|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תוכן לאינסטגרם - המנוע הדיגיטלי להגדלת העסק שלך
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים
הכל ראוי לחיקוי [צילום: גיא נוימן, דיסקברי]

מספר מילים של קנאה על אמסטרדם

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - בסיס צבאי נקי ומסודר, תחבורה ציבורית זולה ויעילה, זוג נעליים, שמחת רופאיי, הפסיקו לעשן, כירת-אורז ותודה גדולה לצערי, הכל באמסטרדם, וראוי לחיקוי
27/06/2011  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות


אוכל של מהגרים

ההולנדים הם עם קטן, שעשה חיל מאז השתחרר מעול הכיבוש הספרדי, והפך לשם דבר ביכולתו לעשות הון מכל דבר, שעמד, זז, או רבץ. חוקרים רבים הביאו אות ההולנדים כמשל וכדוגמה ליוזמה (למשל, מאקס ובר במאמרו על המוסר הפרוסטסנטי).

המדריך המקומי מספר, שכבר אז, כשהולנד עוד הייתה ממלכה ענייה, הבינו התושבים, שאם יקנו יחד אניות – יהיה להם צי סוחר, והם ירוויחו. האזרחים קנו מניות בחברות הסחר, ששלחו אניות הולנדיות, ששדדו – כמו אניות ספרדיות, אניות צרפתיות, אניות אנגליות ואניות פורטוגליות – את כל העולם, והביאו את טובו לאמסטרדם, שרובה היו מחסנים ענקיים, ששיווקו סחורה מכל העולם לכל העולם תמורת עמלה נדיבה. כשהתמלאו המחסנים, העלו ההולנדים את עודפי הסחורה לעליות-הגג בבתיהם. עד היום רואים את הקורות בראש הגמלונים, ששימשו להנפת הסחורה מעלה.

דרך אגב, באמסטרדם גם לאזרחים פשוטים ולא רק לאצילים היו בתי-מידות מפוארים – כמו בשאר אירופה. הבתים הללו הם לבה היקר מאוד של העיר.

השליטה במושבות בחצי הכדור המערבי ובאוקיינוס השקט הקנתה להולנדים שליטה בסחר התבלינים. לדברי המדריך, כשהבחינו ההולנדים, כי יש בשוקי אירופה יותר מדי פלפל, הורו לקברניטיהם להשליך את הסחורה לים – כדי לשמור על המחירים הגבוהים של התבלין ביבשת הישנה.

המושבות מילאו את הולנד במהגרים, שהשפיעו מאוד על המזון ההולנדי. עד היום רווחים בהולנד מאכלי אורז (שולחן – כירת – אורז: Rijsttafel), שהובאו מאינדונזיה. כעת היא מוצפת במהגרים מטורקיה וממרוקו, שעושים כל עבודה שחורה, ומתקשים להשתלב – גם בדור שלישי – בחברה ההולנדית. בעקבותיהם מלאה אמסטרדם במסעדות, שמגישות בשר חלאל – שווארמה, דונר קבאב, שיפודים, סטייקים והמבורגרים – ואפילו פלאפל. וכולן שוכנות זו בצד זו ברובעי הבילוי של העיר יחד עם מסעדות ארגנטינאיות, ספרדיות, איטלקיות, ברזילאיות, סיניות, יפניות ומה לא (גם ג'אנק פוד אמריקני) – אפילו טיבטית-נפאלית ראיתי שם – שאנשיהן עומדים על המדרכה, ומפתים תיירים ועוברי-אורח לסעוד אצלם.

גם כך יכול להיראות בסיס צבאי

נקי, מסודר ומצוחצח – למרות שהבסיס פועל כבר יותר משלוש מאות שנה. כמובן, אין המדובר בבסיס ישראלי, אלא במתקנים של האקדמיה המלכותית של חיל הים ההולנדי, הנמצאים בעיר אמסטרדם. המתקנים הללו שימשו אכסניה לוועידה הדו-שנתית של איגוד החוקרים האירופאיים של יחסי צבא-חברה (ERGOMAS), שהתכנסה באמצע יוני.

קשה להאמין, שזה מתקן צבאי. למרות החומה הכבדה (עתיקה למדי) ולמרות הש"גים – הוא נראה יותר כמלון מאובטח היטב. והשירות מדהים. עם כניסתנו לבסיס, הציעו לנו הש"גים מים קרים וקפה (טעים מאוד), תוך שבדקו בקפידה את תעודותינו, והשוו אותן לרשימה (בלי שגיאות כתיב – כנהוג במקומותינו) של המשתתפים בוועידה.

