|   15:07:40
  נורית גרינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

מחזור חיים יהודים

עם עליית גלי האנטישמיות המכוערת ודחיית סנטימנטים יהודיים במערב, יהודים מוצאים את עצמם פונים מזרחה, להפוך את ישראל לביתם הסופי
28/10/2012  |   נורית גרינגר   |   מאמרים   |   תגובות
יותר ויותר יהודיים מבינים שישראל היא הבית האמיתי [צילום: דיוויד קארפ]

סיפור על החזן יעקב אביטן: בבית הכנסת הקטן, אך גדל במהירות, שבו אני בדרך כלל משתתפת בתפילות שבת והימים נוראים, יהודים ממוצא ספרדי ואשכנזי מתפללים יחד באחדות.

עם זאת, בכל שנה, בתקופת החגים של ראש השנה ויום כיפור,על-פי בקשת החברים הספרדיים שמטרתה להמשיך במסורתם של שימור מנהגיהם העתיקים, העשירים והייחודיים, הרב אפשר לקהילה להתפצל לשתי קבוצות של מתפללים, ספרדים ואשכנזים.

השנה, לתקופת החגים שבין ראש השנה וסוכות, החברים הספרדיים "ייבאו" חזן מישראל, ששמו יעקב אביטן. אני לא שמעתי את יעקב מתפלל היות שהשתתפתי בתפילות בסקציה האשכנזית. עם זאת, נאמר לי שהחמצתי פינוק חזני אמיתי.

ביום האחרון של סוכות, כשהקהל ישב בסוכה לארוחה המסורתית, ישבתי ליד יעקב אביטן ובני משפחתו. היות שלא הכרתי את יעקב, פתחנו בשיחת הכרה. יעקב סיפר לי קצת על קורות חייו , אירועים שמקבילים לחיי כל כך הרבה אחרים השייכים לשבט היהודי. מה שרתק אותי בסיפור שאתם עומדים לקרוא פה הוא מעגל החיים שהיהודים לעתים כה קרובות עוברים.

"אני יהודי דור ראשון מקזבלנקה, מרוקו", יעקב פתח בסיפורו. "הורי הגיעו לקזבלנקה מהרי האטלס". רק לפני כמה שנים יעקב בקר בכפר שאותו השאירו הוריו מאחור בדרכם ל-"עיר הגדולה". בכפר סיפרו לו שאבות אבותיו עזבו את ארץ ישראל לאחר שהרומאים החריבו את בית המקדש השני. הם היו כוהנים ששירתו בבית המקדש, אך במשך מאות שנים המשפחה איבדה זכות הכוהנות שלה.

בשנות ה-1950-60 המאוחרות הייתה הגירה יהודיה מסיבית לישראל ממדינות צפון אפריקה; הוריו הגיעו לישראל בשנת 1963 בהיותו בן שמונה.

יעקב שירת בצה"ל ונלחם במלחמת יום כיפורים בשנת 1973. בשנת 1981, בעת שעבד כמאבטח באילת, הוא פגש את אשתו לעתיד ברברה, אמריקנית בחופשה בישראל. הוא נסע אחריה לארצות הברית והם התחתנו בשנת 1982.

בתחילה הוא עשה קריירה בקייטרינג ובשלב מאוחר יותר כחשמלאי. יעקב היה יהודי חילוני שמגיל צעיר, הייתה לו אהבה וכשרון לשירה. לפני שבע עשר שנה, הוא החל במסע איטי מחילוניות לחיים דתיים ועם זה השתנה התחביב שלו משירת מוזיקה חילונית לשירת מזמורי מוסיקת חזנות. הוא היה אחד מאנשים הבודדים שהקימו את מניין בר יוחאי הספרדי, בסאניווייל, בעמק הסיליקון שבצפון קליפורניה. יעקב חי וגידל את משפחתו באזור המפרץ, במשך כ-25 שנים, עד שהחליט לחזור לישראל. זו הייתה העליה השניה שלו למולדת היהודית.

יעקב, אשתו ברברה ושלושת בניהם, כל אחד לחוד, חזרו ליהדות דתית, אך החלטתם לעבור לגור בישראל הייתה תהליך מתמשך. שניים מבניו של יעקב עברו לישראל כדי ללמוד בישיבה. אחד הבנים מכהן כיום כרב ועובד עם סטודנטים יהודים באוניברסיטת ויסקונסין, במדיסון; הבן השני לומד בישיבה עטרת ישראל, בירושלים, ובנו השלישי של יעקב, מתגורר בלוס אנג'לס, הוא חבר הקהילה המוזכרת כאן ועובד במחלקת הפינאנסים של קרן השקעות מקומית.

למה רציתה לנסוע לחיות בישראל, שאלתי את יעקב. "האמת היא שרציתי לעשות את הצעד לפני שנים אך אשתי פשוט חששה מצעד זה; לאחר הכל היא לא דיברה עברית וההבדלים במנטליות הפחידו אותה."

