|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?

דרשת השבת - פרשת קרח

הרדיפה אחרי שררה כמוה כרדיפה אחרי צרה אפילו הכוונה טובה ונעשית לשם שמים, אין להטות לשווא מאזניים, כאשר היא "על-פי הדבור" והיא מקובלת על רוב הציבור
24/06/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות


מֶרֶד חֲסַר סִכּוּי
לֹא בְּגִין רוֹדָנוּת אַדְנוּת לַחַץ וְדִכּוּי
רַק בְּגִין הִתְנַשְׂאוּת הָיָה כַּעַס חָבוּי
קָם הָמוֹן וְהָלַךְ ֹ אַחֲרֵי קֹרַח שָׁבוּי
וְְהָיָה מוּבָל כְּעֶדֶר לְמֶרֶד חֲסַר סִכּוּי

רַק בְּגִין הָאֱמוּנָה שֶׁהִתְוָה אַבְרָהַם
כַּךְ טָעֲנוּ קֹרַח וַעֲדָתוֹ ודָּתָן וַאֲבִירָם
אַךְ בְּגִין שְׂרָרָה אִבְּדוּ דַּעַת וּתְבוּנָה
וּבָאוּ לִתְבוֹעַ חֶלֶק בַּשְּׂרָרָה וָּבַכְּהֻנָּה

כַַךְ הִכְנִיס קֹרַח רִיב אָחִים רִאשׁוֹן
וְכַךְ יָצַר קֹרַח סוּג שֶׁל חוֹרְצֵי לָשׁוֹן
וְהִתְוָה נָתִיב הַמּוֹבִיל יָשָׁר לַאֲבָדוֹן
וְרִיב דוֹמֶה הוֹלִיכָנו לְחָרְבַּן וּלְאָסוֹן


גבוש יוצאי מצרים לעם במדבר

זאת המטרה ששם לו משה בהשלחו להוציא את ישראל ממצרים. למטרה אחת הייתה היציאה מעבדות לחרות להיות עם אחד מאוחד בעבודת האלהים. וזה החל במתן תורה בהר סיני , גיבוש האמונה באל אחד ויחיד שאברהם התוה, הקמת המשכן דגם למקדש שיקום בהתנחל העם בארץ כנען, הקמת צבא העם:. מבני עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא בישראל.(במדבר א/ג) ומינה את הלויים לכהן בקדש ואחרי כן יבאו הלוים לעבד את אהל מועד .(בהעלותך ח/טו) זאת לפני אהרן ולפני בניו שמונו על-ידי משה ככהנים והם חלק משבט לוי. מינה משה גם סנהדרין לשפוט את העם וללמדו תורה: ויאסף שבעים איש מזקני העם ויעמד אותם סביבות אהל.(אהל מועד) (בהעלותך יא/כד) ללויים הי תפקיד נוסף לפרק ולהרכיב את המשכן ולהעבירו ממקום למקום ממסע למסע חלקו בהובלה על עגלות וחלקו בנשיאה על הכתפים. בין היתר מינה משה על-פי השם את אהרן ככהן גדול ואת בניו ככהנים והנה גם ממנה משה את אליצפן בן עוזיאל כנשיא על בני קהת על הדבןר כלומר במצות השם. אמר קרח : אחי אבא ארבעה הם : עמרם ויצהר וחברון ועזיאל (שמות ו/יח) עמרם הבכור נטלו שני בניו משה ואהרן גְּדֻלָּה אחד מלך ואחד כהן גדול. אני ראוי לטול את הגדלה השניה כבן יצהר שהוא שני לעמרם, מדוע ימנה את את בן אחיו הקטן מִכֻּלָם. מכאן קמה המחלקת, שבה פגע קרח בסמכותו של משה. מתבר כי זה אשר קרה בכל הדורות, לעולם לא תְּרַצֶּה את כולם. תמיד יהיו כאלה שיחלקו על סמכותו, מעשיו ושיקול דעתו של המנהיג. אך כאשר הַמַּחְלֹקֶת על שְׂרָרָה סופו של החולק מר ונמהר.

