|   15:07:40
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

בואו לשחק איתם שח

עכשיו כל אחד מאתנו צריך לשאול את עצמו את השאלה הבאה: האם לממשלת ישראל יש מדיניות התיישבות מסודרת ומתוכננת מראש או שהיא שולפת מהמותן בתגובה להתנהגות הצד השני
03/12/2012  |   בצלאל לביא   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אבו-מאזן. התוצאה הסופית היא שקובעת [צילום: פלאש 90]

שבוע לפני החלטת כ"ט בנובמבר של הפלשתינים קלע שחקן כדורסל אלמוני באחת מליגות המכללות הנמוכות בארה"ב 138 נקודות במשחק אחד בקובעו שיא של כל הזמנים בעולם הכדורסל. כך הפך לכוכב שכולם מהללים בהציבו רף שקשה יהיה לעבור בעתיד, אם בכלל.

138 הוא מספר המדינות שאישרו את פלשתין כמדינה משקיפה לא חברה באו"ם. מולן הצביעו 9 נגד. בספורט, הפרש אסטרונומי הוא ביטוי ברור לחולשת הצד המובס ולא יעזרו התירוצים על הרכב חסר או פצועים. התוצאה הסופית היא הקובעת והיא שנרשמת. כך גם במקרה הזה של החלטת עצרת האו"ם. ישראל ספגה מפלה מדינית קשה וכל ההסברים שההחלטה לא משנה דבר בשטח ולא תקדם במאומה את הפתרון של הסכסוך שלנו הם בגדר ניסיונות לקרר את כאבי המכה.

לא חלפה שעה מרגע שנדמו מחיאות הכפיים באולם העצרת בניו-יורק וראש הממשלה נתניהו כבר הבהיר כי בהליכתם לאו"ם הפרו הפלשתינים את ההסכמים עם ישראל, "וישראל תגיב על כך בהתאם". לא חלפה עוד יממה ופורסם על ההחלטה לאשר תוכניות של בניית אלפי יחידות דיור ביו"ש וירושלים. בכך הראנו לפלשתינים ולעולם כי אתנו לא מתעסקים: אתם נוקטים בצעדים חד-צדדיים אז גם אנחנו לא פראיירים. אף אחד באו"ם, כולל המעטים שתמכו בנו, לא יגיד לנו היכן ומתי נבנה ונתיישב.

עכשיו כל אחד מאתנו צריך לשאול את עצמו את השאלה הבאה: האם לממשלת ישראל יש מדיניות התיישבות מסודרת ומתוכננת מראש או שהיא שולפת מהמותן בתגובה להתנהגות הצד השני. כי אחת משתיים: או שבונים כל הזמן כי זה תואם את האידיאולוגיה של הממשלה ואז לא צריך להמתין לשעת כושר כדי לעשות זאת או שלא בונים כדי להותיר מרווחי תמרון במסגרת המשא-ומתן שכולם מדברים בו אבל לא עושים דבר. בהחלטה הנוכחית אין לא זה ולא זה.

בחודשים האחרונים הצטיין משרד החוץ שלנו בהנהגתו של אביגדור ליברמן בהפרחת איומים לגבות מחיר גבוה מאבו מאזן, כולל הפלת שלטון וביטול הרשות הפלשתינית, אם יפנה לאו"ם כפי שהצהיר לא אחת במהלך השנה האחרונה. ימים ספורים לפני הכינוס באו"ם פרסם המשרד מסמך רקע בו ההערכה כי מעמדו של אבו מאזן מעורער בציבור הפלשתיני וכי האופציה היחידה היא הפלתו. "אופציה אחרת, של הכלה או תגובה רכה, פירושה הרמת דגל לבן והודאה באי יכולתה של ההנהגה הישראלית להתמודד עם האתגר". מעניין עם בעיני ראשי משרד החוץ ההחלטה על הבניה היא "הכלה או תגובה רכה" או שצריך להמשיך לחפש אופציות "קשות". יותר סביר לחשוב כי את אנשי המשרד, שוודאי נכלמים מתוצאות ההצבעה באו"ם, צריכה להטריד התובנה הבאה: האם בשביל להתהדר בתמיכתן של מיקרונזיה, הידידה הבלתי נלאית שלנו, ושל מדינות בסדר גודלן של איי מרשל, פלאו ונאורו, שאותן יש לחפש במפה בזכוכית מגדלת, צריך לקיים מערך דיפלומטי של עשרות רבות של נציגויות הפזורות ברחבי העולם בהן משרתים מאות דיפלומטים שכל תפקידם למנוע תוצאה כזו? ארה"ב שעמדה לצדנו בהצבעה זו, כמו ברבות אחרות, לא זקוקה לחוות הדעת של משרד החוץ שלנו וזה לא מהיום.

