|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

מה סיפר הרב גוסטמן על 'מאירקה ושלוימלה'

השופט הנדל על מפגש מרגש בין הרב לפרופסור אומן; והשופט רובינשטיין מספר מה קורה בבית הכנסת שבו הוא מתפלל יום-יום, ובוחן דעתו האמיתית של החזון איש בקשר לגיוס
04/03/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
חוק טל. מה מסתירים מעיני הציבור? [צילום: AP]

השופט ניל הנדל [צילום: בוצ´צ´ו]

בג"ץ ביטל את חוק טל וקבע: "אינו חוקתי"
עופר וולפסון
ברוב של 6 שופטים כנגד 3, קבע ביהמ"ש העליון כי המדינה לא עמדה בנטל להוכיח כי יש בכוחו של החוק לגיוס חרדים להגשים את מטרותיו * בעקבות הפסיקה, הכנסת לא תוכל להאריכו במתכונתו הנוכחית לאחר שתוקפו יסתיים ב-1 באוגוסט
לרשימה המלאה

תשמעו סיפור: הגאון הגדול הרב יצחק זאב גוסטמן זצ"ל, אחרון גאוני וילנא, שהיה בבית דינו של הגאון רבי חיים עוזר גרודזינסקי, עבר את אימי השואה ושכל שם את בנו יחידו. לאחר עלותו ארצה הקים את ישיבת 'נצח ישראל' בירושלים. בין המקורבים לרב גוסטמן היו פרופ' ישראל אוּמן (חתן פרס נובל) ובנו שלמה אומן הי"ד, שהיה תלמיד ישיבת ההסדר בשעלבים.

והנה המשך הסיפור כפי שהוא מצוטט מילה במילה מפסק דינו של השופט ניל הנדל, יהודי שומר מצוות, בוגר ישיבות חשובות בארה"ב כולל ישיבתו של הגרי"ד סולבייצ'יק: "שלמה נהרג במלחמת שלום הגליל. לאחר שנודעה השמועה על נפילתו של שלמה, בא ד"ר פיינגולד לקחת את הרב גוסטמן להלוויה. לאחר תום ההלוויה, הסתובב הרב גוסטמן בין הקברים הטריים של החיילים שנפלו, ונאנח והצטער עליהם, והתקשה לעזוב את בית הקברות. בחזרתם מההלוויה אמר 'כולם קדושים'. שאל אחד הנוסעים שישב במושב האחורי: 'כולם? גם הלא דתיים?' פנה הרב גוסטמן למושב האחורי, ואמר בהדגשה: 'כולם! כולם!'.

"כשהתקרבו לרחביה, פנה הרב גוסטמן ואמר (ביידיש): 'ד"ר פיינגולד, אולי נעלה לפרופ' אומן להגיד דבר'... ופנה לאלמנה, להורים, לאחים ולאחיות, ואמר: 'הבן שלי מאירקה נלקח מידיי ונזרק על משאית בקינדר-אקציון [מבצע זוועה נאצי מחריד לרצח סיטוני של ילדים בלבד]...'. ואז הזדקף הרב ופשט את ידיו לצדדים ואמר: 'עכשיו אגיד לכם מה שקורה בעולם האמת. מאירקה שלי אומר לשלמה: אשריך שלוימלה שזכית. אני לא זכיתי! אני לא זכיתי לזרוק את עצמי מנגד כדי להציל את כלל ישראל. אתה זכית!'.

"קם פרופ' אומן מהארץ וחיבק את הרב גוסטמן ואמר: 'ניחמתני, ניחמתני'. כשהגיעו בניו של ד"ר פיינגולד לקראת גיל גיוס, שאל את הרב גוסטמן, שהיה נערץ על כל גדולי הרבנים, גם מחוגי החרדים: 'מה כתוב בתורת משה, הולכים לצבא או לא?'. השיב הרב גוסטמן: 'בתורה של משה רבינו כתוב: 'הַאַחֵיכֶם יבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?!'"

