|   15:07:40
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אישור ETIAS לאירופה בעברית, איך זה עובד בדיוק?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

מערב עד ערב

ממאמר זה מוכח שהיום התשיעי קשור בקשר הדוק ליום העשירי. נוסף לכך גם מלשון הפסוק " מערב עד ערב תשבתו שבתכם". דרשו חכמינו שיש חיוב מהתורה להוסיף ביום הכיפורים מהחול על הקודש משמע שהמיוחד ביום הכיפורים חג הטוהר שהיום התשיעי בו מאוחד עם היום העשירי. גם במנהגים בעם ישראל עולים דקדוקים המבוססים על הפסוקים הנזכרים
27/09/2011  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
להוסיף על קדושת יום הכיפורים ביום התשיעי [צילום: פלאש 90]

מיוחד הוא יום הכיפורים לכלל עם ישראל. ייחודו ניכר כיום צום לא רק בבתי הכנסת אלא גם ברחובותיה של עיר. מעלתו בתפילות הארוכות בבית הכנסת הגורמים לאנשים רבים לחוות אותו כיום כבד, יום שלא קל לשאתו הן בבית הכנסת והן מחוצה לו.

קיימת תחושה כללית בציבור שיום הכיפורים קדושתו היא מעל ומעבר לקדושתם של כל ימות השנה, וכיום "הקדוש" גורמת לכך שאנשים שאינם שומרים את דיני היום כמצוּוֶה חשים במיוחדותו. עיקרו של היום כיום של "מחילה, סליחה וכפרה" על חטאי השנה האחרונה, על עבירות שבין אדם לחברו ובין אדם לבוראו. על כן מעיקר היום אינו הבכי והצעקה או הוידויים על החטא, אלא היותו יום של מחילת עוונות וכפרה לכלל ישראל. דבר המביא ליום של שמחה גדולה להיותינו זכאים בסופו של תהליך.

ייחוד נוסף ליום קדוש זה שהינו החג היחיד שזמנו נקבע ליום התשיעי: "בתשעה לחודש בערב, מערב עד ערב תשבתו שבתכם" (ויקרא כ"ג, ל"ב).

הלשון שקבעה התורה את זמנו של החג ביום התשיעי ולא ביום העשירי הביא את חכמינו לדרוש שיש חיוב להוסיף על קדושת יום הכיפורים ביום התשיעי. יום זה אינו רק ערב יום הכיפורים אלא שקביעת יום הכיפורים מתבססת על היום התשיעי וחשיבותו של היום העשירי היא רק נוכח התחלתו ביום התשיעי.

בראייה ראשונית ניתן לומר שהלשון בתשעה לחודש בערב מוכיח שערבו של היום התשיעי היא תחילת החג בניגוד לשאר המועדים שביום לפני החג אינו נחשב "כעצם החג". כמו-כן הלשון "מערב עד ערב" מוכיח שדין החג הוא "מערב עד ערב" ולא התאריך המסוים של היום העשירי בתשרי וכדרך כל המועדים שלא קבעה התורה את זמנם אלא על-פי התאריך. ולראיה מלשון הפסוק: "בתשעה לחודש בערב" דרשו חז"ל "שכל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (ברכות ח',ב').

ממאמר זה מוכח שהיום התשיעי קשור בקשר הדוק ליום העשירי. נוסף לכך גם מלשון הפסוק " מערב עד ערב תשבתו שבתכם" (ראה לעי"ל). דרשו חכמינו שיש חיוב מהתורה להוסיף ביום הכיפורים מהחול על הקודש משמע שהמיוחד ביום הכיפורים חג הטוהר שהיום התשיעי בו מאוחד עם היום העשירי. גם במנהגים בעם ישראל עולים דקדוקים המבוססים על הפסוקים הנזכרים.

במקביל לפסוק "בתשעה לחודש בערב" קבעו חכמינו שיש להקדים את וידוי יום הכיפורים ליום התשיעי בתשרי, שמא יארע דבר תקלה קודם כפרת היום, הרי חז"ל הקדימו את עניין יום הכיפורים לתשיעי בתשרי דבר שלא נמצא בשאר המועדים. כך גם בפסוק "מערב עד ערב תשבתו שבתכם" תוקן הפיוט לליל יום הכיפורים, בו מושם הדגש על ה-ע-ר-ב וזה לשונו: " יעלה תחנוננו מערב, ויבא רינוננו מבקר ויראה שוועתינו עד ערב".

