בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לקדש ערכים חברתיים ולא לקדושת אבנים
|
יהיה מי שיתרגם את קדושת השבת לתחושת הקרבה שלו לאלוהים ביום הזה, ועל כך יבורך . יהיה מי שיתרגם את הקדושה הזו כמוני למחויבות בכל עת להיאבק על דמותה החברתית של החברה, במאבק לקיומה של חברה, שאדניה הם צדק סוציאלי
|
לא רק לממש את ההקהל במימוש תפילה בציבור [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בשבוע של טרם קריאת פרשת הקהל החליט משה פייגלין, חבר בכנסת ישראל, להלהיט את הרוחות בהר הבית. נוכחותו חייבה מאות שוטרים לסכוך עליו, כשרחבת ההר "עדויה" באבנים מתעופפות, בענני גז מדמיע, בצעקות כאב של פצועים ומראות של מנוסה מבוהלת. הכל היה על ההר, רק לא הייתה בו מהקדושה שמבקש לשוות למקום אותו חבר כנסת. הגישה, שביסודה מונחת הראיה שהמקום הזה קדוש, הנחתה את משה פייגלין להיכנס למסגד מוסלמי, כשהוא מנופף בטענה שהמקום הזה קדוש ליהדות, ולא יכול לפעול במקום הזה מסגד. פרשת הקהל היא בשבילי הזדמנות להציב גישה אחרת. גישה של יהדות המקדשת ערכים ולא יהדות המקדשת מקום. יהדות שאינה רואה קדושה של אבנים, אלא יהדות שנכספת לקדושה של ערכים. הפרשה נפתחת בציווי של קדושת ערך חברתי: "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׁוֹת אוֹתָם: שֵׁשֶת יָמִים תַּעֲשֶׁה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶשׁ, שַׁבָּת שַׁבָּתוֹן לַה'...לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכָל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם...". (שמות ל"ה 1-3) לפנינו פרשה, שכמעט כל יהודי מיישם את רוחה, בין אם הוא שומר את כל המצוות כהלכתם, ובין אם הוא שומרם בדרכו. העובדה שבכל שבת מתקהלים כל בני התא המשפחתי, מסבים לשולחן וחווים חוויות משפחתיות והשיח הרוחני הערכי הוא אחד מהמנות המוגשות לשולחן, יש כאן ביטוי צנוע וענו למיצוי המשמעות של הקהל. רוחה של פרשת הקהל קורמת עור וגידים גם בהתקהלות של המשפחה ביום המנוחה, הגם אם אחד מבניה מממש את המנוחה לגוף ולנפש במהלך השבת, כשהוא נתון לקריאת ספר טוב או האזנה למוזיקה אהובה עליו, שיחה עם בני משפחה אחרים, וזאת ביום מיוחד, כשכל הזמן נתון בידיו . רבים לא יסתפקו בהקהל המשפחתי, וימצאו לנכון לממש את ההקהל במימוש תפילה בציבור עם כל העדה בבתי הכנסת. "צדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, 4), ואני הייתי מוסיף - "איש באמונתו יחיה ". יש מי שימצה את ההקהל במישוריות המשפחתית, ויש מי שיראה כיום את גולת הכותרת של הקהל בתפילה בציבור ובלימוד בין כתלי בית המקדש הקטן של עם ישראל - בית הכנסת. פרשת הקהל נפתחת במצוות שמירת השבת. האיסור הבולט בפסוק 3 - "לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ". אני מאמץ את הגישה, שביום זה בתא המשפחתי , בתא החברתי עד לתא הלאומי לא נבעיר, לא נצית אש של מחלוקות וריב, אלא נשקיע כוחות נפש לחתירה לחיבור ולמשותף בין כל באי התא המשפחתי באווירה נעימה ומשפחתית. ואם ניתן לעלות שלב מעלה, בניסיון לא להצית אש של איבה ומחלוקת במישוריות חברתית ובוודאי שלא במישוריות הלאומית. פרשת הקהל נפתחת בציווי של שמירת השבת עם הקביעה "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קָדוֹשׁ". (שמות ל"ה 2) . ראוי לשים לב שהקדושה ניתנת לזמן ולא למקום . כבר בספר בראשית בפעם הראשונה שמופיע המילה קדוש, היא מצטרפת לזמן ולא למקום, וזה כאשר אלוהים בתום מלאכת בריאת העולם מברך את היום השביעי לבריאה, וכלשון הכתוב "וַיְּקַדֵּש אוֹתוֹ". בראשית ב' 3). קדושת העם אינה באבן אינה במקדש, אינה במקום. הקדושה היא בזמן !!! לקדש בכל עת ובכל זמן את הערך הסוציאלי החברתי של יום מנוחה לאדם עובד . "בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר תַּזְכִּיר אֶת שְׁמִי - אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרָכְתִיךָ ." (שמות כ' 24) , אינני חייב להיצמד לאבן מסוימת ולקדשה, עלי להיצמד לדרך חיים הומאנית אנושית. המתחייבת מהמארג החברתי של התורה, ובכל מקום שאתן ביטוי למערכת הערכים ההומנית אזכה לברכה. אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני חש מחויבות לדבר אל החברה, שתפנה את כל מרצה למאבקים על דמותה הערכית. בשמות כ"ה 8 כאשר נתבע עם ישראל להקים את המשכן, מקדים משה ומזכיר את קדושת הזמן, מזכיר את החובה הסוציאלית לשבות ביום השביעי - "יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶש" . יהיה מי שיתרגם את קדושת השבת לתחושת הקרבה שלו לאלוהים ביום הזה, ועל כך יבורך . יהיה מי שיתרגם את הקדושה הזו כמוני למחויבות בכל עת להיאבק על דמותה החברתית של החברה, במאבק לקיומה של חברה, שאדניה הם צדק סוציאלי. וכבר אמרו לפני איש באמונתו יחיה.
