|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מיהו קונסטרוקטור?

הרישום הפורמלי בפנקס המהנדסים, המעיד על מהנדס כאילו הוא מוסמך לתכנן מבנים ללא הגבלה לאור השכלתו וכישוריו - אינו מספיק, ולעתים אינו נכון ולא משקף את המציאות על אודות הכשרתו והתאמתו של המהנדס, שעלול להיות בעל מקצוע אחר - ובכל מקרה, לא קונסטרוקטור
26/02/2013  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות
ניצול לרעה של היעדר הסדרה ברישוי מהנדסים [צילום: פלאש 90]

נושא הרישוי ברשם המהנדסים אינו מוסדר בכל הקשור למהנדסי קונסטרוקציות, מהסיבה שמהנדסים שסיימו את הטכניון נרשמו במדור מבנים ללא אבחנה, ומשנוסדו מדורי משנה בהנדסה אזרחית לתת התמחויות, [קרקע, תחבורה, מבנים - קונסטרוקציות, אינסטלציה, ניהול הבניה, ועוד] - אומנם רשם המהנדסים פנה אל ציבור המהנדסים כדי שיצהירו בפניו על נושאי התמחויותיהם, אך רבים העדיפו ליהנות מהרישום הלקוי במדור מבנים ולא שעו לפניית הרשם.

כך נוצר מצב, בו מהנדס בוגר הטכניון בניהול הבנייה - מוסמך ומורשה לתכנן מבנים ללא הגבלה, לרבות גורדי שחקים, וזאת למרות שאין להם ידע בסיסי בתכנון, ולמרות שמעולם לא עסקו כלל בתכנון.

להבהיר, המהנדס הבוגר כיום את אוניברסיטת אריאל בפקולטה להנדסה אזרחית, או את הטכניון או כל מוסד אחר שווה ערך, ולומד בלימודי ההנדסה תכנון מבנים, כדי לקבל רישוי אצל רשם המהנדסים - עליו לעמוד בתנאים נוספים של התמחות והגשת עבודות, כמו גם בחינות בכתב, לשביעות רצונו של הרשם. תנאים אלו הם בנוסף ללימודי התואר האקדמי, ומהנדסים בעלי רישיון לתכנן כל מבנה כיום - רישיון שתוקפו נשען על הימנעות מפניית הרשם להודיע לו מהו תחום ההתמחות העיקרי שלהם - אינם מסוגלים לעמוד בהם מבחינה מקצועית וידע.

לאמור, כיום מסתובבים מאות ואולי אלפי מהנדסים במדינת ישראל שמותר להם על-פי רישויים לתכנן כל מבנה שהוא - אף שידיעותיהם וניסיונם כלל אינו בתחום התכנון.

לפעמים, מהנדסים אלו מנצלים את המצב לרעה ועושים שימוש בהיעדר ההסדרה ברישוי כמתואר לעיל.

בת"א 1049/04 לבני מהנדסים בע"מ נ' יוסי פוליטי, איריס פוליטי ואח', בית משפט השלום ברמלה, שופטת: אסתר נחליאלי חיאט, מונה מהנדס אזרחי מטעם בית המשפט בנושא קונסטרוקציות [יציבותו של קיר תומך], וצד לדיון השיג על מינוי זה בטענה שהמהנדס שמונה אינו קונסטרוקטור על-אף רישויו הפורמאלי במדור מבנים ברשם המהנדסים. בית המשפט החליט על סמך דבריו של המהנדס עצמו על עצמו כי הוא קונסטרוקטור ומתאים לתפקידו ולמינויו, דבר שאילץ את לבני מהנדסים לעתור לבית המשפט המחוזי, שם הייתה התוצאה הפוכה.

להלן מצורפת ההחלטה של בית משפט השלום בשלמותה:

לבני מהנדסים בע"מ - נגד - 1. יוסי פוליטי,2. איריס פוליטי,3. נ. עדיקא בניה והשקעות בע"מ,4. ז'קוטו משה ובניו בע"מ
בש"א (רמלה) 2970/04
ת"א (רמלה) 1049/03

לבני מהנדסים בע"מ

נ ג ד

1. יוסי פוליטי
2. איריס פוליטי
3. נ. עדיקא בניה והשקעות בע"מ
4. ז'קוטו משה ובניו בע"מ

בית משפט השלום רמלה

[20.12.2005]
כב' השופטת אסתר נחליאלי: חיאט
1-2. עו"ד גביזון
3. ע"י עו"ד חיים כהן
4. עו"ד פינקו שור

החלטה

המבקשים עתרו להוצאת חוות דעתו של המהנדס רפאל גיל והמהנדס אילן בירנבאום מתיק בית המשפט.