מַחְלֹקֶת סביב מנויים לכהנה, או מחאה

כאשר אומרים מַחְלֹקֶת סביב מִנּוּיִים לִכְהֻנָּה, זה תרתי משמע : כְּהֻנָּה כְּכֹהָנִים בבית ה' אז במשכן ואחר כך במקדש, וּכְהֻנָּה בתפקיד ממלכתי להנהגת העם. נראה לנו כי תופעה הרדיפה אחר תפקיד רָם, היא עתיקת יומין, ובימינו מנסים להכניסה לשוא למסגרת של בחירת המנהיג לפי כישוריו, לשכנע את הבוחרים כי הוא האיש המתאים ואין זה חשוב כל כך אם אכן הוא מתאים אם לאו, די אם הוא נתמך בַּהָמוֹן. באזורנו המנהיג הוא מי שצבר כוח ושם עצמו מנהיג על אפם וחמתם של בני העם שהוא בעצם איננו אלא אחד מהם. הוא עושה זאת בהפיכה או במהפכה ותופס מנהיגות עליהם על אפם ועל חמתם ושם עצמו נעלה על כֻּלָּם. במבט לא משוחד על מבנה של מדינה ועל מבנה של עם היושב בה, לא יתכן שלא יהיה מנהיג שתפקידו להנהיג את העם עם. ללא מנהיג נחשב העם כעדר ללא רועה, לכן אין מנוס מהצבת מנהיג, הן על-ידי בחירה והן על-ידי מינוי. נשוב למַחְלֹקֶת קֹרַח שנתפשת כמחאה שגובלת בהמרדה, אף על-פי שמרד זה היה חסר סכוי, גם אם המורד הוא אחד.מבני שבטם של משה ואהרן, שבט לוי. צרוף שנים משבט ראובן דתן ואבירם באה לטשטש את הקלקול בשבט לוי, זו הסבה גם שצורפו 250 ראשי סנהדראות רֻבָּם משבט ראובן שהיה לפי מבנה המחנות שלמדנו עד כה בסמוך לשבט לוי. על כך אמר רש"י: אוי לרשע אוי לשכנו. דתן ואבירם אינם כקרח, הם לא נסו להביא דברם בפני משה ואהרן על בסיס השכל הישר, אלא הם נהגו כדברי הרמב"ם כבוגדים באלהים באבדם את השכל הישר.הרמב"ם השוה בספרו מורה נבוכים את שכלו של האדם לצלם אלהים: כי האדם נברא בצלם אלהים וכדמותו שנאמר: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו.(בראשית א/כו) לדבריו באמצעות שכל האדם אפשר להכיר את האמת, ברם אם מטים את השכל הישר מגיעים לדבר שקר ובכך חוטא האדם כלפי ה' ולא כלפי אדם אחר. וזו הייתה תוצאות מעשיהם.

משה ואהרן בשלהם

הופעת קרח ועדתו, לדידם של משה ואהרן, כעוד תופעה אחת מהתופעות שהתרחשו מאז היציאה ממצרים, ותמיד היה מי שהניע את ההמרדה. רש"י מונה את ההמרדות של העם עד למרד קרח, שאורגנה על-ידי מסיתים ומדיחים מתוך העם, כהמרדה הרביעית בסדרה ובכולם תגובת משה היה בקשת מחילה לעם על חטאו ומונה: כאשר חטאו בעגל נאמר וַיַּחֶל משה.(שמות לב/יא) פעם שני במתאוננים נאמר ויתפלל משה .(במדבר יא/ב) במרגלים נאמר: ויאמר משה אל ה' ושמעו מצרים.(במדבר יד/יב) בְּמַחְלֻקְתּוֹ של קרח נאמר : נתרשלו (רָפוּ) ידיו כי ידע את גורל המורדים ואלה שמצטרפים אליהם ומביא רש'י משל לבן מלך שסרח (שחטא) על אביו ופיס עליו. אוהבו פעם ושתים ושלש ,כשסרח ברביעית נתרשלו ידי האוהב ההוא ואמר: עד מתי אטריח על המלך, שמא לא יקבל עוד ממני, זה המשל והנמשל עד מתי יקבל ממני את תפילתו ותחנוני בעבור העם הזה. אכן פרשת קרח ודתן ואבירם שהיא ההמרדה הרביעית שבה סרח העם. אלא שהפעם ההמרדה הייתה כפי שנשמעת, במשה ואהרן ואיננה ככפירה באלהים כחטא העגל, לכן התוצאה של הענישה הייתה פחותה, נספו קרח ועדתו ועוד ארבעה עשר אלף ושבע מאות איש שהלכו אחרי המורדים. על-אף שקרח מוגדר על-ידי חז"ל : כבעל רוח הקדש, בבוא בתורה לתת לו יחוסו המשפחתי נאמר עליו: בן יצהר בן קהת בן לוי, ולא נאמר בן יעקב או ישראל. כי חבר אל דתן ואבירם, ויערב בברכתו אמר על אלה שסרחו מבניו: בקהלם אל יחד כבודי. משה אמר כאן כל אשר אני עושה וממנה הוא על-פי הדבור מאת השם, ולא על דעתי אלא כאשר דבר אלי ה' כן אעשה.

