|   15:07:40
  יניב מויאל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

אם לפיד ינצח כולנו נפסיד: השוויון בנטל

שינויים לא מתרחשים בסיסמאות, במיוחד לא כאלה המבוססות על תפיסות ישנות. השינוי חייב להיות בתפיסת הציבור את תפקיד המדינה. יאיר לפיד, על סמך תוכניותיו והתבטאויותיו, מביא איתו מטען שלם של תפיסה ישנה בעטיפה חדשה. אותה תפיסה, שהביאה לנתק בין המדינה לאזרח מלכתחילה
07/02/2013  |   יניב מויאל   |   מאמרים   |   גיוס חרדים   |   תגובות
יאיר לפיד. השקפת עולם מעוותת ששמה את המדינה בעדיפות ראשונה [צילום: פלאש 90]

"כולם חייבים לשרת"! (את המדינה בצה"ל) האומנם?

איש לא בחן את שלושת המילים הללו לעומקן ורובנו מקבלים את צרופן למשפט אחד כאקסיומה. שלוש מילים תמימות לכאורה עם מטען נפץ אדיר שניתן לכתוב ספר על כל אחת מהן: מי הם "כולם"? האם ניתן בכלל לכלול את כולם? למה "חייבים", והאם ניתן לחייב?, מה מקור החובה (מוסרית או חוקית?) למה "לשרת את המדינה", מי זו המדינה? לשם מה נועדה המדינה אם לא לשרת את האזרח?, ממתי נהפכו היוצרות והמדינה הפכה להיות מקבלת השירות ולא נותנת שירות?, למה דווקא צה"ל?, לתרום לחברה (מרצון, חובה אינה תרומה) אפשר באלף דרכים, גם נשיא המדינה לא שירת בצה"ל ותרומתו לא נופלת מאף גנרל.

הדיסונאנס הקוגנטיבי הזה, בין התפיסה ש"חובה לשרת את המדינה" לבין התפיסה ש"חובת מדינה לשרת את האזרח" הוא הבסיס לחוסר ההבנה של רבים למה שום דבר לא עובד כאן. שתי התפיסות לא יכולות לדור בכפיפה אחת. על כל אחד מאיתנו להחליט האחת או השנייה?

התפיסה כי לאזרח ישנה חובה (משפטית או מוסרית) לשרת את המדינה מסמל השקפת עולם מעוותת ששמה את המדינה בעדיפות ראשונה, האזרח שני ואין מקום שלישי. לעומת זאת, התפיסה כי על המדינה חלה החובה לשרת את האזרח מביאה לידי ביטוי את הצורך במדינה מלכתחילה.

איש לא חייב דבר לאיש, וגם לא למדינה!!!. איש לא ביקש להיוולד פה ולא ביקש להילחם את המלחמות שהמדינה כופה עליו (שרבות מהן נציגיה מיצרים בעצמם). עסקת החליפין בין האזרח למדינה כבר הושלמה עם גזילת המרחבים ע"י המדינה מהאזרח תמורת הגנת המדינה מפני אויבים. המדינה רכשה מונופול על זכויות האדם למרחבים הפתוחים לאוויר למים לעצים ואף לזכות להתמודד מול אנשים הפוגעים בו. עתה נדרשים האזרחים גם לשאת בנטל ההגנה על מרחבים שהמדינה לקחה (חינם ובכפיה) לא לזה ייחל האדם שייסד את המדינה מלכתחילה.

עצם החובה לשרת מקורה בחקיקה כחובה משפטית ולא בתפיסה אידיאולוגית שאינה ניתנת לסתירה. הצורך בחוק לחייב שירות צבאי, חוסך מהמדינה את המאמץ הדרוש לחנך את האזרח לאהבת המולדת והרצון לתרומה באופן וולנטרי תוך מתן הרגשה לאזרח שהוא חלק ממשהו שיותר גדול ממנו חלק מקהילה. זה בדיוק מה שלפיד והתומכים "בשוויון בנטל" לעשות לחרדים. את הכשל לחנך אותם לערכים דמוקרטיים אנו מפנים לדבר שהכי קל לעשות- לחוקק חוקים אנטי דמוקרטיים. איזה מדינה זו תהיה אם כל ערך שאנו מאמינים בו יהפוך לחובה חוקית?

