|   15:07:40
  ערן עודד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

שלושה חודשים לבחירות: מה מספרים המספרים?

לעת עתה, הנשיא אובמה ממשיך להוביל ביתרון של שני אחוזים על פני רומני, עם יתרון קטן בכמה מדינות "מתנדנדות" מרכזיות. סקר מעקב יומי של מכון גאלופ, שהתקיים בימים 27 ביולי עד 2 באוגוסט 2012, העלה, כי לו הבחירות היו מתקיימות באותם ימים, 47% מהבוחרים הרשומים היו מצביעים עבור הנשיא אובמה
13/08/2012  |   ערן עודד   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מיט רומני, ברק אובמה. תחרות צמודה עם יתרון לאובמה [צילום: AP]

האמריקנים יבחרו את נשיאם הבא ואת נציגיהם לקונגרס ב-6 בנובמבר 2012, דהיינו בתוך קצת פחות משלושה חודשים. בשלב זה של המרוץ, הכלכלה היא הנושא המרכזי עבור הבוחרים. למעלה מתשעה מתוך עשרה בוחרים אמריקנים רשומים אומרים, כי הכלכלה חשובה ביותר או חשובה מאוד להצבעתם בבחירות לנשיאות, שייערכו השנה (סקר של USA Today ומכון גאלופ, שנערך ב 19 - 22 ביולי 2012).

על-פי דוח של משרד המסחר של ארצות הברית, שפורסם ב-27 ביולי 2012, ברבעון השני של השנה חלה האטה בצמיחה הכלכלית בארצות הברית לשיעור שנתי של 1.5% בלבד, בהשוואה לשיעור השנתי של 2% ברבעון הראשון של שנת 2012. כלכלנים מעריכים, כי אפילו גידול שנתי בצמיחה הכלכלית בשיעור של 2% בלבד, יוסיף רק כ-90,000 משרות בחודש, מעט מדי מכדי להוריד את שיעור האבטלה, שנותרה ברמה של 8.3%. נתונים אלה עלולים להוות בעיה עבור הנשיא ברק אובמה, שסיכוייו להיבחר מחדש בחודש נובמבר יהיו תלויים במידה רבה באיתנות הכלכלה.

תחרותיות טעונה עד מאוד

על-רקע זה, האמריקנים ממשיכים לגלות פסימיות ביחס לכלכלה, ונוטים לראות במושל לשעבר מיט רומני מועמד כשיר יותר מן הנשיא אובמה לטפל בסוגיות הכלכליות המרכזיות. מנגד, האמריקנים מעניקים לנשיא אובמה יתרון (60% לעומת 30%) ברוב ההיבטים הנוגעים לאופיו, ובמיוחד חביבותו. הבדלים אלה בין המועמדים עשויים להסביר את התוצאות הצמודות של הנשיא אובמה ושל רומני בכל הנוגע להעדפות הבוחרים לבחירות הכלליות, חרף יתרונו הברור של רומני בסוגיות המרכזיות.

לעת עתה, הנשיא אובמה ממשיך להוביל ביתרון של שני אחוזים על פני רומני, עם יתרון קטן בכמה מדינות "מתנדנדות" מרכזיות. סקר מעקב יומי של מכון גאלופ, שהתקיים בימים 27 ביולי עד 2 באוגוסט 2012, העלה, כי לו הבחירות היו מתקיימות באותם ימים, 47% מהבוחרים הרשומים היו מצביעים עבור הנשיא אובמה, בהשוואה ל-45% מהבוחרים שהיו מצביעים עבור רומני.

התחרותיות הטעונה עד מאוד, המאפיינת את המרוץ הנוכחי, מודגשת בסדרת סקרים שערכה לאחרונה אוניברסיטת קוויניפיאק שבקונטיקט בשיתוף עם ה-ניו-יורק טיימס ועם רשת CBS בשלוש מדינות "מתנדנדות" שעל קולותיהן ניטשת תחרות עזה. על-פי הסקרים החדשים, שנערכו במדינות אוהיו, פלורידה, ופנסילבניה, הנשיא אובמה נאבק לשכנע בוחרים, כי הפעולות בהן נקט לשיפור הכלכלה - שנשקף לה עתיד קודר מכפי שנחזה בראשית כהונתו כנשיא - מצדיקות את הענקת קולותיהם לבחירתו מחדש. אולם, בעוד רומני השיג תוצאה צמודה לזו של הנשיא כאשר נשאלו הבוחרים על יכולתו לנהל את כלכלת המדינה, מסע הבחירות שלו ממשיך לעורר שאלות אודות הרקע העסקי שלו ואודות חוסר נכונותו לחשוף את סכום החזרי המס שלו.

