למשרד ראש הממשלה. לנוכח פסטיבלים אלה, אולי ראוי לחזור ולהזכיר "למאורות הדמוקרטיה" שלנו, שמדיניותה של ישראל צריכה להקבע ע"י הממשלה והכנסת (לא רק ראש הממשלה, עם כל הכבוד), ברוח רצונו של רוב הציבור - כפי שהוא מיוצג כיום בכנסת, ובממשלה שקיבלה את אמונה.

בקיצור: ישראל שוקדת בקפידה על תדמיתה הנבנית בהתמדה כ"עם הטמבלים". אילו חשבתי שמדובר בתרגיל הונאה ישראלי מתוחכם - ניחא; אבל ככל שאנו מצליחים יותר ליצר כשלונות מהצלחות, אני הולך ומשתכנע שזו המציאות. אם יש כאן הונאה, הרי זו הונאה של עצמנו...

באותו יום עצמו, 15.5.11, נואם ראש הממשלה נאום מדיני בפתיחת מושב הכנסת. משהו שבין "נאום בר-אילן" לבין "חזון העתיד הוורוד שיבוא בעקבותיו". פשרה צולעת בין הצורך לחלוק כבוד לכנסת ודרך-ארץ לבוחריו, לבין הצורך האובססיבי להשתחרר מתדמית "הפסיבי הכרוני", ולסייע לגורמים שונים בארה"ב לפרוס לפניו בביקור הקרוב שטיח אדמדם; (שכן, ספק רב אם יזכה לשטיח אדום) - ביבי "הפוזל" במיטבו. ובנאום זה, על-רקע אירועי היום, במקום שיזהיר בשפה בוטה את העולם ואת שכניה של ישראל שלא להתגרות בה, וכי "עצימת העיניים" שהופגנה הפעם איננה עתידה לחזור על עצמה, הוא, כדרכו, עוקף את הנושא.

ראש הממשלה למד כבר משהו בחייו הפוליטיים, ונראה שהשעור החשוב ביותר שלו הוא שעץ גמיש אינו נשבר אפילו ברוח סערה. אולם, הוא שכח שתפקידו אינו ליצג את היער אלא את המדינה שאותה הוא משרת כראש ממשלה. היה עליו לומר, דווקא לנוכח אירועי אותו יום, שהמבחן המרכזי של ממשלת ישראל יהיה להגן על אזרחיה, בין אם הדברים יצטלמו יפה ובין אם לאו. היה עליו לומר שמי שסבור שאירועי ה- 15.5.11 מיצגים פרומו לאירועים שיבואו אחריהם - טועה בגדול, ומי שמתכנן את המשט לעזה ביוני הקרוב, לוקח על עצמו סיכונים אדירים.

היה עליו לחזור בהדגשה רבה על המוטו הנכון והחשוב שלו ביחסי ישראל עם העולם הערבי - הדדיות. לנוכח ה"איומים" מבית ומחוץ על "צונאמי מדיני" ועל צעדים חד-צדדיים באו"מ בספטמבר הקרוב, חייב היה ראש הממשלה להזהיר כי "עיקרון ההדדיות" מחייב שצעדים ערביים חד-צדדיים, יענו ע"י צעדים חד-צדדיים מצד ישראל שעל עוצמתם ואופיים תחליט ישראל - עליו לא רק לומר זאת, עליו לשכנע שכוונותיו אמיתיות ורציניות.

