|   15:07:40
  מיקי פרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

שבעה ימים

התרת דמם של אזרחי מיגרון

שבוע נוסף עבר. שבוע מלא באירועים. שבוע שגם הכעיס לא רבים, אך גם התיר את דמם של רבים אחרים. שבוע בו ראש עיריית תל אביב החליט שיש לו חשבון פתוח איתי (ואיתי לא כדאי לפתוח חשבונות). שבוע שבו המדינה שוב שוכחת, ושוב נאלצת לעשות איפה ואיפה בחוסר טאקט מוחלט בנושאים שהכי כואבים לכולנו. וכל מה שלי נשאר לשאול זה: איפה הבושה?
03/04/2012  |   מיקי פרי   |   מאמרים   |   תגובות
מיגרון. שכחו שחייהם של אזרחים מונחים על הכף [צילום: AP]

בשבוע החולף קיבל בג"ץ את החלטתו בנושא עתירת "שלום עכשיו" בהקשר עתידה של מגרון. על-אף הניסיונות הבלתי-נלאים של הממשלה למצוא פשרה, הקצאה של נציג מיוחד בשם בני בגין וחתימה על הסכם קבל עם ועדה, כל אלו כנראה לא הספיקו לבג"ץ. בטח לא לתנועת "שלום עכשיו". אה, כן. הם גם לא הספיקו לבעל הקרקע הדמיוני, שעדיין לא כ"כ ברור מאין יו"ר תנועת "שלום עכשיו" המציא. גם לא בטוח איפה בעל הקרקע. אבל העיקר שזה מספיק לבג"ץ.

כנראה ששם, למעלה, במגדל השן השחצני שנקרא בג"ץ שכחו שחייהם של אנשים, אזרחים תושבי ישראל, מונחים על הכף. אחרת לא כ"כ ברור כיצד נשיא בג"ץ, אשר גרוניס, מקבל החלטות באיבכה חדה ובכזו קלות. אנחנו מדברים כאן על חיים של אנשים. אנשים, שקיבלו קרדיט מממשלת-ישראל, שסייעה להם להתיישב אי-שם במגרון. נכון שלא מדובר כאן בשכונת "סביוני גבעתיים", אבל תתפלאו – עוד נותרו החלוצים שמוכנים להתיישב בשם הציונות ובשם ההתיישבות העובדת. התיישבות שהממשלה עודדה. גם עזבו את זה. מספיק שתסתכלו על התמונות, המפורסמות בעיתונות, ממגרון. שלטים של משרד ממשלתי כזה או אחר מופיעים בגאון ע"ג השלטים.

אז היכן הממשלה הזו, שעודדה את החלוצים לעשות את הדבר הנכון? היכן הממשלה, שהייתה צריכה להגן עליהם? להקצות נציג למו"מ, יוקרתי ככל שיהיה, זה לא מספיק. לנהל מו"מ זה לא מספיק. התושבים שם, בעלי המשפחות והילדים, צריכים את ה"גב" של הממשלה ששלחה אותם לשם.

הדבר שהכי מכעיס בנושא הזה, היא העובדה שאין באמת עותרים לבעלות על הקרקע. יו"ר "שלום עכשיו" הביא כמה חברים עם כאפייה על הראש, כדי להשלים את ההצגה. אבל אם מסתכלים על הדברים באופן ריאלי, בפרופורציות הנכונות- בעלים אין. מפתיע שדווקא השופטים, שצריכים לשפוט בקור-רוח מוחלט ע"פ ספר החוקים של מדינת-ישראל (כי חוקה עוד אין לנו...), בוחרים לפעול ע"פ איזשהו היגיון מעוות שכזה, המוכוון ע"י יו"ר תנועת "שלום עכשיו".

אני אדם שמאמין בצדק. אני רוצה להאמין שמרבית קוראיי מאמינים בצדק גם הם. הייתי רוצה להאמין שנעשה צדק מוחלט בהחלטת בג"ץ. אבל עד שאנשי "שלום עכשיו" לא יציגו לי (או, לפחות, בפני בית המשפט) את הבעלים של הקרקע עליה יושבת מגרון, אין כל הצדקה להחלטתו של השופט גרוניס. אין פה כל קשר לציפיות שהיו או לא היו לאנשים שלהם גרוניס צריך להודות על המקום שבו הוא נמצא כיום. יש פה קשר לצדק. וצדק הוא הדבר האחרון שנעשה כאן. נראית לי נורא תמוהה ההחלטה של בג"ץ, ועוד יותר תמוהה העובדה שלאף-אחד לא מפריע המחסור בצדק בסיפור הזה. מיו"ר "שלום עכשיו" אני אומנם לא מצפה להרבה, אך עד קבלת ההחלטה המדוברת- האמנתי שכדבריו של בגין (האבא), יש שופטים בירושלים. מסתבר שלא.

