|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

בין חוזה לברית

מה הם המאפיינים האלוקיים של הבריתות של עם ישראל עם הקב"ה שמבדילם מחוזים בין בני אדם? מדוע הגימטריה של המילה ברית היא תרי"ב ומגוע רק תרי"ב ולא תרי"ג?
22/09/2011  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
על ההבדל בין חוזה לברית [צילום: פלאש 90]

רעיון החוזה הינו עתיק ימים. ארכיאולוגים גילו שחוזים נערכו במזרח התיכון לפחות לפני ארבעת אלפים שנה. בימינו אנו, מבנה החוזה הינו סטנדרטי ומבוסס על מספר עקרונות בסיסיים. לעומת חוזים בין בני אדם, ישנו "חוזה" מסוג אחר לגמרי, לא בין אדם לחברו אלא בין אדם למקום. לחוזה ייחודי מסוג זה זכה רק עם אחד - עם ישראל. מכיוון שזה חוזה עם מאפיינים ייחודיים, אפילו המילה "חוזה" אינה רלוונטית אליו, והתורה מכנה אותו כ"ברית". עם ישראל זכה לשתי בריתות - אחת בחורב עם מתנת התורה, ושניה בערבות מואב עם מתנת ארץ הקודש.

הבה נתבונן במאפיינים השונים בין חוזה לברית כדי שנעריך ביתר שאת את הקשר המיוחד שלנו עם אבינו שבשמים. כפי שציינתי, חוזה נערך בין איש לחברו. ברית בדרך כלל נערכת בין הקב"ה לבני אנוש, כדוגמת הברית בין הקב"ה לנח ובניו, הברית בין הקב"ה לאברהם אבינו ובניו בברית בין הבתרים, והברית בין הקב"ה לעם ישראל בחורב בפעם הראשונה, ובערבות מואב בפעם השניה. אף עם לא זכה לברית עם הקב"ה אחרי הברית בין הקב"ה לבנו בכורו ישראל.

לעניות דעתי, במקומות בתנ"ך שבהם המילה "ברית" מופיעה בהקשר להסכם בין בני אדם יש רמז של ביקורת. לדוגמה, על הברית שנכרתה בין אברהם אבינו ואבימלך, מביע הרשב"ם ביקורת חריפה ביותר, כי אסור היה לאברהם לכרות ברית עם נוכרי על חלקי מולדת עתידיים לעם ישראל. הרשב"ם מגיע למסקנה שעקדת יצחק באה כעונש על אותה ברית לא ראויה. אפשר לטעון שאפילו הברית של דוד המלך עם עם ישראל בעת המלכתו לא הייתה ראויה, כי אל לו למלך בשר ודם לעשות כמלך עליון שכרת ברית עם עמו ישראל.

חוזה בין אדם לחברו יכול להיטיב עם צד אחד כאשר הוא משקף את יתרונו של הצד החזק ואת חולשתו של הצד השני, או כאשר הוא מנוסח בצורה לא מקצועית. הבריתות בין הקב"ה והאנושות ובינו ועם ישראל חייבות להיות טובות א-פריורי ולהיטיב עם שני הצדדים, כי מי שערך אותן הינו הקב"ה שכולו טוב.

בדרך כלל חוזה קובע תקופה מסוימת להשלמת כל תנאיו. ברית בין הקב"ה הנצחי לעם ישראל שהוא קבע את נצחיותו הינה גם לנצח, ולכן אמר הקב"ה בפרשתנו 'נצבים': "ולא אִתכֶם לְבַדְכֶם אנֹכי כֹרֵת את-הברית הזאת ואת-הָאָלָה הזאת: כי את-אשר יֶשְנוֹ פֹה עִמָנו עֹמֵד היום לפני ה' אלֹקינו ואת אשר איננו פֹה עִמָנו היום." (דברים כט, יג-יד). יציאתנו ממצרים על-ידי הקב"ה בניסים גלויים שבלעדיהם היינו נשארים שם לעולם הפכה אותנו וצאצאנו לעבדים של ה' עד עולם, ועל כן "נחתמה" הברית בחורב.

חוזה בין אדם לחברו אפשר להפר, ואי-אפשר לאלץ את הצד המפר לקיימו בניגוד לרצונו. כל שאפשר לעשות הוא לאלץ אותו לשלם קנס על-פי החוזה, אם קיים סעיף בנידון, או לפנות לבית דין שיקבע את גודל הנזק שהפרת החוזה גרמה לצד הנפגע. גם "ברית" אפשר להפר, ברם העונש לעולם לא יוגבל לתשלום כספי, ואין אפשרות לפנות לבית דין של מטה או של מעלה כדי לתקן נזק שנגרם בהפרתה. הקנס האלֹקי בא בקללות שהקב"ה קבע בפרשות 'בחֻקותי' ו'כי תבוא'. יש רק להתבונן בהיסטוריה של חורבן בית ראשון ושני כדי להיבהל מהדיוק שבו התגשמו כל הקללות הללו.

