|   15:07:40
  טל רבינוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המושכלות והמפורסמות

03/11/2004  |   טל רבינוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

על-פי הסיפור המקראי, בספר "בראשית" מסבירים לנו באמצעות סיפור גן העדן את תוצאות אכילת התפוח. מעשה ארור שבגללו כאמור נענשנו קשות ולאלתר.

"הנשר הגדול" הלא הוא הרמב"ם, מתייחס אל סיפור גן העדן בספרו "מורה הנבוכים" ומביא שאלת מלומד שפנה אליו בעניין זה. השאלה מובאת בפניכם, מנוסחת במילים אחרות, כפי שכתוב בספרו של א' בן-עזרא "דבר תורה על-פי הרמב"ם":

"הרי האדם נברא בתחילה ללא שכל ותבונה, ללא היכולת להבחין בין טוב ורע, ממש כשאר החיות. רק לאחר שטעם האדם מעץ הדעת, וזאת הוא עושה בניגוד לצווי ה', נפקחו עיניו והוא הגיע לשלמות של תבונה ודעת, ובכך עלה על שאר היצורים בעולם. האומנם במקום עונש על המרת דבר ה' קיבל האדם פרס וקידום במעמדו?"

ובמילים של בני: "השכל והתבונה אותם קיבל האדם לאחר שאכל מעץ הדעת היא זכייה ולא ענישה... אז מה הקטע?!"

את הסתירה הזאת מיישב הרמב"ם באומרו: אכן כן, מדובר בעונש שקיבל האדם ובהחלט לא בפרס. בשביל להבין את הסברו יש לעמוד על שני מושגים אותם הוא טבע: "המפורסמות", ו"המושכלות".

המושכלות - היכולת להבחין בין אמת לבין שקר, בין הנכון לבין השגוי, מהמילה שכל. תכונה זו ניתנה לאדם עם היבראו והבדילה אותו מבעלי החיים.

המפורסמות - היכולת להבחין בין טוב ורע, בין הנאות לבין המגונה והכוונה למוסר. על-פי הרמב"ם - אין זה כלל עניין שכלי.

במסגרת גן העדן, האדם יכול היה להבחין בין אמת ושקר, בין נכון ושגוי, בעוד שלגבי הטוב ורע, הראוי והמגונה לא הייתה לו הבחנה. אולם ברגע שחווה חצתה את הגבולות, ה' פקח את עיני אדם וחווה ומאותו הרגע הם למדו להבחין בין טוב ורע - עונשם.

שואל התם: רבותי... הלזה יקרא עונש? מדוע קובע הרמב"ם כי היכולת להבחין בין הטוב לבין הרע היא בחזקת עונש?! הלא ידוע כי המוסר הוא דבר טוב, ראוי, וככל שהוא יותר מצוי כך ייטב במחוזותינו... סליחה, אבל כך - לא בונים עונש!

להלן הסבר ברוח הרמב"ם: הבה נבחן את המציאות ועל-פי אורה נראה האם האדם, כפי שהוא קיים ונוצר אחרי גן-העדן (כשהוא הפך לאדם מוסרי) מנצל את היכולת ואת הבחירה הזו בין טוב לרע שניתנה לו לטובה...?

כולנו מודעים לשואה, למסעי הצלב, למעשי אלימות ואונס, לאינקוויזיציה, למלחמות משחר ימי האדם, להתעללות בילדים, לפיתוח נשק ההשמדה ועוד. האם לכל אלה היה מקום בגן העדן? וודאי שלא, וזאת כי אלוהים היה האחראי על המפורסמות (המוסר) והוא לא נתן לאדם את האפשרות להתלבט בהן. אבל, האדם לאחר שקיבל את עונשו בחר בדרך המזיקה לו ופוגעת בו, והאפשרות הזו לבחירה היא העונש.

בבראשית כתוב: "כי יצר האדם רע מנעוריו"... ופרופ' ליבוביץ בהגותו מוסיף ומסביר כי בכל התורה אין שום רמז ליצר טוב - ככל שמופיע היצר בתורה, הוא יצר רע. הרע הזה לא היה בא לכלל מיצוי לו חווה לא הייתה אוכלת את התפוח. זאת ועוד, על-פי ההלכה, על האדם לכבוש את יצרו ולעשות מאמצים כבירים כדי להתגבר על היצר הרע. ככל שהאדם נכשל במשימה זו כך מתקיים מימוש העונש.

ועדיין נשאלת השאלה: האם היצר הרע הוא חלק מהעונש או שמא מדובר במשהו אשר מהווה חלק מתוכנית הבריאה של האדם וגיבושו? כיצד יוסבר המעשה של חווה? מה הניע אותה? הרי מדובר במעשה שלילי ושוב פעם במילים של בני: אז מה הקטע? ...

התשובה גלומה בתוך המושג: סקרנות אינטלקטואלית! חווה הקשיבה רוב קשב לדברי הנחש אשר טען באוזניה בשבחו של התפוח. היא התאוותה לדעת האם דבריו של הנחש הם אמת או שקר (המושכלות)... ולא עצרה את עצמה למרות הציווי האלוהי שאסר עליה את הדבר. חקר האמת הוא אשר גבר, הוא שהכתיב והוא שהכריע על אף הציווי - והציווי האלוהי הופר...

והסוף הזה הלא הוא רק ההתחלה לה לה לה...

____________________________________________________
טל רבינוביץ', כתבה את הספר "כלה ונחרצה" בהוצאת ספרית הפועלים הקיבוץ המאוחד, וכן כתבה ספרי ילדים אחדים. לכותבת אתר אישי: [קישור]. המאמר פורסם באתר BSH.

תאריך:  03/11/2004   |   עודכן:  03/11/2004
טל רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטת הפרקליט הצבאי הראשי לא להעמיד לדין איש בפרשת הריגת יואב דורון ויהודה בן-יוסף, שני מאבטחים יהודיים מדרום להתנחלות פני-חבר, דרומית-מזרחית לחברון, במרס אשתקד ("חדשות מחלקה ראשונה", 2 בנובמבר 2004) פורסמה כיום אחרי שבית-הדין הצבאי החליט להרשיע מ"כ בפרשת הריגתו של אהוד שניאור, טירון מיחידת "דובדבן" באוגוסט 2002, והצטרפה לרשימה ארוכה של מחדלים צבאיים ושל כשלים, שטויחו ביד רמה בידי שלטונות צה"ל.
03/11/2004  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
השבוע, יצביעו בכנסת בפעם הראשונה מאז קום המדינה, על הצעת חוק שנועדה לתת גושפנקא חוקית להעברה כפויה של אוכלוסיה אזרחית ממקום למקום, מה שידוע יותר בלקסיקון של השמאל כ"טרנספר".
02/11/2004  |  עו"ד יוסי פוקס  |   מאמרים
מכובדי,
02/11/2004  |  ראובן ריבלין  |   מאמרים
"מנהיג כריזמטי שבונה אומה, מנהיג ברמה של בן גוריון וג'ורג' וושינגטון" - על מי נאמר? מתי? ועל-ידי מי?
02/11/2004  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אני שמח על ההזדמנות ליטול חלק ב"כנס שדרות".
02/11/2004  |  מני מזוז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il