הסקרים בכל שלוש המדינות, שבהן ניצח אובמה בבחירות 2008, מספקים תובנות ביחס לאתגרים ולהזדמנויות עבור שני המועמדים, שכן שני מסעות הבחירות נוקטים באסטרטגיות, הממוקדות בהשגת ניצחון בשתי מדינות לפחות מתוך השלוש. במדינת פנסילבניה, הנשיא אובמה מוביל ב-11 אחוזים על פני רומני, הפער הגבוה ביותר בהתייחס לשלוש המדינות שנסקרו בסקר זה. בעוד שמדינה זו נחשבה בעבר ככזו שהתוצאות בה אינן וודאיות, ועם 20 קולות אלקטוראליים תחת מעקב צמוד, פנסילבניה מדורגת כעת כ"נוטה לכיוונה של המפלגה הדמוקרטית". מיקומו הגבוה של אובמה במדינה זו הוא אולי פועל יוצא של שיעור אבטלה ברמה של 7.5%, הנמוך יותר מן הממוצע הארצי, ושל מדדים חיוביים אחרים, לרבות עלייה של 14% בהתחלות בנייה במהלך שנת 2011.

הבוחרים מתפלגים באופן צמוד יותר במדינות פלורידה ואוהיו, שבשתיהן מוביל הנשיא אובמה ב-6 אחוזים בערך. מקרב הקואליציה שבנה הנשיא, כדי לזכות בשנת 2008, הבוחרים העצמאיים שאינם מזוהים עם אחת המפלגות עדיין מהווים בעיה, שכן למעלה ממחצית הבוחרים העצמאיים בפלורידה ובאוהיו מציינים, כי הם מאוכזבים מתפקודו כנשיא. שיעור האבטלה במדינת פלורידה עומד על 8.6%, אך התחלות הבנייה החדשות עלו בשיעור של 40%, עובדות המצביעות על כך, כי תפיסות הבוחרים תושפענה יותר מנסיבות אישיות מאשר ממדדים כלכליים.

ובתוך כך, מדינת אוהיו חווה שיעור אבטלה של 7.2%, שבעוד הוא נמוך מהממוצע הארצי, הוא מהווה בכל זאת גלולה מרה עבור מדינה במערב התיכון, המתגאה במוסר עבודה גבוה. מכל מקום, תוצאות הסקרים בשתי המדינות מצביעות על מידה של אי שביעות רצון הבוחר ביחס לסטאטוס-קוו, ומספקות בסיס לטענותיו של רומני על כך שניסיונו בעסקים יניב תוצאות כלכליות מוצלחות יותר.

הסימנים: הרפובליקנים שומרים על מעמדם בבית הנבחרים

ניתוח הסכונים אינו מוגבל למרוץ אל הבית הלבן. שליטה מפלגתית בשני בתי הקונגרס האמריקני מונחת על כף המאזניים בבחירות הקרובות. לעת עתה, מחזיקים הדמוקרטים ברוב זעום בסנאט עם 53 מושבים, לרבות שני מושבים המוחזקים בידי עצמאיים, שעל-פי רוב חוברים לדמוקרטים, בעוד שלרפובליקנים יש פער של 25 מושבים בבית הנבחרים. בקרב על הסנאט, הדמוקרטים מנסים לשמור על 23 מושבים, לרבות שני המושבים העצמאיים, ואילו הרפובליקנים מנסים לשמור על עשרה מושבים בלבד. על-מנת לשמור על הרוב שלהם בסנאט נדרשים הדמוקרטים לזכות ב-21 מושבים, לעומת המפלגה הרפובליקנית הצריכה לזכות ב-14 מושבים, כדי להשיג מחדש את השליטה בסנאט. מתוך 33 מושבים, העומדים לבחירה בסנאט, 16 מושבים נחשבים כבטוחים או נוטים לכיוון הדמוקרטים, בהשוואה לתשעה מושבים הנחשבים כבטוחים עבור הרפובליקנים.

גם תמונת המצב בבית הנבחרים הופכת ברורה יותר. הסימנים עד כה מורים, כי חברי הקונגרס הרפובליקנים המכהנים שומרים על מעמדם בבית הנבחרים, וכי לא צפויים שינויים משמעותים. סקר שנערך במאי 2012 (USA Today בשיתוף עם מכון גאלופ, 10 - 13 במאי 2012) העלה, כי הרפובליקנים מובילים על פני הדמוקרטים ב-6 אחוזים.

בעוד שהמצב העגום של הכלכלה מרמז על כך שתפיסות ביחס לכשירות המועמדים לטפל במצב הכלכלי יהוו את הגורם המכריע בבחירות, המועמדים האהודים יותר, שלושה חודשים לפני הבחירות, הם דווקא אלה שזכו בכל אחת מחמש מערכות הבחירות האחרונות.