צבא לא מתפקד ולא יכול לתפקד על חובה משפטית לשרת. כל מה שצריך לעשות זה להתבונן מסביב ולראות מה קורה לצבאות שלא מושתתות על ערכים ועל הרגשת שליחות אלא על בסיס חובה חוקית. בישראל התברכנו עד כה, במחזורי גיוס עם מוטיבציה גבוהה לשרת שגם אם לא היה חוק המחייב גיוס 95% מהמתגייסים היו מתגייסים וברצון. גם כיום, מי שלא רוצה לשרת מוצא את הדרך לקבל פטור למרות חוק המחייב גיוס ויש שיאמרו שזה הדבר הכי קל לעשות. אין דרך בעולם לחייב חייל לשאת נשק ולהילחם. מאז ומתמיד הדרך למלחמה היה דרך חינוך לערכים, להרגשת חלק מקבוצה אורגנית אחת ותחושת הסיכון לפרט ולמשפחתו. אבל מעולם לא גיוס תוך ניכור בין המגוייס לגורם שאותו הוא משרת!

מי משרת את מי?

תפיסת העולם של לפיד ורבים בישראל, על פיה האזרח חייב (דגש על חייב) לשרת את המדינה, ראוי שתחלוף מן העולם וטובה שעה אחת קודם!. המדינה היא זו שחייבת לשרת את האזרח, נקודה!.

חובת המדינה (בין יתר החובות) כלפי אזרחיה היא לדאוג לפתור את הבעיות הביטחוניות ולהביא שלום וביטחון לאזרחים ועד כה היא לא עושה את חובתה. עוד אחת מחובתה של המדינה היא להשתמש בכוחה השלטוני כלפי אזרחיה במשורה. חובתה של המדינה לחנך לערכים כדי שהאזרחים ירגישו חובה מוסרית ולא חובה משפטית לשרת. לא כל אדם בנוי לשירות הצבאי ובהחלט יש מקום לפתוח את הרצון לתרום לחברה (ולא למדינה) בדרכים אחרות וולנטריות ולא בכפיה.

באף מדינה דמוקרטית אין מונח כזה "שירות המדינה", המונחים מקבילים בבריטניה ארה"ב למשל הוא "משרת ציבור" (public servant) או "שירות לאזרח" "civil service"(אבל לא שירות המדינה - State service) וזה בגלל שאלו שיסדו את המדינה שלנו, ייסדו אותם על-פי עקרונות מרקסיסטיים (מושפעים מהמשטר הסובייטי – ששם מוטבע המונח "שירות ממלכתי" משם גם "הממלכתיות" של בן-גוריון) לפיו, המדינה (הממסד) בראש החשיבה המדינית/פוליטית/כלכלית ומשם צמחו המיתוסים והאתוסים של "טוב למות בעד ארצנו" (ולא בעבור משפחתנו או עתיד ילדנו).

והתוצאה של הניואנס הרטורי הזה הוא ניכר ביומיום ביחס בין נציגי המדינה לאזרח. כששוטר מכסח לאזרח את הצורה ברחוב, מתעלל ומשפיל אותו- זה בגלל שהוא משרת את המדינה - לא את האזרח. כשפקיד במוסד לביטוח לאומי מסרב לזכאי תגמולים או משפיל אותו בבדיקות מיותרות או בביורוקרטיה אין סופית, למרות שמגיע לו- זה בגלל שהפקיד משרת את המדינה ולא את האזרח.

איפה הייתה המדינה שאנשי השייטת חלו בסרטן בגלל צלילה במי הקישון המזוהמים? למדינה אין חובות? יחס המדינה לאזרח בכל תחום בישראל הוא מחפיר - וזה בגלל משפט אחד- כולם ללא יוצא מן הכלל "משרתים את המדינה" ולא אותך האזרח! התפיסה היא- אתה קודם גנב, שקרן ותחמן - ועליך ההוכחה שלא, מתוך הנחה שאינטרס המדינה קודם! (כך השוטר וכך הפקיד וכך גם הממשלה ולצערי גם חלק מהאזרחים כלפי אחרים).

המדינה היא האלוהים החדש!

שאומרים חובה לשרת את "המדינה" מישהו יודע על מי בדיוק מדברים? האם הפוליטיקאים הם המדינה? (נתניהו, ליברמן, שלי, לפיד?) הרי הם אלו שאמרים לשרת את הציבור ולא להפך. אז לא! המדינה היא לא הפוליטיקאים. אותם אנחנו אוהבים לשנוא. אז מי בכל זאת "המדינה" - מי מקבלת השירות?