"חיוב של מלחמת מצוה"
השופט אליקים רובינשטיין [צילום: פלאש 90]

סיפור מרטיט וכואב זה, הוא אחד מן הסיפורים המשובצים בפסק הדין של הבג"ץ בעניין חוק טל. אלא שגלי הצונאמי שעוררה הכרעת בית המשפט העליון בסוגיית חוק טל, הסתירו מעין הציבור פנינים שהתפזרו ב-130 דפי פסק הדין, ויש בהן עניין לציבור. הסיפור הנ"ל הוא אחד מהם, שאותו הביא, כאמור, השופט הנדל בהכרעתו, אחרי שכתב כי בפתחה: "לחשיבות ערך מצוות השירות בצבא אביא כאן סיפור שאני שמעתי מד"ר פיינגולד על הגאון הגדול הרב יצחק זאב גוסטמן זצ"ל".

עמיתו, השופט אליקים רובינשטיין, פתח את הפסק שלו, בסיפור הבא (לא נגענו): "בחור בישיבת קול תורה בירושלים, ביקש מראש הישיבה הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל (מגדולי פוסקי הדור האחרון) רשות לנסוע בזמן הלימודים לקברי צדיקים בצפון. ענה לו הרב: בשביל להתפלל על קברי צדיקים יש צורך לנסוע עד הגליל? כשאני מרגיש צורך להתפלל על קברי צדיקים אני הולך להר הרצל, לקברי החיילים שנפלו על קידוש ה'" (בשם הרב ישראל מאיר לאו; מתוך ספרו של הרב י"צ רימון, הלכה ממקורה – צבא, תש"ע).

רובינשטיין מוסיף ומצטט והפעם מתוך שו"ת 'ציץ אליעזר' של הרב הפוסק החרדי יהודה ולדננברג: "שלפי המצב העכשווי שהמדינה נמצאת בו, שזה עתה יצאה כמעט מחיתוליה והיא מוקפת מסביב אויבים מושבעים הרוצים לבלעותה חלילה, מוטלת חובה מיוחדת של החלצו חושים, למהר לעלות ארצה ולבוא לעזרת ישראל מיד צר הבא עליהם, שנובע מחיוב של מלחמת מצוה" (שו"ת ציץ אליעזר, חלק ז', סימן מ"ח; ראו גם שו"ת ציץ אליעזר, חלק ג' סימן ס'; שו"ת היכל יצחק, אורח חיים סימן ל"א).

ומכאן מזכיר רובינשטיין את דברי הרמב"ם: "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת... וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון..." (הלכות תלמוד תורה ג', י').

ועוד ציטוט מהרמב"ם: "מַעֲלָה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומדת חסידים הראשונים היא, ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא שנאמר יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב (שם, הלכה י"א). גם בעל השלחן ערוך פוסק: 'אחר כך [אחרי התפילה - א"ר] ילך לעסקיו, דכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, כי העוני יעבירנו על דעת קונו; ומכל מקום לא יעשה מלאכתו עיקר...' (אורח חיים, סימן קנו); ומפרש בעל משנה ברורה בחיבורו באור הלכה: 'שזהו נאמר לכלל העולם שאין כולם יכולים לזכות לעלות למדרגה רמה זו להיות עסקם רק בתורה לבדה, אבל אנשים יחידים יוכל להמצא בכל עת באופן זה' (שם)".

רובינשטיין מציין כי ההלכה מכירה בצורך לקיים איזונים בין ערכים אחרים: "'מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה' (בבלי כתובות יז ע"א). ולמען הסר ספק יובהר, אין מדובר בהיתר לבטל תורה אלא בחיוב: 'מבטלין תלמוד תורה - פירוש חובה לבטל' (שפתי כהן, יורה דעה סימן שס"א)".