משחק המוחות

טוב יעשו מנהיגנו אם לא יאמצו עתה את שני מטבעות הלשון של דוד בן-גוריון על או"ם שמום ו"לא חשוב מה אומרים הגויים, חשוב מה עושים היהודים". אלה נועדו בזמנם להפיח רוח רעננה במפרשי הדור שלאחר הקמת המדינה. צפצוף על משמעויותיה ארוכות הטווח של החלטת האו"ם הנוכחית עלול להתברר כמקח טעות שיתווסף לטעויות בהערכת כוונותיו ויכולותיו של אבו מאזן שגם בימי מבצע "עמוד ענן" המשיך להיות לא רלוונטי בירושלים. למרות שהבחירות אצלנו בפתח והנטייה הטבעית היא להציג עמדות קשוחות, של עמידה על האינטרסים שלנו ולא התקפלויות בפני הגויים, מוטב לזכור כי בידי הפלשתינים יש מהיום קלף שלא היה להם קודם: טריטוריה שגבולותיה הוכרו על-ידי האו"ם והם יכולים לגרור את ישראל עקב מעשינו בהם לכל מיני פורומים וארגונים בהם ידינו לרוב איננה על העליונה. הטרטור הזה עלול להפוך את המדיניות הישראלית לעוד יותר פגיעה מאשר כיום.

אם נרצה או לא נרצה להודות בכך שמצבנו הורע בעקבות החלטת האו"ם. יהיו שיאמרו כי מצבנו באו"ם מעולם לא היה משופר ובכל זאת התקיימנו לא רע ולכן אין שום סכנה בהחלטה לבנות את 3000 יחידות דיור חדשות. האמת היא שעד שאלה יוקמו, אם בכלל, יחלוף זמן לא קצר. אבל בינתיים אנו במוקד של גינויים מכל צד כולל ידידתנו ארה"ב. אומנם הסטירות הללו מעולם לא נעמו לנו אבל גם לא כאבו במיוחד ולכן אפשר לחיות אתן. מי שסבור כך מאמין כי זה סוג של מזוכיזם שנגזר עלינו.

חשיבה כזו היא מוטעית לאורך זמן ועלולה להתפוצץ לנו בפרצוף בכאב גדול. הרי יתכן ובפעם הבאה לא יהיו לנו גם את 9 התומכות של היום ואז מה? בין 138 המדינות שהיו נגדנו הפעם יש רבות עמן אנו סוחרים ומקיימים קשרים כלכליים, צבאיים, מדעיים, תרבותיים המאפשרים לנו, בין השאר, לקיים את רמת החיים שלנו. הן לא אוהבות מה שאנו עושים בשטחים.

אז מה עושים? במקום לנסות לשכנע כל הזמן כי אנו צודקים, כי אנו רוצים שלום וכי אין אם מי לדבר, אולי לשם שינוי נהיה גם חכמים. נדמה כי כבר הרבה שנים לא ניסינו את האופציה הזו. במקום להתקוטט עם כל העולם הבה נחליף דיסקט ונאמץ אסטרטגיה שמבוססת על משחק המוחות, שח. במשחק זה אתה שואף לנצח בייזום מהלכים בהם אתה לעתים קרובות מקריב צריח, רץ, סוס ואפילו מלכה, כדי לקדם את מטרתך להשיג שחמט. המטרה הסופית היא תכלית כל המשחק ולא מה שקורה בדרך.

אימוץ עקרונות המשחק הזה - בו כידוע היהודים תמיד הצטיינו - לזירת המאבק בינינו לבין הפלשתינים עשוי להניב תוצאות חיוביות מבחינתנו. ישראל "תקריב צריח" ותצהיר כי היא מוכנה לשקול הקפאת הבנייה בשטחים, שהוא התנאי של הפלשתינים לניהול המשא-ומתן, והם יצהירו כי הם מכירים במדינת ישראל כמדינת העם היהודי וכי הם מדברים גם בשם החמאס השולט בעזה וכל הסכם יחייב גם אותם. התשובות לשתי השאלות יבהירו את הסיכויים בהמשך המשחק.

אין כאן סכנה לפגיעה באינטרס ישראלי ממשי למעט הוויתור על ערך הצהרתי ולמעשה המטרה שלנו היא לחשוף את עמדות הפלשתינים כבר במהלכים הראשונים. לאחריהם יהיה הרבה יותר קל להציג ולהסביר לעולם מה שורשיו של הסכסוך במיוחד לאלה שעד היום גם לא רצו לדעת. לאלה ולאלה נזכיר כי החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 דיברה על הקמת מדינה יהודית ומדינה ערבית, החלטה שאותה דחו הפלשתינים ומדינות ערב ושאותה ביקש עתה אבו מאזן לתקן. אני מאמין כי שיטת הזזת הכלים ההדדית על שולחן המשחק היא האופציה היחידה להתקדם ליציאה מהמבוי הסתום. גם במקרה כזה אינני משוכנע שהמשחק לא יסתיים לבסוף בתיקו, כלומר מה שהיה הוא שיהיה. אבל אז לפחות לא נמשיך להיות ברווז נייח במטווח שהכול נהנים ליידות בו מכל הבא ליד.