עם ההתגברות על הפחדים באוגוסט 2007 משפחת אביטן עלתה לישראל.

איך התאקלמת, שאלתי את יעקב את השאלת הרגילה. "ביורוקרטיה היא משוכה קשה לחצות בישראל. מה שצריך היה לקחת זמן קצר להשיג לקח לנצח. לדוגמה, רישיון החשמלאי שלי לקח חמש שנים להנפיק! זה פגע ביכולתי להתפרנס ולעיתים קרובות חשבתי לארוז ולחזור לארה"ב. היו לנו גם בעיות עם קבלת משכנתה כדי לקנות דירה."

"אבל", הוא אמר, "האהבה לישראל עולה כסף; אהבת ישראל נקנית בייסורים", והאביטנים בטוח קבלו את חלקם בסבל זה. יעקב מאמין שכדי לחיות בישראל יש לקבל את הסבל באהבה. כיום הוא מתגורר בהר חומה, שכונה משגשגת בירושלים שלאחר שנת 1967 ושם הוא משמש כחזן קבוע.

ואז נכנסנו למהות העניין שהוא החיים בישראל כפי שנראה למישהו שנעדר מהמדינה במשך 27 שנים. "החיים בישראל נותנים לך תחושת ביטחון", אמר יעקב. "ליהודי אין מקום טוב יותר מאשר ישראל."

אז איך אתה מתכנן ומתכונן לעשות עלייה בשנת 2012? שאלתי?

"אתה צריך להיות מסודר מבחינה כלכלית כדי לעשות את המעבר חלק ככל האפשר, כדי להסתגל, להתאים וליהנות מסגנון החיים ורמת החיים שישראל מציעה", הוא אמר. "אתה צריך שתהיה לך אסטרטגיה איך לשרוד, כלומר, שיהיה לך מקצוע שיאפשר לך להתפרנס בכבוד.
ההיבט המר, קשה להסתגל לחיים בישראל, בגלל שיוקר המחיה הוא גבוה מאוד וזה די קשה כדי לשרוד; ההיבט המתוק, יש הרגשה נהדרת בישראל; זו האדמה, הצבא, החגים, המסורת שלנו, התרבות, האוכל והמוזיקה שלנו ויש לנו את ירושלים שלנו, הנדל"ן הקדוש ביותר עליי אדמות."

"בהצהרת סיכום" יעקב אמר, "כל יהודי המתגורר מחוץ לישראל חייב לקחת בחשבון שלו או לה חייב להיות בית, וזה יכול להיות רק בישראל. במשך 2000 שנים חיכו לשוב למולדת העתיקה שלנו וב-64 שנים בנינו אותה מחדש, והקמנו מדינה דמוקרטית מפוארת של חברה מאוחדת לאומית אך לצערי מפוצלת מבחינה רוחנית. אני רואה את זה באופן ברור כי הייתי חבר בשני צדדי הספקטרום - החילוני והדתי - של החברה היהודית. הפתרון יבוא כאשר החילוניות תיפגוש את הדת בכבוד ולהפך. ואז תהיה אחדות וזה ימשוך יותר יהודים, חילונים ודתיים כאחד, שיקימו את ביתם האולטימטיבי בישראל."

יהדות שווה תורה

השיחה שלי עם יעקב גרמה לי להתמקד על מחשבות שאותן נשאתי זמן רב. היהודים תמיד נרדפו. מראשיתה, ישראל תמיד הייתה תחת מצור, אבל הבעיות הפנימיות, הקרע בין היהודים החילונים והדתיים הן עדיין מטריד וגלויים מאד.

אז בואו ניישר את ההדורים. למרות שישראל מצהירה את עצמה כמדינה חילונית, דמוקרטית ויהודית, ישראל אינה יכולה להתקיים כמדינה לא יהודית. תפיסה כזו היא אוקסימורוני כשלעצמה. ישראל אמורה להיות אך ורק מדינה יהודית. היהודים נוצרו סביב תורתם.

הפילוסוף זרתוסטרא, הפילוסוף הסטואי אריסטו מכיוס, הפילוסוף היווני פלטו, הפוליטיקאי והפילוסוף הסיני קונפוציוס, המלך ארתור ואבירי השולחן העגול שלו, מנהיג תנועת הלאומניות ההודית מהטמה גנדי, מגילת המהפכה הצרפתית, הצהרת העצמאות או חוקת ארה"ב, קומוניזם, למנות מספר, מעולם לא היו, ולעולם לא יהיו עמוד התווך שעליהם המדינה היהודית והעם היהודי יכולים להשען.

יהדות שווה תורה. חלק מחברי השבט יעשו זאת דרך חיים, ואחרים ילכו בעקבותם בהשתתפות פחותה; אבל בהחלט אי-אפשר להיות יהודי ובו בזמן להתנהג כמו דתות אחרות, אם זה הנצרות, האיסלאם או כל דת אחרת או כל שיטת חיים פילוסופית שהיא.