הייחוד של ישראל בעמים

אלהים ברא את האדם עלי אדמות וחלק אותם לאומות ושיך אותם ל-שם חם ויפת . אך כֻּלָּם נבראו כדמות האלהים , אלא שישראל נברא בצלמו וכדמותו. התפתחות האדם ומעשיואחרי הבריאה מתחילה בקין שסלק מדרכו את אחיו הבל והותיר אחריו הקיינות (קין) ובפרשתנו מופיע קרח שבקש לשנות את סדרי עולם והותיר אחרי הקורחות (קרח), שהולידה לא במישרין, את הנצרות כסוג של קורחות. בעוד בקין טבוע הרשע, שבקש לכסותו במנחתו לאלהים, בקרח דבר על קְדֻשָּׁה באמרו: כולנו קדושים ואתה משה מבדיל בין קדוש לקדוש. כך גם הנצרות נהגה שומרת לעצמה את התנ"ך ומטשטשת את היחודיות של ישראל הטבועה בתנ"ך. הנצרות יצרה כביכול צורה חדשה של ברית עם האלהים, בְּעַוּוֹתָהּ את היחוד של האלהים ואת היחוד של ישראל . קבעו כללים חדשים לפיהם אין צורך בהטהרות ואין צורך במצוות התורה . לאורך הדרך מנסים הם לטשטש את ההבדל בין היחוד של ישראל בעמים על-ידי זה שמבטלים הם ההבדל בין עם לעם. שוב אין ישראל עם נבחר שקבל את התורה והתחייב בקיום כל מצוותיה. המסקנה היא שקין טשטש את ההבדל בין אדם לאדם. וקרח בקש לטשטש בין קדוש לקדוש שלא לפי רצון האל הנצרות כך נוהגת מבקשת לטשטש את ההבדל בין עם לעם. הנצרות הופיעה בדמותם של פרעונים והמנים והטלרים עושה מעשה קרח בעשותה קָרְחָה בעם ישראל בדלדלה את מספרו. בימינו האיסלאם נוהג מנהגם: שותים מבארנו ויורקים בתוכה. ושמים ללעג את מצוות התורה ורש"י מגדיל לעשות בהביאו משל האלמנה, אשר יש לה שדה ובקשה לחרוש אותו אמרו לה: לא תחרוש בשור וחמור יחדיו. בקש לזרעו אמרו לה: לא תזרע כלאיים. זרעה אותו, לקחו לה תרומות ומעשרות. ברור שדבר כזה לא קרה במדבר כי לא היו שדות ולא זרעו תבואה, אלא שדברים אלה מופצים על-ידי הנצרות כדי ללגלג על מצוות התורה. אין לטשטש ומרוח כלשון העם. התרה והזהיר בעוד מועד בן יהיה מאוחר כמו שמואל בהפטרה.

הֲנַעֲשֶׂה כְּמֹשֶׁה אוֹ כִּשְׁמוּאֵל חָטָא הָעָם נַעֲנִישֶׁנּוּ אוֹ נִתְפַּלֵּל
הֲלִפְסוֹחַ עַל שְׁתֵי הַסְּעִפִּים אוֹ לְתַקֵּן עִוּוּתִים וְלִהְיוֹת חַפִּים
נְשַׁלֵּם עַל עַוְלוֹת שֶׁעָשִׂינוּ גַּם וְנִנְהֵג בִּתְבוּנָה לְבַל יִשָּׁפֵךְ דָּם
נְשֵׁב פֹּה קֶבַע לֹא עוֹבְרֵי אֹרַח לְבַל תִּבְלָעֶנּוּ אָרֶץ כְּבָלְעָה קֹרַח

לִסְמוֹךְ עָלֵינוּ רֵאשִׁית חָכְמָה נַדְבִּיר אוֹיֵב כְּהַדְבִיר ה' סִיְסרָא
לַעֲמוֹד אֵיתָן בְּצוּק הָעִתִּים הָעֲמִידָה נֶשֶׁק סוֹדִי מוּל "פְּלִשְׁתִּים"
לֹא לָסוּר אַחֲרֵי הַתֹּהוּ וְהַבֹּהוּ כִּי לֹא יִטּוֹשׁ עַמּוֹ ה' אֱלֹהֵנוּ הוּא
בַּעֲבוּר זֶה הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם כְּדֵי לִנְחֹל אֶרֶץ זוֹ בָּאֵשׁ וּבַמַּיִם.