תאריך:  03/12/2012   |   עודכן:  03/12/2012
בצלאל לביא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בואו לשחק איתם שח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
4/12/12 17:45
 
בצלאל לביא
4/12/12 19:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הכרת האו"ם, בפלשתינים כמדינה "משקיפה" - לא צריכה להדאיג, לא להתרגש, אך גם לא לזלזל. יש להחלטה צדדים חיוביים, לאבו-מאזן, אך גם התחייבויות שפועלות לטובת ישראל. העיקרון הבסיסי הוא - איפה שיש זכויות, יש גם מנגד חובות. 65 שנה אחרי שטעו בכ"ט בנובמבר, הם מנסים לתקן הטעות. בעוד 65 שנה - יתברר להם שטעו שוב
03/12/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
לפני שנה וחצי דרשנו רבות על הסכנות של מדינה פלשתינית המגיעות מהאו"ם דווקא. הציבור ואף פוליטיקאים רבים אינם מבינים כמה החבל מתהדק סביב מדינת ישראל בשלבים אלו. באותה תקופה, ראינו את ראש הממשלה מצליח להדוף בדרך שלו את המתקפה.
03/12/2012  |  יוסף מישל דוד  |   מאמרים
בסערת המפלגות החדשות, חלקן חסרות שֵם, עושה רושם שהמטרה המשותפת לכולן היא "הפלת נתניהו". גם פורום סבן, שמאיים להחליף את כנסת ישראל, הצטרף למסע התעמולה. אם היה ספק מדוע אהוד אולמרט אינו ראוי להנהיג, הגיעה התקפתו הבזויה בוושינגטון על ראש ממשלת ישראל.
03/12/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
ביום חמישי, ה-29 בנובמבר, קיבלה עצרת האו"ם החלטה להעניק למדינת פלשתין מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. משמעות ההחלטה - הכרה של העצרת בקיומה של מדינה פלשתינית. מבחינה משפטית יש טענות בלתי מבוטלות שניתן להעלות נגד הביסוס המשפטי לקיומה של מדינה פלשתינית. ראשית, כדי שישות תהיה מדינה עליה לעמוד בכמה תנאים - אחד מהם הוא קיומו של שלטון אפקטיבי בשטח ובאוכלוסיה. הפלשתינים בעצמם טוענים כי שטחי יהודה והשומרון (או הגדה המערבית) נמצאים בפועל תחת כיבוש ישראלי. שנית, קיים ספק אם ניתן לקבוע שלממשל הפלשתיני ברמאללה שליטה על הנעשה ברצועת עזה. ניתן לבסס אפוא טיעון ראוי לפיו אין הם עומדים בדרישת קיומו של שלטון אפקטיבי. מעבר לכך, הרשות הפלשתינית נמנעה מלהכריז על עצמה כמדינה. אומנם נעשתה הכרזה על-ידי אש"ף ב-1988, אולם ברור כי אז לא התקיים אף אחד מהתנאים הנדרשים לקיום מדינה ורוב העולם התעלם מהכרזה זו. כך שבהחלט ניתן לטעון, כי בהעדר הכרזה עדכנית על מדינה על-ידי הפלשתינים עצמם, אין מקום לקבל הכרה על-ידי האו"ם.
03/12/2012  |  פנינה שרביט-ברוך  |   כתבות
ספרו של מירון בנבנישתי הינו מסע אישי ולאומי משולב. זהו ספר של: חוקר, עד לאירועים, ופעיל פוליטי. לזכותו יאמר שהוא חושף את קלקלתו. כך למשל על כך שפעל ושיחד כמנהל "המחלקה לכלכלה ופיתוח" את ראשי הקהילה המוסלמית שהחזיקה את בית הקברות לטובת בניית מלון הילטון ונטיעת גן עצמאות (עמ' 188). על מעשה זה ועל מעשים אחרים כתב: "פינוי בית הקברות וגם מעשים אחרים, כגון פינוי תושבי הרובע המוגרבי ליד הכותל המערבי ב-1967 , הם מעשים שאני מכה על חטא עליהם. כל מה שאני יכול לומר להגנתי הוא שהייתי בור גמור בכל הנוגע לערבים"(עמ' 189, וגם, עמ' 232). מעשה שחיתות אחר מתגלה בהקשר להצבעת ערבי ירושלים בבחירות המוניציפאליות ב-1993 בירושלים כשהוא מודה "אף כי הבטיחו לי קבלני קולות שיגיעו לקלפי 35,000 בפעול הצביעו רק, 8,000" (עמ' 213).
02/12/2012  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il