אי-אפשר שלא לעשות הקבלה בין המדינה לאלוהים, במוחנו קיימות שתי יישויות כמו בדת- אלוהים והשטן, ולא צריך להתלבט הרבה כדי לנחש מי מקבל את תפקיד השטן בדת החדשה. את הדברים הטובים אנו מיחסים לאלוהים את הרעים לנציגיו - כך המדינה היא אלוהים והפוליטיקאים הם נציגיה עלי אדמות – מושחתים ומונעים מאינטרסים אישיים ממש כמו הרבנים. את הנאמנות, התפילה והשירות הבלתי מעורער מקדישים למדינה. כמו אלוהים, ככה המדינה באמצעות נציגיה צוברת עוד ועוד כוח ושניהם מוצאים דרכם לשלוט ולהכתיב כל אספקט בחיי האזרח. כפי שקשה להגדיר את אלוהים ככה קשה להגדיר את המדינה אם כי מקובל על רבים שאת שניהם צריך לשרת. לא בגלל שאוביקטיבית זה נכון, אלא משום שמדובר בדעה פופוליסטית רווחת בציבור שקל לגייס לה תומכים.

כמו שישנם אנשים חושבים שמגיע תודה לאלוהים על כך שנבראת לעולם כך ישנם מאמינים כי בזכות המדינה בטחונך האישי, החברתי והכלכלי מובטח (למרות שהמדינה אחראית במידה רבה לחוסר הביטחון הלאומי, האישי,החברתי והכלכלי). מיצגי המדינה משתשמים באותם כלים דתיים לגייס מאמינים לשירות המדינה - למען יטיב למשרת (ערכית), למען בטחונו (תועלתית), ואם זה לא הולך בשכנוע לבוא מרצון מחוקקים חוק ומפעילים כוח לכאורה לגיטימי. אז במקום כפיה דתית ופסקי הלכה, יש כפייה ערכית אזרחית בחקיקה- מה ההבדל? המדינה כמו הדת הפכה להיות מקבלת השירות והאזרח הוא נותן השירות.

שירות לאומי / אזרחי?

שירות לאומי או שירות אזרחי אינם אלא מילים מכובסות ל"עבדות" בשירות המדינה, תחת אמתלה אידיאולוגית. אין כל ערך (בוודאי לא מוסרי או חברתי) בשירות בכפיה. בכפיה לא מחייבים אנשים לטפל בחולים- ככה גם יראה הטיפול. טיפול בחולים דורש רגש התנדבותי ורצון יוצא מגדר הרגיל, אותו שום חקיקה לא תשיג.

להפך, היא יוצרת אנטגוניזם וניכור בין החברה למדינה. הכפיה מטשטשת את הגבול בין האזרח התורם מעצמו לבין האזרח ה"תורם" בכפיה וזה פוגע בראשון ומעלה את קרנו של האחרון שלא בצדק. מבחינת המדינה, כפיה משפטית לתרומה אינה שונה מכפיה של המשטרים הטוטליטארים של סין או צפון קוריאה, גם שם הכפיה נועדה להגשים ערך שנתפס מוסרי וחברתי חשוב.

לא ברור למה אזרחים (למרות הניסיון המר שלהם ודעתם השלילית על הביורוקרטיה והשחיתות) יסכימו שצעירים בני 18 ישועבדו ל-3 שנים לגחמותיו של פקיד מטעם המדינה במקום לתת לצעיר הזה להתפתח בעצמו ולהשתלב בחברה (לימודים ועבודה)? אין פה אלא שיבוש של הליך החשיבה באמצעות סיסמאות שבהן משתמש הממשל, כדי להכניע את הציבור לגחמותיו. (אולי בגלל שמדובר בילד של מישהו אחר, אז לך ממש אכפת לאיש מה המדינה תעשה לו, כל עוד אתה נמנה עם הרוב המשרת והצייתן).

אז שירות אזרחי/לאומי (עבדות בשירות המדינה) דורש מנגנון ביורוקרטי "אדיר" (כך כינה אותו לפיד). אנו נשלם עליו והרבה. ורק אחרי שיגיעו הסיפורים על המינויים הפוליטיים, התעללות במשרתים על אטימות המערכת ועל הכספים הזולגים לכל עבר, אז ורק אז, נתעורר ונזעק לבטל את השירות שעולה הון לקופה הציבורית ולא מגשים את יעודו - אבל אז יהיה מאוחר.

מערכת ביורוקרטית קל לבנות, הרבה יותר קשה לבטל. כוח שהולך למדינה לעולם לא חוזר חזרה לציבור. הדרך היחידה שיתאפשר לציבור לקבל את הכוח חזרה, היא בהפיכה! אז אל תחכה למהפכה, הפוך את חשיבתך, אל תתן למדינה כוח על איש, מלכתחילה, בעד שום ערך לכאורה מוסרי.

במקום להילחם על הכפפת כל הציבור לכוחה של המדינה פעל להכפיף כמה שפחות, ואת אלה שאין ברירה יש לתגמל ולפצות!

