בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הפיחות שחל בהוראת המקרא במערכת החינוך הממלכתית
|
הפחתת מספר השעות השבועיות בהוראת התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים, ובמיוחד במסגרת התיכונית לבחינות בגרות לשתי יחידות, סייעה להפיכת הוראת התנ"ך לנושא שולי במקום מרוחק מהמקום שמייחסים התלמידים להוראת אנגלית ומתמטיקה
|
ללימודי המקרא לא מייחסים את אותה חשיבות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
במשך מאות שנים לימוד המקרא לא קיבל את מעמד הבכורה בעולם הישיבות, כשם שקיבלה ההתמודדות עם טקסטים של משנה וגמרא. בראשית המאה התשע עשרה חל שינוי עם הופעת זרמים בחברה היהודית, שמתחילים לתת מעמד של בכורה להוראת המקרא במסגרות החינוכיות העבריות. בראשית המאה העשרים מעמידים את לימודי המקרא במרכז תוכנית לימודים של כל בית ספר עברי. התפיסה שהתגבשה הייתה להכיר את ספרות המקרא, ליישם ערכים הומאניים ואנושיים העולים מתוכה. ניתן מקום של כבוד והערכה לזרם, שהיה חשוב לו יותר מכל ליישם אורח חיים דתי, ודרך הוראת המקרא ביקש לטעת את האהבה לקיום מצוות. כל הזרמים היו מאוחדים, כי יש לדעת את הנרטיב ההיסטורי, להזדהות עם גיבורים,שדרך אורח חייהם ניתן להעביר מסרים ערכיים. לדעת לצטט פסוקים, החובקים בחובם עוצמות לשוניות וערכיות. להרבות בטיולים בארץ המקרא להכיר את שביליה ואת צמחייתה ולהכיר אתרים בהם היו התרחשויות היסטוריות הרות גורל. תפיסה זו הכירה ילדותי, הכירו גם נעורי בין כותלי בית הספר על שם איש חזון סוציאליסטי וציוני בשם משה הס, בו אהבנו את לימודי המקרא. יוסף עזריהו, מי שהיה יו"ר הוועדה, שהכינה את תוכנית הלימודים לבתי הספר היסודיים עודה בשנת תרפ"ב (1922), ציין בדברי הפתיחה לתוכנית הלימודים את הדברים הבאים: "הוראת התנ"ך חשיבותה לנטוע בלב התלמידים את מוסר היהדות, את השאיפה לצדק חברתי ,...שומה עלינו לשאוף לכך , שספר התנ"ך לא ישמש רק "ספר לימוד" בידי התלמיד, לאחר שלמד בו מה שהוטל עליו, הוא מניח אותו בצד ושוב אינו חוזר אליו, אלא יהפוך לספר חביב על התלמיד שאינו מניחו ואינו שוכחו..." למרבה הצער, כבר בסוף שנות החמישים אנחנו שומעים את זעקת השבר של ד"ר מאיר בלוך ז"ל, מבכירי מורי המקרא בישראל, שהיה מורה בתיכון חדש בתל אביב - "כל אותן מטרות וציפיות, שהיו לנו מהוראת המקרא לא הושגו, ולימוד מקרא נהפך לעוד מקצוע של בחינה כדי לצאת ידי חובה, וששמחים כשמתפטרים ממנו.. ". לצערי, לאמירה זו של ד"ר מאיר בלוך ז"ל יש תוקף גם באלו הימים. ואני מבקש לתחום את התייחסותי אך ורק לזרם הממלכתי. קשה לי להשלים עם עובדה מצערת, שלא היינו עדים לשום יוזמה של משרד החינוך להתמודד עם התוכחה הקשה של ד"ר מאיר בלוך ז"ל, במיוחד שאנו עדים להחרפה הולכת וגוברת של הבעיה משנה לשנה. גם אם לא יתקבלו השגותי, מדוע הגענו למצב כה עגום, לפחות משרד החינוך