הפלא ופלא: ראש הממשלה המודח,
אהוד אולמרט, לא יעמוד לדין בפרשת המינויים הפוליטיים. וכך נכתב על-ידי המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד יהושע למברגר, לאמר: "מצאנו כי הראיות לכאורה שנאספו אכן מקימות סיכוי סביר להוכיח, שבעת שאולמרט כיהן כשר התמ"ת, מ"מ ראש הממשלה, שר התקשורת ושר האוצר, הוא ניצל, לכאורה, את מעמדו וסמכויותיו במשרדים השונים בהם כיהן, ופעל בעצמו ובאמצעות יועציו, תוך
ניגוד עניינים, לקידום ענייניהם של חברי מרכז הליכוד, פעילי הליכוד ומקורביהם, בין היתר כדי לזכות בתמיכתם ולחזק את מעמדו הפוליטי". מי שקורא שורות אלה איננו יכול שלא להזדעזע לנוכח החשדות. אלא שאותו משנה לפרקליט המדינה החליט, כאמור, לסגור את התיק.
תמוה? ודאי! הסיבה עוד יותר תמוהה: "קיומם של הליכים משפטיים נוספים, משמעותיים, בעלי מאפיינים דומים, היווה שיקול משמעותי בגיבוש ההחלטה. בנסיבות אלה, יש להניח כי התיק שלפנינו לא יישמע בתקופה הנראית לעין". לא יאמן! בגלל אורך זמן אין מעמידים למשפט? הרי אולמרט נחשב, בעיני המשטרה והפרקליטות, לגדול הפושעים. דומה שאין אדם סביר שאיננו מבין שיש כאן חלמאות, במקרה הטוב, או שמא שיקולים זרים, או שני הדברים גם יחד. ישנה רק בעיה קטנה אחת: אין המדובר כאן באדם רגיל, אלא בראש ממשלה שהודח מכהונתו, במצוות קביעה משפטית בעייתית למדי, אשר שינתה את פני השלטון בישראל. אין כל חשיבות אם אולמרט היה ראש ממשלה טוב או רע. החשוב הוא שהוא הודח ועד עתה, בשום תיק הוא לא הורשע. סגירת התיק בפרשת המינויים הפוליטיים היא עוד סטירת לחי מצלצלת לדמוקרטיה הישראלית.
שימו לב לכותרת בעיתון מתאריך 3.5.2010: "הפרקליטות: אולמרט יואשם גם במינויים פוליטיים על-רקע החשדות המיוחסים לו בפרשת
הולילנד, מתבשר רה"מ לשעבר כי הפרקליטות תגיש נגדו כתב אישום, בכפוף ל
שימוע, בגין מינויים פוליטיים שבוצעו לכאורה ברשות לעסקים קטנים הכפופה למשרד התמ"ת שבראשו עמד. העבירות כוללות: מרמה, הפרת אמונים וניסיון להשפיע על הצבעה תוך הבטחת טובת הנאה". כותרת העיתון לא הומצאה על-ידי העורכים, אלא היא תולדה של הדלפה מכוונת. לאחר יותר משנתיים מחליטים לסגור את התיק, אחרי חקירת משטרה אשר דרשה משאבים עצומים, ארגזי מסמכים שנערמו כזבל בחירייה, והפלת ראש ממשלה. שוו בנפשכם שכותרות מסוג זה היו נכתבות עליכם. מה הייתם מרגישים? ואל תגידו - לי זה לא יקרה.
אף אחד לא משלם הבעיה היא שלמעשים נלוזים אלה אין מחיר שמשלמים. אנא היזכרו גם בעובדה שפרקליט המדינה האשים את ראש הממשלה לשעבר במעשים שאפילו לא התבררו בבית משפט. הוא נתבע על-ידי מר אולמרט על הוצאת דיבה ולשון הרע, ולאחר הסדר, נאלץ מר לדור להתנצל. ומה הרושם שנותר בקרב הציבור? אין עשן בלי אש. הכתם לא יימחק.
גם
מבקר המדינה נדרש לסוגיית המינויים הפוליטיים שמר אולמרט ביצע תוך הפרה חמורה של החוק, לכאורה. ראוי שהקוראים יקראו את המבוא בלבד בדוח, כדי להתרשם מחומרת הנושא:
- "הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל"
מינויים פוליטיים
תקציר
הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל (להלן - הרשות) הוקמה כעמותה בשנת 1994, לפי החלטה של ראש הממשלה ושל שרי התעשיה והמסחר והאוצר, כדי לשמש זרוע ממלכתית מרכזית ליישום מדיניות הממשלה בנושא עידוד עסקים קטנים. הרשות פועלת לפי תקנון, ובו נקבע כי אחד מתפקידיה הוא לסייע ל"קבוצות אוכלוסיה ספציפיות בעלות פוטנציאל ליזמות, כגון עולים חדשים, משוחררי צבא, נשים, מיעוטים וכו'". לשם כך הרשות מפעילה פרויקטים באמצעות מנהלי פרויקטים (להלן - פרויקטורים) שהיא שוכרת את שירותיהם.