ועוד: "בהקשר דנא, של מלחמה 'לעזרת ישראל מיד צר שבא עליהם' (כלשון הרמב"ם בהלכות מלכים ה', א'), נאמר מפורשות: 'במלחמת מצווה הכל יוצאין, 'אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה' (משנה סוטה ח', ז'); ולמען הסר ספק פירש רבי נתן בן יחיאל מרוֹמי (המאות הי"א-י"ב - איטליה): 'וכל שכן תלמידי חכמים' (ספר הערוך, ערך אנגריא).

"ואולי לא למותר לציין, כי חלק ניכר מיוצאי הצבא להם מעניקה התורה פטור מיציאה למלחמת רשות (ולא ניכנס להגדרות המדויקת של מלחמת מצווה לעומת מלחמת רשות), אינם פטורים משירות הציבור בדרכים אחרות: 'כל אלו שחוזרין מעורכי המלחמה... ומספקין מים ומזון לאחיהם שבצבא, ומתקנין את הדרכים' (רמב"ם, הלכות מלכים ז', ט'). גם ההלכה איזנה איפוא בין חיוב תלמוד תורה לבין חיובים אחרים, הן חיוב פרנסה והן חיוב הגנה; בין החיוב האבסולוטי והבלתי מתפשר: 'לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה' (יהושע, שם), לבין חובותיו של אדם כלפי עצמו ומשפחתו, כלפי זולתו וכלפי החברה בה הוא חי. על כן, גם חיוב תלמוד תורה אינו כזה שאין אחריו ולא כלום. דברים אלה מתחדדים במיוחד במדינה שבה השירות הצבאי הוא חובה שיש עמה לעתים גם סיכון לחיים".

"סיטואציה בלתי אפשרית"

מכל דבריו של רובינשטיין בחרה התקשורת לצטט רק את הפיסקה שבה מביאה התורה את דבריו של משה רבינו כלפי השבטים שביקשו להישאר בעבר הירדן המזרחי ולא להשתתף במלחמה על כיבוש הארץ: "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?". אך רובינשטיין לא הסתפק בכך והביא את דברי הנצי"ב מוולוז'ין: "זה עַוְלָה נגד ישראל [מצד המבקשים לישב בעבר הירדן ולא להשתתף במלחמה לכיבוש ארץ ישראל], שיהא לכם ארץ שכבר נכבשת על-ידי כולם, והמה יסכנו עצמם למלחמה".

רובינשטיין מצטט גם את כתב הרב שלמה יוסף זוין, מחבר תורני חשוב ועורכה הראשון של האנציקלופדיה התלמודית, שכתב בראש חודש אייר תש"ח, חמישה ימים לפני הכרזת העצמאות, כנגד הקריאה לבני הישיבות "לא להירשם ולא להיפקד ולא להתייצב" לשירות צבאי. מצטט רובינשטיין: "בכל הנוגע לטענה המוסרית הוא כותב: 'כלום הצלת אחרים בלבד הוא המדובר שלפנינו? כלום אין כל אחד ואחד מאתנו, באין יוצא ובאין הבדל, עומד בפני סכנת נפשות, הוא וביתו וכל אשר לו? וכי כך היא המידה, שהעוסקים בתורה לא יהיו מחויבים להציל את עצמם, אלא יעמדו מנגד ויטילו חובת הצלה, הצלתם הם, על אחרים? וכי זו היא דעת תורה? (ש"י זוין, לשאלת הגיוס של בני הישיבות (תש"ח)".

"טיעון זה", מוסיף רובינשטיין, "מזכיר את עמדת רבי דוד אבן זמרא (הרדב"ז, המאות הט"ו-ט"ז, ספרד-צפת), לפיה הפטור מנשיאה בהוצאות ביטחון אשר התלמוד (בבלי בבא בתרא ז ע"ב) מעניק לתלמידי חכמים, אינו חל במקרים בהם תלמידי החכמים עצמם מודים בצורך בשמירה: 'והם בעצמם [החכמים] מודים דבעו נטירותא [שיש צורך בשמירה]. היש מן הדין, או כן הסברא, שיכופו את הבעלי בתים להעמיד שומרים ולא יסייעו עמהם?... על כיוצא בזה לא אמרה אדם מעולם... כי לקתה מדת הדין, אבל יכולין לכוף אותם (שו"ת הרדב"ז, חלק ב, סימן תשנ"ב).