המידע בדוח הכלכלי של משרד המסחר האמריקני ביחס לרבעון השלישי של השנה, האמור להתפרסם ב-26 באוקטובר 2012, יהווה אחד הנתונים המכריעים, שיקבעו את גורל הנשיא המכהן. ובתוך כך, הבחירות לקונגרס השנה יהיו משולבות באופן בלתי נמנע בדינאמיקה של המרוץ הנשיאותי המתוקשר, אשר ימלא תפקיד מרכזי בעיצוב עתידה הפוליטי של האומה האמריקנית. אף על-פי שביקורו של רומני בישראל זה לא מכבר זכה לתשומת לב רבה, תהיה לו השפעה שולית על התוצאה הסופית של המרוץ הנשיאותי. בהחלט ייתכן שרומני שיפר את מצבו הפיננסי במרוץ, אך כלל לא ברור באיזו מידה ישתנה דפוס הבחירה היהודי. אפילו במקרה שרומני יצליח לשפר את מצבו בפלורידה, אין בכך די בכדי לשנות את פער ההובלה הנוכחי של אובמה על פניו, המסתכם ביותר מחמישה אחוזים.

מועדים נוספים שיש לעקוב אחריהם

המועמדים יוכרזו כמתמודדים הרשמיים לנשיאות מטעם מפלגתם במועד כינוסי מפלגותיהם. כינוס הוועידה הרפובליקנית הארצית יתקיים בטמפה, פלורידה, בשבוע של ה-27 באוגוסט 2012. כינוס הוועידה הדמוקרטית הארצית יתקיים בשבוע שלאחר מכן, בשרלוט, צפון קרוליינה.

העימות ראשון מבין שלושת העימותים הנשיאותיים יתקיים ב-3 באוקטובר 2012, באוניברסיטת דנוור שבקולורדו (בנושא מדיניות פנים); העימות השני יתקיים ב-16 באוקטובר 2012, באוניברסיטת הופסטרה, המפסטד, ניו-יורק (בפורמט של אסיפת מועצת עיר, בנושאי מדיניות חוץ ומדיניות פנים). העימות השלישי יתקיים ב-22 באוקטובר 2012 באוניברסיטת לין, בוקה ראטון, פלורידה (בנושא מדיניות חוץ).

העימות בין המועמדים לתפקיד סגני נשיא ארצות הברית, בין סגן הנשיא הדמוקרטי, המכהן, ג'ו ביידן לבין המועמד הרפובליקני, חבר בית הנבחרים מ-ויסקונסין, פול ראיין (ראה עמדותיו בנושא ישראל) יתקיים ב-11 באוקטובר 2012 בסנטר קולג', דנוויל, קנטאקי (בנושא: מדיניות חוץ ומדיניות פנים).

ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי
רחל בירמן היא מתמחה במכון למחקרי ביטחון לאומי
תאריך:  13/08/2012   |   עודכן:  13/08/2012
ערן עודד, רחל בירמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלושה חודשים לבחירות: מה מספרים המספרים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
14/08/12 08:13
2
דור דוד ודוריד
18/08/12 01:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עתיד עגום נשקף לעיתונות המודפסת בארץ, המצויה כבר בעצם הימים האלה על סף גסיסה. סיכוייה לשרוד רק הולכים ופוחתים, ודומה ששום זריקת-הרגעה לא תושיע אותה. למצבה הקריטי היא נקלעה בעטייה של תחרות, חסרת-סיכויים, אל מול האינטרנט, שנוגס בה ללא רחמים ומדיח אותה ממרום פסגתה.
13/08/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מה חידשה כותרת הדם הראשית בידיעות אחרונות? נניח שהסעודים אמרו שיפריעו לישראל לטוס מעל שמיהם בדרך לאירן, אז מה? מה ציפינו, שהם יכריזו בקול שאנחנו מוזמנים? צריך לשאול בקול גדול ולא להרפות - מדוע ידיעות אחרונות וחלקים לא אחראיים נוספים בשמאל הישראלי עובדים שעות נוספות כדי לטרפד את האפשרות של ישראל להגן על עצמה מפני איום קיומי?
13/08/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
רמטכ"ל האינתיפאדה הראשונה, מחוסר תורת-לחימה למערכה שנפתחה נגדנו, הצהיר שאין לו עבורה פתרון צבאי ויש לחפש לה פתרון מדיני. חודשים ארוכים התנהל בפוליטיקה ובתקשורת פינג-פונג דעות בשחור-לבן בין תומכי פתרון צבאי לתומכי פתרון מדיני.
13/08/2012  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בשבועות האחרונים ניתן על-ידי בית המשפט המחוזי בחיפה פסק דינו של כבוד השופט סוקול בעניין ע"מ 38397-01-10 פלומין נגד פקיד שומה חיפה.
יש שני סוגים של "דגל שחור". הסוג הראשון תכליתו הצלת מתרחצים בים. דגל שחור בחופים הינו סימן מוסכם שהים היום מסוכן לרחצה, ואל להם למבלים בחוף להיכנס למים. יש מספיק אלטרנטיבות מעניינות בחוף. הסוג השני של "הדגל השחור", מתייחס לחצייה מיליטריסטית של קווים אדומים מוסריים.
13/08/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il