בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
שפיטה אלוקית מול שפיטה אנושית
|
הצעתו המהפכנית של יתרו, למשה, מפתיעה ● האם משה לא חשב בעצמו כיצד לשפוט את העם, והיה זקוק לעצתו של כהן לעבודה זרה?
|
משה רבינו. התכוון להנהיג את העם על-פי השראה אלוקית
|
|
|
|
|
|
|
|
יתרו התווה את הדרך לבחירת השופטים ולבניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: "הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים" | |
|
|
|
|
בפרשתנו, אנו לומדים שיתרו, כהן לעבודה זרה, מציע למשה הצעה מדהימה, מדויקת ומועילה, שנובעת מכוח חוכמת הניסיון שצבר, ובעיקר מאותה אמונה בה'. מציע יתרו למשה את הצעת מינוי הדיינים: "אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ א-לֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם" [י"ח, כ"ג]. ורש"י מפרש: "וצוך א-לֹהים ויכלת עמד - הִמלך בגבורה, אם יצוה אותך לעשות כך - תוכל עמוד, ואם יעכב על ידך - לא תוכל לעמוד". דהיינו, דברי יתרו לא נאמרו כדברי התנשאות ויוהרה, אלא מתוך אמונה עמוקה בה' שיסייע למשה במלאכת השיפוט, שהיא מרכיב מרכזי בהנהגת העם. הצעת יתרו מונה ארבע תכונות שהשופט צריך שיהיו בו: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי א-לֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע", ואכן: "וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם". כלומר, יש לבחור דיינים שיהיו בעיקר "אנשי-חיל" במובן המוסרי-חברתי של המונח, הווה אומר: לא הבקיאות בתורה בלבד היא זו שאמורה לקבוע את בחירת הדיין, אלא התנהגותו לפי התורה. יתרו התווה את הדרך לבחירת השופטים ולבניית המערכת השיפוטית בישראל. הוא היה הראשון שהציע להפריד את הרשות השיפוטית מהרשות המחוקקת, בהציעו למשה: "הֱיֵה אתה לָעָם מול הא-לֹהים" [י"ח, י"ט], כלומר יתרו מציע למשה להביא את החוקים מה', ואילו הרשות השופטת תפעל לפיהם. להיטיב עם משפט העם ונשאלת השאלה: כיצד מלכתחילה, לא מצא משה לנכון למנות שרים ודיינים, לסייעו בהנהלת העם? התשובה היא פשוטה, שכן משה, שליח האלוקים, ראש וראשון לנביאים, התכוון להנהיג את העם על-פי השראה אלוקית, עובדה שאיפשרה לו להיות מהיר משפט, לתפוס מיד את המהות ולהבין מיד לאן נוטה הדין, בלי צורך בהתפלפלות משפטית, בפלספנות, בווכחנות. כאמור, משה סבר שאין צורך בהוספת מנגנון ביורוקרטי לשפיטה, שכן הוא מקבל הנחיה ישירה מהשם. ברם, משה הבין שלא לעולם יוכל להמשיך לשפוט הוא את העם מפי הגבורה, ויבוא יום שיצטרכו להחליפו, שופטים, בשר ודם, שלא ניזונים מהגבורה, אלא מראיות ומעובדות, ולכן, הוא מקבל את עצת חותנו, עצה שמטרתה להיטיב עם העם. יהי רצון שנזכה להתדיין בפני שופטים ישרים והגונים, אַנְשֵׁי חַיִל, שידבקו במוסר, בהגינות וביושרה. שבת שלום.
|
תאריך:
|
09/02/2012
|
|
|
עודכן:
|
09/02/2012
|
|
מני ישי
|
שפיטה אלוקית מול שפיטה אנושית
|
|
בדיוק בשעה שהרדיו דיווח על פסיקתו של בית המשפט העליון בפרשת אילנה דיין הופץ בדואר האלקטרוני הסיפור הבא:
|
|
|
כמעט בלי שליטה, כמעט בהיסח הדעת, איכשהו, כאשר מתקיים החיבור בין עיתונאי חוקר לבין אזרח, מייד עולה במחשבתי אריק איינשטיין. גם כי השבוע הוא הוציא שיר נפלא יחד עם שלמה ארצי. פעם הוא כתב משהו על עיתונאים. הוא טעה בהכללתו מפני שהיא הייתה גסה. אלא, שמאז השיר ההוא על העיתונאי הקטן, הלכה ונתהדקה חליפת ההגנה על חופש הביטוי, אשר לעיתים קרובות הופכת לחופש השיסוי.
|
|
|
מי שצפה בתוכנית "עובדה" מיום 6.2.2012 לא יכול היה שלא להקיא לנוכח השחיתות המוסרית של ח"כים המתמסרים בקלות ללוביסטים הפועלים היטב עבור פטרוניהם . מי שלא האמין, עד היום, שרבים מבין החוקים, התקנות, הצווים וכד', הם פרי של שחיתות וקומבינות מכוערות, קיבל אל תוך הפרצוף את המשדר המיוחד שבו צולמו מדריכי ותלמידי אחד הקורסים בלובינג מתפארים על עבודתם. מבחינת בעלי "בית הספר", שהם בעצמם לוביסטים, לגיטימי לחלוטין להפעיל לחץ על הפוליטיקאים מתוך ידיעה המוצר שהם נלחמים עליו הוא בעצם טריפה. זוכרים שפעם היו מוכרים בשר פיגולים בתוך אריזות נוצצות? כך מוכרים לכם היו הנבחרים שלנו את "תוצרתם" החוקתית כשמאחוריה ריח כבד של פיגולים.
|
|
|
אחת מן הדמויות הלא יהודיות, המעניינות, המרתקות וההירואיות ואשר קשורה היא להיסטוריה ולעולמה של האומה היהודית לדורותיה, היא דמותו הססגונית והרבגונית של האיש יתרו, מנהיגה הדתי והרוחני החשוב ביותר של האימפריה המדיינית הקדומה, אחת מן האימפריות שהיו עויינות את העם היהודי.
|
|
|
הסתאבות החשיבה של האינטלקטואלים לכאורה שבינינו, שמוותרים על כבודם כבני אדם, ומשפילים עצמם לפני שונאינו הגדולים ביותר כיום - היא פשוט ביזיון. להכריז קבל עם ועדה, שמה ששלנו - אינו שלנו, הוא פשוט טמטום שאין לו כפרה.
|
|
|
|