|
מבצעים לצרכן או רווחים מנופחים לרשתות המזון? [צילום אילוסטרציה]
|
|
|
|
|
אחרי כל חג קיים גם אחרי החג, בדומה למוצאי שבת, אלא שהפעם נראה שאחרי החגים תהיה תקופה שונה ומרתקת מהרגיל. בשנים רגילות הייתה כל רשת, ובדגש על רשת מזון, נערכת לפעילות אשר נהוג היה לכנותה בשם "יציאה מהחג". בדרך כלל זה כלל היערכות לוגיסטית ושיווקית למספר מבצעים חזקים, אשר מטרתם להחזיר את הלקוחות לחנות. הרשתות היו מתמקדות בכ-15 פריטים מובילים, מנהלות משא-ומתן עם הספקים ומוזילות את המחירים לצרכן, והכל על-מנת שהלקוחות ישובו אליהן, על-מנת לחזור ולמלא את הבית לאחר החג.
נראה שהשנה, בשונה משנים קודמות, היציאה מהחג תהיה מהודרת אף יותר מהחג ובלי שנשים לב ינחתו עלינו מבצעים שאפילו לא פיללנו שיבואו עלינו. אבל שאף אחד לא יתבלבל, זו פעולה שבאה להציל את הרשתות יותר מאשר להיטיב איתנו.
מנגד, אנו צריכים לשים לב, והפעם יותר מתמיד, גם לקניות של המוצרים שאינם במבצע, שכן סביר להניח שהרשתות, מיד לאחר החג, יעלו את מחירם, או כפי שהן קוראות לזה - ביטול מבצעים או אי-חידושם.
ההאטה והמיתון נוקשים על כל דלת והחשש שלהם מירידה בפעילות, מאובדן נתחי שוק, מסגירת חנויות ומאובדן הכוח מתחיל להדיר שינה בעיקר מעיני הרשתות הגדולות והממוסדות, עתירות ההוצאות וכוח-האדם, אשר רובן גם גייסו מהציבור אגרות חוב נושאות ריבית לא מבוטלת בימים עליזים יותר, שחלקן מגיעות לפירעון בקרוב.
לא צריך להזיל דמעה חלילה, שהרי מצבן אינו בכי רע, אולם מיקוד תשומת הלב הציבורית על מעלליהן ובעיקר של הרשתות הגדולות, ינגוס משמעותית ברווחים העודפים והמנופחים שלהן.
ניתן לחזות שהרשתות היו מעדיפות כבר כעת "לסיים" את שנת 2011 ללא "בעיות וחרמות", אולם בגלל הדרישות שלהן ל"תיקון המצב" מהספקים, לא נופתע לראות ברשת כזו או אחרת מדפים ריקים מסחורה מספק זה או אחר, והכל בגלל הדרישות שלהן מהספקים לשיפור תנאי הקנייה.
נראה שהפעם זה יהיה קשה מתמיד, שכן לא מעט ספקים כבר "התגייסו לטובת המאבק" והסכימו כבר. על כן, כל דרישה נוספת תיענה הפעם בשלילה ואף בניתוק זמני, או יותר מכך.