הערבים והפלשתיאים "גילו" בחודשים האחרונים את משקלם הפוליטי של ההמונים, ונראה שהם בוחנים עתה את הדרכים לנצל משקל זה במסגרת הסכסוך עם ישראל. אירועי ה- 15.5.11, היו קדם-חזרה מוצלח לתרגיל גדול יותר שיערך בעתיד הלא רחוק. הצלחת קדם-התרגיל, מגדילה כמובן את התיאבון לבצע את התרגיל הבא ויתכן אף להפוך אותו, לצד הטרור, לאסטרטגיית מאבק נוספת נגד ישראל. ישראל חייבת להתעשת במהירות נוכח אפשרות זו ולעצב אסטרטגיה נגדית. אם לא תעשה כך, תהיינה ההתפתחויות באזור מהירות וקשות. הקשבתי בערב ה- 15.5 לשיחה בערוץ הראשון בין המנחה לבין האלוף ב(מיל.) ישראל זמיר, ראש אג"ם לשעבר; שיחה מדכאת. האיש לא היה מסוגל להגיד דבר אחד קונקרטי על האופן בו חייבת ישראל להערך אל מול פני האיום החדש.

אינני חושב שהסיבה לכך היא סיווגו הביטחוני של הנושא. לצערי, אני מתרשם שהוא מבטא מציאות קיימת בצמרת צה"ל ומערכת הביטחון, עד לדרג הגבוה ביותר. הדבר חמור יותר משום שלא רק אני מבחין בכך. ישראל לא תוכל לעצור תנועות המונים לאורך גבולותיה במקלות, אבנים וגז מדמיע. מי שסומך על אמצעים אלה, מניח את ביטחונו וחייו על קרן הצבי. ישראל כנראה לא תוכל לסמוך יותר על המשטרים במדינות השכנות שירסנו תנועות כאלה, משום ש-: א. שאין הם מעוניינים בכך; ב. מצבם הפוליטי לא יאפשר להם לצאת נגד ההמונים, אם תנועת ההמונים תכוון כלפי ישראל ולא כלפי משטרם. לכן, בין אם אנו רוצים בכך ובין אם לאו, הנטל יפול עד מהרה על ישראל. אילו היה מדובר בכוחות צבא, ישראל התנסתה בעבר בהתמודדויות בתנאים אסימטריים מול צבאות זרים, וסביר שהיא עדיין מסוגלת גם כיום לעמוד בהתמודדויות כאלה היטב (שאלת המחיר היא שאלה נפרדת). אבל ישראל לא התנסתה בהתמודדות מול כוחות "לא מזויינים" המנסים לפלוש לשטחיה1.

אם תניח להם בכך, יתברר עד מהרה שבתוצאות הסופיות אין הבדל בין פלישה צבאית לפלישה לא מזויינת; גורם הזמן עשוי ורמת ההרס והפגיעות המידיות עשויים להיות שונים; ורמת האכזריות - גדולה יותר. האיום הוא ממשי, גם אם איננו איום קיומי ברגע זה. חייבים למנוע התפתחויות שיהפכו אותו למשבר אזורי ולאיום קיומי, בין אם במקרה ובין אם בשל טעות בשיקול. בדינמיקה של המונים, מידת האקראיות גדולה מאוד, ומשנפרצים מחסומי הפחד וההרתעה, גולשים הדברים במהירות לעבר כאוס בלתי נשלט. הערבים נמצאים כיום באופוריה מדינית, וזו עשויה לפתות אותם לגלוש לעבר מבחנים הולכים וקשים לישראל. המבחן המיידי של ישראל הוא יצירת תודעה ותחושה, הן אצל הערבים והן במדינות השפויות בעולם, שיש לעצור גל זה בטרם יהפוך לסכסוך אזורי כולל ועקוב מדם, שכן מנוי וגמור עם ישראל למנוע פלישות חמושות או בלתי חמושות אליה, בכל דרך אפשרית ובכל מחיר! גם על אלה צריך היה ראש הממשלה לעמוד בנאומו בפתיחת הכנסת, על-רקע אירועי ה-15.5.

