בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פרשת "משפטים" לא הנחתה את הכנסת ה-18
|
הפרשה שמציבה בפני מי שקורא אותה , מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים
|
הכנסת ה-18. התייחסו בהבנה בעיקר לדרישת תספורות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הכנסת ה-19 הושבעה ערב קריאת פרשת "משפטים". החגיגיות של מושב הפתיחה דחקה לשולי השולים של העמודים האחרונים בעיתונות את הממצאים המדאיגים, שהתפרסמו באותו יום על גל מצמרר של מאות משפחות, שנזרקו השנה מבתיהם על-ידי הבנקים, כי לא עמדו בפירעון המשכנתאות . דיירים קשי יום שלא עמדו בפירעון משכנתאות לא זכו לתספורות כמו תשובה ודנקנר, כשבכנסת ה-18 היו לא מעט חברי כנסת שעבדו עבורם ודאגו להתייחס לפחות בהבנה לדרישת התספורות. מסתבר, שיש מתאם בין דייר, שלא עמד בחוב המשכנתאות ובין היותו עובד בחברת כוח אדם ללא ביטחון תעסוקתי, נתון לפיטורים שרירותיים ומעבר מחברה לחברה מצער, שהכנסת ה-19 מתכנסת ערב קריאת פרשת "משפטים", שלא הייתה נר לרגליה של פעולת הכנת ה-18. בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר - כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי , כי לא הייתי קומינסט. כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי כי לא הייתי סוציאליסט. כשעצרו את היהודי לא צעקתי כי לא הייתי יהודי. וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי. אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות אותה קראנו בשבת. פרשה , שמציבה בפני מי שקורא אותה , מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים. פרשת משפטים מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות חיים. משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבויות, שדורשת מאיתנו הפרשה כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת "משפטים" נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו. ניטול לדוגמה את ציוויי שמיטת עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11). שמיטת עבדים, כפי שמנוסחת בפרשה, אינה אקטואלית כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים. האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב . אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים. המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה , לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו , אם הוא חייב כסף לבנק. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון. תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ". הפרשנות החברתית - שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה. הרמב"ן שואל שאלה מענינת , מדוע פרשת "משפטים" ,על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם . כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי...בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" . מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד , בָּעוֹבֵד . ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש. המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.
|
תאריך:
|
10/02/2013
|
|
|
עודכן:
|
10/02/2013
|
|
איתן קלינסקי
|
פרשת "משפטים" לא הנחתה את הכנסת ה-18
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עמליה בת-עמל
|
10/02/13 12:40
|
|
2
|
|
השורש ע.ב.ד
|
10/02/13 12:50
|
|
3
|
|
איריס כהן
|
10/02/13 14:57
|
|
4
|
|
מגיב ותיק
|
10/02/13 17:02
|
|
|
|
למגיב הוותיק
|
11/02/13 10:24
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/02/13 10:41
|
|
5
|
|
צפורה בנאי
|
10/02/13 17:12
|
|
6
|
|
אדם.
|
11/02/13 07:39
|
|
|
|
ضصث قفغ عهخ
|
11/02/13 14:16
|
|
|
|
איריס כהן
|
11/02/13 18:36
|
|
7
|
|
רותי גבאי
|
11/02/13 08:43
|
|
8
|
|
רותי גבאי
|
11/02/13 09:47
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/02/13 10:47
|
|
9
|
|
אבנר נאור
|
12/02/13 11:44
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מנותק, מה-יפית, נמוגים, ארבע, סייענים, עם לוֹקה ומחביא
|
|
|
בעקבות איומו של יאיר לפיד שלא יצטרף לקואליציה אלא ישב באופוזיציה ובעוד שנה וחצי ישוב היישר לכסא ראש הממשלה מבלי לספר לציבור "מאיפה הכסף?" יצא לי שירון מתוך שאט-נפש
|
|
|
ביקור אובמה במזה"ת כולל ישראל, במארס 2013, עשוי לבשר שינוי מדיניות לעומת ביקור 2009 שפסח על ישראל. אבל, המינוי של ג'ון קארי (מזכיר המדינה), צ'אק הייגל (מזכיר ההגנה) וג'ון ברנאן (ראש ה-CIA) - חברי "מועדון פלשתין-תחילה" - עלול לבשר שינוי טקטי בלבד לקידום מדיניות המשך.
|
|
|
התנהגותו של יאיר לפיד ("פוליטיקה אחרת") בימים המעטים שחלפו מאז הבחירות לכנסת ה-19 מצביעה על בעיה שתעיב על תפקודו ועל תפקוד הממשלה שבה ככל הנראה יהיה שר בכיר. הפוליטיקה היא אותה הפוליטיקה, ולא רק מפלגתו צריכה לשאוף לקיים את הבטחותיה. ההתנהגות כאילו חובה זו מוטלת רק עליה, ולכן אינה יכולה להתפשר - מעידה על ילדותיות וחוסר בשלות.
|
|
|
במדורת השבט שמוצתת מדי יום בשמונה בערב בשלושת הערוצים הגדולים (חשובים? מרכזיים?) אין אש. יש בה שאריות של עשן קר, אודים עשנים, מפוחמים, של חדשות היום. אף שמהדורת החדשות של ערוץ שתיים נפתחת במוזיקה רועמת, דרמטית, שכמוה כצעקה לקשב ולריכוז (מקבילתה בערוץ 10 מעט פחות בומבסטית) היא אינה מבשרת שום חדש. חמורת סבר כתמיד קוראת יונית לוי את הידיעה הפותחת. סביר להניח כי חלק הארי של הצופים, ודאי מי מהם שהיו מחוברים במשך היום לאמצעי התקשורת, שמעו על אודותיה, יודעים במי ובמה מדובר. שום דבר חדש.
|
|
|
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום מעין שקיעה לתוך אפתיה
|
|
|
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|