לתת או לא לתת את עיטור המופת?
חוסר טאקט של המדינה [צילום: פלאש 90]

ויכוח חדש ניצת בשבוע החולף. ויכוח מגעיל. ויכוח דוחה. ויכוח שמסגיר את חוסר הטאקט של המדינה המשוגעת הזו. חוסר טאקט שמאפיין את כל המעורבים בסיפור. מאפיין את המשפחות השכולות, מאפיין את שירות בתי-הסוהר ומאפיין את כל מי שמוכן לשתוק לנוכח הויכוח הכ"כ מיותר, כ"כ מכאיב וכ"כ דוחה.

הויכוח המדובר נוגע לחלוקת עיטור המופת לסוהרים שניספו באסון השריפה בכרמל, בדרכם לפנות את האסירים מכלא דמון שליד בית-אורן. רק שהבעיה היא שגם כאן, כמו בכל סיפור שהיה לו פוטנציאל כ"כ טוב להסתיים כראוי עם סוג של "הפי אנד", היינו צריכים לבוא ולהרוס את זה עם הטאקט שלנו. או, יותר נכון, עם חוסר הטאקט. חוסר הטאקט על הויכוח האם הסוהרים שניצלו מאסון הכרמל – בשונה מחבריהם – צריכים או לא צריכים לקבל את עיטור המופת גם הם.

התשובה בסוגיה הזו נהירה כמו שמש ביום בהיר. אין פה גם כל מקום לוויכוח. ברור שהם צריכים לקבל את עיטור המופת! האם עליהם להתנצל על-כך שנשארו בחיים בשונה מחבריהם, שלא הצליחו להינצל? ממתי פועלים כך סדרי-עולם?! הרי מדובר בטאבו. נושא קדוש, שפשוט אין מקום להתכווח על אודותיו. נושא כאוב, נושא מכאיב. כי למרות החוצפה הישראלית שכ"כ מאפיינת אותנו – תתפלאו או לא – יש דברים שלא מדברים עליהם.

כל אחד מהמעורבים בויכוח המיותר הזה צריך להתבייש בעצמו. ואם אנחנו כבר חורגים מגבולות הטאקט, אז אחרוג גם אני ואומר שבראש ובראשונה צריכות המשפחות השכולות שמתנגדות לחלוקת עיטור המופת להתבייש. אני מבין לכאבכן, משפחות יקרות, ומבין את המחשבה שאי-אפשר להשלים עם העובדה ששמים את יקיריכם בשורה אחת עם הניצולים. אבל הניצולים לא צריכים להתנצל על שניצלו! מספיק שעליהם לחוות על בשרם את הבעטה מאותו יום קשה, בו איבדו חברים ופקודים. ממתי דמם של אלו שנספו סמוק מדמם של אלו ניצלו? שכן הייתה זו רק יד הגורל שהפרידה ביניהם. לא יותר מזה. להיות במקום הנכון, בזמן הנכון. או שלא. אף-אחד מהם לא ברח מהמשימה. כולם החליטו לצאת למשימה הזו, ועל-כך הם מקבלים את עיטור המופת. לא על שנספו, ולא על שום דבר אחר. מה-גם שבכלל לא זכור לי שעיטור המופת ניתן רק לנופלים.

ההחלטה לחלק את עיטור המופת לסוהרים שנשלחו הישר לתוך אוב השריפה שהייתה על הכרמל, היא החלטה נכונה מאוד. אך הויכוח על זהות האנשים שצריכים לקבל את העיטור הוא ויכוח מיותר ומביך. ויכוח שצריך להביך בראש ובראשונה את המעורבים בו: משפחות הנופלים, רשות בתי-הסוהר וכל אחד שמוכן לשתוק לנוכח העוול שנעשה כאן. כאן גם המקום לקוות מקרב-לב, שלמרות החוצפה והנועזות הישראלית, נדע לעצור לעיתים ונדע לעשות את ההפרדה בין חוסר טאקט לטאקט מוחלט. כי בויכוח הזה, חוסר הטאקט המביך מורגש למרחקים.