הטעם לבקשתם הוא כי המומחה, המהנדס גיל איננו מהנדס קונסטקרוקציה ואלו החלטת כבוד השופטת בוסתן הייתה למנות מומחה מהנדס קונסטרוקציה, ועוד טוענים הם כי חוות הדעת של המהנדס אילן בירנבאום שצורפה לחוות הדעת של המהנדס גיל נערכה שלא בהתאם להחלטת המינוי של בית המשפט.

העובדות הצריכות לדיון בבקשה.

1. לבית המשפט הוגשה תביעה של המשיבים 1, 2 כנגד המשיבה 3.


2. ביום 1.3.04 הורתה כב' השופטת בוסתן למנות "מומחה מהנדס קונסטרוקציה על-מנת שתנתן חוות דעת בעניין קיר התמך נשוא הבקשה" (עמ' 2 לפרוטוקול).

3. ביום 31.10.04 הוגשה חוות דעתו של המומחה לתיק בית המשפט.

4. רק ביום 18.11.04 הגישה המשיבה 3 הודעת צד ג' כנגד המבקשת, וכתב ההגנה מטעם הצד השלישי, המבקשת, הוגש ביום 12.12.04.

5. בישיבת ק.מ. שהתקיימה ביום 17.2.05 התייצב לראשונה צד ג' 2, ובקש להגיש חוות דעת מטעמו. נעתרתי לבקשתו, וקבעתי כי "אם צד ג' 2 מעוניין להגיש חוות דעת מטעמו, יעשה זאת בתוך 30 יום מהיום" (עמ' 9 לפרוטוקול).

6. ביום 20.3.05 הגיש צד ג' 2 חוות דעת מטעמו.

7. חשוב לומר כי ביום 17.2.05 בישיבת ק.מ. שנערכה בפני הצהירו התובעים, בהגינותם, כי "מאחר שמדובר במפגע ויש חשש לסכנה אם יפול הקיר, אנחנו מצהירים כבר כי עניננו לא לתשלום כספי ואנו מוכנים להסתפק בתיקון הקיר" (עמ' 8].

ולעניין הבקשה להוצאת חוות הדעת:

8. אשר לשאלה האם המומחה הינו מהנדס קונסטרוקציה בהתאם למינוי כב' השופטת בוסתן, אומר כי מתגובתו של המהנדס גיל עולה במפורש, כי את התמחותו בהנדסת בנין עשה בקונסטרקציה ובניהול בניה, ואת לימודיו בטכניון סיים בהצטיינות, והוא מתמנה "במאות תיקים בכל שנה בין היתר גם בתיקים שעוסקים בקונסטרוקציה" (מתוך תגובת המהנדס גיל, ההדגש אינו במקור - א.נ.ח), כבר מטעם זה היה עלי לדחות את הבקשה הקנטרנית שהשיגה על מומחיותו של המהנדס גיל.

9. לעניין המהנדס בירנבאום, הרי חוות דעתו היא חלק בלתי נפרד מחוות דעתו של המהנדס גיל, שבהגינותו ובשקיפות הראויה, ציין כי קבל "מהנתבעים חישובים שהוכנו על יד משרד לבני מהנדסים (צד ג' 2 - א.נ.ח) לעניין חישוב עומסי הקרקע על הקיר ויציבותו. עקב עובדה זו בקשתי לקבל התייחסות לחומר נוסף זה ממהנדס הקרקע והביסוס של חברתנו" [עמ' 1 לחוות הדעת], גם בתגובה לבקשה מציין המומחה גיל כי החברה שלו היא "חברת בת של מעבדת איזוטסט, אשר מעסיקה גם יועץ קרקע באופן קבוע, אילן בירנבאום" [עמ' 1 לתגובה]. הנה כי כן, מר בירנבאום עובד באותה חברה שמומחיותה היא בתחום המומחיות הנדרשת בתיק זה ועל סמך מומחיות זו מונה המהנדס גיל לשמש מומחה מטעם בית המשפט.