"ואף החתם סופר (רבי משה סופר, גרמניה-הונגריה, המאות הי"ח-י"ט), ממנהיגי האורתודוכסיה בדורו, הזכיר כי הפטור התלמודי אינו חל במסגרת חלוקת נטל צרכי הביטחון המדינתיים, שהרי 'כדרך שמלכות נשמרים ממלכיות אחרים גם תלמיד חכם חייב' (חידושי חתם סופר, בבא בתרא ח ע"א)".

בשולי דבריו מביא השופט רובינשטיין סיפור אישי: "בבית הכנסת בו אני מתפלל יום יום, בית כנסת מרכזי רב מניינים, באים בוקר וערב מקבצי נדבות לא מעטים, כמעט כולם (המלה 'כמעט' הוּספה בעיקר מתוך זהירות ונקיון הדעת) מן הציבור החרדי, רבים מהם אנשים חסונים ובריאים, שיכלו לעבוד למחייתם ולפרנס את ביתם בכבוד. אך הם כלואים בסיטואציה בלתי אפשרית,ולא קם מי שיאמר שבגדי המלך ('מאן מלכי, רבנן') אינם תואמים כל אחד, ועלול הוא להגיע למצבו של מי שאין לו בגד ללבוש. ודוק: לא יהא מי שיחלוק כי המורשת היהודית והמשכיותו הרוחנית של העם היהודי, מצדיקים קיומו של גרעין ממשי ורציני של מי שתורתם אומנותם באופן תדיר"...

"איש לא היה פוצה פה ומצפצף אילו היו מספר אלפי אנשים בכל עת שתורתם אומנותם. אפשר, וגם ראוי, להתייחס בגישה פתוחת דעת לאנשי האמת המבקשים להמשיך עוד ועוד בלימוד תורה. אך דבר זה אינו חל על רבים מאלה הממשיכים בלית ברירה, כ'חובה חברתית' עצובה, במעמד תורתו אומנותו, ואין תורתם אומנותם לאמיתה, ותחת אומנותם באה הימנעותם - משירות ומעבודה; והם מבלים ימיהם בתיסכול כשבינתיים הקימו משפחות, הזקוקות לפרנסה. הרב הראשי לישראל, הרב שלמה משה עמאר, נדרש לפרקטיקה המקובלת כיום בעולם הישיבות: 'בני הישיבות בימינו, שמוסרים נפשם על התורה ועבודת ה' בטהרה, ועמלים ויגעים בה יומם ולילה ולא ישבותו, ואינם מחשבים תכלית קיומם לאמור מה נאכל ואיך נקים בית בישראל, ומה יהיה קיומנו, הן לא נזרע ולא נחרוש, וגם מקצוע אינם לומדים אשר יהיה בו לספק צרכיהם ולוא במועט, ובמה יזונו נשיהם ובניהם?'

