|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כואב את כאבן של הנשים הפלשתיניות [צילום: פלאש 90]

שיבת ציון ושיבת הצאן

אבות ישורון חדור הזדהות מוחלטת עם שיבת העם היהודי לציון, אך הוא מתריס מתוך כאב על כך שהשיבה לא בחלה בפגיעה במי שחי כאן. שירתו מאתגרת את החברה הישראלית ומציבה לה תמרורי-דרך מוסריים. תמרורים התובעים ממנה לפסוע רק בנתיבים המחייבים לא ליצור מציאות, שלצד "שִׁיבַת צִיּוֹן" אנחנו נהיה אלו שמונעים ממי שחי כאן את "שִׁיבַת הַצּאן"
13/06/2011  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

מעטים הם המשוררים, שהעזו לגעת בעצבים הרגישים של הקונפליקט היהודי ערבי, כפי שעשה זאת המשורר אבות ישורון בשיר דֶּבְּקָה בצירוף המלים "שִׁיבַת הַצֹּאן" על משקל הצירוף "שִׁיבַת צִיּוֹן". אבות ישורון חדור הזדהות מוחלטת עם שיבת העם היהודי לציון, אך הוא מתריס מתוך כאב על כך, שהשיבה לא בחלה בפגיעה במי שחי כאן. שירתו מאתגרת את החברה הישראלית ומציבה לה תמרורי דרך מוסריים. תמרורים התובעים ממנה לפסוע רק בנתיבים המחייבים לא ליצור מציאות, שלצד "שִׁיבַת צִיּוֹן" אנחנו נהיה אלו, שמונעים ממי שחי כאן את "שִׁיבַת הַצּאן". בל נהיה אנחנו השבים לציון, המונעים ממנו לחזור למה שהיה בית למגוריו ומשכן לצאנו .

אבות ישורון כואב את כאבה של האשה הפלשתינית - "וּבַדֶּרֶך נָדְדָה גָּ'אמִילָה . וַתִּדֶר שְׁמָהּ : שִׁיבַת הַצֹּאן". ההזדהות של אבות ישורון עם החלוצה העברייה הבונה חיים חדשים בארץ חדשה, בארץ ישראל, משתלבת בהזדהות עם גורל כואב של האשה הפלשתינית, המוצאת עצמה מגורשת מביתה, מהבית בו נולדה. וכאשר היא מממשת את זכותה לחזור, העיתונות העברית, בראשית שנות קיומה של המדינה, הכתירה אותה כמסתננת. כך התנהלו להן שתי מערכות, האחת - פלשתינית המחרפת את נפשה לחזור אל הבית ממנו רבים גורשו ורבים נסו על נפשם.

השנייה - המתירה את דמם של השבים את שִׁיבַת הַצּאן ויורה לעברם , כי הם משיגי גבול - "מסתננים". עד היום זכורות כותרות החרפה בעיתונות העברית מתחילת שנות החמישים על הרג "מסתננים", כאשר למעשה דובר במשפחות שלמות העושות את כל המאמצים לחזור בדרך לא דרך אל הכפר בו נולדו , בו נולדו הוריהם, סבים וסבתות.

בשיר "רַאחַת" - שבתרגום לעברית הוראתו "הָלְכָה" עם קונוטציה ברורה של המילה "בָּרְחָה" - נשמעת הזעקה העצורה של משורר עברי, שאינו משלים עם מציאות המחייבת את האשה הפלשתינית ללכת מביתה. לברוח מביתה. ב-1950 אבות ישורון הוא קול כמעט בודד בשירה העברית, הזועק את זעקתה של ג'אמילה הרוצה לחזור לביתה . הוא שופרן של כל הג'אמילות ומשפחותיהן הנאבקות למימוש זכותן לשוב למקום בו נולדו, למולדת.

אבות ישורון אוהב את שרה והגר. אוהב את האמא העבריה ואת האמא הערביה. לצד האם העבריה גם האם הערביה היא מושא הערצתו, לכן מצא עצמו מנודה שנים רבות בשירה העברית , ועל כך אני מצר. אנחנו פוגשים משורר הכואב את האסון, שפקד את העם היהודי בשואה, אבל הוא גם כואב את האסון שפקד את העם הפלשתיני, ועל כך הביקורת הממוסדת חבטה בו קשות. שנים רבות לא יכלו לסלוח לו.