ישראל ממשיכה להתחפר ולהגיב במקום לייצר מציאות שכל השחקנים הבינלאומיים יהיו חייבים לקחתה בחשבון. בחיים המדיניים, מי שאינו משפיע על המציאות אינו נשמע, אינו נראה ואינו נלקח בחשבון. השפעה על המציאות כוללת תמיד מרכיבים חיוביים - יוצרים, בונים, משפרים, מקדמים; ומרכיבים שליליים - מונעים, מעכבים, משבשים, מרתיעים. מציאות נשלטת ביחסי ישראל עם הערבים2, יכולה להיווצר באחד משני אופנים: אם הצד השני מעוניין בהסכם - עליה להציג בפומבי עמדות ברורות לגבי גבולות הויתורים (הקוים האדומים) של ישראל. כאשר הצד השני מכיר את הקוים האדומים ובכל זאת מתיצב למו"מ רציני, סביר להניח שהחליט באמת להתקדם לעבר שלום; מכל מקום כוונתו שווה בדיקה.

אם הצד השני אינו מעוניין בהסכם - אסור לישראל לדבר על ויתורים, משום שכל דיבור כזה הוא הפסד נטו לישראל שיחליש את עמדותיה במו"מ, כאשר יווצרו התנאים הנאותים לניהולו; בהתנהלותו של נתניהו בסוגיה זו, הוא צודק בהחלט. לעת הזו, המבחן לרצונם הכן של הערבים בהסדר, הוא חזרתם של הפלשתינים (כנציגי הערבים) לשולחן המו"מ, לשיחות ישירות ללא תנאים מוקדמים. כל עוד לא קורה דבר זה, רשאית ישראל להניח - ועליה לומר זאת בפה מלא ובפומבי - שהערבים עדיין "דגים במים עכורים" ואופרטיבית טרם קבלו את העיקרון שאין מהלכים חד-צדדיים שמובילים לשלום מוסכם ולסיום הסכסוך. ולפיכך הם עדיין מנסים להכתיב מציאות ואינם רוצים באמת בשלום.

בתקופה הקרובה, על ישראל להציג שתי סכמות (מפות דרכים) להתפתחויות אפשריות: סכמה של תהליך מו"מ ישיר המתקדם לשלום בתום לב, וסכמה למצב שבו אין תהליך של מו"מ ישיר המתקדם בתום לב לעבר שלום (תהליך שיש בו אלימות ו/או צעדים חד-צדדיים). סכמות אלה צריכה ישראל להציג במישור המילולי ובמקביל גם במישור האופרטיבי. במציאות שבה אין תהליך של מו"מ המתקדם בתום לב לשלום, פרושו של המישור האופרטיבי הוא חופש פעולה לישראל המשרת את האינטרסים שלה.

חופש פעולה כזה יכלול: בניה, סיפוח זוחל, הכבדה כלכלית לחץ ביטחוני ועוד - כל הצעדים מכוונים לשתי מטרות מרכזיות: א. הפעלת לחץ על הצד השני לחזור לשולחן המו"מ. ב. מניעת מצב שמקנה לצד השני אפשרות לשנות חד-צדדית את המציאות בשטח; אסור שיהיה גמול לסרבנות שלום. על הקווים האדומים שצריכה ישראל לאמץ ולשמר, עמדתי כבר במאמר קודם (במדור זה) ולכן לא אחזור על כך כאן. במציאות שבה מתקיים תהליך של מו"מ ישיר לשלום בתום לב, יש מקום למחוות על בסיס של הדדיות ולהתחשבות בצד השני ובלבד שאין מדובר בצעדים בלתי-הפיכים.