חוזה תמיד נעשה מרצון ובהסכמת שני הצדדים. כאשר צד אחד חותם בכפיה והדבר הוכח, החוזה בטל. הבריתות שעם ישראל "חתם" עליהם עם הקב"ה, כפי שציינתי, באו בהסכמה, ברם, אפילו אם עם ישראל היה מנסה להתחמק מקיומן כפי שהוא ניסה בימיו של יחזקאל, הדבר הינו בלתי אפשרי. וכן אמר יחזקאל לזקני ישראל בימיו שניסו לפרוק את עול הברית: "והָעֹלָה על רוּחֲכֶם הָיוֹ לא תהיה אשר אַתֶם אֹמרים נִהְיֶה כַגוֹיִם כמשפחות הָאֲרָצוֹת שָרֵת עץ ואבן: חי-אני נְאֻם ה' אלֹקים אם-לא ביָד חֲזָקָה ובזרוע נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְפוּכָה אֶמלוך עֲלֵיכֶם". (יחזקאל כ' לב-לג)

חוזה הוגן גורם לכך ששני הצדדים ישיגו את מטרותיהם, והוא מיטיב עם שניהם. מאידך, בברית, מטבע הדברים, מכיוון שלהקב"ה אין שום צרכים ואין לו כל מחסור, הבריתות עם עם-ישראל מטבען מכוונות לטובתו הנצחית של עם ישראל. כל מעשיו של הקב"ה וכל כוונתו מבריאת העולם ועד היום היו ויהיו לטובת בניו של אבותינו שאותם הוא אהב ובזכותם הוא פעל למעננו במשך כל הדורות.

העיקרון הגדול שעליו מבוסס כל חוזה הוא צדק בין הצדדים. לכן, כאשר צד אחד מפר את החוזה, הצד הנפגע יכול לפנות לבוררות (אם היה סעיף רלוונטי לפתרון מסוג זה בחוזה) או לבית המשפט - הכל כדי להשיג צדק. ואם הצדק אינו כולו עמו, הפתרון אמור להביא להשגת פשרה. בברית עם הקב"ה העיקרון המנחה את הקשר הינו חסד. כפי שהאדם חוטא, מחטיא, פושע ועושה את הרע בעניו, להקב"ה יש דרך בה אדם יכול, לא רק לתקן את מעשיו בעתיד אלא גם למחוק את העברות שעשה בעבר על-ידי תשובה. זוהי התרופה הנפלאה למכת החטאים שבחסדו הגדול נתן לנו אבינו שבשמים.

השוני השמיני והטכני, כביכול, בין חוזה לברית הינו שבעולם המודרני החוק קובע שנושאים מסוימים, כגון קניה ומכירה של נדל"ן, חייבים להיכתב, כך שללא הבעת ההסכם בכתב החוק אינו מאפשר את אכיפתו. ברם, הבריתות שכרת הקב"ה היו שונות. הברית עם נח הייתה בע"פ, אבל מצד שני היא לוותה באות נצחית מה' - הקשת שבשמים שתבוא אחרי מטר גשם, כזכר למבול, שמזכיר לנו ולו את החלטתו של הקב"ה לא להשמיד שוב את העולם כולו. גם בריתו של הקב"ה עם אברהם אבינו לוותה ונחתמה על-ידי סימנים בעלי משמעות עמוקה שנכרתו לנצח.

בברית של עם ישראל, שורש הברית והגזע לכל המצוות נכתבו על-ידי הקב"ה עצמו ב"עשרת הדברות". את יתר התורה שבכתב כתב משה רבינו משך ארבעים שנה במדבר ע"פ דבר ה'. חז"ל אמרו שאת התורה בכתב קיבל עם ישראל ב"נעשה ונשמע", ברם את התורה שבעל פה שמהווה את "השרירים" העוטפים את "שלד" התורה, שיחדיו מהווים את "גוף" התורה כולה - העם סירב לאמץ. ולכן, נאלץ הקב"ה לכפות עליהם את התורה שבעל פה "הר כגיגית". ומדוע חפץ הקב"ה להותיר את החלק המרכזי שבהלכה זה שנותן לה את חיותה וגמישותה - בעל פה?.

התשובה: הקב"ה רצה בכך לאלץ את בנין ללמוד תורה ולשננה יומם ולילה. ומצד שני כאשר חלקה המעשי יהיה בעל פה, העם יאלץ, בע"ה, לבוא לחכמיו כדי לקבל את הכרעתם בנושאים שבמחלוקת. רק כאשר העם נקלע בימי רומי לסכנה של הכחדת התורה כולה - זו שבכתב וזו של בעל פה, בגלל איסור לימוד התורה, נאלץ רבי (רבי יהודה הנשיא) להעביר את התורה שבעל פה לכתב. ברם, הוא הבין שבכך הוא ביטל את כוונתו של הקב"ה, שהתורה שבעל פה תהווה את המקור לקסמה, חיותה וחיוניותה של ההלכה.