תארו לכם מה עבר על לשונו של הימאי כשהיה צריך לבטא את שמי ... ולא הייתי בעל השם המוזר ביותר שם. בוועידה השתתפו עוד ישראלים, וגם נורווגים והודים. והדבר השני, שבולט – מגרשי חנייה עצומים לאופניים. מי שאינו הולך ברגל, רוכב על אופניים. בחמשת ימי שהותי בבסיס לא ראיתי בו מכונית נוסעת – פרט למשאיות תובלה ולאלו, שהובילו נכים, שהשתתפו בוועידה. ועוד משהו – שירות סירות פעמיים בשעה מחבר את האקדמיה הימית למרכז העיר אמסטרדם.

הולכים

מלון טוליפ אין ריוורסייד היה בחירה נהדרת, למרות שהוא בקצה הדרום-מזרחי של אמסטרדם, כמעט מחוץ לעיר. מלון חביב ושקט, עם שירות אטי במקצת, כמו בהולנד, אך נעים ומקצועי.

כשלמדתי את מערך הרכבות התברר, שהמלון נמצא כאחד-עשר ק"מ ממרכז העיר, ורק עשרים דקות נסיעה ממנה; והרכבות בקו 53 רצות אליו מהתחנה המרכזית עד חצי שעה אחרי חצות. כלומר, די הולם ליכולתי.

עוד הרבה לפני הניתוח, החלו רופאיי ומטפליי לדרוש ממני ללכת. בחום הנורא בארץ בקיץ ובלחות המטורפת כאן – זה כמעט בלתי-אפשרי. הם היו גאים בי, כיוון שהדרך מהמלון לתחנת הרכבת חאספרפלאס (Gaasparplas) – התחנה הסופית של קו 53 – אורכת כחצי שעה. אומרים, שהליכה טובה לבריאות, והתברר, שהיא טובה להירגעות.

הדרך יוצאת ליד מלון הנופש הצרפתי קמפנל, המשיק לתחנת הרכבת. פוסחים על תחנת האוטובוסים ועל המוניות. הדרך נכנסת לשדירת עצים יפים להפליא, עד שעוברת ליד פלג מים. כמה אגמיות (או סוג אחר של עופות-מים) שכשכו שם תמיד, בין צמחיית המים הענפה. פעם עמדתי בצד, וראיתי נקבה צוללת אחר מזון, ומאכילה את אפרוחה.

עכשיו קיץ. הטמפרטורה נמוכה, וטפטף כל יום. אין פלא, שזו ארץ ירוקה. שיחי הגרניום באקדמיה הימית מלאים, ופורחים. טוב להם באקלים כזה, שאין מזיעים בו לעייפה. כיכרות ומחלפים מדושאים ומטופחים, ואפילו פטריות רבות צומחות בצדי הפרגים והפרחים השונים.

מתכנני הדרך התחשבו בהולכי הרגל – כמו ברוכבי האופניים – והיא מוארת היטב. בניגוד לתדמית הישנה של ההולנדים, שאריות לכלוך – עטיפות מזון ופחיות שתייה – זרוקות בצד הדרכים. הולנדית אחת אמרה לי, שזו השפעת המהגרים. ליד המוזיאון הממלכתי, המציג עבודות של רמברנדט (כולל "משמר הליילה"), ראיתי צעירה, בעלת חנות, מטופחת להפליא, שטאטאה את המדרכה לפני חנותה, ולא שכחה לעכס קצת, כיוון שראתה, שהתייר מתעניין בה.

הדרך ממשיכה עד למחנה הקמפינג, ומשם קצרה ההליכה לחוות הסוסים. זהירות בחציית הכביש. הולנדים מצייתים לחוק – לא כמו בנתניה, או אפילו בניו-יורק – ואינם חוצים במעבר חצייה כשהרמזור להולכי רגל אדום, גם באמצע הליילה, כשהכביש ריק ממכוניות. בינתיים הם נזהרים מרוכבי אופניים.

נכנסים למלון. מי תכנן את המדרגות התלולות הללו?! אינן מתאימות להולנדים, שמנסים להנגיש הכל לנכים. רק ביום האחרון גיליתי את המישור המשופע, המיועד להובלת נכים, עגלות ומזוודות, שהוסתר באלגנטיות בצד הכניסה למלון.

אם לא אצה הדרך למיטה, עוברים דרך הבאר, ולוגמים כוס קפה, או משקה חריף – הכל במחירים שפויים לחלוטין. אמסטרדם היא עיר תיירות, שאינה שוחטת את האווזה, המטילה לה ביצי זהב. בתוך המלמול הכבד ההולנדי, הרווי בכ' לא-דגושה, שומעים גם צלילים אחרים – של איטלקית, של אנגלית ואפילו של ספרדית ושל צרפתית; וכמובן, עברית בעוצמה, הנהוגה רק במקומותינו, כאשר הכל שומרים על שיחה כמעט בלחישה.