בשיר "יום העז" מגורשת העז, אם הגדיים. בניה של האם זוכים לשם יחידאי בשפה העברית "שְׁבִיבוֹנִים". חוקר הספרות,חגי רוגני, בספרו "מול הכפר החרב" מעלה גרסה מעניינת לשם "שביבונים" , כנראה היא גזורה מהמילה הערבית "שביבא", שהוראת בעברית - "נוער". אנחנו כחברה עצמנו עיניים לנוכח כאבם של האם ונעריה, כאבם של החיים איתנו על אותה כברת ארץ. לפנינו שירה המגישה כתב אשמה קשה לכתובתה של החברה הישראלית - חברה ששואה איומה פגעה בה, היא הייתה מחויבת להתגייס ביתר נמרצות למניעת שואה מעם אחר שחי כאן, ולא לתת יד למחיקת מאות מכפריו.

ב-1948 היה אבות ישורון חייל בחטיבת כרמלי. תקופה ארוכה שרת בגליל העליון באזור עמק החולה. לאחר המלחמה התגייסה מדינת ישראל למפעל המגלומני המיותר של ייבוש אגם החולה . מפעל שקבר מליוני שקלים וגרם הרס לאחד המקומות הקסומים בישראל. יותר מדי מאוחר הודו כל גורמי הממשל , שיבוש החולה גרם נזק בל יכופר לחקלאות. אך בעיצומו של יבוש אגם החולה כל העיתונות נרתמה לפאר להלל ולקלס.

מול שיכרון מפעל הייבוש נשמע רק קול בודד "ומעצבן" של משורר שנדחק לקרן זווית, אבות ישורון, שביטא את כאבו לנוכח הטבח, שמבצעת מדינת ישראל בטבע תוך פגיעה בחיות נדירות ובצמחיה נדירה . אך הוא גם היה קול בודד , הכואב את ההרס והמחיקה של הכפרים הערביים סביב האגם וגירוש תושביהם, שחיו עשרות שנים על גדות אגם החולה.

ישורון הוא קול בודד בשירה העברית המוחה נגד גירוש הכפריים והבדוויים מדרדרה וירדה , אי-אפשר להשתחרר מהאנלוגיה בין הרס הכפרים וגירוש התושבים לבין ייבוש האגם וטבח הדגים ובעלי החיים הנדירים כמו "בַּהֲמוֹת" הרי הוא הג'מוּס - "בְּאַשְׁמוֹרֶת הַבּקֶר נֶחְרְשָׁה אוֹתָה יַרְדָּה , אֵלֶם עֵדִים הַדָּגָה מִמּוּלָהּ . וְכָל הַלַּיְלָה קָרָאנוּ דַּרְדַּרָה, דַּרְדַּרָה . קוֹלֵנוּ אָבַד בְּאַגְמַת הַחוּלָה ...בַּעֲלַת מוּם הַחוּלָה , אֲחוֹתָהּ שֶׁל כִּנֶּרֶת, חוֹלָה בַּעֲלַת מוּם, לַמָּוֶת נִגֶּרֶת! " מתוך השיר "אֲנִי בִּרְחוֹבִי".

ניכר שהעוול שנעשה לפלשתינים בכפר דרדרה בוער כאש בעצמותיו של אבות ישורון . הוא משתמש בסמלים ובמטענים ציוניים כמו "צִיּוֹן הֲלא תִּשְׁאֲלִי לִשְׁלוֹם אֲסִירַיִךְ" משירו של יהודה הלוי , כאשר הוא שואל, צועק, מוחה על עוול, שניתן היה למנוע אותו ולא לבצעו כלפי האוכלוסיה הערבית. היה זה מעשה פשע לחרוש את דרדרה שעל שפת החולה . כשם שהיה זה פשע לחרוש מאות כפרים אחרים , וכשבוצע המעשה הנפשע , חובה עלינו לפעול כדי לתקן את המעוות. והתיקון הזה חייב להיות התיקון שלנו , בניה של מדינת ישראל בעשור השביעי לחייה.

ישראל, חפצת החיים המוסריים וההומאניים היא זו שחייבת לצעוד לעבר הסדר, תוך כדי נטילת אחריות לעובדה שהיו כאן אנשים שנעקרו מבתיהם. וספטמבר 2011 זו הזדמנות פז לתקן את העוול. התיקון מחייב לקחת אחריות לתוצאה, שמאות אלפים נותרו בלי בית, בלי זכות לממש את זכותם לחזור לבתיהם, כפי ששמורה לכל אזרח ששיך לעם שהובס במלחמה. ואם נקדים מה טוב.

