|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

שיח ושיג של כואב ואוהב עם המקרא וההלכה

גם אם אין דעתי נוחה מעוצמת פער מכאיבה בספרות המקרא בין קיומן של פחות ממאה דמויות נשיות לעומת למעלה מאלף דמויות גבריות, הרי אי-אפשר שלא להתרגש מאותן דמויות נשיות בעלות עוצמה רוחנית ועוצמת המעש
10/02/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
בנות צלפחד לפני משה בספר לימוד לתנ"ך מ-1908

"צייתניות" ו"יצאניות"
השיח הכואב עולה מדרגה של שיח מקומם, כשאותיות עבריות מתחברות לכלל הבעת דעה פוגענית בבראשית רבא מ"ה: "...ארבע מידות נאמרו בנשים: גרגרניות, צייתניות (בבחינת מצותתות לדברי זולתן), עצלניות וקנאיות", ועל כך הוסיף ר' מאיר: "אף גנביות ויצאניות..."

שיח ושיג של אוהב וכואב עם המקרא
איתן קלינסקי
השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת, לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו
לרשימה המלאה

הספרות המקראית מתארת לנו למעלה מ-1,200 דמויות של גברים לעומת רק 86 דמויות של נשים. הטקסט המקראי מפגיש אותנו עם נשים, שזכו להתגלות אלוהית, כמו אמו של שמשון. לצדה אנחנו פוגשים נשים נביאות, כמו חולדה, מרים ודבורה. האחרונה בזכות כישוריה הייתה שופטת ותרמה תרומה משמעותית במערכה צבאית. מערכה בה היינו עדים לתושייה גם של אישה בשם יעל אשת חבר הקיני.

השיח האוהב שלי עם הטקסט מפגיש אותי עם נשים אמיצות וחכמות כמו המיילדות - שפרה ופועה. בשיח הזה אני מחבק באהבה רבה חמש בנות נפלאות - מחלה, תרצה, חגלה, מלכה ונועה - בנותיו של צלפחד, המתייצבות מול מחוקק פטריארכלי, הן אינן מוותרות על זכויותיהן, מצליחות לכופף אותו ובכך תורמות ליצירת תקדים משפטי, המחייב את החוק המקראי לדורות להיות קשוב לזכויות נשים.

השיח האוהב פוגש גלריה יפה של נשים בעלות תושייה, כמו: עכסה בת כלב ותמר אשת ער, ואיתן גם נשים המגלמות עמידה במבחן האמהוּת הסוככת על ילדיהם למרות תנאים קשים מנשוא - הגר ורצפה בת איה. הן סמל של אמהוּת טובה בהתמודדות מול עוצמות של רשע ושנאה שאין להן סליחה. השיח האוהב מפגיש אותי עם נעמי, האם של מחלון וכליון, שהצליחה להביס את מר גורלה. לידה מתייצבת דמות מרשימה המקרינה רֵעוּת ואנושיות רבה - רות בת ארץ מואב.

אינני נשאר אדיש לנוכח העובדה, שחשוב היה להדגיש בטקסט המקראי במקרים לא מועטים לצד תכונות ערכיות גם את יופייה של האישה, כדוגמת שרה.

דעת אישה אחת ויחידה

גם אם אין דעתי נוחה מעוצמת פער מכאיבה בספרות המקרא בין קיומן של פחות ממאה דמויות נשיות לעומת למעלה מאלף דמויות גבריות, הרי אי-אפשר שלא להתרגש מאותן דמויות נשיות בעלות עוצמה רוחנית ועוצמת המעש. הן נשים אוהבות ונאהבות. יש ואהבה פוגעת בהן יש והיא מיטיבה איתן - כך הן רחל וחנה. יש והן דמויות כריזמטיות, שיש בהן הכוח והתבונה להשפיע על מהלכי מלכים בעיתות מערכה צבאית כדוגמת האישה החכמה מתקוע.

