|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

העד המרכזי - אולמרט נגד אולמרט

אחרי חודש וחצי, 24 ישיבות ולמעלה מ-3,500 עמודי פרוטוקול - הסתיימה עדותו של אהוד אולמרט. על מידת האמינות שעורר אולמרט, על האשמותיו כלפי הסובבים אותו, על יחסו לתובע ולשופטים, וגם: למה העדות התארכה כל כך ומה צפוי בהמשך
24/07/2011  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
אהוד אולמרט. פסק דין בתוך שנה [צילום: פלאש 90]


וכל מאמינים
[צילום: פלאש 90]

ביום ה-24 והאחרון של עדותו, ספגה אמינותו של אהוד אולמרט מכה קשה - ובנושא השולי ביותר מבחינתו. מדובר בהאזנות הסתר לשיחותיו, בו מואשמת שולה זקן; אולמרט אינו מואשם במאומה, אך דבריו במשטרה - לפיהם לא ידע על ההאזנות - הם שהיוו את הבסיס לאישום נגד אשת סודו הנאמנה. בחקירתו הראשית חזר בו אולמרט ואמר, כי סבר שהוא נשאל בידי החוקרים על האזנות סתר שאישר בתפקידו כראש הממשלה.

התובע, אורי קורב, ציטט קטעים רבים מחקירתו של אולמרט והוכיח, כי היה לו ברור שהחוקרים שואלים על משרד התמ"ת ועל האזנות של הפקידות בלשכתו. אולמרט התפתל, האריך בתשובותיו, חזר על אותן אמירות - ובסופו של דבר יצר אווירה ברורה של גיחוך וחוסר אמון. היה זה מביך לשבת ולשמוע את ראש הממשלה לשעבר נותן הסברים כה תלושים מן המציאות.

שאלת אמינותו של אולמרט תהיה מרכזית בהכרעה בעניינו, כמו בכל משפט פלילי. המטרה המרכזית של קורב הייתה לערער אמינות זו, ולכן חזר שוב ושוב על אותן שאלות - למרות הערותיהם של השופטים לפיהם הדבר מיותר. הוא רצה ליצור את הרושם - לגישתו - לפיו הסבריו של אולמרט אינם סבירים ואינם הגיוניים. הטקטיקה הייתה להביא את אולמרט לתת עוד תשובה ולנפק עוד הסבר ולהסביר עוד מסמך ולתרץ עוד סתירה, בתקווה שתיווצר מסה קריטית של חוסר אמינות.

הרושם היה, שקורב הצליח בכך בכמה חזיתות. קחו את פרשת ראשונטורס: האם סביר להניח שאולמרט לא ידע על עודפים של 92,000 דולר ועל שימושים של 103,000 דולר? האם ניתן להאמין שרייצ'ל רז-ריסבי, שביקשה מאולמרט אישור על שדרוגים במאות דולרים בודדים, העלימה ממנו את סכומי העתק שבהם מדובר? האם דווקא בהיותו נוסע כה מנוסה, לא ידע אולמרט שאין לו מספיק נקודות ושהוא אמור להידרש לשלם גם במזומן?

גם בנוגע ליחסיו עם אורי מסר לא שידר אולמרט יותר מדי אמינות. הוא לא ידע שמסר מחזיק עבורו מאות אלפי דולרים במזומן, הוא לא חשב שקשריו ההדוקים עם מסר מהווים "קשר כספי" עליו יש לדווח, הוא לא ראה שום בעיה במעורבותו הפעילה בענייניהם של יזמים שייצג מסר, הוא נאלץ להודות שקיבל והעביר גם כספים במזומן.

לאורך העדות היו עוד כל מיני פרטים קטנים יותר שלא עוררו אמון: אולמרט אינו יודע במה עוסק חברו הטוב ג'ו אלמליח; הוא "התגלגל" (כלשונו) עם משיכת יתר חודשית קבועה של 30-20 אלף שקל; משום מה אין לו קבלות על תשלומים לצוותו במשפט החשבוניות בליכוד; הוא מכר את השליטה בבנק לאומי; אריאל שרון הטיל עליו את המשימות הרבות שמילא בממשלתו; ועוד.

כאורך הגלות
[צילום: פלאש 90]

24 ישיבות, 3,500 ומעלה עמודי פרוטוקול - אלו המספרים היבשים של עדות אולמרט. ניתן היה לקצר אותה במידה רבה, אילו השופטים היו מקפידים יותר עם שני הצדדים. אולמרט פרס יריעה רחבה ביותר; אפילו הסניגור רועי בלכר הודה בחצי-פה, שלא היה מקום לדיון בשאלה אם מצודת שוני היא ביזנטית או צלבניית. תשובותיו היו ארוכות מאוד ונשמעו לעיתים יותר כנאומי בחירות מאשר כעדות - והשופטים כמעט ולא התערבו. לעיתים נוצר הרושם, שמדובר בטקטיקה מכוונת של סחבת ויצירת מבול של מילים, בתקווה שהשופטים יטבעו תחתיו. הסניגורים העריכו שהחקירה הראשית תימשך שש-שמונה ישיבות, אבל לקוחם הפתיע אותם ואפילו הם לא הצליחו להשתלט עליו.