10. עוד עולה מחוות הדעת ומהתגובה כי המומחה, המהנדס גיל, בקש לקבל נתונים אוביקטיביים לעניין מדידות שונות מיועץ הקרקע. אומנם מר בירנבאום לא מונה כמומחה מטעם בית המשפט, אלא שהוא רק נתבקש למדוד נתונים אוביקטיביים של הקיר נושא הדיון, (בדומה לבדיקת עזר של מכון התקנים, שכל כולה היא עזר ולא יותר). יתכן והיה על המומחה לפנות לבית המשפט לבקש אישור בטרם יעזר ביועץ כאמור, אך משלא עשה כן, ומשגילה בשקיפות מירבית את עובדת העזרו בנתוני יועץ הקרקע של החברה, אין הדבר יורד לשורשה של חוות הדעת, ובודאי שאין לפסול אותה בשל כך. (גם פסיכיאטרים הממונים לשמש מומחים מטעם בית המשפט נעזרים במבחנים פסיכונוירולוגים הנעשים ע"י מומחה אחר).

מכל אלה אני רואה לדחות את הבקשה, ומורה שלא להוציא את חוות הדעת של המומחה מטעם בית המשפט.

למעלה מן הצורך יודגש, כי צד ג' בקש וקבל אפשרות להגיש חוות דעת מטעמו - לאחר שכבר הייתה מונחת בבית המשפט חוות דעתו של המומחה, מן הטעם שבעת שמונה המומחה ובעת שניתנה חוות דעתו, לא היה צד ג' 2 מבעלי דין בתביעה.

משנעתרתי לבקשת צד ג' 2 לצרף חוות דעת מטעמו יוכל להוכיח את טענותיו באמצעות חוות דעת זו. חוות דעתו תהיה לצד חוות הדעת של המומחה גיל, ובית המשפט יהיה סוברני להחליט לאחר שמיעת הראיות איזו מבין חוות הדעת יעדיף.
לאור האמור - הבקשה נדחית.

אין צו להוצאות.

המזכירות תשלח עותק מהחלטה זו לצדדים.

ניתנה היום י"ט בכסלו, תשס"ו (20 בדצמבר 2005) בלשכתי שלא במעמד הצדדים.

מעיון בסעיף 8 להחלטה מתברר כי בית משפט השלום נשען בפסק דינו על דברי הנחתום המעיד על עיסתו. בבקשת רשות ערעור, טענה לבני מהנדסים בע"מ בין היתר כדלקמן (סעיף 5 לבקשה):

"לידיעה, המומחה [רפאל גיל - אב"ע] נרשם בשנת 4.2.1988 בפנקס המהנדסים והאדריכלים כמהנדס אזרחי ושלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1991, קיבל רישיון לעסוק בהנדסה אזרחית במדור מבנים לאחר שעשה את הסמכתו כמהנדס בכיר בתחום פיקוח ותיאום”.

הטענה חדה וברורה.

בית המשפט המחוזי החליט כדלקמן (להלן מובאת ההחלטה בשלמותה):

בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו רע"א 1151/06
המערערת: לבני מהנדסים בע"מ ח"פ 511642357
נגד -
המשיבים:
1. יוסי פוליטי [פאר], ת"ז 5377020
2. איריס פוליטי [פאר], ת"ז 5884943
3. עדיקא בניה והשקעות בע"מ, ח"פ 511710170

פסיקתא

נוכח הודעה המשיבים 1. 2, ו- 3 בבקשת הרשות לערעור הנ"ל, אני דנה בבקשה כבערעור ומורה כדלקמן:

החלטת כבוד השופטת אסתר נחליאלי - חיאט מיום 20.12.05 בטלה.
להוציא את חוות הדעת של המהנדס גיל רפאל מיום 21.10.04 שהתקבלה בתיק 1049/03 בבית המשפט השלום ברמלה, מאחר שכישוריו אינם עונים להחלטת בית המשפט הנכבד קמא מיום 1.03.2004. לנוכח הסכמת הצדדים אין אני עושה צו להוצאות.