תאריך:  24/06/2011   |   עודכן:  24/06/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"נערה מחוסרת הכרה, אני יודע, זה חמור". כך נפתח שירו של מוריסיי מהסמיתס. מדינה מחוסרת הכרה? זה חמור פי כמה. אף אחד אינו מכיר בנו - ומוריסיי מתבקש ללחוש את ה"שלום" האחרון שלו [והוא יודע שזה חמור]. הפלשתינים אינם מכירים בנו. הם הכירו פעם בוועידה כזו או אחרת? הם יושבים עימנו למשא-ומתן? יש יוזמה סעודית שעצם קיומה כבר כמה שנים טובות [מי סופר] מהווה הכרה רבתי בחזקת סבתא רבתא שלנו? מי סופר. הם לא מכירים בנו. הם צריכים [כמו שבהארי קרישנה מדקלמים מנטרות] להגיד "אנו מכירים בזאת במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" והם צריכים להגות את זה נכון [במבטא פלמ"חי, ובשביל זה יש שיעורים פרטיים להתגברות על מבטא ערבי מסגיר, כזה שבגללו לא עוברים בטרמינל או בבדיקות הביטחוניות בדרך לרכבת] ולא רק זו, הם צריכים ממש להרגיש את זה, בלב [נפש ערבי, בכוונה אני לא אומרת פלשתיני כי מי שלא מכיר בי אני גם לא מכירה בו, בפרנציפ, הומיה]. הם צריכים להתכוון לזה "בלבב פהניהימה" [עם הגיה נכונה, יש אקדמיה ללשון ושיעורים לשיפור מבטא והטמעת רגש ציוני בהצהרות ציונית, כי בלי רגש ההצהרה לבדה זה סתם בלוף וערפת יאמר "הם אכלו אותה" בנאום הג'יהאד הבא שלו].
24/06/2011  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
אריה דרעי חוזר לפוליטיקה ואולי יעמוד בראש מפלגה חדשה לקראת הבחירות הבאות לכנסת. האיש בהחלט אדם כישרוני, בעל יכולת ניתוח מרשימה, נואם בחסד ואפילו מצטייר כמישהו שיכול, אולי ורק אולי, למתן את המחלקות בין ציבור חילוני לציבור חרדי.
24/06/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
האם מה שכתוב בעמודי החדשות של העיתונים זו האמת העובדתית או שזה בסך-הכל מה שכתוב בעיתון? ואם לחדד יותר את התמיהה אפשר לשאול: איך ניתן להגדיר את מה שכתוב בעיתון - אמת או שגיאת עריכה - אם ביום נתון אחד מציגים שני כתבים, באותו עיתון, עובדות סותרות המבקשות לתאר את אותו אירוע?
24/06/2011  |  עמי דור-און  |   מאמרים
במאמריי על התקשורת בישראל אני בדרך כלל מתמקד בשני סוגי מדיה: זאת האלקטרונית - והדוגמה היא ערוץ 1 שהוא ערוץ ציבורי, שאיננו ממלא אחר הציפיות, וזאת הכתובה - שהדוגמה היא עיתון הארץ. עיתון פרטי זה, לא זו בלבד שהוא ממלא את תפקידו ככלב שמירה של הדמוקרטיה, אלא יש בו מן הבשורה שהעיתונות הכתובה עדיין זקופה - בעמידה ולא בשכיבה על הקרשים. משום כך, מאמרו של יוסי שריד (הארץ, 17.6.20011) שכותרתו "על תפקידו של 'הארץ'", בא לי כחידה. מן הראוי היה לעמוד דווקא על הריק במדיה. עיתון הארץ עומד בראש מחנה שאבד בצעדת הזמן.
24/06/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
התורה היא נצחית ועל כן אקטואלית תמיד. נכון שכבר אמרנו את זה לא פעם, אבל יש הרבה תועלת בחזרה על אמיתות נצחיות, זה מועיל בכך שמעניק לנו כוחות לעמוד איתן מול גלי השקר המאיימים להציף אותנו. מה גם שפרשת השבוע שלנו, פרשת קֹרַח, היא הכי אקטואלית והכי נוגעת לנו, לחיינו פה במדינת ישראל. כי הרי מה הייתה הבעיה עם קֹרַח - הוא בסך-הכל דרש להנהיג משטר דמוקרטי בטענה הנצחית [במדבר ט"ז]: כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם ה'; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל-קְהַל ה'. צודק, לא?! ולמרות זאת התוצאה מבחינתו ומבחינת הנלווים אליו, ראשי המפלגה שהקים מהיום להיום, התוצאה הייתה קשה ביותר, תקדימית: [לב] וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ. [לג] וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, חַיִּים--שְׁאֹלָה; וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ, וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל.
24/06/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם ר...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רעיון המדינה הפלשתינית משמעו אחד: הפיכת הגדה המערבית לעזה שנייה, תחת שלטון חמאס, ולניסיונות חוזרים ונשנים לתקוף את ישראל המצומקת, לבתר ולהשמיד אותה
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il