מצוקת החניה בתל אביב - שם נמצאת המהפכה האמיתית
השינוי האמיתי מתחיל מקטן [צילום: AP]

השבוע הבנתי משהו לגבי תל אביב ולגבי תל אביבים. לכל המהפכנים הנאורים, שחסמו את שדרות רוטשילד בקיץ האחרון בעקבות מחאת העגלות/הדירות/ה"אין לנו כוח לחיות במדינה היקרה הזו יותר" (פשוט הקיפו את התשובה הנכונה מבחינתכם), אומר רק דבר אחד: כולכם פראיירים. כי השינוי האמיתי מתחיל מקטן, מהדברים המעצבנים באמת. אם מצליחים שם, משם ממשיכים ל"אבנים הגדולות", לשינוי המהותי.

בטוחני שכל הקוראים היקרים תוהים כעת על מה מדובר. ובכן, סיפור שכך היה: השבוע החניתי את מכוניתי לא הרחק מדירתי שבתל אביב. מעבר לעובדה שנראה כי יש שעת סף מסוימת, שאחריה פשוט אי-אפשר למצוא חניה בתל אביב (דבר מביך בפני-עצמו בעיר כה מערבית ומתקדמת), התמזל מזלי למצוא חניה. אומנם בשביל החניה הזו חנקתי את הסביבה במשך כמעט שעה שלמה, אבל מצאתי אותה. אומנם הייתי צריך לצאת לטיול שנתי כדי לנווט את דרכי חזרה לדירה ממקום החניה, אבל מצאתי אותה. כה נחוצה, כה קטנה, כה מחייכת אליי- החניה שלי.

רק שמה שנראה מושלם בלילה, יכול להתגלות כאכזבה גדולה עם אור ראשון. כי אחרי הכל, אין דבר בתל אביב שיכול להיות פשוט. בוודאי לא כשמדובר בנושאי חניה. כי החניה הנהדרת שאני הצלחתי למצוא התגלתה עד מהרה כחניה המותרת עד השעה 08.00 בבוקר. מיותר לציין, כמובן, שבשעה 08.20 הרכב נעלם כלא-היה. הייתה לו פגישה נעימה עם הגרר של עיריית תל אביב. ואילו עיריית תל אביב פתחה עמי חשבון חדש, על-סך כ-600 ש"ח. אבל זו רק ההתחלה.
אז נכון שעל-פניו הצדק הוא עם עיריית תל אביב. נכון שלא הייתי צריך להחנות שם את הרכב. ואם כבר החניתי אותו שם, הייתי צריך לקחת בחשבון את הנסיבות של החניה. ונכון שבוודאי רבים מכם יאמרו עליי כי הנה עוד תושב חדש בעיר שלא הבנתי מי השריף בשכונה. אך, למעשה, כל זה לא נכון כלל ועיקר. העובדה שאתם, כן-כן אתם, תושבי העיר, משלימים עם המצב הופכת את הסיפור לכ"כ עצוב.

הרי סוגיית החניה בתל אביב הינה סוגיה בוערת, שנראה כי כילתה כבר יער שלם מרוב התקופה שהיא מוכרת לכולנו. ונשאלת השאלה היכן הם נבחרי הציבור. כן, ממש אותם אנשים שאנחנו נותנים להם את המנדט להפוך את חיינו לטובים יותר. אם את הממשלה או את הכנסת החניה בתל אביב ממש לא מעניינת (למרות שלטעמי היא נושא חשוב פי כמה מנושא הכדורים ב"אח הגדול", אבל נו, שוין...), נבחר הציבור שלי, שלכם, שלנו בעירייה הוא... ובכן, כן, אתה ראש-העיר. אותך בחרנו להפוך את חיינו לגן-עדן עלי אדמות. עוד זכור לי המכתב, שבכלל לא היה שווה את הנייר שעליו הודפס על-כך שאתה מבטיח אישית שלתושבי תל אביב יהיו הרבה יותר חניות. אז ראש העיר היקר, היכן כל ההבטחות? כי אם אתה חושב שאותי תוכל לקנות עם אופניים להשכרה (דבר אחר שבקושי עובד בהצלחה בעיר הזו), אתה טועה קשות.

ובכלל, אם אנחנו כבר פותחים את הנושא הזה, אשמח להבין את ההיגיון המנחה המעוות שהוביל את חזון מהנדס העיר. מי שמע על עיר שבה לא ניתן לפנות שמאלה?! ולפני שתתחילו עם ההסברים המלומדים שלכם על כך שזו שיטה שנועדה למנוע עומסים ופקקים, הרשו לי לפקוח את עיניכם: היא לא עובדת, בהתחשב בכך שגוש-דן בכלל ותל אביב בפרט נחשבים לאזורים הכי עמוסים במדינת-ישראל. לכן אשמח שאותו מהנדס מתוחכם יקום ויאמר: למה, לעזאזל, מנעת את הפניות שמאלה? מה קרה שאתה כ"כ חושש מצד שמאל?