גם קורב לא טמן את ידו בצלחת. הוא חזר שוב ושוב על אותן שאלות ואותן נקודות, למרות הערותיהם המוצדקות של השופטים (בעיקר יעקב צבן). כפי שאמרנו, היו נקודות בהן הייתה לטקטיקה זו מטרה ברורה של פגיעה באמינותו של אולמרט, אך היו גם מקרים בהם היה נדמה שקורב פשוט נהנה מאור הזרקורים.

כל העולם נגדו
[צילום: פלאש 90]

אם נאמין לרושם הכללי שיצר אולמרט, הרי שהוא מוקף בדורשי רעתו שרק מחפשים את ראשו - או לכל הפחות באנשים שהאמין בהם, ולהוותו הסתבר שלא היו ראויים לאמון זה. מבקר המדינה, הפרקליטות, המשטרה, התקשורת - כולם חברו להדיחו מתפקידו (אך לא שמענו מילה שתסביר מה היה המניע שלהם). חברו אורי מסר התנהל בצורה תמוהה וכנראה גנב סכומי עתק. איש התרומות שלו, משה טלנסקי, התגלה כשקרן ותמהוני. היועץ המשפטי של משרד התמ"ת תקע סכין בגבו (ציטוט מדויק) וחשב המשרד רדף אותו. אנשי ראשונטורס נטלו חלק ברמייה ומנכ"ל איילה טורס הוא שרץ (שוב ציטוט מדויק). מתאמת הנסיעות לא התאימה לתפקידה והעוזר עובד יחזקאל לקה בעודף אמביציה.

אפילו שולה זקן לא יוצאת נקייה לגמרי: אולי היא קיבלה את 150,000 הדולרים הנעלמים ממסר ולא העבירה לו, אולי היא ורייצ'ל רז-ריסבי ידעו על הליקויים בניהול הנסיעות. כך גם, בחצי פה, עורכי דינו: הם כתבו, ואני חתמתי; הם החליטו מה לשאול בחקירות הנגדיות, אז מה אתם רוצים ממני.

רק צדיק אחד בולט כמגדלור בתוך החשיכה: אהוד אולמרט. האיש שנסע לחו"ל מאות פעמים כדי לעזור לארגונים שלא על-מנת לקבל פרס. נואם שמשך אלפי מאזינים בכל מקום. שר התמ"ת שניהל דיון מקצועי לעילא בנושא ההיטל על השמן. ראש הממשלה שהביא ארצה את בכירי מנהיגי העולם לחגיגות ה-60 וכמעט הביא לנו שלום עם הפלשתינים ועם סוריה. ראש עיריית ירושלים שיצר חברות עם רודי ג'וליאני. תראו מה המדינה הפסידה - זו הייתה התחושה שהעביר.

למי יש יותר כבוד
[צילום: פלאש 90]

אולמרט דרש לנהוג בו בכבוד, ובצדק. זהו יחס המגיע לכל אדם באשר הוא, וראש ממשלה לשעבר בהחלט רשאי לצפות להתנהגות הולמת. הבעיה הייתה, שהוא דרש את זה מכולם - חוץ מאשר מעצמו. את אורי קורב כינה בזלזול "השואל", עד שמישהו כנראה העיר לו והוא עבר לכנותו "התובע" - מה שלא מנע ממנו להמשיך ולהטיח בקורב עלבונות, כולל במישור האישי, ולנזוף בו משל היה ילד קטן העומד לפני מורהו. על יחסו לעדים כבר עמדנו; הכינוי "שרץ" שהדביק למנכ"ל איילה טורס ייזכר מן הסתם כנקודת השפל במשפט כולו.

רק בשופטים נהג אולמרט בכבוד, ומסיבות ברורות, אם כי לעיתים גבר עליו יצרו. אחת השעות האחרונות של העדות סיפקה דוגמה בולטת: בלי שום הקשר, ביקש אולמרט לתקוף את בנימין נתניהו, והנשיאה מוסיה ארד נזקקה למאמץ כדי להפסיקו ולמנוע את הפיכת בית המשפט לזירה פוליטית. במשפט האחרון של עדותו הודה אולמרט לשופטים על סבלנותם וציין שאולי לעיתים חרג מן הגבול - אך לא התנצל.