לסיכום

האתגר החדש לישראל הוא "אסטרטגיית ההמונים". קיים הבדל מהותי בין פעולת אסטרטגיה זו במסגרת מדינה ריבונית קיימת במטרה להביא לשינויים פנימיים בתוכה, לבין הפיכתה לאסטרטגיית לחימה נגד מדינה ריבונית אחרת, כוונה שעליה רמזו אירועי ה- 15.5.11. כאסטרטגיית לחימה, יש לטפל בה בכלים מלחמתיים ולפי תורת לחימה ודוקטרינה מותאמת, ולא בכלים לפיזור הפגנות. אסטרטגיה זו אינה מבטאת מציאות של הפרת סדר שלה נדרשת פעולות שיטור, היא מבטאת תוקפנות מדינית שנגדה דרושה הגנה פעילה ואפקטיבית. במסגרת הערכות מחוייבת המציאות להתמודדות באסטרטגיה החדשה לקראת ספטמבר 2011, ויתכן שאף קודם לכן, חייבת הממשלה להקים מטה פעולה לאומי, שיסנכרן את ההערכות הכוללת. לטעמי, מוטב שימצא מחוץ למשרדים המטפלים כיום בסוגיות הביטחון השוטף, בכדי למנוע מצב של ניגודי עניינים והסחת דעת מאיומים אחרים שלא פסו.

אני סבור שהאיש המתאים לעמוד בראש מטה כזה הוא השר בוגי יעלון, ואליו צריך לצרף איש כלכלה בכיר. אחד מתפקידיו של מטה זה יהיה שת"פ עם המעסיקים, המשרדים הכלכליים בממשלה וההסתדרות, לשם עיצוב הערכות ומענים ברמה לאומית כוללת להתמודדות עם שינויים והתפתחויות במצב הכלכלי על-רקע מיתאר ספטמבר 2011 באו"מ, היה ויתרחש - עם קדימונים או בלעדיהם. לא שינוי מדיניות היסוד של ישראל או התקפלות טוטאלית בנוסח קדימה דרושים לנו כיום; דרושים לנו שינוס מותניים ושכנוע כל הגורמים האחראיים מבית ומחוץ שישראל עומדת ותעמוד על הקווים האדומים שלה, מול כל אסטרטגיה חד-צדדית שהיא.

הערות

1. כאשר אדם בודד או קבוצה קטנה של אזרחים עוברים את הגבול באקראי, מדובר בתקרית, וניתן להתיחס לדבר בסלחנות מסויימת או בחומרה פחותה. כאשר מאות ואלפים ואולי יותר עושים זאת בדרך מאורגנת, זו פלישה לכל דבר ועניין, ואסור להקל ראש בדבר.

2. אני משתמש כאן במתכוון בהתיחסות לערבים ככלל ולא לפלשתינים, משום שהסכסוך האמיתי אינו בין ישראל לפלשתינים אלא בינה לבין הערבים. דווקא יום הנכבה ממחיש זאת היטב, משום שאירוע 1948 נגזרו ממעורבותו של העולם הערבי בסכסוך האתני בארץ ישראל. הוא זה שכפה על ערביי א"י להתנגד לתוכנית החלוקה, הוא שתמך במלחמות ובטרור נגד ישראל, הוא שמונע לעיתים מזומנות מן הפלשתינים לנקוט צעדי פשרה המשרתים את האינטרסים שלהם, אבל לא את רצונותיו של העולם הערבי. הוא שהפעיל חרמות נגד ישראל והוא גם זה שתומך ומקדם את היוזמה באו"מ לקראת ספטמבר 2011. העולם הערבי היה והווה האיום האסטרטגי האמיתי על ישראל. הערבים הם שיצרו את הגולם המכונה "העם הפלשתיני", שאין לו שום איזכור ביטוי מדיני או איזכור היסטורי לפני המאה ה-20 ועשו זאת שצעד אסטרטגי במאבקם נגד ישראל. אין לישראל בעיה להתמודד עם הפלשתינים ואני סבור שאילו עמדה מולם בלבד, כבר היינו מצויים בעיבורו של הסדר בין הצדדים. לכן, אסור לישראל להסתפק בהסדר בינה לבין הפלשתינים, אלא לדרוש ולפעול להסדר מסגרת עם העולם הערבי, שההסדר עם הפלשתינים הוא חלק ממנו.