בדיוק כמו המערכת האוניברסלית של יוון, רומא, גרמניה, רוסיה שהגיעה לסיומה, היום האיחוד האירופי וארה"ב הם גם על אותה דרך של סוף משחק זו. למרבה הצער בישראל "האויב מבפנים" תמיד היה בברית עם זרים ואידיאולוגיות זרות רשומות חלקית כדרך ואמצעים לפגוע בישראל. אלה הם היהודים ללא יהדות, בוגדים, יש המכנים את עצמם חילונים, סוטים, אחד כרבים.

במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, התל אביבים החילונים שתו קפה הפוך ואכלו סטייקים בביסטרו שלהם בזמן שעמיתיהם האזרחים נלחמו בחיזבאללה. הם התנהגו כאורחים בארצם. למען הישרדות העם היהודי, אחדות זאת שעליה דיבר יעקב בתקווה גדולה חייבת להיות מושגת.

ישנה אמרה, "כאשר המשיח יגיע ...", לעומת זאת, אנחנו לא צריכים לחכות עד אז כדי להתאחד. לאחר הכל אנחנו אומה אחת, עם אחד!.

תאריך:  28/10/2012   |   עודכן:  28/10/2012
נורית גרינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחזור חיים יהודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
28/10/12 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במאמרו "אילו הייתה בחירה ישירה", (הארץ 24.10.12) מתגעגע אלוף בן לשיטת הבחירה הישירה של ראש הממשלה, שבוטלה לפני יותר מעשור. הכותב, שהוא עורך העיתון המסרב לבלוע את הגלולה המרה ולהפנים, כי למרבה השערוריה, בבחירות קובע רצונו של "עמך ישראל" ולא תובנותיה של שושלת שוקן, מסביר כי "בשיטה הנוכחית, בנימין נתניהו מתמודד כמועמד יחיד להנהגת המדינה, (בעוד ש)מנהיגי המפלגות היריבות מתחרים ביניהם רק על סידור הכיסאות בממשלתו הבאה". הוא מסביר כי השיטה הקיימת אשמה, כי היא מקלה על מועמדים אפשריים (טובים יותר, כמובן) להתחמק מעלייה למגרש ולהסתתר מאחורי הסקרים שמעניקים לנתניהו עדיפות מוחצת על פני כל פוליטיקאי אחר במידת "התאמתו לראשות הממשלה".
28/10/2012  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
העולם הערבי ברובו אינו משלים עם קיומה של ישראל. אך במרוצת 64 שנות קיומה של המדינה, הערבים מושפעים מן המציאות והחלו להכיר בכך שאין להם פתרון צבאי לסכסוך וכי בכל מלחמה מצבם רק מתדרדר מדחי אל דחי.
28/10/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
במהפך של 1977 זכתה מפלגת הליכוד ל-45 מושבים, ולאורך שנות השמונים נשארה המפלגה מעל רף ארבעים המנדטים. אז החלה הנפילה: במערכות הבחירות ב-1992 וב-1996 קיבל הליכוד 32 מנדטים, וב-1999 נכנסו לכנסת רק 19 נציגים מרשימת הליכוד. מלבד הזכייה ב-38 מושבים בהנהגת אריאל שרון בשנת 2003, דשדש הליכוד עם 12 ח"כים ב-2006 ו-27 בסיבוב של 2009. לעת עתה אין תחזית שצופה שהליכוד יגיע לשלושים מנדטים ומעלה. התוצאות מעשרות השנים האחרונות אינן מספקות אפוא תמונה מעודדת לתנועת הליכוד.
27/10/2012  |  מרדכי ניסן  |   מאמרים

27/10/2012  |  יוסף מישל דוד  |   מאמרים
שום דבר לא מסעיר במערכת הבחירות הזו. לא רק שסופה כמעט ידוע מראש, אלא שלראשונה מזה 45 שנה אין במרכזה שום ויכוח משמעותי, לא מדיני ולא חברתי. השאלה המרכזית והמסעירה שהלהיטה פה את הרוחות בין ימין ושמאל לאורך כמעט שני דורות, התקררה במהלך הקדנציה האחרונה ונמוגה לתוך איזו שלולית של מי אפסיים. באופן פרדוקסלי ומבלבל הוויכוח המדיני הגדול הסתיים בהישג חד-משמעי של השמאל וגם בניצחון מוחץ של הימין. בתחום הזה המרחק בין נתניהו ובין יאיר לפיד או שלי יחימוביץ לא עולה על שני מילימטר. כולם מסכימים שצריך לסגת מכל השטח מלבד גושי ההתיישבות ולהקים מדינה פלשתינית פחות או יותר על-פי קווי יוסי ביילין. מצד שני, וזה הניצחון המוחץ של הימין, פתאום כולם מבינים שאין עם מי לעשות את העסקה הזו ושהפלשתינים לא מוכנים לוותר על הסכסוך ולא רוצים את המדינה שיוסי ביילין מציע להם. כך ששני הצדדים לא מרוצים אבל לא נשאר להם על מה להתווכח.
27/10/2012  |  אורי אליצור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il