אולמרט גם הירבה לתקוף את התביעה בטענה שהיא מתדרכת את התקשורת. טענה קצת צבועה, מפיו של מי שמעסיק (כדין) משרד יחסי ציבור, שלפחות שלושה מאנשיו נכחו בכל דיון והגיבו בזמן אמת על כל התפתחות, וארגנו ראיונות לציטוט ולייחוס ולהקלטה ולצילום עם הסניגורים.

מה הלאה?

חוזרים ב-5 בספטמבר. אולמרט צפוי להביא 10-5 עדי הגנה, ולאחר מכן תעיד שולה זקן וגם לה יהיו כחמישה עדים. בקצב הזה, צפו לפסק דין בתוך 12-9 חודשים. סוף המערכה הראשונה. פרשת המינויים הפוליטיים ופרשת הולילנד מחכות לתורן.

תאריך:  24/07/2011   |   עודכן:  25/07/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העד המרכזי - אולמרט נגד אולמרט
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שחיתות ופשע.
25/07/11 08:29
 
איציק חברו למגה..
25/07/11 09:24
2
קורא אוביקטיבי
25/07/11 08:31
 
מאיר לוין
25/07/11 18:16
3
רמון צחי הירשזון.
25/07/11 08:51
4
שיייקה
25/07/11 09:53
 
דודו מהשרון
25/07/11 16:56
5
אהוד פרלסמן
25/07/11 10:43
6
צפנת
25/07/11 15:48
 
מר מריר
25/07/11 21:52
7
ירושלמית
16/09/11 10:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה מכנס את שרי האוצר והשיכון ומבקש לערוך סיעור מוחות ולמצוא פתרונות בלתי שגרתיים למצוקת הדיור. לפי הפרסומים בתקשורת, הצעות לא יצאו משם. אז אני מציע שני רעיונות. תרומתי הצנועה לתנועת האוהלים שמתפשטת בארץ.
24/07/2011  |  יאיר דקל  |   מאמרים
"מי אמר לכם לגור ברוטשילד?"
24/07/2011  |  אורן קאשי  |   מאמרים
ככל שחולף הזמן, ומתווספים נתונים עדכניים לגבי טמפרטורת כדור הארץ, כך גובר הביטחון בו ניתן לקבוע שתקופת ההתחממות האחרונה, שהחלה בסוף שנות השבעים, הגיעה לקצה בשנת 2001. כדי לקבוע את סיומה של תקופה, יש להראות שמדדים לשינוי הטמפרטורה מצביעים על יציבות (או ירידה) שאין לה תקדים מאז תחילת התקופה. הנתונים העדכניים מאפשרים הצגת שלושה מדדים כאלה, המוכיחים שהתקופה שהחלה בשנת 2001 הייתה אכן תקופה של יציבות חסרת-תקדים, וודאי לא של עלייה בטמפרטורה.
24/07/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
הוועידה המפלגתית של מדינת איווה, המהווה שלב ראשון בתהליך בחירת מועמדי המפלגות הגדולות בארצות הברית לנשיאות המדינה, תתקיים בעוד קצת יותר מששה חודשים. במשך ארבעת העשורים האחרונים, בשלב זה של המרוץ, מועמדה של המפלגה הרפובליקנית לתפקיד היה או נשיא מכהן או מועמד מוביל שכפסע בינו לבין קבלת המינוי למועמדות המפלגה הרפובליקנית לתפקיד נשיא ארצות הברית. עד כה, מועמד שכזה טרם הופיע, מה שמותיר רשימה ארוכה של מתמודדים מטעם המפלגה הרפובליקנית שעדיין מתחרים אלו באלו על ההזדמנות לקרוא תיגר בחודש נובמבר 2012 על ברק אובמה, הנשיא המכהן מטעם המפלגה הדמוקרטית.
24/07/2011  |  ג'והנה קורנבלט  |   מאמרים
את התיאוריה על העושר שמחלחל לבסוף עד לעניים אפשר היה להמציא בווילה של בנימין נתניהו בקיסריה או במפגשיו עם שועי עולם בדאבוס. נתניהו נוהג להתניע את סחריריו במצגות ובסיפורים מסוג "השמן והרזה" או "הקטר שסוחב את הצמיחה". תמיד יש פגם לוגי בסיפור המסתתר מאחורי סחריר מוצלח. כדי לגדל צמחים אקזוטיים בעציצים יש להשקותם ולזבלם היטב. נקב קטן בתחתית העציץ מאפשר למים העודפים לחלחל דרכו. בעציצים המטופחים בגינת נתניהו אין נקב כזה. בתחילה נראה שהצמחים צומחים נפלא הודות למים הרבים ושפע חומרי הדישון. אלא שלאחר זמן מה מצטבר ריקבון באדמה הרטובה תמידית. הפרחים נובלים והצמחים קמלים. עכשיו הוברר לכולם כי גינת נתניהו רקובה עד לשורשים.
24/07/2011  |  ירון זכאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il