הולנד כבר אינה מעשנת

בביקורי הקודם, באמצע שנות התשעים, נדהמתי כההולנדים עישנו כמו מטורפים – גם בין המנות במסעדה. עכשיו מעשנים רק בשטחים פתוחים – בכיכרות ובמדרכות. אפילו במועדון הג'אז, בין בירה לבירה, לא עישן אף אחד.

אפשר לחיות בלי עשן. בנמל התעופה סכיפול יש כלוב זכוכית אטום למעשנים – לבל ירעילו את האוויר ואת הנוסעים. בתחנת הרכבת ראיתי שוטר רושם דוח לנער, שנכנס לרציף עם שארית סיגריה דלוקה. מילא הקנס, אבל הבחור קיבל "שטיפה" רצינית וארוכה, שגרמה לו לאחר לרכבת, שתכנן לנסוע בה.

ההולנדים רחוקים ממסע הצלב האמריקני – המוצדק מאוד, למרות שאוצר המדינה מפסיד ממנו מאוד – נגד המעשנים. איני מאמין, שהמחוקקים בדה-האג יגיעו לרמה כזו. בשוק הפרחים מוכרים זרעי מריחואנה, בצד זרעים ובצלים של כל צמח אפשרי. כמעט בכל מקום מריחים את הריח המתוק, שמותיר עישון סמים. נדמה לי, שיש כאן יותר מגלגלי סיגריות מבכל מקום אחר.

ואן גוך

בהולנדית V מבוטאת F; ו-G הנה כ' לא-דגושה. כלומר, הצייר המפורסם הוא וינסנט פאן ח'וֹך. אי-אפשר לבקר באמסטרדם מבלי לתת כבוד לאמן הדגול – גם אם יש סברה, כי אחד מהדיוקנות העצמיים המפורסמים שלו אינו אלא ציור של תיאו, אחיו, שהיה סוחר אמנות, שהתגורר בפאריס, ותמך בו כספית והיה איש סודו וחברו. בגלל תיאו עבר וינסנט לפאריס ולצרפת.

מחירי הכניסה למוזיאונים בשמיים – כחמישה-עשר אירו לאדם. ברמת מחירים כזו ההולנדים מרשים לעצמם להכניס חינם למוזיאונים השונים ילדים ונערים. תייר שרוצה לחסוך – יכול לקנות כרטיס משולב (כשישים אירו) לשלושה ימים, המקנה נסיעה חופשית בתחבורה הציבורית, כניסה חופשית לכל המוזיאונים והנחות מסוימות במסעדות ובאטרקציות לתיירים.

כחרמ"שניק בדימוס, התרשמתי במיוחד מזוג הנעליים, שצייר הצייר הגאון (1886; צבעי שמן על קנוואס), ולא רק מחמניותיו, מדיוקנותיו ומהנוף המדהים של הולנד ושל צרפת, שצייר תוך התבוננות אישית ולא מזיכרונו.

ומלה של תודה לרֶנה, למנון ולטיבור

ועידת ERGOMAS הנה המשימה העיקרית של נשיא הארגון. ד"ר רֶנה מולקר (Rene Moelker) – מרצה באקדמיה הצבאית המלכותית בעיר בְרֶדה, נשיא ERGOMAS, טרח כמעט שנתיים, ארגן, והפיק אירוע מדהים, שכלל לא רק דיונים, אלא גם מפגשים חברתיים וטיולים בעיר. על כך מגיעה לרנה, לד"ר מנון אנדרס (Manon Andres), גזברית הארגון, שגם היא בסגל ההוראה של האקדמיה הצבאית, ולד"ר טיבור זווירצ'ב טרש (Szvircsev Tresch), מזכיר הארגון מהאוניברסיטה הצבאית ETH בשווייץ, תודה גדולה.

Thank you, dear Rene, Manon and Tibor. Danken!

עתה יצטרכו להחליט מי ייקח את המושכות מידי רנה – כלומר, היכן תהיה הוועידה הבאה. רנה, מנון וטיבור הציבו רף גבוה מאוד, לשמחתי, וכל מי שייבחר יצטרך לפעול נמרצות כדי לעמוד בציפיות.

ועוד מילים של קנאה על אמסטרדם

רוכבי אופניים הם דבר מסוכן למדי – זאת למדתי מכמה כמעט-תאונות, שהשתתפתי בהן, עד שהסתגלתי לרעיון שבין הכביש לבין המדרכה יש שבילים דו-סטריים, שרוכבי אופניים דוהרים בהם במהירות רבה, בהתאם לרמזורים – כמו המכוניות וכמו התחבורה הציבורית.