חזרה לענייננו. אם חושבים על הציפיות שאנו, כתושבי תל אביב, צריכים לצפות מראש-העיר שלנו, פתרון למצוקת החניה הוא אומנם לא נושא ברומו של עולם (לפחות לא כמו יוקר המחיה), אבל הוא נושא חשוב שצריך להדיר שינה מעיניו של ראש-העיר. אך, בפועל, נראה שלא כך הם פני הדברים. במדינה מתוקנת ראש-העיר היקר שלנו כבר מזמן היה בדימוס, עומד בתור ללשכת התעסוקה. מדהים שדווקא העיר שממנה יצאו המחאות הכי חמות של הקיץ, לא יודעת לעמוד על שלה בנושאים שהם לא פחות כואבים ויקרים. כי מכאן מתחיל יוקר המחיה. ממחיר הגרירה של האוטו שלכם. בעצם, עזבו. ממחיר החניה בתל אביב. חניה שגם ככה אין. אגב, מדהים שזה קורה רק בתל אביב.

אפשר לומר רבות על השורות האחרונות. אפשר לומר שאני בוכה על נושאים שרחוקים מלשנות סדרי-עולם. אך חכמים ממני כבר אמרו כי כדי לעורר שינוי גדול, יש צורך להתחיל ממהפכה קטנה. וזה נראה כאילו אנשי הברנז'ה התל אביבית, שנראה כי נפגוש גם בקיץ הקרוב, שכחו את המשפט הזה איפשהו בדרך. אחרת, איך ניתן להסביר שראש-העיר שלנו לא מספק את מה שהבטיח לכולנו, מוכר לנו חתול בשק ואנחנו עדיין ממנים לו את המשכורת השמנה, שמאפשרת לו לקחת מאיתנו את זוגות האופניים הבודדים שעוד ממשיכים לעבוד במסגרת תוכנית "תל-אופן"?!

הכותב הוא בלוגר, מבעלי הבלוג האקטואלי "את שעל הפרק" באתר "תפוז". עוסק בכל העניינים שעל סדר היום, ומעודד את הדיון התרבותי והביקורתי על אודות כל החדשות האקטואליות.
תאריך:  03/04/2012   |   עודכן:  04/04/2012
מיקי פרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התרת דמם של אזרחי מיגרון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
4/04/12 16:32
2
אברהם מערב השומרו
5/04/12 12:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש רק שתי מצוות מן התורה בתחום חינוך הילדים, האחת ללמדם תורה שנאמר "ושיננתם לבניך" (דברים, ו', ז') והשנייה לספר ביציאת מצרים "והגדת לבנך" (שמות, י"ג, ח').
03/04/2012  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
"המצב הזה, שאחרים רוצים לראות בו 'התרוממות', אינו באמת אלא ההיפך מזה ממש, ושמו הנאה לו הוא: עבדות פנימית המסתתרת תחת חירות חיצונית. את העבדות הזאת קבּלו עליהם אחינו ההם עוד לפני מאה שנה, ביחד עם הזכויות, אך בעת רעה הזאת תגָלה ותרָאה לעינינו בכל הודה והדרה"1.
03/04/2012  |  קובי דנה  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - לא להתראות, בריאות והנאה, תואנות מפוקפקות, פיצויי עתק, חינוך לרדידות, בריונות והערכה וכנאמר במסכת ראש השנה (דף י"א, עמוד א'), "בניסן נגאלו, ובניסן עתידים להיגאל". אמן! חג גאולה וחג אביב שמח!
03/04/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אהוד ברק הרים כוסית לחג הפסח עם חברי העצמאות, ופירט את משנתו בעניין חוסר היכולת של השמאל להתמקד בעיקר: השגת השלטון. אז ראשית יובהר שהשלטון אינו מטרה, הוא אמצעי בלבד. ושנית, מאז עבר לשרת נאמנה את ממשלת הלאומנות הקפיטליסטית, סברנו שאהוד כבר אינו חלק ממחנה השמאל. אהוד, זה הזמן להחליט, אתה שמאלן או לאומן? אם אתה שמאלן, עכשיו הרגע לעשות מעשה. מה שהיה, נשכח מזה, אבל מה שיהיה - כן משנה!
03/04/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
כל הסיבות שבגינן קריית שמונה זכתה באליפות כיצד איזי שרצקי עשה בית ספר לבעלי הקבוצות הגדולות מהו סוד ההצלחה של קבוצות קטנות למה קל לחבב את האנדרדוג
03/04/2012  |  יובל בן-בסט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il