הרשות נמנית עם הגופים המכונים "דו-מהותיים" - גופים פרטיים הממלאים תפקיד ציבורי מובהק. תקציב הרשות ממומן במלואו מתקציב הממשלה, באמצעות משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת). הרשות אינה כפופה ישירות למנגנוני הפיקוח והבקרה שכפופים להם משרדי הממשלה וחברות ממשלתיות, אך בהיותה גוף דו-מהותי חלים עליה הן כללי המשפט הפרטי והן נורמות המשפט הציבורי. הביקורת העלתה שהרשות לא הקפידה על קיום נורמות המשפט הציבורי.
נמצא כי בראשית שנת 2004 פעלה הנהלת משרד התמ"ת בראשות השר אהוד אולמרט והמנכ"ל רענן דינור, לשינוי תקנון הרשות כדי שתתאפשר לה גמישות רבה יותר במינוי יו"ר לרשות ובהקצאת תקציבה, ובדרך זו הגדילה את יכולתה לנהל את ענייני הרשות ולשלוט בה. לאחר שינוי התקנון עשתה הנהלת משרד התמ"ת שימוש ברשות ככר פעולה למינויים משיקולים פוליטיים ובתהליך לא תקין.
הנהלת משרד התמ"ת הוסיפה משרה של סמנכ"לית ברשות שאחד מתפקידיה הפעלת פרויקטים, ופעלה למינוי מועמדת מטעמה למשרה זו. לפני מינויה של המועמדת למשרה האמורה היא הייתה מועמדת לשמש נציגת ציבור בדירקטוריון של חברה ממשלתית, והוועדה הציבורית לבדיקת מינויים על-פי חוק החברות הממשלתיות מצאה שאיננה כשירה לכהן כדירקטורית בחברה נוכח זיקה אישית ופוליטית. לאחר כניסת הסמנכ"לית לתפקידה החלה הרשות להפעיל כמה פרויקטים חדשים ולהפעלתם שכרה את שירותיהם של פרויקטורים. משרד מבקר המדינה בדק את נסיבות ההתקשרות עם שלושה פרויקטורים. נמצא כי בעת ההתקשרות עמם הם היו חברים במרכז מפלגת הליכוד, באותו מועד מפלגתו של שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, ושניים מהם התמודדו על תפקיד במזכירות הליכוד. הבדיקה העלתה כי הפרויקטורים האמורים נשכרו לניהול שלושה פרויקטים של הרשות בתהליך לא שוויוני ולא תקין. שניים מהפרויקטים שניהלו לא היו בתוכנית העבודה של הרשות."
מכל אלה לא יצא דבר. כאמור, ראש הממשלה לשעבר לא יעמוד לדין על עבירות חמורת אלה, לכאורה. נחזור ונטען שזהו מעשה חמור ביותר. הסברי הפרקליטות בלתי קבילים בעליל. בכך נתקע עוד מסמר בארון הקבורה של תיקי אולמרט בגללם הוא הודח מכהונת ראש ממשלה.
על כולם לעשות חשבון נפש מעמיק. ייתכן שבפרשות האחרות מר אולמרט יימצא אשם. אז יוכלו המקטרגים לטעון שמעשה ההדחה היה מוצדק. עד אז, אין ספק שהדמוקרטיה הישראלית זימנה לנו תופעה שאין לה אח ורע באף מקום: החלפת שלטון בגלל חשדות בלבד ולא בבחירות חופשיות. מי שחשובה לו הדמוקרטיה הישראלית חייב להתגייס לביטול הנוהג הנפסד של התפטרות אוטומטית של ראש ממשלה לאחר הגשת כתב אישום. שום דבר מהותי לא יקרה אם בסוף הכהונה יועמד ראש ממשלה לדין בעבור חשדות לפלילים. ישנן מדינות שבהן כך נוהגים.
- הבהרה: אין זו הפעם הראשונה שאני כותב על הדחת מר אולמרט. אבהיר הבהר היטב, שמעולם לא הצבעתי למר אולמרט, מעולם לא הייתי חבר מפלגתו או מפלגה אחרת, וממילא לא נטלתי מעולם חלק בפעילות פוליטית.