תאריך:  19/05/2011   |   עודכן:  19/05/2011
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יום הנכבה: קלישאה התנהגותית ישראלית במיטבה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איציקבן
19/05/11 16:29
 
ראספוטין בן מדביד
20/05/11 15:30
2
אלישמע
19/05/11 20:39
3
זבישמע
19/05/11 22:36
 
רפי לאופרט
20/05/11 09:49
 
מורה נבוכים
20/05/11 15:36
4
efis
20/05/11 11:52
 
ראספוטין בן מדביד
20/05/11 15:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסכם העבודה הקיבוצי, שנחתם (יום ד', 18.5.11) במינהל מקרקעי ישראל, יאפשר לא רק להעביר בעלות ל-400 אלף משפחות ולהגדיל את שיווק המגרשים, אלא יאפשר גם להפעיל במהירות בחדשים הקרובים שורת צעדים ראשונים בתחום זה.
19/05/2011  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
השגריר הבריטי בברלין כתב לשר החוץ שלו, לורד האליפכס, ב 7 אפריל 1938 את הדברים הבאים: "אני מאמין כי כאשר תיושב בעיית הסודטים באופן משביע רצון, היטלר יהיה מוכן לדבר ברצינות על פירוק נשק". כאז כן עתה, יש שעדיין מאמינים לשקר הקטלני, שמסירת חבלי ארץ גוש קטיף, יהודה, שומרון, עציון והגולן, תביא שלום עם הערבים. רובנו ככולנו יודעים היום, יותר ויותר, כי האמת היא שאליל "השלום" השקרי התובע הקרבת שטחים תמורת "שלום", אינו אלא בולע שטחים תמורת טרור ומלחמה.
19/05/2011  |  משה חסדאי  |   מאמרים
יָמִים מְעֻבִּים בְּחַשְׁרַת זִכְרוֹנוֹת / שֶׁל שׁוֹאָה וּתְקוּמָה וְרִבּוּי עֲצָרוֹת,
19/05/2011  |  ערן גרף  |   מאמרים
הניסיונות לגבש "מחנה שלום" פרלמנטארי צוברים תאוצה. אנשי השלום בכנסת מצביעים נגד מפלגות הימין, המכשול לשלום המיוחל, וחותרים להצלחת חזית שלום פרלמנטארית - בשבירת כוחן של מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, "ישראל ביתנו" ו"האיחוד הלאומי". אך מבט פוליטי נוקב מבהיר שההצלחה בהקמת "מחנה שלום" אינה תלויה בימין, אלא דווקא ב"אופוזיציה" לממשלת נתניהו-ליברמן, קרי - ב"קדימה". הליכוד, "ישראל ביתנו" ולווייניהם - הם גלויים וברורים, ושום איש מרכז-שמאל לא יטעה ויתמוך בהם. הבעיה מתחילה בזיקית הלאומנית שלפני הבחירות מחליפה צבעה לשלום.
19/05/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
ביום השקר הפלשתיני, מה שעיתונאי העולם מכנים "יום הנכבה", אירעו מספר אירועים קשים של התפרעויות, פיגוע בלב תל אביב והאירוע המכונן ביותר - פריצת הגבול בין ישראל לסוריה במג'דל שמס. הגדיל לעשות אחד הצעירים שעוד הספיק "לקחת טרמפ" ליפו ו"לראות את ביתו", שבו שהה בילדותו (האיש בן שלושים לערך, כמובן שקר, כזב ורמייה).
19/05/2011  |  יניב אקרמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
אלי אלון
אלי אלון
אחד התנאים שהתנה יצחק בן צבי לקבלת תפקיד הנשיא הוא שבית הנשיא ישכון בירושלים    תרצה רבינוביץ' מדריכה וחוקרת ב-"יד בן צבי" אומרת כי אין זה מקרי שזה היה התנאי של בן- צבי. ליצחק בן צב...
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il