חייב לעשות את מה שמתחייב ממנו כמשרד האחראי לחינוך ילדינו, והוא להתמודד עם תופעה כה חמורה. אני בדעה, שהפחתת מספר השעות השבועיות בהוראת התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים ובמיוחד במסגרת התיכונית לבחינות בגרות לשתי יחידות סייעו להפיכת הוראת התנ"ך לנושא שולי במקום מרוחק מהמקום, שמייחסים התלמידים להוראת אנגלית ומתמטיקה. גם אם לא כל התלמידים לומדים מתמטיקה מתוך אהבה, הם לומדים מתוך שקיקה את המינימום הדרוש. רבים התלמידים העושים מאמץ ומשתדלים להגדיל את מספר הנקודות הדרוש, מה שלא נראה, למרבה הצער, בהוראת התנ"ך. המסגרות של שלש עד חמש יחידות לימוד בבחינות בגרות בתנ"ך שואפות לאחוזים בודדים. מי שהחליט, שמקדישים רק שעתיים שבועיות להוראת תנ"ך בתיכון, אחראי לפיחות בהוראת נושא כה ערכי. מי שהחליט להוציא את חווית הלימוד של תשעת הפרקים בספר עמוס, שאני זכיתי לחוות בעת לימודי בבית הספר היסודי ובבית הספר התיכון, כאילו לא היה הנביא הנוקד מתקוע, מצביע על סולם ערכים משובש . הייתי מקבל את הסברה שאי-אפשר הכל, אבל לא כלום זו תעודת עניות למזכירות הפדגוגית. כשם שהמאמר "אמת מארץ ישראל" של אחד העם , שיש בו רגישויות למאווייו של עם אחר שחי בארץ הזו , נעלם מתוכנית הלימודים בספרות, כך נעלם הספר של הנוקד מתקוע , ספר עם חזון של חברה, שאדניה הם סולידאריות חברתית מתוכנית הלימודים בתנ"ך. ברור לי, שלא מציתי את שלל הנושאים והסיבות שגרמו לפיחות בהוראת התנ"ך בחינוך הממלכתי. לזה חייב משרד החינוך להקדיש יותר ממחשבה. לסיום, אני מבקש לתת ביטוי לנימה אישית כואבת. במשך כאלפים שנה היהדות הייתה דת של טקסטים, בכלל זה הטכסט המקראי, ושל מעשה דתי . הקמת המדינה שינתה את היהדות ויצרה זיהוי בין יהדות ובין מנגנון מדינתי. מאז יוני 1967 אני כואב , שהיהדות כגורם מדינתי הפכה מביטוי של זהות עצמית למנגנון של שליטה ודיכוי של עם אחר. היהדות שאלפיים שנה לא ידעה מהו כוח ומהו שליטה על עם אחר, הפכה לגורם המצדיק שליטה על עם אחר. מכאיבה לי העובדה, שהיצירה האהובה עלי מנוצלת בתחום ההוראה מאז שנת 1967 להגדרת ארץ-ישראל במונחי גבול השליטה הכוחנית של המדינה על עם אחר . קשה לי לקבל שנוצרה זהות בין המנגנון המדכא והטריטוריה , עליה מופעל הכוח , ולשניהם מוענקת קדושה הספוגה ממקום כה יקר לי, התנ"ך. קשה לי להשלים, שחברה בה אני חי בולטת מאוד התאמה בין רמת דתיות לרמת "ניציות" , השואבת את כוחה, שלא בצדק, מספרות המקרא. קשה לי לקבל, שפטרונות על ארון הספרים היהודי העשיר מתקבלת בחברה הישראלית באופן טבעי כפטרונות של "נציות", שבינה ובין ההומניזם המקראי היהודי אין כל קשר.
|
תאריך:
|
07/08/2011
|
|
|
עודכן:
|
07/08/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
הפיחות שחל בהוראת המקרא במערכת החינוך הממלכתית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
נטע רא.