|
תאריך:
|
10/03/2013
|
|
|
עודכן:
|
10/03/2013
|
|
איתן קלינסקי
|
לקדש ערכים חברתיים ולא לקדושת אבנים
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איריס כהן
|
10/03/13 13:19
|
|
2
|
|
איריס כהן
|
10/03/13 14:12
|
|
|
|
שימי
|
12/03/13 13:43
|
|
|
|
איריס כהן
|
12/03/13 23:36
|
|
3
|
|
איצי
|
10/03/13 15:19
|
|
|
|
איריס כהן
|
10/03/13 20:02
|
|
|
|
פלא יועץ
|
11/03/13 01:11
|
|
|
|
איריס כהן
|
12/03/13 09:37
|
|
4
|
|
מגיב ותיק
|
10/03/13 22:23
|
|
|
|
איריס כהן
|
12/03/13 09:56
|
|
|
|
סולד מבמגיב הותיק
|
12/03/13 18:50
|
|
5
|
|
יהודה.
|
10/03/13 22:56
|
|
6
|
|
אדם.
|
11/03/13 07:18
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
11/03/13 09:53
|
|
|
|
מהמגיב הלא ותיק
|
13/03/13 18:02
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
13/03/13 18:59
|
|
7
|
|
עלי לוי
|
11/03/13 13:09
|
|
|
|
עלי לוי
|
11/03/13 15:02
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
12/03/13 02:11
|
|
|
|
איריס כהן
|
12/03/13 10:07
|
|
8
|
|
צפורה בנאי
|
11/03/13 13:56
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
12/03/13 02:15
|
|
|
|
ידידיה
|
12/03/13 13:13
|
|
|
|
איצי
|
12/03/13 16:41
|
|
9
|
|
איצי
|
11/03/13 17:02
|
|
10
|
|
מגיב ותיק
|
11/03/13 20:45
|
|
11
|
|
שינשין
|
12/03/13 08:37
|
|
|
|
איתן .
|
12/03/13 10:13
|
|
|
|
איריס כהן
|
12/03/13 23:29
|
|
|
|
זקן
|
13/03/13 09:54
|
|
12
|
|
קורןנאוה טבריה
|
13/03/13 05:44
|
|
יהודה - מקור שמו של העם היהודי - ושומרון הם שמותיהם הגיאוגרפיים וההיסטוריים של חבלי ההר המרכזיים בארץ ישראל מאז ומתמיד, ושימשו במפות עבריות ולועזיות לכל אורך השנים. אין אלה שמות פוליטיים.
|
|
|
בחור צעיר שישב על הספסל בתחנה, ממתין לאוטובוס, הבחין בצעירה שנעלי העקב הגבוהים שלה נקשו בריצה מטורפת לעבר אוטובוס שעצר, זינק ממקומו, שעט אל נהג האוטובוס שעמד לנסוע וביקש שימתין, אוחז בדלת בחוזקה. הצעירה הגיעה חסרת נשימה, עלתה על האוטובוס והצעיר חזר לשבת על הספסל בתחנה. מעשה קטן ויפה, שיחד עם עוד מעשים קטנים יפים יכול לגבש דברים גדולים יפים. חסד זעיר אקראי המבטא הדר, כבוד, התחשבות, עזרה לזולת. מה שכל כך די חסר היום במקומותינו.
|
|
|
הנה מתקרבים ובאים ימי הפסח ושואלים ודורשים לפני החג חכמי המוסר בענייני הנפש ודרך האדם לפני החג. וידוע שבחג הפסח כוחות נשגבים - "ובניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל", והגאולה היא בכל העניינים ובכל המובנים. ואף אם יאמר האדם, הנה עברו וחלפו כמה חודשים של ניסן ועדיין לא נושענו ולא נגאלנו, לא כך הדבר. בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל, בכל ניסן אנו נגאלים ומקרבים את הגאולה ואת הישועה הן בכלל והן בפרט. כל שנה שחולפת הנפש מתקרבת להקב"ה וההבנה גדולה ונהיים כלי קיבול שתשרה השכינה בנו.
|
|
|
רבים זוכרים את המחלוקת החריפה בין תומכי ומתנגדי ההינתקות. היום, רוב אלה שתמכו מבינים שההינתקות הייתה (בן כספית - ציטוט:) "המפואר שבכישלונות!" גרוע מזה: הם החכמים טעו - ומנהיגי ה"אספסוף" צדקו! מהסיבה הזאת, (כמעט ש-) לא תמצאו מי מבין התומכים כאלה שיזכירו לנו בגאווה את תמיכתם.
|
|
|
לא מזמן נדונה בכנסת הצעה להגדיל את הקנס על מוציא לשון רעה ל-300,000 שקלים ללא צורך בהוכחת נזק. כל יפי הנפש מחו על כך וטענו שזאת סתימת פיות. והנה מיקי רוזנטל חבר כנסת חדש מטעם מפלגת העבודה הטיח בשרה נתניהו כי היא דרשה ממועמדת לעבודה כי לא תתחתן שלוש שנים. מנגד טוענת משפחת נתניהו כי לא היו דברים מעולם אולם הנזק כבר נעשה.
|
|
|
|