בניגוד לדעה הרווחת בציבור, באשר לעמדת החזון א"ש, הנה דבריו של רובינשטיין באשר לעמדתו בסוגייה הנדונה: "מעניין להזכיר, כי הרב אברהם ישעיהו קרליץ (החזון איש), אשר היה פוסק ממעלה ראשונה בראשית ימי המדינה, מתואר בספרו רחב ההיקף של המלומד ד"ר בני בראון ('החזון איש - הפוסק, המאמין ומנהיג המהפכה החרדית' (תשע"א), כמי שאמנם התנגד לגיוס הלומדים באמת (על המתחזים ללומדים כדי להשתמט מן השירות קבע, כי יש להם 'דין רודף את כלל הישיבות בארץ'; עמוד 305 ), אך סבר כי את שיש לגייסם ראוי לשלב ביחידות מעורבות, ואף 'לא היה... שותף מלא לחששות מפני התקלקלות בצבא, על כל פנים לא בכל המקרים, ואף ראה את השירות המשותף כאמצעי לקרב חילונים ליהדות" (עמוד 306). על-פי מקורות שבדק מציין ד"ר בראון, כי החזון איש 'ראה את הגיוס כהכרח לא יגונה, וכדרך נאותה לצעיר שאינו מתמסר ללימוד תורה" (שם), ולשיטתו צעדה החברה החרדית אל מעבר למה שהתווה החזון איש (עמוד 304).

תאריך:  04/03/2012   |   עודכן:  04/03/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה סיפר הרב גוסטמן על 'מאירקה ושלוימלה'
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר דקל
4/03/12 19:44
2
מישאל
5/03/12 08:32
 
קורצ'אק
5/03/12 10:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"נתקלתי ברמאים ונוכלים"!- זה הציטוט שבחר מי שחיבר את הכותרת בדה-מרקר (2.3.12) מתוך כתב התביעה שהגישה הדוגמנית בר רפאלי, נגד הקירח שזקוק לתספורת, אילן בן-דוב. לא מעניין אותי אם תזכה בתביעה או תידחה. הקפיצה אותי ההגדרה שבחרה הנאקה היפה להגדיר את בן-דוב: רמאי ונוכל. והיא מה?
04/03/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ד"ר איימן זוהארי, מנהיג אל-קאעידה; ד"ר בשאר אסד, מנהיג האלעווים בסוריה; ד"ר מחמוד אלזהאר, ממנהיגי החמאס בעזה - שלשתם הם חלק מהג'יהאד הגלובלי והאיסלאם הרדיקלי של קבוצות וארגונים שנלחמים בינם לבין עצמם ובינם לכל שאר הכופרים, בשם ולמען אלה אכבר.
04/03/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
בגיל 64 אפסיק לחפש עבודה. עוד לפני גיל גימלאות אפסיק. אין טעם ואין תועלת. אפילו נס (לאה נס ממשרד הגמלאים) לא יעזור. הגיל, המעבידים שמפחדים מתחרות של עובד עם רקורד מפואר בניהול ויזמות, עם רקע אקדמי, אלה רק חלק מהסיבות. עובדי לשכות התעסוקה שבקריצת עין ואף בגלוי אומרים כי אין עבודה מעל גיל מסוים, לקבוצות גילאים מסוימים, אין קצבאות (כי יש מכוניות, כי לא מגיע בגלל ש... - כי תמיד יש סיבה חוקית, תקנונית, הוראת שעה, או סתם ככה כי לא חשבו על זה).
04/03/2012  |  מאיר פלג  |   מאמרים
מהומות בהר הבית, מהומות במחסום קלנדיה, בא-רם, בביתוניה, בעזון, ידויי אבנים פרועים בציר 60, מהומות בחברון, שרשרת מקרי שוד אלים של מכוניות, וגם מטען צד גדול שבחסדי שמים לא פעל.
04/03/2012  |  בעז העצני  |   מאמרים
עם ההתבשרות על בחירת נתניהו כראש הממשלה ופרסום הרכב השרים לרבות מינוי של נאמן, שוב, כשר המשפטים, התכנסה ה"הקבוצה" (על הקבוצה ראו בהרחבה ברשימה קודמת באתר זה) לישיבה מיוחדת לצורך בחינת משמעות תוצאות הבחירות האחרונות. במסגרת ישיבה זו הוחלט כי ממשלה זו, לרבות שר המשפטים יעקב נאמן, מהווים איום עליהם ואיום זה יש לרסנו באמצעים מינימליים בשלב זה.
04/03/2012  |  משה כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il