שרה דותן, שופטת
ניתן ביום 23.05.06

תאריך:  26/02/2013   |   עודכן:  26/02/2013
אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיהו קונסטרוקטור?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה אריה
26/02/13 17:59
 
אב"ע
26/02/13 21:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפרוטוקולים של ישיבת ממשלת בגין אשר דנה במסקנות וההמלצות "ועדת החקירה לחקירת האירועים במחנות הפליטים בביירות", היא ועדת כהן, שופכים אור על התנהלותם של ראש הממשלה, בגין, ושרי ישראל באותם הימים. מה שמזדקר לעיניים הוא הניסיון הבוטה ממש של כמה שרים למנוע אימוץ המסקנות תוך כדי פלפול משפטי עקר, אך ורק משיקולים פוליטיים ואישיים טהורים, ראש ממשלה הנמצא מחוץ לעניינים, חולה ותשוש, יועץ משפטי לממשלה הגון מאוד אך חסר נוכחות ויכולת למנוע דברת מיותרת, וכמובן כמה צדיקים אשר באמת רואים לנגד עיניהם את האינטרס הלאומי ולא האינטרס האישי. יתרה מזו; התעודות שפורסמו מאפשרות הצצה יותר מעמיקה אל תהליך קבלת ההחלטות בביטחון לאומי. התחושה הרווחת בציבור היא שבנושאי ביטחון ומצבא הממשלות דנות בכובד ראש בכל היבט והיבט ושום שיקולים זרים לא חודרים מבעד למסך הכבד של רצינות קובעי הגורלות.
26/02/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
לאחרונה ניתן ע"י ביה"מ העליון פסק דין בעניינה של אריאלה שיין (ע"א 8469/11) ביחס למכירת דירה שהתקבלה בירושה. בשנת 2005 מכרה הגב' שיין חלק מזכויותיה לאחיה וביקשה פטור ממס ע"פ סעיף 49ב(1) לחוק מיסוי מקרקעין למכירה כל 4 שנים. בשנת 2007 מכרו היא ואחיה את מלוא זכויותיהם בנכס לצד ג' והנישומה ביקשה המרה של הפטור מ - 2005, לפטור לפי סעיף 49ב(5) המוענק למכירת דירת ירושה. ככל שהיה מומר הפטור, הייתה זכאית הגב' שיין לבקש פטור נוסף בשנת 2007 אף שטרם חלפו 4 שנים.
ושוב מכה בנו הסרט הישראלי בדרכו להפסיד את האוסקר. אותה האובססיה לפרסום, אותן הדמויות, אותו הסכסוך הלעוס, אותם הקופרודוקציות והממנים, אותם המניעים ואותה הציניות של הנוסחה שפותחת דלתות אל הפרס המיוחל ואותו העיקרון העתיק – הכה ביהודי והצל את רוסיה, רק שכעת המכים הם בשר מבשרנו שעבור מאוויים אגואיסטיים של כסף ופרסום מכרו את נשמתם למחזיק השוט האמיתי והפכו ביודעין לכלי בידיו של אותו אנטישמי אירופאי נצחי המחופש לשמאלן ליברי אנטי "מדיניות הכיבוש הישראלי".
26/02/2013  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
עפר שלח הוא ללא ספק מלח הארץ. קצין צנחנים בנו של קצין בנח"ל המוצנח. אדם שלחם ואף נפצע במלחמה המתמדת למען תקומת עם ישראל בארצו. עיתונאי בעל מחשבה עצמאית שכתב ספרים על מדיניות, על צבא ועל ספורט, ואפילו ספורטאי שרץ מרתון מהר יותר מהזוכה באולימפיאדה הראשונה שנערכה באתונה בשנת 1896. בנאומו הראשון של שלח בכנסת הוא הציג את עיקרי אמונתו, ואין אדם הראוי יותר ממנו להתייחסות רצינית, ולבחינה ביקורתית של דבריו.
26/02/2013  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
שאול טשרניחובסקי הוא אחד ממייסדיה של אגודת הסופרים העברים וכתבי היד שלו שמורים במכון "גנזים", שהוקם על-ידי האגודה (קישור).
26/02/2013  |  בלפור חקק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il