תאריך:  13/06/2011   |   עודכן:  13/06/2011
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיבת ציון ושיבת הצאן
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם בן דוד
13/06/11 15:56
 
איתן קלינסקי
13/06/11 17:44
 
חנה שרה
13/06/11 18:16
 
לחנלה שרלה
14/06/11 19:17
2
החלמאי
13/06/11 17:26
3
ע. הנביא
13/06/11 18:31
4
חנה שרה
13/06/11 19:03
5
חנה שרה
13/06/11 19:09
6
חנה שרה
13/06/11 19:25
7
קורןנאוה טבריה
13/06/11 20:52
8
המסעדה של אלברט
13/06/11 21:08
9
י.ש
13/06/11 23:30
10
איש עצוב
13/06/11 23:40
 
לאיש העצוב
14/06/11 18:18
11
בן דוד אברהם
14/06/11 07:49
 
י.ש
14/06/11 10:32
 
איש עצוב
14/06/11 16:42
12
אברהם בן דוד
14/06/11 09:20
13
קורןנאוה טבריה
14/06/11 10:54
14
חנה שרה
14/06/11 13:44
 
קורןנאוה טבריה
15/06/11 06:18
15
שימי
14/06/11 18:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כולנו בהלם. אנחנו בהלם. אבחנה זו הינה בדוקה ומבוססת על-פי אלווין והיידי טופלר: זוג סוציולוגים, סופרים ועתידנים אמריקנים מפורסמים, בספרם הידוע 'הלם העתיד'.
13/06/2011  |  משה חסדאי  |   מאמרים
אני לא נגד רון חולדאי אני ממש בעדו. חושבת עליו כעל ראש עירייה מצוין שסידר לנו עיר נהדרת, עיר שעד לפני כחמש עשרה שנה, הייתה מכוערת, מוזנחת, מלאה חורבות, מזבלות, בתים חלודים, מדרכות שבורות. חושבת שתל אביב השתפרה ועיקר טענתי בעניין רמת החיים בעיר, היא - בעיקר - התחבורה העלובה...
13/06/2011  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
אל צפונותיו של המטבח הגרוזיני, על מעדניו הפיקנטיים, התוודענו ב"ננוצ'קה" התל אביבית (ליליינבלום 30), הממוקמת בבניין משומר ומרשים משנות השלושים של המאה החולפת. המסעדה ניצבת על רצפות עתיקות, עטופה מסביבה בקירות טבולים בזהב ובתקרות גבוהות ממעל. מלבד שתי קומותיה האלגנטיות יש בה גם חצר מקסימה ואוורירית. רהיטיה מעוצבים בשיק אקלקטי, כשלכל שולחן ייחוד משלו. על המסעדה שורה אווירה נינוחה, בהשראתה ובניצוחה של המאסטרה, בעלת הבית וה(א)שפית שלה, ננה שרייר, שהיא הכוהנת הגדולה והכל-יכולה של המטבח הגרוזיני בארץ.
13/06/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אתמול פורסם לראשונה מהי אותה ראיה חדשה וסודית שבגינה דחה בית המשפט את מתן גזר הדין במשפטו של רוני רון, הסב שהואשם ברצח נכדתו רוז פיזם בת החמש. וזו הראיה הדרמטית שחיכינו לה בציפורניים אכולות - הסבא הוא בוגר מוסמך בקרב מגע ולכן כל מכה שלו היא קטלנית. לא פחות ולא יותר.
13/06/2011  |  רלי פנחס  |   מאמרים
בנך, אהובך, מהווה עבורנו נכס פוליטי וכלכלי - זאת, במילים פשוטות, הייתה תשובתה של ח"כ זהבה גלאון לבקשתי לקידום חוק לביטול חזקת הגיל הרך. החודש, אני והפעילים בארגוני "הורות משותפת=טובת הילד", פנינו לכל חברי הכנסת וביקשנו מהם, בהמשך למסקנות הביניים של ועדת שניט, לקדם חוק אשר יבטל את סעיף 25 בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הידוע בכינויו "חזקת הגיל הרך". כמו-כן, הזמנו אותם לצפות, ביום ראשון הקרוב, בסרט "זכות אבות" של ישרי הלפרין, שיוקרן בערוץ הראשון, סרט שכל מי שצופה בו לא יכול להישאר אדיש לכאבם של האבות.
13/06/2011  |  גיא רוה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il