הרי לך איזכור נוסף על ייחודו של יום הכיפורים בשונה מכל המועדים. למעט, את יום השבת שכניסתו עדיין מבעוד יום ביום הששי כפי שמציין זאת המדרש על הפסוק: "ועיניתם את נפשותיכם בתשעה...."- יכול ותענה בתשעה? תלמוד לומר: "בערב" אי בערב יכול משתחשך? ת"ל "ועיניתם את נפשותיכם" בתשעה - הא כיצד? - מתחיל ומתענה מבעוד יום, שכן מוסיפים מן החול אל הקודש. אין לי מלפניו, מלאחריו מנין? תלמוד לומר: "מערב עד ערב", אין לי יום הכיפורים, שבת בראשית מנין? תלמוד לומר "תשבתו", ימים טובים מנין? תלמוד לומר " שבתכם הא כל השבתות שאתה שובת אתה מוסיף לה מחול על הקודש בין מלפניו ובין מלאחריו". רואים אנו שהמשותף ליום השבת ויום הכיפורים שהתחלת קדושתם מבעוד יום.

עם רדת היום ושקיעת החמה של יום ט' בתשרי מתקדש ונכנס לתוקפו היום המקודש ביותר בדת ישראל יום הכיפורים - יום שבת שבתון- יום שבו שובת האדם ממלאכה, מאכילה, משתייה ומכל תענוגות הגוף, מסיח דעתו מכל הגורמים ששיבשו דרכיו ומתעלה לעולם רוחני ומוסרי.

חג הטוהר שלפניו יום הזיכרון - ראש השנה - חג של אמונה והתבוננות. לאחריו מועדים לשמחה הכוללים בתוכם את חג הסוכות ושמיני עצרת הם המעלים את האדם בישראל למצב של שמחה גדולה ע"י היטהרותו ולידתו מחדש.

תאריך:  27/09/2011   |   עודכן:  27/09/2011
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנאומו באומות המאוחדות טען רה"מ כי "עיקר הסכסוך תמיד היה - ונשאר - הסירוב הפלשתיני להכיר במדינה יהודית". ולמה יהודית? לרה"מ התשובה - הוא עצמו נושא שם משפחה עתיק מאוד שהיה שמו של פקיד מתקופת המלכים ששמו היה נתניהו. נראה שהוא בטוח שה"גויים" שיושבים בעצרת האומות המאוחדות יסיקו מייד את המסקנה המתבקשת מדבריו - שהוא צאצא ביולוגי מאותו פקיד מתקופת המלכים. הרי ה"גויים" הם בורים ועמי ארצות והם לא יודעים ששם המשפחה המקורי שלו אינו נתניהו אלא מיליקובסקי.
27/09/2011  |  יוסף בן משה  |   מאמרים
"קול באשה ערווה" - זוהי כותרתו של הפסק בן שבעת העמודים שהוציא לאחרונה הרב הראשי לישראל יונה מצגר בעניין החיילים שנטשו טקס מפאת קולה של זמרת שהופיעה שם.
27/09/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לאחרונה, נדונה על-ידי ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי סוגיה מעניינת ביחס לסמכות מנהל מיסוי מקרקעין לתקן את השווי ביחס למכירה בעסקת תמורות. באותו עניין, חתמה חברת שמשון זליג בשנת 2,000, על הסכם עם חברת הכשרת הישוב, לרכישת זכויות בנייה ב-148 יחידות דיור בראשון לציון, בתמורה לקבלת 37.5% מתמורת מהמכירות.
הנתונים הישראלים אינם מעודדים בלשון המעטה, ונדמה כי רשע וטוב לו צדיק ורע לו – תופסת תאוצה מחודשת בכל פעם מחדש. אינני איש בשורות – ולאו-דווקא מסיבות פסימיות. כל התורה פשוט חרוטה על קיר אבן, וכל הוועדות מטעם הממסד המעוות – על קירות קרח.
27/09/2011  |  נסים גבאי  |   מאמרים
על גבי הנייר, הכל טוב ויפה: ועדת טרכטנברג איתרה 22 ישובים, שאפשר לבנות בהם בשנים הקרובות 164,945 דירות. איזה יופי. אולם עיון בטבלה שהכינה הוועדה מלמד, שזה הכל בתיאוריה. בפועל, יש לחשוש, מה שהיה הוא שיהיה, והחסמים המפורסמים ימשיכו לעכב את הבנייה במשך שנים.
27/09/2011  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
איתמר לוין
איתמר לוין
קיים קשר ישיר בין הבקשה להוציא צווי מעצר לנתניהו וגלנט לבין "הרפורמה המשפטית"    כיצד נתניהו נותן לסינוואר את המטרה האסטרטגית לשמה יצא למלחמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il