תאריך:  07/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
עו"ד יניב מויאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אם לפיד ינצח כולנו נפסיד: השוויון בנטל
תגובות  [ 32 ] מוצגות   [ 32 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א.
7/02/13 14:42
 
לחרדי וחניוק
7/02/13 22:28
2
לתעמלן החרדי
7/02/13 15:22
3
אתם יודעים מה?
7/02/13 15:58
4
ורד
7/02/13 17:12
 
הללו את הטמבל
7/02/13 17:22
 
יניב מויאל
8/02/13 16:45
5
צנחן
7/02/13 18:32
 
יניב מויאל
7/02/13 22:44
6
נירון קיסר
7/02/13 19:22
 
יניב מויאל
7/02/13 22:05
 
נירון קיסר
8/02/13 17:48
 
יניב מויאל
8/02/13 19:38
 
נירון קיסר
11/02/13 07:49
 
לא נכון
12/02/13 02:16
7
לאדון מויאל
7/02/13 22:15
 
יניב מויאל
7/02/13 22:49
8
ליכודניק וותיק
7/02/13 23:58
 
יניב מויאל
8/02/13 01:08
9
קורןנאוה טבריה
8/02/13 06:03
10
ברוך שטיין
8/02/13 14:02
 
יניב מויאל
8/02/13 16:38
 
ברוך שטיין
11/02/13 09:16
11
רועי...
8/02/13 19:38
12
יונה סוקולובסקי
10/02/13 09:07
13
שינשין
11/02/13 13:38
14
גיא....
12/02/13 21:56
 
yossiw
14/02/13 05:26
15
גיא......
12/02/13 21:56
16
תום איתואל
14/02/13 15:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גיוס חרדים
יש אומרים כי הממשלה החדשה תקום ותיפול על סוגיית 'השוויון בנטל'. יתכן שבין שעת כתיבת השורות לקריאתן נמצאה נוסחה לפתרון (לא סביר), ואולי הוקמה ועדה למציאת הנוסחה (יותר סביר). מכל מקום, בעקבות פסיקת בג"ץ לביטול 'חוק טל', עקב כשלונו (והגיע הזמן שהציבור החרדי יכה על חטא שלא ניצל טל-חיים זה), הסתובבו בשוק הפוליטי מיתווה יעלון ומיתווה לפיד. מאמצים רב-מפלגתיים ינסו לגשר ביניהם. לי הקטן נותרה בקעה לכמה הערות צד. כשירות לקוראים נציג תחילה את שני המיתווים (ראו תמונת טבלה מצורפת).
05/02/2013  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בואו ונבחן את הדברים בצורה פשוטה. לא צריך לחוקק הרבה בנושא השוויון בנטל. החוק הקיים פשוט הוא צריך להיות נאכף. החוק הקיים (לאחר ביטולו של חוק טל) מחייב כל צעיר וצעירה בישראל בהתייצבות לשירות לאומי!, אז מדוע לא לאכוף את החוק מיידית?!. יענו אנשים כי צה"ל לא ערוך לכך...האומנם? - ראשית צה"ל כן ערוך תמיד לקלוט כל כוח-אדם לפי צרכיו וכבר כיום הוא פוטר רבים. ושנית, מדובר פה בכלל בעיקרון שהינו בעצם בשורה התחתונה: האקט של הנכונות להתייצב לשירות לאומי.
30/01/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
הנשיאה בנטל או שויון בנטל הפך להיות סיסמאת הבחירות המרכזית. על בסיס סיסמה זו גרף יאיר לפיד בראש מפלגת יש עתיד 19 מנדטים. מאידך טוענים החרדים כי הם קיבלו 18 מנדטים מהציבור כמו יאיר לפיד כמעט, ולכן אין צורך לשנות את השיטה.
29/01/2013  |  שמעון זיו  |   מאמרים
עם הצלחתו הגדולה של לפיד בבחירות האחרונות, אין ספק כי על השוויון בנטל נשמע עוד רבות. מבחינת החרדים לימוד תורתנו הקדושה הוא המהלך העיקרי ששומר עלינו מכל האויבים, והעובדה היא שאנו חיים כאן בניסי ניסים גם לדעת הרבה מסורתיים וחילונים. בכל מקרה, אינני מציע לחילונים לקבל את טענות החרדים. הם לא מאמינים בהן וזו זכותם המלאה. מה שכן הייתי מציע, זה להסתכל על תרומתם של החרדים בעניינים האחרים, אשר איתם יוכלו בקלות להזדהות גם אלו שאינם שומרי תורה ומצוות.
27/01/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הערב (ג', 22.1.13) עם יושב-ראש מפלגת יש עתיד יאיר לפיד, המסתמן כמנצח הגדול של הבחירות.
22/01/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il