ולבסוף, הבה נעשה השוואה גימטרית בין המילים שבנידון: "חוזה" בגימטרייה שווה ל-26, בדיוק כפי שם ה'!, הרמז מכך ברור: "חוזה" בין אדם לחברו, שנערך בצורה הוגנת, זוכה לכך שה' ישרה בתוכו, מכיוון ש"האלקים נמצא בפרטים". המילה "ברית" גם לה יש משמעות גימרטרית מדהימה - שוויה תרי"ב, קרי, אחד פחות מתרי"ג המצוות שקיבלנו בברית עם הקב"ה. ומדוע רק תרי"ב ולא תרי"ג?, הרי ראינו את הקולות ובכך ידענו שם בהר סיני שהקב"ה דיבר עמנו. לכן במצווה להאמין בו לא היה צורך כלל, ברם, כן היה צורך לקבל את יתר תרי"ב המצוות - את ה"ברית".

אלו המאפיינים האלוקיים של הבריתות של עם ישראל עם הקב"ה שמבדילם מחוזים בין בני אדם. יהי רצון שנקבל את ה"חוזה" האלוקי שלנו עם הקב"ה כל יום ויום מחדש מתוך יראה ואהבה ככלתו של הקב"ה בנישואים נצחיים ללא אפשרות של "גט".

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  22/09/2011   |   עודכן:  22/09/2011
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנים לא מעטות הטענה של ביבי נתניהו הייתה, שהריכוזיות זו רק הזיה הנמצאת במוחם הקודח של אנשי שמאל, הנגועים בשנאה לישראל. למרבה הצער, למעט "דה-מרקר", העיתונות כולה התגייסה נגד "המלעיזים", שהתעקשו לדבר על כשלים מצמררים בשוק ההון הריכוזי.
22/09/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מדינת ישראל אינה ככל המדינות. יותר ממיליון אזרחיה, הינם דודים ובני דודים של אנשי חמאס שגרים בשכנות לנו והמעוניינים בהשמדתה. הדי יריות השוטרים באירועי אוקטובר 2,000, עדיין נשמעים. 13 הרוגים גבו. ועדת חקירה ממלכתית ישבה על המדוכה שבועות וחודשים. הניכור בין האוכלוסיה היהודית והערבית בישראל - גדל.
22/09/2011  |  עופר ברטל  |   מאמרים
במעט הבהלה הפוקדת אותי עדיין בבקרים, ברגעי היקיצה שפעם היו מתוקים כל כך, אני נוכח להוותי בעובדות מעציבות. אני חש כאילו אני נוצק מעצמי לתוך סדר יום נוקשה. בכוונה אינני מאשים איש. וגם אינני מאשים את מי שהוא למעלה מהאנשים. אני כותב 'נוצק' - בהרגשה חדה שאני הוא החומר בידי היוצק. אני מוצא עצמי נתקל בזוויות המכאיבות של דפוס היציקה. כאילו נחסמת בפני הדרך להימלט בכוונה תחילה. מישהו מכה על פני ועל קצות אצבעותיי. מישהו מכווה עד כאב את מרפקי ואת פרקי ברכי. גם האפשרות של חמיקה בזחילה נפסלת, שהרי לא אוכל לזחול מרחק כה רב, כשעצמותי כל כך מכאיבות. לפני התקף המחלה לא הייתי יצוק בשום סדר-יום מחייב. ובוודאי שלא בסדר-דברים נוקשה וכואב. אבל ההתכנסות שלי פנימה, בקשת החיסיון שלי במקלטים ארעיים, הפכו אותי למתמכר לדבר אחד: אני מכור לשלמותו של סדר היום שלי.
22/09/2011  |  אלישע פורת  |   מאמרים
אני משדרג את המאמר שאך אתמול יצא לאור. הכל לכבודה של שלי יחימוביץ' הזוכה בצדק מוחלט בתפקיד יו"ר מפלגת "העבודה", וכדי להטיח בה את האמת שלי הניזונה מהניסיון העצום בחיים הארצישראלים.
22/09/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
מפלגת קדימה תפרה חליפות מספר רב של פעמים, תופרת, פורמת, תופרת, פורמת. יש הסוברים שבעולם יש צדק, מה שנולד בחטא ימות צעיר, בתוספת הבטחה קטנה למוות בייסורים. יש אחרים האומרים שבפוליטיקה אין זכרון, הכל כישרון, אנשים מוכשרים מצליחים, והאחרים לא, אלא שגם אלה מתקשים שלא לשמוח לאידה של המפלגה הזו.
22/09/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il