השיח האוהב שלי ניצב בפני עימות קשה עם שיח כואב. עימות שאינו נותן תשובה חד-משמעית לשאלה מדוע לאחר חתימת המקרא מסתמן פיחות במעמדה של האישה כגיבורה ספרותית. לאחר חתימת המקרא כבר קשה למצוא דמויות של נשים בספרות התנאית והאמוראית. נמצא אי פה ואי שם דמויות. נמצא את רעייתו של רבי מאיר במאה השנייה לספירה, שדעותיה אף פילסו דרכן לספרות התלמודית. כאן מתחולל המעבר שלי אל השיח הכואב, כאשר ביצירת מופת של העם היהודי, מוזכרת בה רק דעתה של אישה אחת ויחידה.

ספרות התנאים והאמוראים תפגיש אותנו עם בדל בדלי דמויות כמו: רחל רעייתו של רבי עקיבא, ברוריה, חנה אם הבנים. גם ההיסטוריה קצת "תפנק" אותנו בדמות של מלכה אחת, שלום ציון המלכה.

"דעתן קלה" ו"אין לסמוך על דבריהן"

השיח האוהב נדחק על-ידי שיח כואב, כאשר מתחולל מפגש עם טקסטים. רק מעט מהם אפרוס במאמר זה. השיח הכואב מסתייג מביטויי הלכות כמו: "כל המלמד בתו תורה, כאילו מלמדה תיפלות" [מדברי ר' אליעזר בסוטה כ']. ו"הגדיל" לעשות הירושלמי בסוטה ג', ד', באמירה מצמררת: "יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים".

השיח הכואב עולה מדרגה של שיח מקומם, כשאותיות עבריות מתחברות לכלל הבעת דעה פוגענית בבראשית רבא מ"ה: "...ארבע מידות נאמרו בנשים: גרגרניות, צייתניות (בבחינת מצותתות לדברי זולתן), עצלניות וקנאיות", ועל כך הוסיף ר' מאיר: "אף גנביות ויצאניות...". ואני לתומי מבין, שלכותב אמירה זו הייתה אימא שגידלה אותו, הוא חי לצידן של אחיות וגם גידל בנות לצד בנים.

ההכללות המעליבות והפוגעניות לובשות אמירות מקוממות שקשה לקבל, כשהן מצאו להן משכן בספרות ההלכה: "נשים אינן בנות הוראה ואין לסמוך על דבריהן" כאמור במדבר רבא י', י"ז. האישה מיועדת אך ורק לעיסוקי עבודה: "אין חוכמה לאישה אלא בפלך" - זו התרומה של האמירה ביומא י"א. וכך מתווספת הראיה המעליבה בשבת ל"ג - "נשים דעתן קלה".

אני, שנשביתי בדמותה של דבורה כשופטת, אליה עולה העם, מוצא עצמי מול טקסט הלכתי כואב בהלכות מלכים פ"א של הרמב"ם: ל"כל משימות אין ממנים אלא איש". קשה לקבל הלכה שלכל מינוי במשרה ציבורית ממנים רק איש ונפקד מקומה של האישה.

משלל האמירות שפגשתי בשיח הכואב, אסיים בשתי אמירות מתוך אוקיינוס של אמירות פוגעניות, שיש לדחותן בשאט נפש. האחת שמצאה לה משכן ב"נדרים" כ': "כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו - עושה, משל הבא מבית הטבח רצה לאוכלו במלח - אוכלו, צלי - אכלו...", והשנייה מצאה לה משכן בשולחן ערוך: "לא ילך אדם בין שתי נשים ולא בין שני כלבים או חזיר...".

תאריך:  10/02/2012   |   עודכן:  10/02/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג של כואב ואוהב עם המקרא וההלכה
תגובות  [ 32 ] מוצגות   [ 32 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קוראת
10/02/12 12:12
 
איתן קלינסקי
10/02/12 15:46
2
יחס יפה
10/02/12 12:23
 
איתן קלינסקי
10/02/12 16:12
 
הקומוניסטים אמרו
12/02/12 00:51
 
אם איתן קומוניסט
12/02/12 14:02
3
איש עצוב
10/02/12 13:43
 
שולה.
11/02/12 11:28
 
איש עצוב
11/02/12 13:03
4
שולה.
11/02/12 11:06
5
חשדנית
11/02/12 19:07
 
איתן קלינסקי
11/02/12 20:09
 
חשדנית
11/02/12 21:07
 
איתן קלינסקי
12/02/12 06:51
 
מעריץ החשדנית
12/02/12 12:59
 
חשדנית
12/02/12 14:19
 
מאיתן
12/02/12 16:41
 
חשדנית
12/02/12 18:18
 
שמעון,מחוז שפויים
13/02/12 11:51
 
חשדנית
13/02/12 12:16
6
לגבי קלינסקי
12/02/12 00:38
7
רחל סביליה
12/02/12 00:43
 
איתן קלינסקי
12/02/12 07:33
8
אורי עמר
12/02/12 08:05
9
שמעון ממחוז שפוים
12/02/12 09:46
10
שמעון ממחוז שפוים
12/02/12 09:58
 
