בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התייצבותו של אברהם אבינו להגנתם של אנשי סדום מלמדת אותנו על חובתנו כמי שקוראים בשם ה': לראות בכל העולם סוג של "עניי עירך" ולהתייצב לצד כל מי שזקוק לעזרתנו
|
סנדי. הייעוד של הטבה בעולם [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בשעה שמתרחש אסון כבד בעולם, לא עלינו, ועולה שאלת הסולידריות הבינלאומית ועזרה למקומות הזקוקים לכך - נשמע לא אחת מנגנון הגנה, הפוטר אותנו מלהיות שותפים בכך. נימוקים רבים מובאים להצדקת עמדה זו: "עניי עירך קודמים", ויש לנו בעיות רבות הקודמות בזמן לצרות של אחרים בעולם; אין לנו מספיק משאבים כדי לסייע למקומות אחרים; הם לא היו מסייעים לנו, ולפיכך אין לנו שום מחויבות מוסרית; עזרה למקומות אלה מהווה תרומה לעבודה זרה שאסורה על-פי ההלכה; יש לנו סדר יום כה עמוס עד שאין אנו יכולים להתפנות ולהוסיף לו גם עניינים של אחרים; אנחנו מדינה קטנה - שיעזרו האחרים, ועוד ועוד. כדרכם של נימוקים, לא ניתן לשלול את נקודת האמת המצויה בכל אחד מהטיעונים האלה, ועל כן בדרך כלל אין הנאמנים לתורה ולמצוות שותפים בפעולות הסיוע. אברהם אבינו תובע הצלת תושבי סדום פרשת השבוע שלנו מביאה לידי ביטוי גם צד אחר של המטבע - קיצוני מאוד. אברהם אבינו מתייצב מול הקב"ה ונאבק על שרידותם של אנשי סדום, שהם רעים וחטאים לה' מאוד. פרשה זו מעוררת שאלות רבות התובעות פרשנות, כגון עצם היכולת של אדם לטעון טענות מול הקב"ה; האם קיים מוסר עצמאי שניתן לבוא מכוחו ולומר לריבונו של עולם "השופט כל הארץ לא יעשה משפט" (ונזכיר שבפרשתנו גם אבימלך טען טענות מוסריות מול ה': "הגוי גם צדיק תהרוג?"); האם בסופו של דבר קיבל הקב"ה את טענות אברהם, או שעשה כפי שעלה ברצונו מראש וכדומה. אולם שורשה של הפרשה אינו מאפשר התעלמות: מייסד האומה הישראלית הקורא בשם ה' מתייצב בענווה מול הקב"ה ותובע כי בזכות הצדיקים יינצלו כל תושבי סדום, ולא זו בלבד, אלא שהוא טוען שזו טענת משפט ולא טענת חסד ורחמים. הנצי"ב, בהקדמתו הידועה לספר בראשית, מדגיש מאוד את הנקודה הזו: "וזה היה שבח האבות - שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר, עוד היו ישרים. הינו שהתנהגו עם אומות העולם, אף שהיו עובדי אלילים מכוערים, מכל מקום היו עימם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה. כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום, מכל מקום חפץ בקיומם, וב[בראשית] רבה פרשת וירא [פרשה ס"ט] איתא על זה שאמר הקב"ה לאברהם אבינו: אהבת צדק ותשנא רשע, אהבת להצדיק את בריותי ותשנא להרשיען, על כן וכו'. וכן הרבה למדנו מהליכות האבות בדרך ארץ, מה ששייך לקיום העולם המיוחד לזה הספר שהוא ספר הבריאה". מעשיו של אברהם אבינו מהווים המשך לייעוד שהטביע בו ריבונו של עולם כבר בהתגלות הראשונה: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". אנו מבקשים להוסיף אור בעולם ולהיטיב בו, ואנו אפילו כואבים את ההשמדה הצפויה של אנשי סדום. קל וחומר, שאם אפשר לעזור בעולם ולחלוק עימו את מה שהיטיב ה' לנו, יש לעשות זאת במידה האפשרית. מכאן ועד האפשרות לראות את העולם כולו כסוג של "עניי עירך" המרחק קצר מאוד, ואנו צריכים לזכור בכל עת את הייעוד הגדול של הטבה בעולם. מובן, כי יש לשקול שכר פעולה זה כנגד הפסדה, ובוודאי שיש להתחשב בהקצאת המשאבים, ולקיים קודם את "וחי אחיך עמך". אולם ההולך בדרכי אבות וקורא בשם ה', לומד גם על האחריות שיש לו כלפי העולם כולו, ועל ההטבה שעם ישראל נקרא להיטיב בעולם.
|
|
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "אורות שאול" בפתח תקוה.
|
|
תאריך:
|
01/11/2012
|
|
|
עודכן:
|
02/11/2012
|
|
הרב יובל שרלו
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יהודי חרד
|
2/11/12 15:56
|
|
2
|
|
אורי עמר
|
4/11/12 11:59
|
|
אני רוצה לשתף את הקורא בחוויית פגישה עם ידידים אורחים, שבאו לביקור קצר בישראל מהעיר חניה בכרתים, בה ביקרתי לראשונה פני מספר שנים. הייתה זו פגישה עם אורחים, שכל הוויית חייהם מצביעה על גשרים לשלום בין עמים, גשרים לשלום בין דתות. שני ידידים, יהודי ונוצרי, אזרחים יוון, החברים בקהילה "חפץ חיים" בבית הכנסת בעיר חניה.
|
|
|
יש כמה תעשיות שבהן מקובל שהתשלום עובר לפני קבלת המוצר או השירות. בפורנו-פוליטיקה, אנחנו קודם שמים את הפתק בקלפי ורק אז מתעוררים להבין ששוב רכשנו סקס רגעי ומשפיל במקום אהבה. ביבימט הוא לא מקום למצוא אהבה, מקסימום סקס מזדמן, ובו האזרח הוא האובייקט והמרוויח הוא המפיק. וכחלון? תפגשי אותו בבחירות הבאות, כשהוא זקוק לך, ולפתע תקבלי סימוס: "ערה"?
|
|
|
אני מקבל הרבה מיילים, מחייך וממשיך הלאה, אבל לעיתים ישנם כאלו שלמרות החיוך יש בהם המון אמת. ולכן החלטתי שהפעם אשנה ממנהגי ואביא לכם מייל. תקראו ותשפטו אתם:
|
|
|
ילדים היינו בשנות החמישים, ילדי תהילים.
|
|
|
זו הייתה הפעם השנייה בחייהם של אברהם ושרה שפרץ ביניהם ויכוח ובשני המקרים הוא נוצר על-רקע לידת בן להגר. בפעם הראשונה, אחרי שהגר הרתה היא זלזלה בגבירתה ולא חששה מאי ציות להוראותיה. כאן, אחרי שיצחק נגמל בהיותו בן שנתיים וישמעאל היה בן שש עשרה, הבחינה שרה ש"בֶּן-הָגָר הַמִצְרִית אֲשֶׁר-יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק" (שם, ט). יש לשים לב שהתורה משקפת במדויק את רחשי ליבה של שרה. ישמעאל לא נקרא בשמו, אלא מתואר כבן-הגר, והיא מתוארת כמצרית, קרי, כזרה שמקומה אינו בביתם של אברהם ושרה.
|
|
|
|
|
|
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
|
|
|
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
|
|
|
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|