באמסטרדם שונאים מכוניות פרטיות, ועושים את המוות לבעליהן. הרכבת נוחה, נוסעת במהירות, ומחברת את העיר לכל הולנד; אוטובוסים וחשמליות רצים לכל כיוון. ואפילו המוניות רבות ונהגיהן אדיבים (רובם עונבים עניבות) ושולטים היטב במפת העיר.

המחירים – חניה (נדירה) במחיר אסטרונומי, והתחבורה הציבורית זולה למדי באמצעות כרטיסים חכמים. כרטיס מקנה נסיעה משך שעה לכל כיוון ובכל אמצעי ציבורי; ויש כרטיסים יומיים, תלת-יומיים (טובים לתיירים ולאורחים!) וחודשיים. כרטיס תלת-יומי עולה 15.50 אירו (€) בעוד שנסיעה בודדת – 2.60 אירו. מוניות הנן עסקה משתלמת ביותר אם אתם נוסעים בזוג, או בחברותא.

תאריך:  27/06/2011   |   עודכן:  27/06/2011
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מספר מילים של קנאה על אמסטרדם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גאיה:-)
27/06/11 20:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי שריצה את עונש המאסר שלו ושילם לחברה את חובו, שמורה, אומנם, לאריה דרעי הזכות המשפטית לשוב אל החיים הפוליטיים. אלא שמעבר לזכות הזאת יש בחזרתו משום מסר שלילי מובהק לחברה הישראלית. כאן המקום להזכיר שהוא הורשע בעבירה שיש עימה קלון, ובתור שכזה הוא בוודאי אינו ראוי לכהן במשרה ציבורית, לפחות לא מההיבט המוסרי.
27/06/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הטייקונים במשק מעוררים בנו סלידה, וכנראה שזה בא מקנאה. עד כאן הכל בסדר. מה שלא נראה לי תקין, זה כל העליהום התקופתי נגדם, ובעיקר כעת, כאשר אנו מנסים להחרים מוצרי חלב וכדומה – כדי לאלץ את המונופולים הללו להוריד מחירים. הכוונה טובה, התוצאה תהיה גרועה.
26/06/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
איזו הפתעה! הנשיא האמריקני חוסיין אובמה לא נאות לבקשותיהם של ראש הממשלה נתניהו והלובי למען יהונתן פולארד וסירב לשחררו. יתר על כן, גם לבקשה אנושית כמו מתן היתר לפולארד להשתתף כמה שעות בהלווית אביו סירב הנשיא השחור מהבית הלבן להתרצות. מדיניות ויחס זה של אובמה כלפי מדינת ישראל, באים כהמשך ישיר ליחס אותו הפגין בזמנו כאשר דיבר עם רה"מ נתניהו כשרגליו על השולחן ואחר-כך הפיץ את התמונה! אין זה מפתיע, אובמה הוא אנטישמי מוצהר, שונא ישראל מחד-גיסא, וחובב ומעריץ מושבע של האיסלאם הפשיסטי מאידך-גיסא.
26/06/2011  |  אריה פרי  |   מאמרים
אתחיל מהסוף: אני בטוח שאילו ראש הממשלה היה נכנע, ועושה את עסקת שליט כפי שהיא מוצעת, הראשונים לקרוע אותו לגזרים הם תומכי הכניעה. אלה נמצאים בפוליטיקה, בסביבת המשפחה ובעיקר בתקשורת.
26/06/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
לא הייתי מעיז לכתוב על שערורייה זו בימים אלה, שבמרכזה הטרגדיה של משפחת שליט, אלמלא עברתי אני ומשפחתי גיהינום דומה במלחמת העצמאות. אחותי היחידה שולמית, ששמה מופיע כיום בספר הגבורה של משרד הביטחון, הופקרה אז כ"נעדרת" אחרי שיצאה, כחובשת קרבית, להציל פצועים תחת אש בקרב מול הצבא המצרי. את החופשות הקצרות שקיבלתי אז מקו האש ניצלתי לביקורים במשרד הצלב האדום ברח' רוטשילד בת"א, שמא קיבלו איזושהי ידיעה על גורלה. חוץ ממני אף אחד לא חיפש אותה. גם כשנערכו חילופי השבויים עם מצריים, למרות שצילום ברור שלה נתפס ע"י צה"ל מצוות הסרטה מצרי שהנציח את תמונות הניצחון שלהם. גופתה כרותת הראש נמצאה רק אחר סיום המלחמה, במג'דל/אשקלון, כשלוחמים שהשתתפו באותו קרב חזרו לזירה, ובעזרת לחץ פיזי לא מתון על מי שידע - מצאו את מקום קבורתה.
26/06/2011  |  יוסף דוריאל   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il