כואבת ואוהבת
12/02/12 14:47
 
עלי ד.
13/02/12 17:23
11
שמעון מחוז שפויים
12/02/12 10:08
12
א ש ליאור
12/02/12 10:38
13
נעמי אגסי
12/02/12 13:51
14
שרה ב.
13/02/12 20:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית, ברכות לבג"ץ על הפגנת עקביות בשפיטה בכל הקשור לפסק הדין שלו במקרה אילנה דיין ותוכניתה "עובדה (שאתה בשלן)" כמו בשפיטתו במקרה מוחמד בכרי וסרטו "ג'נין ג'נין". אבל זוהי הברכה היחידה שיש לי להגיד לזכותו של בית המשפט העליון בפרשה זו.
10/02/2012  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בעוד 18 יום יושבע אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון, לאחר שכצפוי נבחר פה אחד (יום ו', 10.2.12) בידי הוועדה למינוי שופטים. על שבט אשר אמר משה רבינו בברכתו: "ברוך מבנים אשר, יהי רְצוי אֶחיו". חלקו הראשון של הפסוק כבר התקיים בגרוניס; כעת משימתו היא להשיג את חלקו השני. ואגב, שמו הפרטי השני של גרוניס הוא דן, ועליו אמר יעקב אבינו: "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל". גם זו הדרכה מוצלחת לנשיא הנכנס: לזכור שהוא אחד מישראל.
10/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מאז ומתמיד, עוד מימי תנועת הנוער, לא הייתי מאמינה גדולה בהפגנות. הסיבה לחוסר האמונה שלי בהפגנות היא שקשה להאמין שהן יכולות להוביל לשינוי משמעותי. כששוב ושוב משדרים לנו שזה לא בידיים שלנו, שיש בעלי הון שמזיזים את הכל שם למעלה וגם לממשלה יש את האינטרסים שלה. לעומתי, המון אנשים עד היום עוד מאמינים בכוחה של ההפגנה - הכוח שיש לקבוצה של אנשים שמחליטים להתאגד יחד ולדרוש את מה שמגיע להם או לחבריהם.
10/02/2012  |  מיכל יעקובי  |   מאמרים
בטקס מרגש ומכובד, באתר האנדרטות "החץ השחור" - הוסר הלוט מעל אבן עליה חקוקים 52 שמות בעלי עיטורי הגבורה וציוני השבח מבין לוחמי הצנחנים, על מעשי גבורותיהם בפעולות התגמול ובמבצע קדש במהלך העשור הראשון למדינת ישראל.
10/02/2012  |  עירית לדרברג  |   מאמרים
מי שרוצה לראות איך ייראה השלום עם הפלשתינים - לא פוליטית, אלא כלכלית-תרבותית-לשונית - ייסע לכרמיאל ויראה. מדובר בעיר יפה, איכותית מבחינת נוף ואוויר, מתוחזקת ומנוהלת היטב, שלווה, נוחה ונקייה שבה גרים בלי לחץ כ-45 אלף נפש, ובהם גם משפחות ערביות צעירות מן הכפרים הגדולים שמצפון לכביש עכו-עמיעד. העיר יושבת על אדמות שהכפרים הללו טוענים לבעלות עליהן. בשנות ה-60', לקראת הקמת כרמיאל, היו כאן מאבקים יהודים-ערביים חריפים על הפקעת הקרקע, כאשר בראש המחנה הערבי נראו אז גם דמויות כמו אורי אבנרי ואורי דייויס שנזכרו במאמרי הקודם ב"מראה" ("רק אורי אבנרי יודע מיהו באמת").
10/02/2012  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il