|
7/08/11 13:12
|
|
2
|
|
אמיר בן שושן
|
7/08/11 15:22
|
|
3
|
|
איש עצוב
|
7/08/11 15:38
|
|
4
|
|
נורית ע.
|
7/08/11 17:01
|
|
|
|
איש עצוב
|
7/08/11 17:24
|
|
5
|
|
מורה בישראל
|
7/08/11 17:28
|
|
6
|
|
תודה !!!!
|
7/08/11 17:47
|
|
7
|
|
למה נפלנו
|
7/08/11 18:36
|
|
8
|
|
לכותב הנכבד
|
8/08/11 01:52
|
|
9
|
|
פיחות בערכים
|
8/08/11 08:39
|
|
10
|
|
"חזק ואמץ"
|
8/08/11 12:43
|
|
11
|
|
מורה לתנ"ך
|
9/08/11 16:55
|
|
הכול התחיל בקוטג'. הוא המסמר הקטן, כדור השלג שמתגלגל וצובר תאוצה ונפח, הגפרור שהצית את האש. כל הדימויים, כל אחד לחוד וכולם יחד נכונים. והנה ממאבק פרטני ממוקד, ברור, מצומצם ומחוייך משהו - הקוטג', מצרך שולי כלכלית לאזרח הישראלי, הפך לסמל, לדרך, לגפרור שהצית מדורה שהפכה לשריפה שלהק מטוסי הכיבוי שקנה ראש הממשלה לכיבוי שרפות לא מכבים. אין שום ספק כי הרעיון וההצלחה החלקית המינורית של מחאת הקוטג' סימנה את הדרך.
|
|
|
מחאת הדיור שאינה יורדת מסדר היום הציבורי בשבועות האחרונים מגלה למי ששכח שביבי הוא אותו ביבי ואף גרוע מכך. תזכורת קצרה בחזרה לשנת 2003, אז ביקש ביבי לפגוע באחת האוכלוסיות המוחלשות בישראל, האימהות החד-הוריות.
|
|
|
עם כניסת חודש הרמדאן המשבר הפנימי בסוריה מעמיק. הדיווחים על רצח קולקטיבי של אזרחים והטענות על פשעים נגד האנושות שנוקט משטר בשאר אל-אסד מתגברים. במקביל, מספרם של המשתתפים בהפגנות של ימי שישי האחרונים חצה, כנראה, את סף המיליון ומשקף מגמה מרכזית: התעצמות המחאה והחרפת המשבר בתוך סוריה. מאוד ייתכן שבמהלך הרמדאן, חודש הצום באיסלאם, תיווצר מסה קריטית של מפגינים. פירושו של דבר שלא רק שמשטר אסד נתון לאיום קיומי עקב מהומות הדמים, אלא שכתוצאה מתגובת שרשרת מכסת ימיו הולכת ואוזלת.
|
|
|
אין לך בלוח השנה העברי יום שהשמאל הישראלי ההזוי והמנותק מנוכר לו לחלוטין יותר מאשר ט' באב, יום האבל הגדול והמר של התענית והקינות לזכר חורבן המקדש וירושלים, יום אשר לציונו מדי שנה בשנה ולשמירה המוקפדת עליו לאורך הדורות משך אלפיים שנה, יש חלק מכריע בעיצוב התודעה היהודית המונומנטאלית של כמיהת השיבה לארץ ציון וירושלים והרצון העז והבלתי מתפשר לכונן מחדש את עפר העיר והארץ ולראות את בניינו מחדש של בית המקדש, יום אשר לפיכך יש לו חלק נכבד בשיבת ציון ובעצם ישיבתנו בארצנו בימינו אלה.
|
|
|
מעניין אם המשפט הבא יכול שיעורר עניין ביחס לאירועים המתחוללים, שיש הקרואים מהפכה חברתית כלכלית או שכאלה שיאמרו שממש הפיכה מתחוללת מול ענינו המשפט כמובן ...אתה יודע פעמים איך מתחילים דבר, אך מעט מאוד יש לך שליטה איך הסתיים.
|
|
|
|